Wat is eSports?

Games zijn niet meer weg te denken uit de samenleving. Anno 2015 zijn er immers heel veel mensen die gamen. Onderzoek heeft uitgewezen dat er ongeveer 1,2 miljard gamers in de wereld zijn, waarvan er 700 miljoen online spellen spelen (Spil Games, 2013). Deze laatste groep kunnen we weer onderverdelen in gamers die graag competities spelen. In deze nieuwe tak van sport, oftewel eSports, nemen de beste gamers ter wereld het tegen elkaar op. Wanneer je als team wint, zijn er grote geldbedragen te winnen. Maar wat houdt eSports eigenlijk in?

Geschiedenis eSports

De mens speelt al eeuwenlang graag spelletjes. Dammen, schaken en noem maar op. Maar gamen werd pas populair rond het jaar 1966 met de komst van arcadespellen zoals ‘Mario’, 'Pong’ of ‘Space Invaders’. De populariteit van het gamen bleef groeien en in 1972 werd er op Stanford University, in Californië de eerste game-competitie ooit gehouden. Tijdens deze competitie werd het spel 'Spacewar' gespeeld waarbij studenten het tegen elkaar opnamen in een gevecht tussen twee ruimteschepen. De hoofdprijs bestond toen nog uit een kleine prijs, namelijk een jaarabonnement op het magazine de Rolling Stone. In 1980 werd het eerste grote toernooi gehouden door Atari met maar liefst 10.000 deelnemers. eSports begon toen aan een opmars en eSports wint anno 2015 nog steeds aan populariteit.

Uitleg eSports

eSports is langzamerhand uitgegroeid tot het fenomeen dat het nu is. Dit komt mede door de komst van het internet in de jaren 90. Niet langer hoefden gamers ergens heen om tegen elkaar te spelen, want nu konden ze thuis achter de pc of spelcomputer strijden tegen gamers over de hele wereld. Miljoenen spelers verenigden zich in zogeheten 'clans'. Er ontstond een gigantische markt die hoofdzakelijk was gericht op online competitie.

De meeste eSports worden dus veelal via het internet gespeeld, maar ook op grote evenementen. eSports staat voor Electronic Sports en is een aparte tak in het gaming geworden. Kort samengevat betekent het gamen in competitieverband. Het gaat hier om professionele gamers die tegen elkaar strijden om bijvoorbeeld de hoofdprijs te pakken bij een toernooi of om gewoonweg een gamecarrière voort te kunnen zetten. Wanneer een team de wedstrijd wint, gaan ze meestal met een groot geldbedrag naar huis. Het is echter een keiharde competitie waar alleen de beste en snelste spelers de wedstrijd winnen.

De wereld van een professioneel gamer

Net als bij traditionele sporten zijn er ook bij eSports diverse genres waar je diverse vaardigheden moet voor beheersen. Er zijn de snelle en gewelddadige 'shooter games' (vechtgames), de strategische (mentale) spellen en games die bestaande sporten simuleren zoals racen en voetbal. Als professioneel gamer moet je hard trainen. Zo moet je ongelooflijk veel uren en dagen inleveren om professioneel gamer te worden.

Je moet goed kunnen samenwerken, geduldig zijn en onder druk kunnen presteren. Tijdens eSportscompetities is er immers veel publiek waardoor de druk op het spel hoger wordt. Toch schijnt het dat de meeste professionals wel gewend raken aan het publiek. Bovendien moet je als professioneel gamer slim en geconcentreerd zijn om wedstrijden te kunnen winnen. Als je een aanvoerder bent, moet je tevens een goede leider zijn. Geduld, doorzettingsvermogen en passie voor het spel zijn tot slot belangrijke factoren die het spel beïnvloeden.

Internationale wedstrijden

Met het succes van de eSportscompetities in Zuid-Korea investeren ook steeds meer bedrijven en organisaties uit Amerika en Europa in de groei van eSports. Er komen steeds grotere toernooien voor amateur- en professionele spelers zoals de BlizzCon, The IGN ProLeague (IPL) en de Major League Gaming (MLG). De Intel Extreme Masters (IEM) houden zelfs maandelijkse toernooien. Hier lopen de finaleprijzen op tot wel 40.000 dollar. Prominente toernooien in Europa zijn bijvoorbeeld The Electronic Sports League (ESL) en de Dreamhack in Zweden. Er zijn ook wereldkampioenschappen zoals de The International eSports Federation (IESF) en The World Cyber Games (WCG). Dit laatste toernooi wordt ook wel gezien als de Olympische Spelen van de gamewereld.

eSports Zuid-Korea

Als het gaat om eSports wordt al snel Zuid-Korea genoemd. Nergens was de groei van eSports en videogames zo groot als in Zuid-Korea. Vooral het strategiespel 'Starcraft' is al ruim tien jaar een nationaal fenomeen dat op professioneel niveau wordt
gespeeld. Grote wedstrijden trekken honderdduizenden kijkers en ze worden zelfs live op televisie uitgezonden. De gesponsorde spelers zijn tegelijkertijd landelijke beroemdheden die soms tonnen aan prijzengeld binnenslepen. eSports zijn succesvol in Zuid-Korea vanwege het feit dat de regering de infrastructuur goed georganiseerd heeft in het land.

eSports in Nederland

Met de enorme groep jongeren in Nederland die tegenwoordig gamet, wordt ook het spelen in competitie alsmaar populairder. En het krijgt steeds een professioneler karakter. Er zijn gesponsorde teams in uniforms, vaste competities, live wedstrijdcommentaar en soms zelfs flinke geldprijzen. In Nederland zijn er diverse organisaties om eSports te laten groeien zoals de (lan)Party in Eindhoven, een van de grootste gamefestivals van de Benelux. Toch is het nog niet zo populair als in Amerika of Azië. Dit komt doordat Nederland een kleiner land is waardoor er niet zoveel mensen worden bereikt.

Streaming live wedstrijden

Gamers thuis kunnen ook meegenieten met deze grand finales door middel van websites zoals Twitch, MLG en StreamUP. Deze spelen ongetwijfeld een belangrijke rol in de eSports. Twitch is één van de paradepaardjes op dit moment (2015). Het helpt eSports te groeien. Zonder Twitch zou het een stuk moeilijker zijn om van eSports een makkelijke en commerciële entertainmentbron te maken. Commentaar geven is de meestgebruikte term van wat we doen bij bijvoorbeeld voetbal en rugby. Het is eerder een omschrijvende term, je mag het noemen wat je zelf wilt. Het gaat om het vertellen van een verhaal en daarom is er streaming.

eSports games

Er bestaan duizenden verschillende soorten spellen, maar eigenlijk wordt maar een handjevol opgepakt als eSport en op grote toernooien gespeeld. Waarom is de ene game wel een eSport en de andere niet? Dat wordt vaak bepaald door de spelers zelf. Sommige spellen worden op de markt gezet en heel nadrukkelijk door de makers ondersteund om daar rondom communes te vormen. Dat vertaalt zich soms als acceptatie in de eSport. De balans van een spel speelt ook een belangrijke rol. Spelers moeten immers aan elkaar gewaagd zijn. De spelers, de makers en de balans bepalen dus of een game een echte eSports kan worden.
© 2015 - 2024 Saidasilvia, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met gamenGeld verdienen met gamenHet is goed mogelijk om geld te verdienen als gamer. Kort gezegd zijn er twee manier om aan geld te komen. De eerste man…
Wat is een gameverslaving?Wat is een gameverslaving?Een onderschatte verslaving is een gameverslaving. Spellen op de spelcomputers en op personal computers kunnen een te gr…
Supercell, succesvolle app-producentSupercell, succesvolle app-producentSupercell is een Finse gamefabrikant die games creëert in de vorm van apps. Clash of Clans, Hay Day en Boom Beach zijn o…
Twitch: hoe begin je een stream op Twitch?Twitch: hoe begin je een stream op Twitch?Twitch.tv is een website waar je je games kunt streamen. Mensen kunnen dan zien hoe jij je game speelt en met je communi…

Bekende bergbeklimmers (alpinisten)Bekende bergbeklimmers (alpinisten)Het beklimmen van bergen wordt al heel lang door de mens gedaan. De uitdagingen gaan steeds verder. Zo slaagden Reinhold…
Showdown: Tafeltennis voor blinden, slechtzienden én ziendenShowdown: Tafeltennis voor blinden, slechtzienden én ziendenShowdown is gekend als een blindensport, maar blind of slechtziend zijn is geen vereiste om showdown te beoefenen. Deze…
Bronnen en referenties
  • Foto: Pixabay
  • Geekwire (2015) Study: 1.2 billion people are playing games worldwide; 700M of them are online. Geraadpleegd op maandag 17 augustus 2015, van http://www.geekwire.com/2013/gaming-report-12-billion-people-playing-games-worldwide/
  • ZegmaarJaap (2015). Wat is eSPORTS? Geraadpleegd op maandag 17 augustus 2015, van https://zegmaarjaap.wordpress.com/2015/04/21/wat-is-esports/
  • The Verge (2014). Inside the life of a pro gamer: E-sports are turning silly teenagers into disciplined professionals. Geraadpleegd op maandag 17 augustus 2015, van http://www.theverge.com/2014/7/21/5919973/inside-the-life-of-a-pro-gamer
  • The Top Tens (2015). Top Ten Best Gaming Championship Events. Geraadpleegd op maandag 17 augustus 2015, van http://www.thetoptens.com/gaming-championship-events/
  • Lol eSports (2010). The surprising esports culture of Korea. Geraadpleegd op maandag 17 augustus 2015, van http://na.lolesports.com/articles/surprising-esports-culture-korea
  • Game Part (2014). Competitief gamen in Nederland, bestaat dat? Geraadpleegd op maandag 17 augustus 2015, van http://www.gameparty.net/competitief-gamen-in-nederland-bestaat-dat/
  • Kernel Mag (2015). The unlikely father of esports streaming. Geraadpleegd op 17 augustus 2015, van http://kernelmag.dailydot.com/issue-sections/features-issue-sections/14010/justin-tv-twitch-xarth/
  • RedBull (2014). How to make it as an eSport: What is required for a game to thrive on the competitive circuit? Geraadpleegd op 17 augustus 2015, van http://www.redbull.com/uk/en/esports/stories/1331681196477/how-to-make-it-in-esports
Saidasilvia (36 artikelen)
Laatste update: 15-01-2016
Rubriek: Sport
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 9
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.