InfoNu.nl > Sport > Racesport > De Formule-E: een elektrische Formule-1

De Formule-E: een elektrische Formule-1

De motorsport van de Formule-1 heeft er een nieuwe concurrent bij: de Formule-E. Vanaf september 2014 racen elektrisch aangedreven racewagens om de winst in grote steden overal ter wereld. Formule-E wagens die behalve in hun aandrijving erg veel lijken op 'gewone' Formule-1 wagens.

Inhoudsopgave


Technologische vooruitgang

De technieken om auto's elektrisch te laten rijden zijn de voorbije tientallen jaren steeds beter ontwikkeld. Het succes van auto's zoals de Toyota Prius, de BMW i3 of de verschillende modellen van Tesla heeft de wereldwijde interesse in elektrische wagens verder aangewakkerd, en zorgen ervoor dat er steeds betere resultaten behaald worden met een elektrische aandrijving.

De internationale automobielfederatie FIA komt daarom vanaf het najaar van 2014 met een nieuw racetoernooi. In de Formule-E strijden tien ploegen voor de winst in zuiver elektrische auto's. De centrale waarden in deze nieuwe competitie zijn energie, leefmilieu en entertainment.

Net zoals de motorsport voor technologische vernieuwingen zorgt in gewone auto's, hopen de organisatoren dat dit kampioenschap elektrische wagens een duw in de rug kan geven. De concurrerende teams zullen ervoor zorgen dat de elektrische technologie om auto's aan te drijven nog verder ontwikkeld wordt.

Ze willen met dit kampioenschap ook sensibiliseren bij het grote publiek. Het nieuwe, elektrische racetoernooi kan er voor zorgen dat mensen meer interesse tonen voor elektrische wagens in het algemeen. Zo'n toernooi kan er voor zorgen dat bepaalde clichés over elektrische auto's verdwijnen, bijvoorbeeld over het naar verluidt te lage vermogen van elektrische wagens of de te kleine actieradius.

Spark-Renault SRT_01E

Het eerste seizoen start elk team met dezelfde Spark-Renault SRT_01E. Die wagen werd speciaal ontwikkeld voor de Formule-E en bezit een vermogen van maar liefst 133 kilowatt (zo'n 181 pk), en kan piekprestaties leveren tot 200 kilowatt (ongeveer 272 pk). De Formule-E wagens wegen iets meer dan 800 kg, de batterijen tekenen met ca. 200 kg voor meer dan een vierde van dat totale gewicht.

De prestaties van de voertuigen liggen voorlopig dus nog wel wat lager dan die van Formule-1 wagens. De Spark-Renault van de Formule-E versnelt van 0 tot 100 kilometer per uur in ongeveer 3 seconden, en haalt een topsnelheid tot 225 kilometer per uur.

Een grote bezorgdheid bij zowel organisatoren als supporters is het geluid. De elektrische wagens zijn zeker niet stil wanneer ze op volle toeren over een circuit racen, maar het geluid is wel aangenamer voor de oren. Behalve voor die-hard Formule-1 supporters, die zullen maar moeilijk kunnen wennen aan het zachtere geluid. Wat je hoort is niet langer de motor, wel het geluid van de wrijving tussen wielen en de baan en van wrijving tussen de wagen en de lucht domineert.

Wanneer de wagens echter traag rijden, in de pits bijvoorbeeld, zijn ze gevaarlijk stil. Om dit te compenseren zullen ze verplicht een kunstmatig waarschuwingsgeluid produceren om omstaanders te waarschuwen dat er een Formule-E wagen in de buurt is, en zo ongevallen te vermijden.

Omdat het verhogen van de publieke aandacht voor elektrische wagens in het algemeen één van de doelen van de nieuwe competitie is, wordt er niet op het circuit geracet. In de nieuwe competitie die vanaf september 2014 van start gaat wordt er in verschillende wereldsteden geracet, om meteen duidelijk te maken dat de overlast van elektrische wagens heel wat kleiner is dan die van wagens met een verbrandingsmotor. Het kampioenschap kent 10 etappes in grote steden overal ter wereld.

In elke stad zal het evenement slechts 1 dag duren. Zowel oefenrondjes, kwalificaties en de race zelf zullen telkens op dezelfde dag plaats vinden. Eerst is er een oefensessie van 1 uur. Vervolgens vinden de kwalificatierondjes plaats, die zo'n 90 minuten zullen duren.

Tijdens de race zelf wordt het vermogen van de wagens beperkt tot 133 kilowatt. Dit kan tijdelijk door de racer worden opgedreven tot 200 kilowatt door op de 'boost'-knop te drukken. Het heeft wat weg van een videospelletje. Elke wagen moet minstens één verplichte pitstop maken. Tijdens die pitstop wordt er van auto gewisseld.

Formule-E kalender 2014-2015

DatumLocatieWinnaar
13 september 2014Beijing, ChinaLucas di Grassi (Audi Sport ABT)
22 november 2014Putrajaya, MaleisiëSam Bird (Virgin Racing)
13 december 2014Punta Del Este, UruguaySébastien Buemi (e.dams-Renault)
10 januari 2015Buenos Aires, ArgentiniëAntonio Felix da Costa (Amlin Aguri)
14 maart 2015Miami, USANicolas Prost (e.dams-Renault)
4 april 2015Long Beach (L.A.), USANelson Piquet (China Racing)
9 mei 2015Monte Carlo, MonacoSébastien Buemi (P) (e.dams-Renault)
23 mei 2015Berlijn, DuitslandJerome d'Ambrosio (Dragon Racing)
6 juni 2015Moskou, RuslandNelson Piquet (NEXTEV TCR)

Teams en piloten

In de eerste Formule-E competitie nemen tien verschillende professionele raceteams het tegen elkaar op. Voor elk team rijden er twee piloten mee in elke race. Het eerste seizoen (2014-2015) rijdt elk team met dezelfde wagen: de Spark-Renault SRT_01E. Vanaf het seizoen 2015-2016 is het de bedoeling dat het kampioenschap een meer open karakter krijgt. Elk team kan dan eigen Formule-E wagens ontwikkelen, die wel aan enkele basisvoorwaarden moeten voldoen die worden opgelegd door de FIA, de belangrijkste van die regels is waarschijnlijk het maximumgewicht van 200 kg aan batterijen.

Amlin Aguri (Groot-Brittannië)

    • Katherine Legge
    • Ant Felix da Costa

Andretti Autosport (USA)

    • Franck Montagny
    • Charles Pic

Audi Sport ABT (Duitsland)

    • Lucas di Grassi
    • Daniel Abt

China Racing (China)

    • Nelson Piquet
    • Ho-Pin Tung

Dragon Racing (Groot-Brittannië)

    • Jerome d'Ambrosio
    • Oriol Servià

E.Dams Renault (Frankrijk)

    • Nicolas Prost
    • Sébastien Buemi

Mahindra Racing (India)

    • Karun Chandhok
    • Bruno Senna

Trulli (Zwitserland)

    • Jarno Trulli
    • Michela Cerruti

Venturi Formula E Team (Monaco)

    • Nick Heidfeld
    • Stéphane Sarrazin

Virgin Racing (Groot-Brittannië)

    • Jaime Alguersuari
    • Sam Bird

Groot-Brittannië telt dus met drie teams veruit de meeste teams en deelnemers aan de nieuwe competitie. Groot-Brittannië lijkt ook door andere factoren de facto de thuisbasis van de nieuwe race competitie. Het circuit van Donington Park (Leicestershire) is de uitvalsbasis van alle teams: hier gebeurt het onderhoud van de wagens. Op dit parcours vinden ook de kwalificatiewedstrijden plaats.
© 2014 - 2017 Swah, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Formule 1 Kalender 2014 en de live uitzendingen op tvFormule 1 Kalender 2014 en de live uitzendingen op tvFormule 1 is de koningsklasse van de autosport. Voluit heet het kampioenschap het FIA Formula One World Championship. He…
Formule 1: Seizoen 2009  Teams, coureurs en de auto'sFormule 1: Seizoen 2009 Teams, coureurs en de auto'sHet seizoen van de Formule 1 in 2009 is inmiddels gereden. Voor vele raceliefhebbers was het een spannend seizoen. Er wa…
Kwadratische vergelijkingen oplossenEr zijn vier verschillende kwadratische vergelijkingen op te lossen. Het is daarom altijd belangrijk om eerst te kijken…
Formule van ChézyFormule van ChézyDe formule van Chézy is een formule die voortkomt uit de vloeistof leer. De zeer bekende formule is in 1775 ontwikkeld d…
Formule 1: GP van Monaco 2012Op zondag 27 mei 2012 wordt de Grand Prix van Monaco verreden. Dit is de zeventigste editie van deze legendarische race.
Bronnen en referenties
  • http://www.fiaformulae.com/
  • http://www.bbc.com/news/technology-28144411

Reageer op het artikel "De Formule-E: een elektrische Formule-1"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Swah
Laatste update: 10-06-2015
Rubriek: Sport
Subrubriek: Racesport
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!