InfoNu.nl > Sport > Racesport > Goedkoop karten als hobby?

Goedkoop karten als hobby?

Goedkoop karten als hobby? Karten wordt door veel mensen als een dure hobby beschouwd, maar wat veel mensen niet weten is dat met een goede kennis en voorbereiding deze hobby wel degelijk betaalbaar kan zijn. Karten is de goedkoopste manier om kennis te maken met het "circuitracen" en is voor vele hedendaagse coureurs de opstap geweest naar de formule 1. In dit artikel wordt beknopt uitgelegd waar je rekening mee moet houden en hoe je de hobby zo goedkoop mogelijk kunt houden.

Zelf goedkoop karten

Je wilt racen maar je hebt weinig budget en/of sponsor om een raceteam te bekostigen. Start dan met dit artikel. Om te beginnen is het allereerst handig om te weten welke type karts er in Nederland "privé" rijden. Allereerst maken we onderscheid in 2 verschillende motortypes: 2 tact en 4 tact.

Voor-en nadelen:

2 tact
  • Voordelen: Deze motoren zijn kleiner, krachtiger en hebben bij bij zowel een laag als een hoog toerental veel kracht. Nog een bijkomend voordeel is dat deze motoren zelf gereviseerd kunnen worden met een lage technische kennis.
  • Nadelen: Meer dan de helft van de benzine wordt door deze motor niet verbrandt wat slecht is voor milieu en portemonnee, ze maken veel geluid en door dat geluid worden de 2 tact motoren op meerdere kartbanen niet geaccepteerd, de motor moet vaak worden gereviseerd omdat deze veel hoge toeren maakt. Er moet zelf mengsmering (deel benzine/deel olie) aangemaakt worden omdat deze motoren geen apart oliereservoir hebben.

4 tact
  • Voordelen: Dit type motor heeft een veel langere levensduur omdat er weinig toeren worden gedraaid, het onderhoud is in vergelijking met een 2 tact veel minder, ze zijn stiller en ze hebben een bijna volledige verbranding waardoor er weinig benzine verspeelt wordt.
  • Nadelen: Ze zijn groter en zwaarder en hebben minder vermogen, als dit type motor gereviseerd moet worden kun je dit in vele gevallen niet zelf en dient een professionele partij dit te doen.

Omdat bij een 2 tact motor de kosten aan onderhoud te hoog zijn om goedkoop te kunnen rijden laten we deze verder buiten beschouwing. De goedkoopste variant van de 4 tact is de prokart. Hier gaan we verder op in...

Klasse en type motor

De beste klasse om met een laag budget te kunnen racen is de prokart klasse. Dit is een kart met 2 motoren van 160 cc met elk 5,5 pk aan vermogen. Deze motoren zijn vaak van het merk Honda (koop i.i.g. geen Chinees imitatie model, want voor deze motoren zijn haast geen onderdelen te krijgen en de betrouwbaarheid is ook veel lager dan bij een standaard Honda). De motoren zijn ook vaak te vinden in aggregaten en grasmaaiers vanwege hun betrouwbaarheid. Het onderhoud van deze motor bestaat uit 2 keer per jaar olie vervangen en wellicht (soms helemaal niet nodig bij het vaak vervangen van de olie) een revisie na 60/80 uur. Een goede tweedehands prokart is al verkrijgbaar vanaf 1000 euro.

Banden

De grootste kostenpost na de aankoop van de kart zijn de banden. Een setje banden kost ong. tussen de 100 en 200 euro.
De beste keuze voor budget rijden, is het rijden met zogeheten endurance banden (Dit is een harde compound band die geschikt is voor langere races) waarmee voor recreatief gebruik zeker 10 t/m 20 uur gereden kan worden.

Remmen

1 of 2 keer per jaar dient de remvloeistof te worden vervangen en afhankelijk van het gebruik 2 á 3 keer per jaar de remblokken vervangen.

Gereedschappen en Materialen

De benodigde materialen zijn als volgt (uiteraard kan dit veel uitgebreider, maar dit is de goedkope basis). Kartbok, remontluchter, bandenspanningsmeter, doppenset, steeksleutelset, imbusset, jerrycan met uitschenkkraan/slang, kettingsmeer, olie, remreiniger, benzine. Voor de materialen moet je rekenen op een ongeveer 100 á 200 euro.

Buitenbanen (geschikt voor de prokart klasse)

Baanhuur is gemiddeld 25 euro voor een hele dag.
  • Circuit de Peel - IJsselsteijn
  • Circuit Park Karting Texel - Den Burg
  • Kartbaan de Woerd - Driebergen
  • Kartcircuit Alnone Lelystad - Lelystad
  • Kartcircuit Pottendijk - Nieuw Weerdinge
  • Karting Eefde - Eefde
  • Kartingbaan het Hulsbeek - Oldenzaal
  • Kartingbaan Vaals - Vaals
  • Kombikart Circuit de Landsard - Eindhoven
  • Kombikart Circuit Nieuw Zevenbergen - Berghem
  • Outdoor Karting Ulrum - Ulrum
  • Skelterbaan Karba - Zwolle

Circuit Driebergen is uitermate geschikt om te beginnen. Er lopen daar veel behulpzame mensen rond die altijd bereid zijn om te helpen en hun kennis met je te delen.

Veel succes!
© 2009 - 2017 Letterlijk, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Karten: overzicht alle kartbanen (indoor en outdoor)Karten is een populaire vrijetijdsbesteding. Het geeft je de kans om lekker te scheuren en het is nog legaal ook. De mog…
Eifel: karten in openlucht in het Duitse DahlemEifel: karten in openlucht in het Duitse DahlemAls je houdt van karten, moet je dat echt eens in de Duitse Eifel gaan doen. Er zijn vier grote kartbanen in de Eifel: D…
Dag zelf racen op circuit (Zandvoort of Assen)Dag zelf racen op circuit (Zandvoort of Assen)Daar rijd je dan in je auto die met gemak 200 of meer kilometer per uur kan rijden… Autorijden in het Nederlandse verkee…
Goedkope bedrijfsuitjes / personeelsuitjes organiserenLekker dineren in een restaurant met collega's is altijd feestelijk. Maar als je een bedrijfsuitje/personeelsuitje wilt…
Tips, trucs en cheats voor Mario kart WIITips, trucs en cheats voor Mario kart WIIHier vind je verschillende tips, trucs en cheats voor Mario Kart WII. Door gebruik te maken van deze tips kun je nog sne…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goedkoop karten als hobby?"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Mrdre (infoteur), 03-10-2016 14:06 #3
Heel netjes uitgelegd inderdaad, nu heb ik wel 1 andere optie die niet ter sprake kwam.
Ik heb namelijk omdat ik nogal corpulent ben en niet meer de jongste (47) naar een oplossing gezocht om als liefhebber toch een leuk partijtje mee te kunnen karten. Er bestaat een Tweetakt kart met 2 versnellingen genaamd dd2. Deze kart heeft geen ketting en als je er netjes mee rijdt hoeft deze pas onderhouden te worden tussen de 40 en 60 rijden! Dat klinkt voor een beginner als als muziek in mijn oren.
Ik ben eens gewoon gaan kijken of circuit in Genk 20 km bij mij vandaan, en ben het kantoor binnen gelopen en gevraagd ik wil een kart kopen en hier komen rijden, hoe werkt dat? En wat zijn mijn mogelijkheden als toekomstig eigenaar van een kart?
Ben Vanderstukken heeft tijd voor me vrij gemaakt en mij verschillende opties getoond en met mijn voorkomen zei hij dat een dd2 kart wel eens het antwoord op mijn vragen kan zijn en indien ik meer info wil dat ik dat vraag aan Ingo Schepers in Heusden zolder. Zo gezegd zo gedaan, ik met een bloknote naar die shop speciaal voor karting, en die heeft mij ook informatie gegeven welke vorm van karten bij mij en mijn budget past een dd2 liefst met rotaxmotor. Nu is hij dealer van Zanardi en dat was niet de prijsklasse die ik in mijn hoofd had maar goed ik ben er toch… Wat heb ik nodig om te starten als ik een kart ga kopen waar moet ik op letten, van handschoenen tot bandendrukmeter: ik kreeg netjes alle prijzen en kon zo mijn baas (vrouw) vertellen wat er naast de aankoop van een kart erbij komt kijken om lekker een dag te gaan karten als karteigenaar. Nu de aankoop is duurder maar de onderhoudskosten zijn zeer overzichtelijk en betaalbaar. Ik heb voor 3000 een tweedehandse kart gekocht en de spullen die erbij horen inclusief aanhangwagen en racepak bij Ingo voor nog eens 600 euro en ik was klaar. Natuurlijk verbruik je banden en benzine en olie maar dat is gelijk aan welke kart je ook koopt.
Vandaar mijn advies, laat je informeren en ga eens langs bij één smartshop of circuit en als ze er zijn vraag aan rijders, zodra ze merken dat je serieus bent zullen ze je altijd van informatie voorzien. Ik ben bovenstaande mensen zeer dankbaar.
Dre

Rikssie, 11-12-2009 15:58 #2
Mooi stuk maar hoeveel is het dan ongeveer per jaar?

Leon14 (infoteur), 16-07-2009 19:13 #1
Mooi, overzichtelijk en interessant artikel! Reactie infoteur, 20-07-2009
Altijd leuk om deze reacties te horen, bedankt!

Infoteur: Letterlijk
Laatste update: 22-02-2011
Rubriek: Sport
Subrubriek: Racesport
Bronnen en referenties: 2
Reacties: 3
Schrijf mee!