Fietsroute Limburg (Maastricht – Valkenburg – Gulpen, 46 km)

Fietsroute Limburg (Maastricht – Valkenburg – Gulpen, 46 km) Het Zuid-Limburgse land is uitstekend geschikt voor de wat sportievere fietser. Het landschap kenmerkt zich door de aanwezigheid van pittige klimmetjes, idyllische dorpjes en uitgestrekte glooiende weilanden. Deze fietsroute doet 8 heuvels aan, is 46 kilometer lang en voert langs plaatsen als Maastricht, Sibbe, Valkenburg, Gulpen, Eys en Berg en Terblijt. Eventueel is de route eenvoudig uit te breiden tot 55 kilometer met 10 heuvels.

Inhoud

Routebeschrijving

In principe kan overal gestart worden op de route, zoals bijvoorbeeld in Maastricht of Valkenburg i.v.m. een eventuele overnachting. In deze beschrijving wordt uitgegaan van een start aan de rand van Maastricht. De route wordt tegen de klok ingereden, omdat op deze manier de meest bekende heuvels worden gereden.
  • De start vindt plaats aan de rand van Maastricht, volg de Bemelerweg richting het dorpje Bemelen
  • Volg de hoofdweg door Bemelen heen, net voorbij Bemelen begint de beklimming van de Bemelerberg
  • Blijf op deze hoofdweg die door de gehuchten Gasthuis en Wolfshuis zal voeren richting het dorp Sibbe
  • Sla in het dorp Sibbe rechtsaf (Dorpstraat) en vervolgens de eerste links (Bergstraat). Houd deze Bergstraat aan totdat deze overgaat in de Sibbergrubbe. Bergaf wordt de Provinciale weg (N595) bereikt. Sla rechtsaf
  • Volg deze provinciale weg (N595) tot het dorp Schin op Geul
  • Halverwege het dorp rechtsaf slaan (Engwegen). Deze weg loopt langs een camping en zal spoedig steil omhoog gaan: de Keutenberg
  • Bovenop de Keutenberg rechtdoor blijven gaan op het plateau richting het dorp Gulpen-Wittem
  • In Gulpen-Wittem de Provinciale weg N278 volgen richting Wittem/Vaals
  • Wanneer de N278 de N595 kruist, dient de N595 richting Valkenburg te worden aangehouden
  • Na enkele honderden meters moet er rechtsaf worden geslagen (Van Plettenbergweg) richting Eys. Deze weg voert over de heuvel Plettenberg-West, waarna in dalende lijn Eys wordt bereikt
  • Aan het begin van het dorp Eys moet linksaf worden geslagen (Eyserbosweg). Deze Eyserbosweg gaat bergop. Vooral het laatste deel is erg steil
  • Bovenop de Eyserbosweg dient rechtdoor te worden gegaan op het plateau. Via het gehucht Elkenrade wordt in dalende lijn de Vrakelbergerweg bereikt. Hier moet linksaf worden geslagen
  • Na enkele honderden meters dient rechtsaf te worden geslagen (Afvaartweg). Deze Afvaartweg gaat bergop de Fromberg Oost op. Rechts aanhouden bergop (Heugdenweg)
  • Na linksaf te zijn geslagen bij de picknickplekken in de Scheumerweg wordt er na enkele honderden meters klimmen de afdaling ingezet
  • Na het bereiken van de Ransdalerweg dient u linksaf te slaan. De Ransdalerweg voert richting Schoonbron. Bij het bereiken van de provinciale weg N595 moet er rechtsaf worden geslagen
  • Volg de N595 door Schin op Geul richting Valkenburg
  • Vlak voor Valkenberg linksaf slaan richting Sibbe. Deze weg is eerder bergaf genomen, nu moet deze bergop worden gefietst (Sibbergrubbe)
  • Bovenaan de heuvel Sibbergrubbe wordt het dorpje Sibbe bereikt. Rechtsaf via de Dorpstraat wordt na enkele honderden meters een rotonde bereikt. Sla rechtsaf op de rotonde en rijd via de Daalhemmerweg in sterk dalende lijn Valkenburg binnen
  • Onderaan in Valkenburg bij de terrasjes dient linksaf te worden geslagen richting Berg en Terblijt en Maastricht. Deze weg is de beklimming van de Cauberg
  • Bovenop de Cauberg moet de grote weg worden gevolgd (N590). In Berg en Terblijt moet ter hoogte van het café schuin rechtsaf worden geslagen (Meesweg)
  • De Meesweg gaat vervolgens over in de Langen Akker. Na enkele honderden meters dient rechtsaf te worden geslagen (Vogelzangweg). Deze vogelzangweg is de afdaling van de Brakkeberg en is erg steil
  • Onderaan de afdaling wordt het Geuldal bereikt waar linksaf moet worden geslagen. Deze omgeving is erg mooi met het aanwezige kasteel. Bij de T-splitsing moet wederom linksaf worden geslagen
  • Via de hoofdweg gaat het vervolgens weer bergop via de Geulhemmerberg. Deze moet gevolgd worden tot de provinciale weg (N590) weer wordt bereikt. Hier moet rechtsaf worden geslagen
  • Via deze N590 wordt in licht dalende lijn (heerlijk uittrappen) terug richting Maastricht gegaan

Heuvels

Tijdens de route worden de volgende heuvels beklommen:

NummerNaam beklimmingAantal hoogtemetersVan - tot (m)Helling max (%)Helling gem (%)Lengte klim (m)
1 Bemelerberg4277 - 1196,04,6920
4a (optioneel)Rensberg91100 - 1778,04,12250
5a (optioneel)Vinkenberg6476 - 1407,53,51830

Toelichting op tabel

Soms komt het “aantal hoogtemeters” niet overeen met “van – tot”. Dit kan zo zijn als er een stuk afdaling in de beklimming aanwezig is.

Optionele omwegen

• Na de top van de Eyserbosweg te hebben bereikt kan er linksaf worden geslagen. Via de afdaling (Moorenheideweg en Dikkebuiksweg) wordt het dorp Wijlre bereikt. In het dorp op de N595 rechtsaf slaan. Na enkele honderden meters rechtsaf en via de Elkenraderweg bergop de Rensberg op. Vervolgens via het gehucht Elkenrade de originele route vervolgen
  • Na het bereiken van het dorp Schoonbron dient er rechtsaf te worden gegaan bij de straat Hoogbeek. Door vervolgens rechtsaf te slaan bij de Vinkenbergstraat worden de Vinkenberg opgereden. Bovenaan kan via de Walemerweg de Walem worden bereikt (2x linksaf). Via deze afdaling wordt de provinciale weg N595 weer bereikt en kan de originele route worden vervolgd

Lees verder

© 2011 - 2024 Advies-eb, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.