InfoNu.nl > Sport > Diversen > Fietsen in Israël – Ronde van Italië (Giro) 2018 in Israël

Fietsen in Israël – Ronde van Italië (Giro) 2018 in Israël

Fietsen in Israël – Ronde van Italië (Giro) 2018 in Israël De Giro 2018 start op 4 mei 2018 in Israël. Het is voor het eerst dat een grote wielerronde Israël aandoet. Drie dagen lang rijden wielrenners door de Joodse staat. Op 4 mei 2018 wordt in Jeruzalem een individuele tijdrit van 9,7 km gehouden. Op 5 mei 2018 rijden de renners vanuit het noordelijk gelegen Haifa naar het centraal gelegen Tel Aviv over een afstand van 167 km. Deze rit voert langs de Middellandse Zeekust. Op 6 mei 2018 wordt de derde rit door de Negev-woestijn verreden. Die gaat vanaf Beer Sheva in het noorden van de Negev-woestijn naar de badplaats Eilat helemaal in het zuiden van Israël (229 km). Deze laatste rit zal behoorlijk zwaar zijn vanwege de tamelijk hoge temperatuur in de woestijn en vals plat. Van tevoren is nogal veel te doen geweest over de keuze van de organisatie van de Giro om in Israël te starten. Veel renners zijn bezorgd over de veiligheidssituatie. Maar Israël, dat veel ervaring heeft wat betreft veiligheid, garandeert dat alles vlekkeloos zal verlopen.

Fietsen in Israël wordt steeds populairder

Steeds meer Israëliërs en buitenlandse toeristen ontdekken de fiets als vervoersmiddel om door het land te trekken. De laatste decennia zijn overal in het land fietspaden aangelegd, van de zuidelijke Negev tot aan het heuvelachtige Galilea in het noorden. Ook in de steden wordt de fiets steeds populairder. In het weekend trekken veel mensen er met hun auto's op uit met daarop fietsen gemonteerd op weg naar speciale fietsroutes. Een fietsroute van Metulla in het uiterste noorden naar Eilat in het uiterste zuiden is in aanleg. Andere routes zijn al klaar, zoals in de Negev, Tel Aviv, Jeruzalem, de Kustvlakte, het Ben Shemen bos en Galilea/Golan Hoogvlakte.

Fietsen in de Negev Woestijn

Er zijn diverse fietsroutes in de Negev aangelegd die uit twee soorten bestaan: routes voor de ervaren rijders die de uitdaging van de woestijn willen aangaan en routes voor gezinnen en groepen die het wat rustiger aan willen doen en van het landschap willen genieten. De fietspaden zijn veilig en goed gemarkeerd. Er zijn routebeschrijvingen met kaarten in het Engels verkrijgbaar. Er kunnen fietsen gehuurd worden.

Enkele routes zijn:
  • De beeldenpark-fietsroute bij de Ramon-krater (voor gezinnen en groepen) – de route is slechts 4 kilometer lang door prachtige sculpturen die op natuurlijke wijze zijn gecreëerd door het werk van de natuur in het midden van de Negev-woestijn, met prachtige uitzichten op de Makhtesh Ramon op de achtergrond.
  • Sde Boker Terraces Cycling Trail (voor gezinnen en groepen) – de route is slechts 10 kilometer lang die loopt door Nahal Haroah (de 'Haroah droge stroom') met veel overblijfselen van de oude vormen van landbouw in de regio.
  • 'Het Boom' fietsen in de Halukhim Range (voor iets meer gevorderde fietsers) – de route is 13 kilometer lang en begint en eindigt in Sde Boker en biedt een mooi uitzicht op het Halukim gebergte.
  • Fietsen van Mitzpe Ramon naar de Zin-vallei (voor iets meer gevorderde fietsers) – de route is 16 kilometer lang en biedt spectaculaire uitkijkpunten in de Ramon-krater en de omliggende woestijn.

Fietsen in Tel Aviv en omgeving

De laatste jaren is fietsen in de stad Tel Aviv en omgeving sterk toegenomen. Overal in de stad zijn plekken waar fietsen gehuurd kunnen worden. Er kan gefietst worden in het Hayarkon Park en in de omgeving van Tel Aviv. Veel inwoners van de stad pakken in het weekend de fiets om in de natuurlijke omgeving buiten de stad te fietsen.

Er is een speciale route in de stad aangelegd die gaat over fietspaden en boulevards. Het biedt de mogelijkheid om op plekken in de stad te komen waar je met de auto niet kan komen. De route omvat o.a. het Hayarkon Park - de 'groene long' van Tel Aviv, Tayelet Broadwalk van Tel Aviv, de haven van Tel Aviv, de 'Tachana' (het oude spoorwegstation), de "witte stad", het Rothschild Boulevard, Neve Tzedek, het Habima Nationale Theater en het Rabinplein.

Fietsen in Jeruzalem

Vergeleken met Tel Aviv is fietsen in Jeruzalem minder aantrekkelijk vanwege het heuvelachtige karakter van de stad. Toch worden er steeds meer fietspaden in de Joodse hoofdstad van Israël aangelegd. In de Oude Stad van Jeruzalem, waar geen auto's mogen komen, is het gebruik van de fiets handig.

Er is een speciale fietsroute aangelegd die langs mooie gedeelten van de stad gaat. Fietsen kunnen gehuurd worden en er zijn Engelstalige gidsen aanwezig. De trip gaat zowel door het oude als het nieuwe Jeruzalem. Er wordt daarbij ook gewandeld. De trips duren maximaal 4 uur en omvatten o.a. het historische centrum van de stad, de Calatrava-brug, de Knesset en het Hooggerechtshof, Vallei van het Kruis, Rehavia Talbiya, Duitse kolonie, de Hass-promenade, Mishkanot Sha'ananim, Jaffa Poort en het Russische erf. De kosten zijn wel ruim 250 dollars per groep. Er zijn ook 's avonds fietstochten door de stad die adembenemend zijn.

Fietsen in de Kustvlakte

De Kustvlakte is de populairste regio waar veel gefietst wordt. Er zijn honderden paden van verschillende lengtes, door de landelijke uitgestrekte gebieden, bossen en parken in de regio. Israëliërs trekken in de weekenden de prachtige natuur in die voor hun deur ligt.

Mountainbiken in het Ben Shemen bos

Het Ben Shemen bos in het centrum van het land tussen Tel Aviv en Jeruzalem is een goed gebied om te mountainbiken. Er is een pad aangelegd van 32 km dat opgesplitst is in een traject van 25 km en 10 km. De fietspaden van Ben Shemen maken deel uit van een breder netwerk van vrijetijdsactiviteiten in het bos, waaronder andere fiets- en wandelpaden en observatie- en erfgoedlocaties. Gebouwd en onderhouden door het Joods Nationaal Fonds, die de verantwoordelijkheid hebben genomen voor het beheren en creëren van veel van de prachtige bossen die over heel Israël te vinden zijn, zijn de paden goed gemarkeerd.

Fietsen in Galilea en op de Golan Hoogvlakte

Galilea en de Golan kennen een heuvelachtig landschap. Voor de gemiddelde Nederlandse toerist, die gewend is aan vlak land, zal het fietsen behoorlijk vermoeiend zijn. Er zijn diverse fietspaden aanwezig op verschillend niveau. Langs het Meer van Galilea kan ook gefietst worden.

De Golan is in de zomer populair bij fietsers die de Hermon berg op willen en dan afdalen. Er is een speciaal fietspark aangelegd. Er zijn drie fietspaden: een relatief eenvoudige, voor het leren van mountainbiken en het oefenen van techniek; en twee 4,5 kilometer lange afdalingen die van de top naar beneden van de ski-site lopen en sprongen en andere kenmerken bevatten. Fietsers gebruiken de skistoeltjesliften om ze naar de top van het parcours te brengen. Een liftkaart voor de hele dag kost NIS 135. Op de Golan is in totaal 125 km aan paden aangelegd.

Israël kent geen wielercultuur

Ondanks dat fietsen steeds populairder wordt in Israël, kent Israël geen of amper een wielercultuur. Israël kent nauwelijks professionele wielrenners. Pas in 2014 werd de eerste Israëlische professionele wielerploeg (Israel Cycling Academy) opgericht door zakenman Ron Bar-on en oud-wielrenner Ran Margaliot die ooit in de Tour de France reed maar nooit Parijs haalde. In 2017, het derde jaar van de korte geschiedenis van de Cycling Academy, lijkt het erop dat het team (met veel buitenlandse renners) indrukwekkende vooruitgang heeft geboekt en de verwachtingen van de oprichters heeft overtroffen. Met veelbelovende jonge wielrenners van over de hele wereld neemt het team deel aan honderden racedagen (o.a. een aantal grote klassiekers in Europa), won tientallen van hen en promoot Israëlische fietsers die in staat zijn om aan de compromisloze normen van dit meest veeleisende sportveld te voldoen. Het team steeg internationaal naar de tweede plaats en concurreert in steeds belangrijkere races. Tegelijkertijd is een volledig Israëlisch ontwikkelingsteam opgericht, dat dienst doet als een kweekvijver voor jonge fietsers voordat ze bij de oudere professionals komen.

De Giro in Israël. Waarom?

Waarom begint de Ronde van Italië eigenlijk in Israël in 2018? Dat is te danken aan de Cycling Academy die hiervoor gelobbyd heeft bij de organisatie van de Giro. De eerste inspanningen begonnen in 2015, toen het team het organisatiebezoek van de Giro aan Jeruzalem hielp faciliteren voor discussies met burgemeester Nir Barkat. De gesprekken werden intenser toen Adams als mede-eigenaar aan het team deelnam totdat de definitieve beslissing werd genomen. De Cycling Academy heeft een wildcard gekregen voor deelname aan de Giro 2018 die in Israël begint.

Voor Israël is de komst van de Giro een mooie gelegenheid om het prachtige landschap aan de wereld te tonen en zo het toerisme naar de Joodse staat te bevorderen. Tijdens wielerwedstrijden worden altijd mooie beelden uitgezonden van de omgeving waarin de renners rijden. Gelet op het parcours zullen kijkers een groot deel van Israël kunnen bewonderen: de hoofdstad Jeruzalem, de kuststrook, metropool Tel Aviv en de Negev Woestijn. Bovendien wil Israël zich presenteren als een land dat meer te bieden heeft dan alleen het conflict met de Arabieren en Palestijnen. Nos verslaggever Ankie Rechess: "Israël wil laten zien dat het niet alleen een land van oorlogen en terreur is, maar dat het ook openstaat voor sportevenementen. Daar wordt door het ministerie van sport veel energie ingestoken." "Bovendien viert de staat Israël vlak voor de start van de Giro haar zeventigste verjaardag. Een jaar lang worden er allerlei festiviteiten en sportactiviteiten georganiseerd."

De veiligheidssituatie

Israël is een land waar regelmatig Palestijnse aanslagen plaatsvinden uit naam van Hamas, de Palestijnse Autoriteit, Islamitische Jihad, IS, of andere terreurgroepen. In het recente verleden gebeurde dat vaak met zelfmoordaanslagen waarbij veel doden vielen. Dat is tegenwoordig minder vanwege het veiligheidshek dat de Palestijnse gebieden afsluit van Israël. Maar er worden nog wel andere soorten aanslagen gepleegd zoals met raketten, messen, stenen, voertuigen, brandbommen, etc. Bij veel wielrenners bestaat de angst dat tijdens de Giro mogelijk een aanslag wordt gepleegd. "Het beveiligen van een proloog zal nog wel gaan", verwacht wielercommentator Karsten Kroon, "maar een rit in lijn van 200 kilometer door het land is een ander verhaal. Daar heb ik wel mijn twijfels over." NOS correspondent Ankie Rechess verwacht echter geen problemen met de beveiliging. "De bezoeken van de paus en de Amerikaanse president Trump zijn ook enorme beveiligingsoperaties. Bij rellen op de Tempelberg worden drie- tot vijfduizend agenten ingezet. Ik neem aan dat de beveiliging van de Giro dan ook geen groot probleem mag zijn." Frits Barend heeft dezelfde visie als Ankie Reches wat betreft aanslagen. “Israël is het land dat daar het meest op voorbereid en ingesteld is”, geeft hij aan. “Zij zullen ervoor zorgen dat het zo veilig mogelijk kan verlopen, maar net als bij de Tour de France in Parijs zal Israël ook veel veiligheidsmaatregelen moeten nemen. Het is nergens meer veilig.”

Etappes in Israël - parcours

Er worden in Israël drie etappes verreden. Begonnen wordt met een individuele tijdrit in Jeruzalem. De volgende dag wordt de Kustvlakte langs de Middellandse Zee aangedaan. De rit gaat van het noordelijk gelegen Haifa naar het centraal gelegen Tel Aviv. De derde en laatste dag rijden de renners door de Negev-woestijn.


Vrijdag 4 mei 2018 – Eerste etappe: Jeruzalem – Jeruzalem 9,7 km (individuele tijdrit)

De eerste etappe in Jeruzalem, de meer dan 3000 jaar oude hoofdstad van het Joodse volk, is een individuele tijdrit die begint (Yitschak Kariv Street) en eindigt (Shlomo Hamelech Street) niet ver van de stadsmuren van de Oude Stad. Het 9,7 km tellende parcours is licht golvend en heeft een paar scherpe bochten die het hoge tempo van de renners eruit halen. De rit wordt geheel afgewerkt in het nieuwe gedeelte van de stad (West-Jeruzalem). Het parcours is bijna nergens vlak. Op het einde van de rit moet 400 meter licht geklommen worden (3%). Belangrijke sites langs de route zijn o.a. de Citadel van David, medisch centrum Wolfson, Bijbel Land Museum, het Bloomfield Wetenschappelijk Museum, en de Grote Synagoge van Jeruzalem. Tom Dumoulin lijkt favoriet te zijn op dit parcours.

Zaterdag 5 mei 2018 – Tweede etappe: Haifa – Tel Aviv 167 km

De tweede etappe is een vlakke rit die begint in de grootste havenstad van Israël, Haifa, en eindigt in de grootste metropool van Israël, Tel Aviv. De etappe wordt verreden op de Joodse rustdag Shabbat. Haifa ligt in het noorden. De renners vertrekken eerst nog verder naar het noorden en doen via Kiriat Bialik de historische stad Akko aan. Vandaar uit rijden de renners zuidwaarts richting Tel Aviv. Ze komen o.a. door of langs de volgende plaatsen: Kiriat Tivon, Jokneam, Zichron Ja'akov, Caesarea, Hadera, Tel Mond, Kfar Sava, Ramat Hasharon, en tot slot Tel Aviv. Vanwege het vlakke karakter van de rit wordt verwacht dat een sprinter de ritoverwinning zal behalen.

Zondag 6 mei 2018 – Derde etappe: Beer Sheva – Eilat 229 km

De derde etappe is eveneens een vlakke rit die begint in de hoofdstad van de Negev-woestijn, Beer Sheva, en eindigt in de populaire badplaats Eilat. Zuidelijker dan Eilat is de Giro nog nooit geweest. De rit kent veel vals plat en is daarom afmattend. Het hoogste punt is 840 meter en ligt op 80 kilometer van de start. De laatste 50 kilometer richting Eilat zijn nagenoeg vlak. Het zal een redelijk warme dag worden met een gemiddelde temperatuur van 26 graden Celsius. Interessante plaatsen langs de route zijn kibboets Sde Boker (waar ooit de eerste premier van Israël David Ben Goerion woonde), Mitspe Ramon en de Ramon Kraters. Gelet op de zwaarte van de rit is misschien een vluchtpoging mogelijk. Maar omdat de laatste 50 kilometers vlak zijn is de kans op een sprint ook behoorlijk groot.

Favoriet en Giro winnaar 2017 Tom Dumoulin

Voor Nederland is de Giro 2018 vooral interessant vanwege deelname van Tom Dumoulin die in 2017 de eindoverwinning behaalde. Eind december 2017 maakte Dumoulin bekend opnieuw mee te zullen doen met de Ronde van Italië. Hij behoort tot één van de topfavorieten samen met Chris Froome waarvan bekend werd in december 2017 dat hij doping heeft gebruikt. Mogelijk wordt hij geschorst. Een andere favoriet, de Italiaan Nibali, doet niet mee. Hij heeft gekozen voor de Tour de France.

Tom Dumoulin was er na het zien van de rittenschema's van Giro en Tour snel uit. "Het parcours van de Giro is zeker niet perfect, maar beter dan dat van de Tour. Ik zou het jammer vinden om hem links te laten liggen", zei de winnaar van de Ronde van Italië van vorig jaar bij de ploegenpresentatie van Sunweb in Berlijn op 4 januari 2018.

Over de keuze voor Israël als startland van de Giro heeft Dumoulin eigenlijk geen mening. "Als de autoriteiten zeggen dat het kan, ga ik daarin mee. Ik ken de situatie niet. Ben er nog nooit geweest. Het is niet aan mij om die beoordeling te maken. Ik hoop alleen wel dat er een plan B is, voor als het ineens niet zou kunnen."

Lees verder

© 2018 Etsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kibboets hotels: Kust, Jeruzalem, Dode Zee, EilatOveral in Israël bevinden zich kibboets hotels. Dit zijn hotels die in een landelijke omgeving liggen. In dit artikel aa…
Giro d'Italia 2018 - rittenschema en parcoursGiro d'Italia 2018 - rittenschema en parcoursIn 2018 wordt de 101e editie van de Ronde van Italië verreden. Deze editie gaat van start in Israel. Daarmee is de Giro…
Geografie Israël: Wat maakt Tel Aviv aantrekkelijk wonen?Geografie Israël: Wat maakt Tel Aviv aantrekkelijk wonen?De huizencrisis in Israël in 2011 waarbij vooral studenten demonstreren tegen hoge huizenprijzen doet de vraag rijzen wa…
Geografie Israël: spoorlijn Eilat-Tel Aviv / Ramon AirportGeografie Israël: spoorlijn Eilat-Tel Aviv / Ramon AirportBegin oktober 2013 heeft het Israëlische kabinet goedkeuring gegeven voor de bouw van een peperdure spoorwegverbinding t…
Israël in vogelvlucht: educatieIsraël in vogelvlucht: educatieEducatie heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in het jodendom. Israël zet die traditie voort. Het educatieve systee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Brennmick, Pixabay
  • https://www.touristisrael.com/biking-in-israel/458/
  • https://www.touristisrael.com/biking-in-the-negev/5605/
  • https://www.touristisrael.com/tours/tel-aviv-bike-tour/
  • https://www.touristisrael.com/tours/jerusalem-bike-tour/
  • https://www.touristisrael.com/mountain-biking-in-the-ben-shemen-forest/3715/
  • https://www.touristisrael.com/golan-hiking-trail/5594/
  • https://www.touristisrael.com/mount-hermon-mountain-bike-park-by-summer/1107/
  • https://www.touristisrael.com/sea-of-galilee-walking-or-biking-trail/8506/
  • http://israelcycling.com/ENG/Main.html
  • https://www.touretappe.nl/giro-2018-parcours/etappe-1-italie-route-2018/
  • https://www.touretappe.nl/giro-2018-parcours/etappe-2-italie-route-2018/
  • https://www.touretappe.nl/giro-2018-parcours/etappe-3-italie-route-2018/
  • https://www.israelcyclingacademy.com/pages/our-story
  • https://nos.nl/artikel/2209603-dumoulin-rijdt-giro-d-italia-in-2018-besluit-tour-later.html
  • https://nos.nl/artikel/2205186-giro-schotelt-dumoulin-en-co-twee-tijdritten-voor.html
  • https://nos.nl/artikel/2210465-dumoulin-houdt-van-de-giro-maar-de-tour-zit-nog-in-zijn-hoofd.html
  • https://nos.nl/artikel/2187027-giro-2018-start-met-proloog-in-jeruzalem.html
  • http://www.wielerflits.nl/nieuws/289912/kwalijk-dat-niet-iedereen-meeprofiteert-van-giro-start-israel.html
  • https://www.nu.nl/wielrennen/5096810/omstreden-bardiani-en-israelische-ploeg-krijgen-wildcard-giro.html?redirect=1

Reageer op het artikel "Fietsen in Israël – Ronde van Italië (Giro) 2018 in Israël"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Etsel
Laatste update: 21-01-2018
Rubriek: Sport
Subrubriek: Diversen
Special: Toerisme Israël
Bronnen en referenties: 20
Schrijf mee!