Hoe laat Formule 1 op TV vandaag 2021? Nederlandse tijden

Hoe laat Formule 1 op TV vandaag 2021? Nederlandse tijden Hoe laat Formule I op TV vandaag? Eerstvolgende wedstrijden: GP van Saoedi Arabië op 5 december om 18.30 uur; GP van Abu Dhabi op 12 december om 14.00 uur; 2022 GP van Bahrein 20 maart om 17.00 uur; GP van Saoedi Arabië op 27 maart om 17.00 uur; GP van Australië 10 april om 07.00 uur; GP van Emilia-Romagna Imola 24 april om 15.00 uur; GP van Miami 8 mei om ? uur: GP van Spanje 22 mei om 15.00 uur; GP van Monaco 29 mei om 15.00 uur; GP van Azerbeidzjan 12 juni om 14.00 uur; GP van Canada 19 juni om ? uur; GP van Groot-Brittannië 3 juli om 16.00 uur; GP van Oostenrijk 10 juli om 15.00 uur; GP van Frankrijk 24 juli om 15.00 uur; GP van Hongarije 31 juli om 15.00 uur; GP van België 28 augustus om 15.00 uur; GP van Nederland 4 september om 15.00 uur; GP van Italië 11 september om 15.00 uur; GP van Rusland 25 september om 14.00 uur.

De Formule 1-kalender: data en Nederlandse starttijden

Er kunnen nog veranderingen plaatsvinden in verband met corona.

Eerstvolgende wedstrijden
Datum en Nederlandse starttijdCircuit
3 dec 2021
  • 14.30 Eerste vrije training
  • 18.00 Tweede vrije training
4 dec 2021
  • 15.00 Derde vrije training
  • 18.00 Kwalificatie
5 dec 2021
  • 18.30 Race
Jeddah, Saoedi-Arabië
Voor het eerst worden Formule 1-wedstrijden verreden in Saoedi Arabië
10 dec 2021
  • 10:00-11:30 Eerste vrije training
  • 14:00-15:30 Tweede vrije training
11 dec 2021
  • 11:00-12:00 Derde vrije training
  • 14:00-15:00 Kwalificatie
12 dec 2021
  • 14:10 Race
Yas Marina, Abu Dhabi
Sinds 2009 worden Formule 1-wedstrijden verreden op het het Yas Marina Circuit in het emiraat Abu Dhabi, onderdeel van de Verenigde Arabische Emiraten.

Bron: Peggy Marco, PixabayBron: Peggy Marco, Pixabay

Welke televisiezender zendt welke Formule 1 races live uit in 2022?

Nordic Entertainment - Viaplay

Ziggo raakt na 2021 de rechten van de Formule 1 kwijt. Het bedrijf zegt dat de tarieven voor de uitzendrechten de afgelopen jaren zo sterk gestegen zijn dat het niet mogelijk was om een nieuw contract af te sluiten. De rechten zouden gekocht zijn door de Zweedse groep Nordic Entertainment, dat een eigen zender zou willen starten. Formule 1-liefhebbers moeten vanaf 2022 een abonnement nemen op streamingsdienst Viaplay om alle races met Nederlands commentaar te kunnen volgen. Zes races, waaronder de race in Zandvoort, zijn gratis te zien op een nog te bepalen open kanaal.

Sky Sports F1

Is in Nederland alleen via livestreaming verkrijgbaar. Voormalig Formule 1 coureurs en echte kenners leveren het commentaar en verzorgen de analyses.

RTLDeutschland

RTLDeutschland zendt van iedere Grand Prix zowel de kwalificatie als de race live uit. Nadeel is dat de race wordt onderbroken door reclame. De zender biedt wel mooie voor- en nabeschouwingen met goede analyses en interviews.

Andere tv kanalen en internet

Andere tv kanalen en internet websites zijn: Sport 1/Sporting Telenet/RTBF/www.itv.com of Livetv.ru/en/

Formule 1-testkalender 2022

Wat houden die wintertests eigenlijk in?

De nieuwe bolides worden getest. Er moeten veel rondes gereden worden om te kijken of de wagens goed presteren en of klopt wat op de tekentafel is ontworpen. Snelle rondetijden zijn nog niet van belang. Het gaat echt om zoveel mogelijk kilometers rijden. "Natuurlijk helpt het als de rondetijden goed zijn", zegt Formule 1-verslaggever Louis Dekker. "Het is goed voor het moreel, maar het zegt heel weinig. Niemand kan checken of een team een race-simulatie met boordevolle brandstoftanks rijdt. Voor hetzelfde geld sturen ze de auto ultralicht het circuit op om de concurrentie zand in de ogen te strooien of om jubelende krantenkoppen te scoren. Vooral Ferrari is daar gevoelig voor."

Termen die gebruikt worden in de Formule 1

107% regel
Tijdens de eerste fase van de kwalificatie mag een coureur die er niet in slaagt om binnen 107 procent van de snelste Q1-tijd een ronde te rijden, niet aan de race beginnen. In uitzonderlijke omstandigheden, waaronder een coureur die een geschikte tijd instelt tijdens de training, kunnen de stewards echter toestaan dat de auto start.

Achtermarkering
Een term die wordt gebruikt om een ​​coureur aan de achterkant van het veld te beschrijven, vaak wanneer hij wordt ontmoet door de raceleiders. Blauwe vlaggen worden gebruikt om de achterblijver te informeren wanneer hij een snellere auto voorbij moet laten.

Aërodynamica
De studie van de luchtstroom over en rond een object en een intrinsiek onderdeel van Formule 1-autodesign.

Airbox
De luchtinlaat van de motor boven het hoofd van de bestuurder, die ook dienst doet als rolbeugel van de auto.

Autoclaaf
Een apparaat dat warmte en druk gebruikt om koolstofvezel te 'genezen', het primaire materiaal waarvan Formule 1-auto's zijn gemaakt.

Ballast
Gewichten die rond de auto zijn bevestigd om de balans te maximaliseren en tot de minimale gewichtslimiet te brengen.

Bargeboard
Het stuk carrosserie is verticaal tussen de voorwielen en het begin van de sidepods gemonteerd om de luchtstroom rond de zijkanten van de auto te vergemakkelijken.

Bestuurdersbriefing
Een bijeenkomst van alle coureurs en de FIA-racedirecteur om kwesties met betrekking tot die specifieke Grand Prix en het circuit te bespreken. Andere onderwerpen, zoals rijnormen en veiligheid, kunnen ook worden besproken.

Blaren
Het gevolg van oververhitting van een band, of een deel van een band. Overmatige hitte kan ervoor zorgen dat het rubber zachter wordt en in brokken loskomt van het lichaam van de band. Blaarvorming kan worden veroorzaakt door de keuze van een ongeschikte bandencompound (bijvoorbeeld een die te zacht is voor circuitomstandigheden), een te hoge bandenspanning of een verkeerd afgestelde auto.

CAD
Afkorting van Computer-aided design, de methode die wordt gebruikt om Formule 1-auto's te ontwerpen.

Camber
De hoek waaronder een band in of van de auto leunt ten opzichte van de verticale as. Ingenieurs zullen de camber variëren om de rijeigenschappen van een auto te verbeteren.

Carrosserie
Voordat de auto's de pits verlaten, worden de koolstofvezeldelen op de monocoque gemonteerd, zoals de motorkap, het cockpitdak en de neuskegel.

CFD
Afkorting van Computational Fluid Dynamics, een tool die wordt gebruikt door F1-ontwerpers die complexe wiskunde en simulatie gebruikt om de aerodynamische luchtstroom te voorspellen. Normaal gebruikt in combinatie met traditioneel windtunnelonderzoek.

Chassis
Het grootste deel van een raceauto waaraan de motor en ophanging zijn bevestigd, wordt het chassis genoemd.

Chicane
Een strakke opeenvolging van hoeken in afwisselende richtingen. Meestal ingebracht in een circuit om de auto's af te remmen, vaak net voor wat een snelle bocht was geweest.

Clear air
Lucht die niet turbulent is en dus optimale aerodynamische omstandigheden biedt, zoals een auto aan de kop van het veld ervaart.

Coanda-effect
De neiging van een vloeistofstraal, zoals een luchtstroom, om aangetrokken te worden door een nabijgelegen oppervlak. F1-aërodynamica gebruiken het effect om de luchtstroom naar specifieke delen van de auto te leiden, bijvoorbeeld van de uitlaat naar de achterdiffusor.

Cockpit
Het gedeelte van het chassis waarin de bestuurder zit.

Compound
Het loopvlakcompound is het onderdeel van elke band dat in contact komt met de weg en daarom een ​​van de belangrijkste factoren bij het bepalen van de bandenprestaties. De ideale compound is er een met maximale grip, maar die toch duurzaam en hittebestendig is. Een typisch Formule 1-racecompound zal meer dan tien ingrediënten bevatten, zoals rubbers, polymeren, zwavel, roet, olie en andere curatieven. Elk van deze omvat een groot aantal derivaten die elk in meer of mindere mate kunnen worden gebruikt. Zeer kleine veranderingen in de mix kunnen de prestaties van de compound veranderen.

Degradatie
Een term die wordt gebruikt om het proces te beschrijven waardoor een band prestatie of grip verliest. Anders dan bij bandenslijtage betreft het het proces waarbij het loopvlak wordt afgesleten.

Delta tijd
Een term die wordt gebruikt om het tijdsverschil tussen twee verschillende ronden of twee verschillende auto's te beschrijven. Er is bijvoorbeeld gewoonlijk een negatief verschil tussen de beste rondetijd van een coureur en zijn beste kwalificatieronde, omdat hij een lage brandstofbelasting en nieuwe banden gebruikt.

Dieptepunt
Wanneer het chassis van een auto het baanoppervlak raakt terwijl het door een scherpe compressie loopt en de onderkant van de veerweg bereikt.

Downforce
De aerodynamische kracht die in neerwaartse richting wordt uitgeoefend als een auto vooruit rijdt. Dit wordt gebruikt om de tractie van een auto en het weggedrag door bochten te verbeteren.

Drive-through penalty
Een van de twee straffen die naar goeddunken van de stewards kunnen worden uitgedeeld terwijl de race nog loopt. De coureurs moeten de pitlane inrijden, er doorheen rijden met inachtneming van de snelheidslimiet en zonder te stoppen weer aan de race deelnemen.

DRS
DRS (Drag Reduction System) achtervleugels, ook bekend als verstelbare achtervleugels, stellen de bestuurder in staat om de vleugel tussen twee vooraf bepaalde instellingen vanuit de cockpit aan te passen. De beschikbaarheid van het systeem wordt elektronisch geregeld - het kan op elk moment tijdens de training en de kwalificatie worden gebruikt (tenzij een coureur op regenbanden rijdt), maar kan tijdens de race alleen worden geactiveerd als een coureur minder dan een seconde achter een andere auto zit op vooraf bepaalde punten op de baan. Het systeem wordt dan uitgeschakeld zodra de bestuurder remt. In combinatie met KERS is het ontworpen om het inhalen te stimuleren. Net als KERS is het niet verplicht.

ECU
Afkorting van Electronic Control Unit, een standaardeenheid die de elektrische systemen van alle F1-auto's aanstuurt, inclusief de motor en versnellingsbak.

Endplate
De verticale panelen die de buitenranden van de voor- en achtervleugels van een auto vormen en waaraan de hoofdvleugelelementen zijn bevestigd.

Energy Store
De Energy Store (soms afgekort tot ES) is een integraal onderdeel van de aandrijflijn en ERS van een F1-auto. De Energy Store bevindt zich in de brandstofcel en weegt tussen de 20-25 kg en bestaat meestal uit lithium-ionbatterijen. De Energy Store kan 4MJ energie per ronde opslaan (of teruggeven aan de aandrijflijn), hoewel MGU-K (zie ERS) de Energy Store slechts met 2MJ per ronde mag opladen.

ERS
Energieterugwinningssystemen, of kortweg ERS, bestaan ​​uit Motor Generator Units die afvalwarmte-energie (van de turbolader) en kinetische energie (van het remsysteem) verspillen. Deze energie wordt vervolgens opgeslagen en vervolgens gebruikt om de auto voort te stuwen. Een F1-auto heeft twee ERS: MGU-K (wat staat voor Motor Generator Unit - Kinetic) en MGU-H (wat staat voor Motor Generator Unit - Heat). Deze systemen worden aangevuld met een Energy Store (ES) en regelelektronica. ERS is in staat om 120 kW aan vermogen (ongeveer 160 pk) te leveren gedurende ongeveer 33 seconden per ronde.

Hoger beroep
Een actie die een team namens zijn coureurs onderneemt als het van mening is dat ze onterecht zijn bestraft door de wedstrijdleiding.

Nabespreking
De ontmoeting tussen de coureurs van een team en de ingenieurs na een sessie op het circuit waarin de afstelling, prestaties en strategie van de auto worden besproken.

Rem balans
Een schakelaar in de cockpit om de verdeling van de remkracht van de auto tussen de voor- en achterwielen naar wens van de bestuurder te wijzigen.

Sleuren
De aerodynamische weerstand die wordt ervaren als een auto vooruit rijdt.

Top
Het middelpunt van de binnenlijn om een hoek waar bestuurders hun auto's op richten.

Verdeler
Het achterste gedeelte van de autovloer of onderbak waar de lucht die onder de auto stroomt naar buiten stroomt. Het ontwerp van de diffuser is cruciaal omdat het de snelheid regelt waarmee de lucht naar buiten komt. Hoe sneller de uitgang, hoe lager de luchtdruk onder de auto, en dus hoe meer downforce de auto genereert.
© 2014 - 2022 Jehoeda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Formule 1: GP van Canada, live op tv en livestreamFormule 1: GP van Canada, live op tv en livestreamDe Formule 1 Grand Prix van Canada wordt jaarlijks verreden op het Circuit Gilles Villeneuve in Montreal. De Grote Prijs…
Formule 1: GP van Australië, live op tv en livestreamFormule 1: GP van Australië, live op tv en livestreamDe Formule 1 Grand Prix van Australië wordt verreden in Melbourne. Deze Australische Grand Prix is live op tv te bekijke…
Formule 1: GP van Oostenrijk live op tv en livestreamFormule 1: GP van Oostenrijk live op tv en livestreamDe Formule 1 Grand Prix van Oostenrijk wordt jaarlijks gehouden op circuit van Spielberg: de Red Bull Ring. Dit circuit…
Ziggo Sport kijken als abonnee van andere providerZiggo Sport kijken als abonnee van andere providerAbonnees van Ziggo ontvangen gratis Ziggo Sport op kanaal 14. Heb je een abonnement bij een andere provider zoals KPN, C…

De man met de hamer te slim afDe man met de hamer te slim afWie de man met de hamer ooit ontmoet heeft, wil dat nooit meer! Hoe je als fietser met hoogwaardige voeding de man met d…
Mountainbiken, de volgende stapMountainbiken, de volgende stapJe hebt een mountainbike, maar nu? Een beetje paden rijden, wat asfalt en dan toch het bos in. De echte techniek is er n…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bluebirdwfc, Flickr (CC BY-2.0)
  • Zie bronnen in artikel
  • Wikipedia
  • Formule 1
  • GP Update
  • http://www.channel4.com/info/press/news/channel-4-becomes-terrestrial-home-of-formula-1
  • http://www.autosport.com/news/report.php/id/122520
  • http://www.skysports.com/f1
  • Afbeelding bron 1: Peggy Marco, Pixabay
Jehoeda (1.595 artikelen)
Laatste update: 02-12-2021
Rubriek: Sport
Subrubriek: Racesport
Bronnen en referenties: 9
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.