InfoNu.nl > Sport > Voetbal > Eén Zwitser zeker van WK-finale voetbal: Hublot

Eén Zwitser zeker van WK-finale voetbal: Hublot

Eén Zwitser zeker van WK-finale voetbal: Hublot Ook al heeft de nationale voetbalploeg van Zwitserland verloren van Argentinië bij het WK 2014 in Brazilië, één Zwitser is in de finale zeker erbij: het luxe horlogemerk Hublot. Voor hen is voetbal een enorme reclame-platform.

Hublot sponsor van het WK voetbal 2014

Het Zwitserse luxe horlogemerk Hublot is sinds 2010 sponsor van de wereldvoetbalbond FIFA. Hun oprichter en huidige voorzitter van de raad van bestuur Jean-Claude Biver vroeg zich destijds af waar zijn luxe merk nog niet present was. En hij kwam uit bij de sport die momenteel miljoenen mensen beweegt. In het tennis, golf of paardrijden zou men gewoon een extra merk zijn geweest volgens Biver. Maar hij wilde altijd al de eerste en enige zijn.

Scorebord in de vorm van een Zwitsers uurwerk

Vroeger was het scorebord gewoon een rechthoekig bord van zwart plastic. In het WK van 2014 is de display daarentegen rond in de vorm van een Zwitsers uurwerk: gemaakt van carbon en in metallic look. Als er bijvoorbeeld een speler gewisseld wordt, houdt de assistent-scheidsrechter gedurende ongeveer 20 seconden het oversized Hublot-scorebord in de lucht. En die scène wordt weergegeven op miljoenen tv-schermen over de gehele wereld, tijdens elke WK-wedstrijd, op elke WK-dag.

Het scorebord van Hublot

Zwart en rechthoekig, tot dusver zag het scorebord voor het WK voetbal er dus weinig spectaculair uit. De 50 nieuwe Hublot-scoreborden werden vervaardigd in de fabriek in Nyon. Het Hublot-display weegt iets minder dan 3,3 kg. FIFA schrijft dit maximumgewicht voor in haar reglementen. (Overigens was FIFA-voorzitter Sepp Blatter ooit manager van het Zwitserse horlogemerk Longines, maar dat terzijde.) Scheidsrechter Howard Webb draagt twee horloges:
  • om zijn linker pols een Polar;
  • rechts een Hublot.
Hublot-oprichter en CEO Jean-Claude Biver beschouwt voetbal als het ideale reclame-platform. Wat de deal met de FIFA kost, wil Hublot niet onthullen. Branchekenners vermoeden dat er waarschijnlijk 20 miljoen euro per jaar mee gemoeid is.

Voetbal hoort bij het merk Hublot

Omdat Biver ervan overtuigd was dat de concurrentie de sport ook voor zich zou ontdekken, probeerde hij voetbal exclusief voor Hublot te blokkeren. Het contract met de FIFA loopt tot 2022, dat met de UEFA tot 2016. Bovendien is het luxe horlogemerk partner van FC Bayern en heeft het WK-scheidsrechter Howard Webb, coach Jose Mourinho en de voetballegendes Pelé en Maradona onder contract. Voetbal is essentieel onderdeel van het merk Hublot.

Gigantisch reclame-effect van sportsponsoring

Maar wat maakt het WK voetbal zo aantrekkelijk voor Hublot? Wel, voetbal is een religie en een taal die iedereen begrijpt, aldus Biver. De aanwezigheid van het merk op het WK bij de spelerswissels en bij de aankondiging van de blessuretijd, levert een gigantisch reclame-effect. Het scorebord van Hublot wordt tijdens het gehele WK niet minder dan 40 miljard keer(!) 20 tot 30 seconden in beeld gebracht. Het WK voetbal is volgens de FIFA het sportevenement met 's werelds hoogste kijkersaantallen. Zo keken er 715 miljoen mensen bijvoorbeeld naar de laatste wedstrijd van het WK 2006 in Duitsland.

Past een luxemerk als Hublot wel bij een volkssport als voetbal?

Een product voor de massa is Hublot zeker niet: slechts 40.000 stuks produceert het bedrijf er jaarlijks van, wél tegen een gemiddelde verkoopprijs van 25.000 Zwitserse franken (pakweg 30.000 euro). Men kan zich afvragen of dergelijke luxe wel past bij de volkssport voetbal? Maar op een WK voetbal of bij clubs als Bayern München en Barcelona gaat er altijd gigantisch veel geld om. Hublot is volgens kenners van sportsponsoring op die manier betrokken bij de absolute wereldtop van het voetbal. De doelgroep van Hublot is niet zozeer het grote publiek, maar de VIP-tribune en de voetbalprofs zelf.

Lees verder

© 2014 - 2019 Serkozy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afmetingen van een voetbalveldEen voetbalveld meet vaak 68 bij 105 meter, maar niet altijd! Hoe groot een voetbalveld is hangt af van veel factoren, o…
Sponsoring & marketingSponsoring is onderdeel van de marketingcommunicatie-instrumenten. Een sponsor is meestal een bedrijf die geld of andere…
Beau Jeu - de voetbal van het EK2016 in FrankrijkBeau Jeu - de voetbal van het EK2016 in Frankrijk'Beau Jeu', 'mooi spel', dat is de naam van de bal waarmee op het Europees Kampioenschap voetbal 2016 in Frankrijk wordt…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Eén Zwitser zeker van WK-finale voetbal: Hublot"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 03-07-2014
Rubriek: Sport
Subrubriek: Voetbal
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!