Jetman kan vliegen zonder vliegtuig!

Jetman kan vliegen zonder vliegtuig! Het liedje ‘I believe I can fly’ is zeker van toepassing op de Zwitser Yves Rossy. Deze straaljager piloot geloofde het echt en voert het uit! Met een zeer hoog ‘don’t try this at home’ gehalte springt hij uit een vliegtuig en vliegt zelf met 200 kilometer per uur geheel vrij door de lucht. Bestaat hiermee de kans dat een droom werkelijkheid wordt voor veel mensen??

De voorgeschiedenis van Jetman

Yves Rossy werd in 1959 geboren in Zwitserland. Na het zien van vliegshows op zijn 13e jaar wist hij wat hij wilde worden. Hij werd piloot en vloog straaljagers, maar ook heeft hij gevlogen voor Swiss International Airlines.

Zijn vrije tijd besteedde hij altijd aan vliegen en experimenten daarmee. Zijn hobby’s waren parachutespringen, skysurfen en skydiven. Maar zijn grootste droom is altijd geweest om zo vrij en natuurlijk mogelijk te vliegen. Hij probeerde van alles. Hij maakte vrije vallen en probeerde dat om te zetten in zweven. Toch was hij nog niet tevreden en daarom ontwierp hij zijn eerste set vleugels. Hij maakte een stevig skelet met opblaasbare vleugelpanelen. Deze maakte hij vast aan zijn rug. Zo probeerde hij voorwaarts te vallen.

In 2005 verbeterde hij dit eerste ontwerp en maakte er met hulp van vrienden echte vleugels van . Deze waren gemaakt van carbon waaraan hij twee kleine straalmotoren bevestigde. Hiermee kon hij op één hoogte blijven vliegen. In 2006 voegde hij nog twee straalmotoren toe. Met deze 4 motoren kan hij 10 minuten vliegen, vrij als een vogel! Hoewel de vleugels inclusief motoren meer dan 100 kilo wegen, voelt hij dat niet tijdens de vlucht. De vleugels lijken deel van zijn lijf. Met alleen een gashendel in zijn hand, een hoogtemeter, een formule 1 pak met helm en een parachute vliegt hij vrij door de lucht. Wanneer hij te laag gaat gaan er piepjes af als waarschuwing. 10 jaar onderzoek en 15 prototypes verder, maakt hij zijn droom waar: Hij kan vliegen! Hij wordt door zijn uitvinding ook wel Jetman of Fusionman genoemd.

In totaal heeft hij zo’n 200 vluchten gemaakt waarvan 50 met motoren. De ontwikkeling is zeker niet makkelijk geweest. Yves geeft toe dat hij 20 keer bijna dood is geweest tijdens het testen!

Yves werkt nu aan een lichtere, krachtigere vleugel waarmee hij kan vertrekken vanaf de grond, verticaal kan vliegen en acrobatische toeren uit kan halen.

Prestaties

Na het ontwerpen van de vleugels is Yves Rossy steeds bezig geweest met het optimaliseren van de vleugels en het vliegen en heeft zo heel wat prestaties neergezet.
  • In 2004 werd hij de eerste die met straalmotor aangedreven vleugels vloog. Tot op heden is hij nog steeds de enige die dit kan.
  • In 2006 maakt hij zijn eerste echte vlucht. Deze duurde 6 minuten.
  • In 2008 is hij over het Kanaal gevlogen met een snelheid van gemiddeld 200 kilometer per uur. Zo evenaarde hij zijn collega Louis Blériot die 99 jaar eerder voor het eerst via dezelfde route over het Kanaal vloog. Binnen 10 minuten had Yves de beroemde 35 kilometer afgelegd en was hij aan de overkant.
  • In 2009 heeft hij een poging gedaan om de Straat van Gibraltar over te vliegen van Marokko naar Spanje naar. Hij kon echter niet landen in Spanje vanwege slechte weeromstandigheden en wolken. Hij raakte gedesoriënteerd in de wolken. Met behulp van zijn parachute kwam hij in veiligheid.
  • In mei 2011 is hij over de Grand Canyon gevlogen. Daar wilde hij graag zijn kunsten laten zien. Omdat de Grand Canyon diep is, kunnen toeschouwers van zo’n 200 meter afstand kijken wat hij doet. Daarbij heeft hij nog 800 meter onder zich en loopt hij dus geen risico.
  • Recent vloog hij over de Alpen met 2 straaljagers naast zich!
  • Yves heeft prijzen gewonnen van de Académie des Sports, de Air League, Adventure Film Vestifal in 2009 en 2010 en de Faust AG Award (een prijs voor iemand of een groep die een grote uitdaging heeft uitgevoerd of het onmogelijke probeert). Ook is hij lid geworden van de Society of Experimental Test Pilots.

De ervaring

Met een vliegtuig klimt Yves op tot de juiste hoogte meestal zo’n 2,5 kilometer.
Uit het vliegtuig springen is een precies klusje. Yves moet zorgen dat hij niet scheef komt en de vleugels moeten uitgeklapt. Dat is niet het leuke onderdeel, maar wanneer hij eenmaal vliegt is het puur plezier en als een droom vertelt gij. Je voelt je gedragen door de vleugels, maar je voelt je ook helemaal vrij. Je gaat in de richting waarin je kijkt. Wanneer je je rug holt, ga je omhoog. Als je naar voren leunt, ga je naar beneden. Draai je je schouders ietsje dan maak je een bocht. Je kijkt simpelweg in de richting waar je heen wilt en je zet de bocht in. Het is heel intuïtief. Echt verbazingwekkend. Concentratie is wel gevraagd. Daardoor is er geen tijd om rustig om je heen te kijken. Ondanks dat Yves al over het kanaal de, Grand Canyon, het meer van Geneve en de Alpen heeft gevlogen, ziet hij daar niet veel van omdat hij zich zo goed moet concentreren.

Yves houdt er van om zijn grenzen te verleggen. Zowel persoonlijk als technisch gaat hij tot het uiterste. Wanneer hij een idee heeft probeert hij dat werkelijkheid te maken. Hij vindt het leuk om mensen te laten zien dat dromen waar kunnen worden. Dat is erg bevredigend.

De toekomst

Velen verklaren Yves Rossy voor gek of denken dat het niet echt waar is wat hij doet. Maar het is waar en voor sommigen misschien een droom die ze ooit uit willen voeren.

Maar is dit nu ook weggelegd voor andere mensen? Op dit moment is het alleen weggelegd voor enkelingen zegt Yes Rossy. Het is eenvoudigweg te duur en het kost te veel inspanning om dit commercieel te maken. Tot nu toe hebben hij en zijn sponsoren er al zo’n 130.000 euro aan uitgegeven. Toch gelooft hij wel dat er in de toekomst voor ervaren parachutisten op bredere schaal vergelijkbare vleugels met straalmotoren beschikbaar zullen zijn.

Dus wie weet wat de tijd brengt voor hen die dromen van echt vliegen!
© 2011 - 2022 Bubo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Hoe vliegen vogels? Zweefvluchten, slagtechnieken en biddenHoe vliegen vogels? Zweefvluchten, slagtechnieken en biddenVogels zijn de koningen van de lucht. Hun voorpoten, die gevormd zijn tot vleugels, zijn fysiek zeer geschikt om een vli…
Hoe vogels vliegenDe bepalende factor in de ontwikkeling van het vogellichaam is het vliegvermogen. De sleutel is het verminderen van het…
Voorkom vliegen bij kippen door kortwieken van vleugelsVoorkom vliegen bij kippen door kortwieken van vleugelsSommige kleine kippen kunnen tot wel twaalf meter hoog vliegen. Bij een kip in gevangenschap is dit niet altijd gewenst,…
Hoogmoed komt voor de val: Icarus en DaidalosIcarus staat symbool voor de mislukte uitvinder. Dat is onterecht want niet hij maar zijn vader Daidalos vond de vleugel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RudiHofer, Pixabay
  • www.jetman.com, youtube.com, www.dailymail.co.uk
Bubo (94 artikelen)
Laatste update: 30-11-2011
Rubriek: Sport
Subrubriek: Overige sport
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.