Dodelijke ongelukken tijdens de Dakar Rally 1978 - 2020
De Dakar Rally is een woestijnrally voor auto's, vrachtwagens, quads en motoren. De rally die ook bekend is onder de naam Parijs-Dakar, wordt ieder jaar in de maand januari verreden. Hoewel de rally zeer geliefd is bij de coureur en rallyliefhebbers, is de rally vrij gevaarlijk. Bijna iedere editie van de Dakar Rally wordt de wedstrijd opgeschrikt door een dodelijk ongeluk. De slachtoffers vallen echter niet alleen onder de deelnemers. Slachtoffers zijn onder andere leden van de assistentiewagen, toeschouwers en ook toevallige passanten komen om tijdens de beruchte woestijnrally. Ook drie Nederlanders overleden tijdens een editie van de Dakar Rally. De omgekomen Nederlanders in een Dakar Rally zijn Bert Oosterhuis, Kees van Loevezijn en Edwin Straver.
Dakar Rally
De eerste Dakar Rally werd gehouden in 1978. Initiatiefnemer was de Franse motorcoureur Thierry Sabine. Thierry Sabine verdwaalde in 1977 tijdens een woestijnrace in Libië. In plaats van in paniek te raken, raakte de Fransman zo onder de indruk van de schoonheid van de woestijn, dat hij besloot een nog groter opgezette woestijnrally te organiseren.
Dodelijke ongelukken
Hoewel de Dakar Rally een droom is van vele deelnemers, is de Dakar Rally ook vooral een strijd tegen de elementen. De coureurs krijgen tijdens de rally te maken met veel verschillende weersomstandigheden en verschillende klimaten. De verschillende weersomstandigheden en de verschillende klimaten zijn de oorzaak dat de temperaturen extreem kunnen wisselen. Tijdens de Dakar Rally's, die in de eenentwintigste eeuw zijn verreden, bestaat de Dakar-karavaan uit ongeveer 2.200 personen. Een derde van de 2.200 personen is deelnemer, een derde bestaat uit mecaniciens, masseurs en andere begeleiders en een derde bestaat uit organisatoren en journalisten. Iedereen die betrokken is bij een editie van de Dakar Rally is zich er van bewust dat hij of zich aan een gevaarlijke missie blootstelt. Sinds de eerste editie van de Dakar Rally zijn al vele tientallen betrokkenen overleden tijdens deze woestijnrally.
1979
De eerste coureur die overleed in de Dakar Rally was de Franse motorcoureur Patrick Dodin. Patrick Dodin kwam ten val tijdens de tweede editie van de Dakar Rally, doordat hij probeerde zijn helm vast te maken.
1982
De Nederlandse motorcoureur Bert Oosterhuis overleed tijdens de rally van 1982 ten gevolge van een zware val tijdens de etappe van Quatre Chemins en Ecker. Bert Oosterhuis was sinds de jaren vijftig actief in de motorsport. Zesmaal wist Bert Oosterhuis Nederlands kampioen te worden in de klassen 350cc en 500c, daarnaast nam hij deel aan de TT van Assen.
1983
De Franse motorcoureur Jean-Noël Pineau komt op weg naar Ouagadougou ten val. De Yamaha rijder overlijdt aan zijn verwondingen.
1986
1986 was en zwart jaar voor de Dakar Rally. In de etappe naar Sète komt de Japanse motorrijder Yasuo Kaneko om door een aanrijding met een vrachtauto. Op dinsdag 14 januari crasht een helikopter, waarbij zes doden vallen, waaronder Dakar-oprichter Thierry Sabine en de zanger Daniel Balavoine.
1988
De Nederlander Kees van Loevezijn komt om tijdens de tweede etappe. De vrachtwagen van De Rooy met De Rijt achter het stuur, slaat over de kop en de navigator Kees van Loevezijn wordt maar liefst 80 meter uit de wagen geslingerd. Van Loevezijn overlijdt aan zijn verwondingen.
1991
Charles Cabannes, chauffeur van een Franse assistentietruck, overlijdt tijdens de rally wanneer hij wordt getroffen door een kogel in Mali.
1992
In 1992 komen drie Fransen om het leven tijdens de Dakar Rally. Marie Sounillac en Laurent Le Bourgeois overleden nadat ze crashten met hun assistentiewagen. De motorcoureur Gilles Lalay overlijdt nadat hij tijdens een verbindingsrit, die wordt verreden op de enigste rustdag van de wedstrijd, wordt aangereden door een ziekenauto. Gilles Lalay, die op dat moment zevende stond in het klassement, was erg geliefd bij zowel de fans als zijn collega coureurs.
1994
Tijdens de Dakar Rally van 1994 kwam de Belgische motorcoureur Michel Sansen om het leven. De toen dertig jarige Michel Sansen kwam met hoge snelheid ten val, waarbij hij meerder salto's maakte.
1996
De Fransman Laurent Gueguen overlijdt in 1996 nadat zijn vrachtwagen tot ontploffing komt. De ontploffing ontstaat doordat Laurent Gueguen over een achtergelaten landmijn reed. De landmijn bleek afkomstig van het conflict tussen het Marokkaanse leger en de Polisario.
1997
De Franse motorcoureur Jean-Pierre Leduc overlijdt op Mali's grondgebied.
2002
De Fransman Daniel Vergnes, technieker bij de ploeg Toyota Trophy, komt om het leven tijdens de rit naar Mauritanië.
2003
Navigator Bruno Cauvy overlijdt tijdens zijn debuut in de Dakar Rally tijden de tiende etappe van Zilla naar Sarir in Libië bij een zwaar ongeluk.
2005
Tijdens de Dakar rally van 2005 komen de motorcoureurs Jose Manuel Perez en Fabrizio Meoni om het leven. De Italiaanse Fabrizio Meoni was de winnaar van de Dakar Rally in 2001 en 2002. Fabrizio Meoni stierf aan de gevolgen van een hartaanval.
2006
Een paar kilometer van de plek waar in 2005 Fabrizio Meoni was verongelukt, overleed tijdens de negende etappe van de Dakar Rally 2006 de Australische motorcoureur Andy Caldecott. De Australiër kwam in de woestijnproef van Nouakchott naar ten val en brak daarbij zijn nek. Andy Caldecott behoorde tot de favorieten voor de eindoverwinning in 2006. Andy Caldecott stond op het moment van zijn overlijden tiende in het klassement en had de derde etappe op zijn naam geschreven. In 2005 wist hij twee etappes te winnen en werd hij zesde in het eindklassement. Naast Andy Caldecott overleden in deze rally ook twee kinderen tijdens de Dakar Rally van 2006. Een 10-jarig jongetje werd aangereden door een raceauto en een 12-jarige jongen overleed doordat hij werd geschept door een servicetruck.
2007
In 2007 kwamen twee motorcoureurs om het leven. De Zuid-Afrikaan Elmer Symons overleed als gevolg van een zware crash. Tijdens de voorlaatste etappe van de rally komt de Eric Aubijoux om het leven door een beroerte.
Dodelijke ongelukken in Zuid-Amerika
In 2008 werd er een dag vóór de start van de Dakar Rally besloten dat de rally niet door zou gaan. De rally stond gepland van 5 januari tot 20 januari 2008 en zou worden verreden van het Portugese Lissabon naar Dakar. De rally werd op het laatste moment afgelast ten gevolge van bedreigingen van Al-Qaida tegen de Dakar-rally. Door de terreurdreigingen is er besloten om de Dakar Rally vanaf 2009 te laten plaatsvinden in de woestijn van Zuid-Amerika.
2009
Tijdens de Rally van 2009, de eerste Dakar Rally die werd verreden op Zuid-Amerikaans grondgebied, kwam de Franse motorcoureur Pascal Terry om het leven. Pascal Terry raakte vermist na de tweede etappe van Santa Rosa naar Puerto Madryn en werd pas drie dagen later gevonden. Na autopsie werd bekend dat de Fransman was overleden na een hartinfarct.
2012
De start van de Dakar Rally is overschaduwd door een dodelijk ongeluk. De 38-jarige Argentijn Jorge Martinez Boero crashte tijdens de etappe en overleed in het ziekenhuis aan de verwondingen die hij opliep.
2013
De Dakar Rally 2013 kreeg op 10 januari 2013 te maken met een verkeersongeval in Peru. Een assistentiewagen van een rallyteam botste tijdens de vijfde etappe van Arequipa naar Afrika frontaal op een taxi. Twee inzittende van de taxi kwamen daarbij om het leven, tien anderen raakten gewond. Tijdens de Dakar Rally 2013 kwam ook de 25-jarige Franse coureur Thomas Bourgin om het leven. De Fransman overleed na een aanrijding met een politiewagen.
2014
De Belgische motorcoureur Eric Palante Tucuma overleed tijdens de Dakar Rally van 2014. De Belg overleed tijdens de vijfde etappe, die voerde de rally karavaan van Chilecito naar Tucuman. Eric Palante, die door een bezemwagen werd gevonden in de woestijn van Argentinië, overleed vermoedelijk aan intense hyperthermie, een extreme oververhitting van het lichaam. De etappe, waarin Eric Palante het leven liet, bleek een zeer zware etappe. Zo zwaar dat de organisatie besloot om alleen de trucks en de auto's aan het tweede gedeelte te laten beginnen. Veel motorcoureurs kwamen tijdens het eerste deel van de etappe ten val en raakten gewond of raakten de route kwijt. De etappe werd niet alleen daardoor een zeer zwarte dag in de geschiedenis van de Dakar Rally, maar ook door het feit dat naast Eric Palante ook twee geaccrediteerde journalisten overleden. De journalisten verongelukten toen zij met hun auto in een ravijn stortten.
2015
De Poolse motorcoureur Michal Hernik overleed in 2015 tijdens de derde etappe van de Dakar Rally. De 39-jarige coureur, die debuteerde tijdens de Dakar Rally van 2015, werd op veertien kilometer van de finish in Chilecito in Argentinië dood aangetroffen. De pool overleed door uitdroging. De gemeten temperatuur in de woestijn was tijdens de derde etappe, 50 graden Celsius.
2016
Ook de Dakar rally van 2016 kostte aan twee mensen het leven. Tijdens de zevende etappe van de rally overleed in Bolivia een 63-jarige toeschouwer. De man die zich op het parcours bevond werd geschept door de auto van de Franse coureur Lionel Baud. De Franse coureur besloot naar aanleiding van het ongeluk de race te staken. Drie dagen na het ongeluk raakte de auto van Lionel Baud wederom betrokken bij een dodelijk ongeval. Een assistentiewagen, die de Mitsubishi-buggy van Lionel Baud aan het transporteren was richting Buenos Aires, raakte betrokken bij een ongeval. Bij dit ongeval kwam één persoon om het leven en vijf andere personen raakten ernstig gewond.
2020
De Italiaanse motorcoureur Paulo Gonçalves kwam tijdens de zevende etappe van 2020 ten val en werd buiten bewustzijn aangetroffen. In het ziekenhuis werd zijn dood vastgesteld. De Italiaan Gonçalves nam in 2020 voor de elfde keer deel aan de Dakar Rally. Gonçalves eindigde drie keer in de top tien.
De Nederlandse motorcoureur Edwin Straver kwam tijdens de elfde etappe ten val, waarna hij in coma naar een ziekenhuis in Riyadh gebracht. Enkele dagen later werd hij naar een ziekenhuis in Nederland overgebracht, waar hij alsnog aan zijn verwondingen overleed.