Goedkoop karten als hobby?

Goedkoop karten als hobby? Karten wordt door veel mensen als een dure hobby beschouwd, maar wat veel mensen niet weten is dat met een goede kennis en voorbereiding deze hobby wel degelijk betaalbaar kan zijn. Karten is de goedkoopste manier om kennis te maken met het "circuitracen" en is voor vele hedendaagse coureurs de opstap geweest naar de formule 1. In dit artikel wordt beknopt uitgelegd waar je rekening mee moet houden en hoe je de hobby zo goedkoop mogelijk kunt houden.

Zelf goedkoop karten

Je wilt racen maar je hebt weinig budget en/of sponsor om een raceteam te bekostigen. Start dan met dit artikel. Om te beginnen is het allereerst handig om te weten welke type karts er in Nederland "privé" rijden. Allereerst maken we onderscheid in 2 verschillende motortypes: 2 tact en 4 tact.

Voor-en nadelen:

2 tact
  • Voordelen: Deze motoren zijn kleiner, krachtiger en hebben bij bij zowel een laag als een hoog toerental veel kracht. Nog een bijkomend voordeel is dat deze motoren zelf gereviseerd kunnen worden met een lage technische kennis.
  • Nadelen: Meer dan de helft van de benzine wordt door deze motor niet verbrandt wat slecht is voor milieu en portemonnee, ze maken veel geluid en door dat geluid worden de 2 tact motoren op meerdere kartbanen niet geaccepteerd, de motor moet vaak worden gereviseerd omdat deze veel hoge toeren maakt. Er moet zelf mengsmering (deel benzine/deel olie) aangemaakt worden omdat deze motoren geen apart oliereservoir hebben.

4 tact
  • Voordelen: Dit type motor heeft een veel langere levensduur omdat er weinig toeren worden gedraaid, het onderhoud is in vergelijking met een 2 tact veel minder, ze zijn stiller en ze hebben een bijna volledige verbranding waardoor er weinig benzine verspeelt wordt.
  • Nadelen: Ze zijn groter en zwaarder en hebben minder vermogen, als dit type motor gereviseerd moet worden kun je dit in vele gevallen niet zelf en dient een professionele partij dit te doen.

Omdat bij een 2 tact motor de kosten aan onderhoud te hoog zijn om goedkoop te kunnen rijden laten we deze verder buiten beschouwing. De goedkoopste variant van de 4 tact is de prokart. Hier gaan we verder op in...

Klasse en type motor

De beste klasse om met een laag budget te kunnen racen is de prokart klasse. Dit is een kart met 2 motoren van 160 cc met elk 5,5 pk aan vermogen. Deze motoren zijn vaak van het merk Honda (koop i.i.g. geen Chinees imitatie model, want voor deze motoren zijn haast geen onderdelen te krijgen en de betrouwbaarheid is ook veel lager dan bij een standaard Honda). De motoren zijn ook vaak te vinden in aggregaten en grasmaaiers vanwege hun betrouwbaarheid. Het onderhoud van deze motor bestaat uit 2 keer per jaar olie vervangen en wellicht (soms helemaal niet nodig bij het vaak vervangen van de olie) een revisie na 60/80 uur. Een goede tweedehands prokart is al verkrijgbaar vanaf 1000 euro.

Banden

De grootste kostenpost na de aankoop van de kart zijn de banden. Een setje banden kost ong. tussen de 100 en 200 euro.
De beste keuze voor budget rijden, is het rijden met zogeheten endurance banden (Dit is een harde compound band die geschikt is voor langere races) waarmee voor recreatief gebruik zeker 10 t/m 20 uur gereden kan worden.

Remmen

1 of 2 keer per jaar dient de remvloeistof te worden vervangen en afhankelijk van het gebruik 2 á 3 keer per jaar de remblokken vervangen.

Gereedschappen en Materialen

De benodigde materialen zijn als volgt (uiteraard kan dit veel uitgebreider, maar dit is de goedkope basis). Kartbok, remontluchter, bandenspanningsmeter, doppenset, steeksleutelset, imbusset, jerrycan met uitschenkkraan/slang, kettingsmeer, olie, remreiniger, benzine. Voor de materialen moet je rekenen op een ongeveer 100 á 200 euro.

Buitenbanen (geschikt voor de prokart klasse)

Baanhuur is gemiddeld 25 euro voor een hele dag.
  • Circuit de Peel - IJsselsteijn
  • Circuit Park Karting Texel - Den Burg
  • Kartbaan de Woerd - Driebergen
  • Kartcircuit Alnone Lelystad - Lelystad
  • Kartcircuit Pottendijk - Nieuw Weerdinge
  • Karting Eefde - Eefde
  • Kartingbaan het Hulsbeek - Oldenzaal
  • Kartingbaan Vaals - Vaals
  • Kombikart Circuit de Landsard - Eindhoven
  • Kombikart Circuit Nieuw Zevenbergen - Berghem
  • Outdoor Karting Ulrum - Ulrum
  • Skelterbaan Karba - Zwolle

Circuit Driebergen is uitermate geschikt om te beginnen. Er lopen daar veel behulpzame mensen rond die altijd bereid zijn om te helpen en hun kennis met je te delen.

Veel succes!
© 2009 - 2024 Letterlijk, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Eifel: karten in openlucht in het Duitse DahlemEifel: karten in openlucht in het Duitse DahlemAls je houdt van karten, moet je dat echt eens in de Duitse Eifel gaan doen. Er zijn vier grote kartbanen in de Eifel: D…
Recensie: Mario Kart 7 voor de Nintendo 3DSrecensieRecensie: Mario Kart 7 voor de Nintendo 3DSMario Kart 7 is in 2011 uitgegeven door Nintendo. Het is een spel waarin Mario en andere Nintendofiguren zoals Yoshi, Lu…
Dag zelf racen op circuit (Zandvoort of Assen)Dag zelf racen op circuit (Zandvoort of Assen)Daar rijd je dan in je auto die met gemak 200 of meer kilometer per uur kan rijden… Autorijden in het Nederlandse verkee…
Goedkope bedrijfsuitjes / personeelsuitjes organiserenLekker dineren in een restaurant met collega's is altijd feestelijk. Maar als je een bedrijfsuitje/personeelsuitje wilt…

Betekenis en uitleg van vlagsignalenBetekenis en uitleg van vlagsignalenWat is nou precies de betekenis van de verschillende vlaggen die gebruikt worden in de autoren- en motorsport? Dit artik…
Ik wil racen, waar moet ik beginnen?Ik wil racen, waar moet ik beginnen?Racen is een dure hobby waar veel bij komt kijken. Je kunt je inkopen bij een team, maar dat kost een hoop geld. Het is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zoil, Pixabay
  • www.kartbaan.com
Reactie

Leon14 (infoteur), 16-07-2009 #1
Mooi, overzichtelijk en interessant artikel! Reactie infoteur, 20-07-2009
Altijd leuk om deze reacties te horen, bedankt!

Letterlijk (6 artikelen)
Laatste update: 22-02-2011
Rubriek: Sport
Subrubriek: Racesport
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.