Betekenis en uitleg van vlagsignalen

Betekenis en uitleg van vlagsignalen Wat is nou precies de betekenis van de verschillende vlaggen die gebruikt worden in de autoren- en motorsport? Dit artikel bied het complete overzicht en laat ook duidelijk de verschillen zien tussen de autoren- en motorsport.

Wie geven vlagsignalen en de indeling

Er zijn vlagsignalen die alleen gegeven worden door de wedstrijdleiding of baanposten en vlagsignalen die door beide gebruikt worden. Er zijn twee groepen vlagsignalen; vlaggen die informatie geven en vlaggen die informatie en instructie geven aan een rijder. Vlagsignalen kunnen gegeven worden door de vlag stil te houden of door de vlag te zwaaien. Tevens is er enig verschil in de betekenis van de vlagsignalen tussen de motor en de autorensport.

Vlaggen die informatie geven

De volgende kleuren vlaggen geven alleen informatie aan de rijder en dus geen instructie.
  • Oranje vlag
  • Nationale vlag
  • Groene vlag
  • Witte vlag (autorensport)
  • Witte vlag met diagonaal rood kruis
  • Geel/rood gestreepte vlag

Vlaggen die informatie en instructie geven

De volgende kleuren vlaggen geven informatie aan de rijder en een bepaalde aanwijzing die de rijder op moet volgen.
  • Rode vlag
  • Gele vlag
  • Blauwe vlag
  • Witte vlag (motorsport)
  • Zwarte vlag
  • Zwarte vlag met oranje cirkel
  • Zwart/wit geblokte vlag
  • Rode vlag met diagonaal wit kruis
  • Paarse code 60 vlag

De verschillende vlaggen en hun betekenis

In eerste instantie word er bij de uitleg uitgegaan van motorsport, de schuine tekst is de aanvulling of uitzondering voor de autorensport.

Oranje of Nationale vlag

Wordt gebruikt om een race te starten indien er geen startlichten aanwezig zijn. Het startsignaal moet worden gegeven door het laten vallen van de vlag, die voor evenementen met een staande start, pas boven het hoofd geheven mag worden nadat alle deelnemers stilstaan en in geen geval langer dan 10 seconden.

Groene vlag

  • Gezwaaid aan het einde van de pitstraat: De pitstraat is geopend.
  • Gezwaaid door de starter: Start opwarmronde.
  • Gezwaaid op de baanpost: Bij het sluiten van het circuit, teken dat de baanpost gereed is en positie aan te geven.
  • Stilgehouden door sluitwagen: Circuit geopend voor al het verkeer.
  • Stilgehouden op de baanpost: Tijdens de eerste ronde van elke training, de verkenningsronde en de opwarmronde om aan te geven waar de baanpost zich bevind.
  • Stilgehouden op de baanpost: Einde ongevalsituatie, circuit schoon en veilig, inhalen weer toegestaan.
  • Gezwaaid op de baanpost: Tijdens de eerste ronde van elke training, de verkenningsronde en de opwarmronde om aan te geven waar de baanpost zich bevind.
  • Gezwaaid op de baanpost: Einde ongevalsituatie, circuit schoon en veilig, inhalen weer toegestaan.

Geel/rood gestreepte vlag

Stilgehouden op de baanpost: Verslechtering van de grip in het hiernavolgend baanvak. Dit kan o.a. door olie maar ook door bijvoorbeeld (een plas) water of grind komen. Deze vlag wordt gedurende tenminste (afhankelijk van de omstandigheden) vier ronden getoond, tenzij de gladheid van het wegdek al eerder is verdwenen. Het is niet nodig dat op de baanpost na het baanvak waarvoor deze vlag wordt getoond, een groene vlag wordt getoond.

Witte vlag met diagonaal rood kruis

Bij nationale evenementen: Stilgehouden door de starter bij start/finish. Enige neerslag(bijv. regendruppels), in één of meerdere baanvakken op het circuit. Deze vlag wordt eventueel in combinatie met de geel/rood gestreepte vlag getoond indien de lichte regenval is overgegaan in regen.

Zwart/wit geblokte vlag

Gezwaaid bij start/finish: Einde van de training of race.

Gele vlag

Gezwaaid: Teken voor gevaar op of vlak naast de baan. Rijders moeten snelheid minderen en voorbereid zijn om te stoppen. Inhalen is verboden tot het punt waar de groene vlag wordt getoond, tenzij het een heel langzame rijder is.

Dubbele gele vlag

Gezwaaid: snelheid minderen; niet inhalen; wees erop voorbereid om van richting te veranderen of te stoppen. Er is een gevaarsituatie, ten gevolge waarvan de baan geheel of gedeeltelijk geblokkeerd is.

Witte vlag

  • Gezwaaid: Er is een voertuig, anders dan een motorfiets (bijv. ambulance, interventie auto, enz.) in het baanvak na deze of volgende vlag. Inhalen van andere rijders is verboden, tenzij het een heel langzame rijder is. Wordt op twee posten vóór het voertuig getoond. Als men het voertuig gepasseerd is inhalen weer toegestaan.
  • Gezwaaid: Er bevindt zich een veel langzamer voertuig in het baanvak volgend op de baanpost waar de vlag wordt getoond.

Rode vlag

  • Gezwaaid langs of op de baan, uitsluitend in opdracht van de wedstrijdleider: De training of race is onderbroken. Snelheid verminderen en in rustig tempo doorrijden tot de pitstraat (training autorensport), start/finish (race autorensport) of tot een door officials aangegeven plaats. Inhalen verboden, tenzij het een zeer langzame rijder is.
  • Stilgehouden door sluitwagen: Circuit gesloten voor al het verkeer.
  • Stilgehouden op de baan of einde pitstraat: Stoppen. Doorrijden niet toegestaan.

Zwarte vlag

Stilgehouden met een rijdersnummer: De eerstvolgende doorkomst stoppen in de pits. De beslissing is aan de wedstrijdleider of de deelname aan het betreffend wedstrijdonderdeel nog hervat kan worden. Deze vlag wordt gebruikt om de betrokken rijder te informeren dat hij bij de eerstvolgende doorkomst de pitstraat in moet rijden en moet stoppen bij de wedstrijdleider of op de in de reglementen aangegeven plaats. Indien een rijder om welke reden dan ook nalaat om hieraan te voldoen, zal deze vlag niet langer dan gedurende vier opeenvolgende ronden worden getoond.

Zwarte vlag met oranje cirkel

Stilgehouden met een rijdersnummer: Onmiddellijk op een veilige manier en plaats stoppen i.v.m. een defect aan de motorfiets. Doorrijden mag alleen na controle door een official. De vlag wordt gebruikt om aan de betrokken rijder te informeren dat zijn wagen mechanische problemen heeft, die mogelijk gevaar voor hemzelf of anderen kunnen opleveren, en betekent dat hij bij de eerstvolgende doorkomst moet stoppen bij de wedstrijdleider. Wanneer het mechanische probleem vervolgens in zijn pit is verholpen tot tevredenheid van het Hoofd van de Technische Commissie, mag de wagen de race hervatten.

Blauwe vlag

  • Gezwaaid langs de baan: U wordt ingehaald of u wordt zeer binnenkort ingehaald door een snellere rijder. U mag deze rijder(s) niet hinderen.
  • Tijdens de training: blijf uw eigen rijlijn volgen maar geef gelegenheid tot inhalen.
  • Tijdens de wedstrijd: u moet zo spoedig mogelijk ruimte maken om de snellere rijder(s) te laten passeren.
  • Gezwaaid getoond aan een rijder die de pits verlaat wordt een onbewogen blauwe vlag getoond, indien er op de baan andere wagens naderen.
  • Stilgehouden getoond aan een rijder die de pits verlaat wordt een onbewogen blauwe vlag getoond, indien er op de baan andere wagens naderen.

Zwart/witte vlag diagonaal verdeeld in een zwarte en witte helft

Stilgehouden met een rijdersnummer: Deze vlag wordt maar eenmaal getoond en is een waarschuwing aan de betrokken rijder, dat er melding is gemaakt dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan onsportief gedrag.

Paarse code 60 vlag

Gezwaaid langs de baan: Neutraliseren van training of race. Alle rijders zijn verplicht om onmiddellijk snelheid te minderen door het gas los te laten en hun snelheid terug te brengen tot 60 km per uur. Inhalen is niet toegestaan tenzij het een deelnemer betreft die mogelijk tengevolge van mechanische of andere problemen zeer duidelijk langzamer dan 60 km per uur rijdt.

Lichtsignalen

Vlagsignalen kunnen ook vervangen worden door lichtsignalen:
  • een geel licht: gelijk aan een bewogen gele vlag;
  • twee gele lichten (indien knipperend: in fase of wisselend): gelijk aan twee bewogen gele vlaggen.
  • groen licht: gelijke betekenis als een groene vlag.
  • rood licht: gelijke betekenis als de rode vlag.
© 2009 - 2024 Bazeman, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Lundiform/Mexx: Taalkundige uitleg van de overeenkomstLundiform/Mexx: Taalkundige uitleg van de overeenkomstIn 1981 heeft de Hoge Raad in het Haviltex-arrest bepaald hoe een overeenkomst dient te worden uitgelegd. In het arrest…
Motocross parcoursMotocross parcoursDe meest beoefende motorsport is motocross. Een sport met veel adrenaline door de vele jumps en de snelle bochten. Maar…
Formule 1 (Grand Prix) seizoen 2020Formule 1 (Grand Prix) seizoen 2020Het jaar 2020 is ook in de racewereld een vreemd jaar. Officieel stonden er 22 races op de kalender, maar door Covid-19…

Compleet overzicht evenementen TT Circuit AssenCompleet overzicht evenementen TT Circuit AssenIn dit artikel kunt u zien welke evenementen, wanneer plaatsvinden op het TT Circuit Assen. De niet publieksevenementen…
Goedkoop karten als hobby?Goedkoop karten als hobby?Karten wordt door veel mensen als een dure hobby beschouwd, maar wat veel mensen niet weten is dat met een goede kennis…
Bronnen en referenties
  • KNMW Wegrace reglement 2009
  • KNAF Autosport jaarboek 2009
  • Baco boekje 2009 TT circuit
  • KNAF handboek voor official autorensport
Bazeman (5 artikelen)
Laatste update: 17-12-2009
Rubriek: Sport
Subrubriek: Racesport
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.