Parcours 10 miles Antwerpen met 10 tips voor onderweg

Parcours 10 miles Antwerpen met 10 tips voor onderweg Het parcours van de 10 miles Antwerpen is elk jaar hetzelfde. Daar is een goede reden voor: het zit prima in elkaar. Je vertrekt vanop Linkeroever, gaat via de Kennedytunnel richting centrum waar je over de Meir en Italiëlei loopt en keert uiteindelijk onder de Schelde weer terug naar je beginpunt via de gevreesde Waaslandtunnel of 'Konijnenpijp'. De ten miles is een populaire hardloopwedstrijd met jaarlijks tienduizenden deelnemers, maar het is zeker geen eenvoudige wedstrijd. Slim zijn en goed je krachten doseren is de boodschap. Verspil je je energie te vlug wordt het één lange kwelling en helletocht tot de finish. Gewapend met een aantal tips voor onderweg verschijn je echter met heel wat nuttige kennis aan de start.

Parcours van de 10 miles Antwerpen

Bij een hardloopwedstrijd bepalen tientallen factoren in welke tijd je de eindmeet haalt. Uiteraard spelen je training en wedstrijdervaring een grote rol. Maar ook andere elementen zoals voldoende rust en slaap, je voeding in de dagen voor de wedstrijd, je outfit en je looptechniek zijn belangrijk.

Parcours

Een andere belangrijke factor is parcourskennis. Bij een eerste deelname aan een hardloopwedstrijd ligt je resultaat haast altijd lager dan wanneer je al vaak hebt deelgenomen. Goed kunnen inschatten wat er op je afkomt en daarop anticiperen is immers een belangrijke vaardigheid voor een hardloper. Tijdens je eerste deelname zal je haast zeker fouten maken. Maar door het parcours vooraf al eens te bekijken kan je onaangename verrassingen tijdens de wedstrijd tot een minimum beperken en ben je veel beter voorbereid.

Bevoorradingen

Er zijn drie bevoorradingen op het parcours. De eerste komt na 6,5 kilometer. De tweede na zo’n 8 kilometer en de derde volgt na 12 kilometer.

Tijdsregistratie

Dankzij de chip op je borstnummer registreert men tijdens het parcours je tijd op verschillende plaatsen. Uiteraard bij de start en finish, maar ook na de helft van de wedstrijd en bij de in- en uitgang van de Waaslandtunnel.

Parcours 10 Miles Antwerpen

Legenda
A. Start
B. Finish
C. Kennedytunnel
D. Bolivartunnel
E. Kaaien
F. Meir
G. Waaslandtunnel
H. Bevoorrading 1
I. Bevoorrading 2
J. Bevoorrading 3


Tips voor onderweg

Bij de 10 miles is vooral doseren erg belangrijk. 16,09 kilometer of 10 mijl is een heel eind en het parcours is zodanig opgebouwd dat je je krachten al vroeg in de wedstrijd kunt verspillen. Omdat de zwaarste twee kilometer ook nog eens helemaal op het einde van het parcours liggen is het cruciaal om ervoor te zorgen dat je op dat moment nog wat 'brandstof' in de tank hebt. Dat is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Zoals bij elke wedstrijd begin je ook in de ten miles pas na meerdere deelnames goed aan te voelen hoe je de loop moet aanpakken.

De start

De start van de 10 miles ligt op Linkeroever aan de Thonetlaan. Om het deelnemersveld zoveel mogelijk te spreiden start men in 3 verschillende ‘waves’ en loop je over de start langs een soort dunne ‘trechter’ waar je met hooguit een paar personen tegelijk doorkunt. De eerste meters lopen over het Frederik Van Eedenplein, tot je bij de hoek met de Beatrijslaan rechts de Blancefloerlaan opdraait.

Tip: Gebruik de eerste paar honderd meter voor de Blancefloerlaan om rustig te vertrekken en in te lopen.

Tenzij je een getrainde topatleet bent is aan de start als een pijl uit een boog wegschieten een veelgemaakte beginnersfout. Vaak kom je een aantal van deze ‘hazen’ trouwens na een paar kilometer alweer tegen, waar ze afgepeigerd lopen te hijgen en nog nauwelijks vooruitkomen.

Blancefloerlaan

Het saaiste stuk van de 10 miles ligt in het begin. Je loopt op de lange, rechte Blancefloerlaan twee kilometer aan één stuk rechtdoor. Hier is het deelnemersveld ook nog weinig verspreid. Bij de hoek met de Halewijnlaan heb je er al één kilometer opzitten. Net voor de afrit van de autosnelweg heb je op de Blancefloerlaan al twee kilometer afgelegd.

Tip: Deze ‘rechte lijn’ is vooral problematisch bij warm weer. Er is nauwelijks schaduw en dus loop je hier al onmiddellijk in de vlakke zon. Een reden te meer om hier nog niet te veel snelheid te maken. Beschouw de Blancefloerlaan als een stukje parcours om rustig in te lopen in een gezapig tempo.

Even verderop draai je in een bocht linksaf de afrit van de E17 op. Pas hier goed op: er volgt een bedrieglijk eenvoudig maar wel licht hellend stuk parcours.

Tip: Spaar je krachten en vermijd om deze helling te snel op te lopen. We zijn nog maar twee kilometer ver en dit is pas het begin van de wedstrijd!

Kennedytunnel, vaste klant op het parcours van de 10 miles / Bron: Purka, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Kennedytunnel, vaste klant op het parcours van de 10 miles / Bron: Purka, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

In en uit de Kennedytunnel

Bij kilometer 3 heb je de eerste lichte helling van de wedstrijd achter de rug en volgt er een dalend stuk richting Kennedytunnel. Het is verstandig om ook hier je tempo te beheersen en je niet te laten vangen aan de 'makkelijke' afdaling. Daal dus niet te snel maar in een voor jou comfortabel en rustig tempo.

Een eind verder loop je de Kennedytunnel in. Dit is een leuk stuk parcours omdat er heel wat mensen langs de kant staan of zelfs bovenop de tunnel zitten om de lopers aan te moedigen. Eenmaal in de tunnel bereik je kilometer 4. Je hebt er in de tunnel dus één vierde van de wedstrijd opzitten.

Een tweede gevaarlijk punt in de wedstrijd volgt wanneer je de tunnel weer uit loopt. De klim uit de Kennedytunnel begint al in de tunnel maar duurt veel langer dan je denkt. Ook na de tunnel gaat het nog meer dan één kilometer in stijgende lijn. Opgelet: de wedstrijd is hier nog niet eens halfweg!

Tip: De lange helling uit de Kennedytunnel te snel nemen is een van de meest gemaakte beginnersfouten. Probeer zoveel mogelijk je krachten te sparen voor het einde van de wedstrijd. Neem de helling rustig, in een comfortabel tempo waarbij je nog kan praten.

Rond kilometer 6 zie je in de verte de witte omgekeerde punten van het nieuw Justitiepaleis, door de Antwerpenaren ook wel 'de omgekeerde frietzakken' genoemd. Hier is de klim bijna ten einde en komt de eerste bevoorrading in zicht.

Eerste bevoorrading (6,5 kilometer)

De eerste bevoorrading komt pas na 6,5 kilometer, wat vooral voor onervaren lopers een aanzienlijke afstand is. De organisatie mag immers geen bevoorrading op de autosnelweg opstellen.

Tip: Heel wat lopers houden halt bij de eerste paar tafels met bekertjes, waar alles opstropt en iedereen aanschuift. Je verliest tijd en komt uit je ritme. Loop gewoon even verder tot bij een van de verdere tafels, waar je vaak meteen een bekertje kan oppakken en drinken. Sla de eerste bevoorrading in geen geval over!

Bolivartunnel

Even verder duik je de Bolivartunnel in. Deze tunnel is wel heel wat korter dan de Kennedytunnel, maar ook hier is de klim uit de tunnel verraderlijk. De klim is korter dan die uit de Kennedytunnel, maar ook wel iets pittiger. Spaar je krachten voor wat nog komen gaat.

Als je uit de Bolivartunnel komt moedigen lange rijen toeschouwers je aan. Het parcours maakt even verder een ‘U-turn’: een haarspeldbocht waarbij je in dezelfde richting terugloopt.

Kaaien

Na de U-turn draai je bij kilometer 7 rechtsaf richting Kaaien. Dit is een volledig vlak, zelfs wat saai stuk van een tweetal kilometer. Je loopt eindeloos rechtdoor, met heel wat joelende supporters en toeschouwers langs de zijlijn.

Halfweg op de Kaaien bereik je kilometer 8: je bent nu in de helft van de wedstrijd. Hier kan je al eens op je horloge kijken om een idee te krijgen van je mogelijke eindtijd indien je het huidige tempo aanhoudt. Voor wie het tempo wat wil verhogen is dit vlakke stuk rechtdoor een eerste mogelijkheid om het tempo wat op te drijven, maar overdrijf zeker niet want de lastigste passages moeten nog komen.

Tip: Kijk goed uit op de Kaaien want het wegdek ligt niet overal goed en er zijn verhoogde wegmarkeringen. Oppassen dus!

Even verder volgt op de Kaaien de tweede bevoorrading. Sla ook deze niet over! Ook bij kilometer 9 loop je nog steeds op de Kaaien rechtdoor. Je bent nu op de Sint-Michielskaai beland. Even verder op de Ernest Van Dijckkaai staat nog meer volk en is er vaak ook een speaker om de massa op te jutten en de lopers aan te moedigen.

Lopen over de Meir / Bron: Ziyalistix, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Lopen over de Meir / Bron: Ziyalistix, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

In het centrum

Na het eindeloze rechtdoor lopen ga je eindelijk rechtsaf naar het centrum van de Antwerpse binnenstad. Je bent nu vlak voor kilometer 10 en hebt bijna twee derde van de wedstrijd achter de rug. Vanaf kilometer 10 volgt opnieuw vervelend stukje parcours: de Sint-Paulusstraat en Minderbroedersrui. De ondergrond die je hier voor de voeten krijgt? Tramsporen en kasseien! Hier en daar ligt nog een stukje asfalt maar op sommige passages is er geen ontkomen aan: je zal toch over de kasseien moeten. Dat dit niet ‘lekker’ loopt zal je niet verbazen. Vooral waar de Minderbroedersrui overgaat in de Sint-Katelijnevest is de ondergrond een echte kwelling van stenen en groeven.

Tip: Je moet vooral opletten wanneer de kasseien nat zijn en het regent (of geregend heeft) op de dag van de 10 miles. Neem even wat gas terug en kijk goed uit want de kasseien liggen er dan vaak glad bij!

Meir

Tussen kilometer 10 en 11 loop je richting Boerentoren en Meir. Op de Meir bereik je kilometer 11. Hier staan grote massa’s mensen elkaar te verdringen om de lopers aan te moedigen en een glimp op te vangen. Een leuke passage waar je nog wat kracht uithaalt!

Tip: Het gevaar bestaat dat je je op de Meir door de menigte laat opjutten. Joelende toeschouwers sporen nu eenmaal aan tot versnellen. Blijf je tempo lopen. De eindmeet is nog 5 lastige kilometers verwijderd!

Italiëlei

Na de Meir draai je links de Jezusstraat in en ga je via de Kipdorpvest naar de Italiëlei. Op dit moment begint de wedstrijd voor velen zwaar te wegen. Op de Italiëlei bereik je kilometer 12 en moet je je optrekken aan de wetenschap dat je nog maar vier kilometer moet afleggen.

Even voorbij kilometer 12 volgt de derde en laatste bevoorrading. Ook deze mag je zeker niet overslaan. Drink nog eens goed voor je zo meteen de finale van de 10 miles, de beruchte Waaslandtunnel, gaat aanvatten.

Ingang van de Waaslandtunnel / Bron: Rafaël Delaedt (Arafi), Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Ingang van de Waaslandtunnel / Bron: Rafaël Delaedt (Arafi), Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Waaslandtunnel

Voor je aan de beruchte tunnel begint laat het parcours je eerst nog even rond de tunnelmond draaien. Je loopt na de Italiëlei linksaf via de Koelkensgracht en draait dan via de Ankerrui en het Hessenplein terug in de richting waaruit je kwam. Bij kilometer 13 is het zover: je duikt de Waaslandtunnel in!

De ‘Konijnenpijp’

Deze laatste tunnel is zonder twijfel het zwaarste stuk van het parcours, ook voor geoefende lopers. Je hebt al dertien kilometer in de benen maar moet toch nog een forse klim naar Linkeroever lopen, in een smalle tunnel waar de zuurstoftoevoer ook veel lager ligt dan in open lucht. Aanmoedigingen van publiek of supporters zijn er nu niet meer en het lijkt een hele tijd te duren voor dat licht aan het einde van de tunnel dichterbij komt.

Bergaf

Hopelijk heb je eerder in de wedstrijd je krachten gespaard. Daarnaast ligt de sleutel tot het ‘overleven’ van de Waaslandtunnel in het doseren bij de afdaling. De eerste honderd meter van de tunnel daal je immers snel af. Neem je deze afdaling te snel kom je meestal in problemen wanneer je de klim aanvat. Het kan je zelfs zwart voor de ogen worden en je moet even stoppen met lopen. Je hoeft niet per se geforceerd af te remmen in de afdaling, want zo riskeer je krampen, maar een veelgemaakte fout is kracht bijgeven.

Tip: Overmoedig worden in dalende stukken is een veelgemaakte blunder. Omdat het ‘makkelijk’ gaat geef je ‘gas’ bij en loop je sneller dan goed is. Neem bij een dalend stuk juist wat gas terug.

Klim

Wanneer je beneden in de tunnel bent en de helling naar boven begint komt het zwaarste stuk van de hele wedstrijd. Tijd goedmaken is hier echt geen doel. Rustig en zonder problemen de helling oplopen moet hier je uitgangspunt zijn.

Tip: Bij het begin van de helling uit de Waaslandtunnel neem je het beste kleinere passen dan tijdens de afdaling. Hel lichtjes naar voren maar niet teveel. Gebruik je armen als hefbomen.

Uit de tunnel

Kom je eindelijk uit de tunnel heb je er 15 kilometer opzitten en komt het einde van de wedstrijd in zicht. Even verder zie je rechts van je alvast de finishlijn, maar je moet deze eerst voorbijlopen om een heel eind verder terug te draaien in een bocht van 180 graden. Maar juich niet te vroeg: ook na deze bocht is het nog 700 meter in rechte lijn naar de finishboog.

Finish van de 10 miles Antwerpen

Heb je de finish gehaald mag je terecht trots zijn. De 10 miles Antwerpen zijn een onderschatte, vaak licht opgenomen wedstrijd. Maak je bij je eerste deelname trouwens geen zorgen over je tijd. Dat je deze wedstrijd kunt uitlopen is al een prestatie op zich en is niet voor iedereen weggelegd!
© 2017 - 2024 Karldelauw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Air Miles, vergeet ze niet maar doneer of gebruik zeAir Miles, vergeet ze niet maar doneer of gebruik zeVergeet uw Air Miles niet, voordat u het weet zijn uw miles al vervallen en dus ongeldig geworden. Of ze vervallen in 20…
Air Miles, spaar voor leuke uitjes en extraatjesAir Miles, spaar voor leuke uitjes en extraatjesJe hebt vast wel eens van Air Miles gehoord. Door aankopen bij bepaalde winkels te doen kun je Air Miles sparen. Als je…
Air Miles maar vijf jaar geldig: opmaken voor ze vervallenAir Miles maar vijf jaar geldig: opmaken voor ze vervallenAir Miles is een spaarprogramma waarmee je ongemerkt een flink puntensaldo bij elkaar kunt sparen. De opgespaarde Air Mi…
Dooyoo, reviews schrijven in het EngelsReview schrijvers zijn er genoeg in ons mooie kikkerland, maar ook voor sites in het buitenland kun je actief meeschrijv…

Sneller hardlopen door gewicht verliezen en afvallen?Sneller hardlopen door gewicht verliezen en afvallen?Bijna elke hardloper met wat ervaring vraagt het zich wel eens af: kan ik nog sneller worden? Wil je sneller hardlopen d…
Vijf belangrijke oefeningen voor je trainingsschemaVijf belangrijke oefeningen voor je trainingsschemaHeb je een trainingsschema en weet je niet of het een goede is? Een schema kan alleen goed zijn als er een paar belangri…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Maxmann, Pixabay
  • http://www.sport.be/antwerp10miles/
  • Cowcher, P., "Beter presteren met hardlopen", Tirion, 2012
  • Steffny, H., "Lopen. De complete raadgever", Deltas, 2015
  • Valkenberg, R. & Sandee, E., "Bewust hardlopen", Arbeiderspers, 2010
  • Eigen ervaring
  • Afbeelding bron 1: Purka, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Ziyalistix, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Rafaël Delaedt (Arafi), Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
Karldelauw (115 artikelen)
Gepubliceerd: 12-04-2017
Rubriek: Sport
Subrubriek: Sportieve activiteiten
Bronnen en referenties: 9
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.