WK voetbal Brazilië Brazuca - de bal
Speciaal voor het Wereldkampioenschap voetballen in Brazilië heeft de Fédération Internationale de Football Association (FIFA) een bal laten ontwikkelen. Voor eerdere WKs deed de voetbalorganisatie dat ook. De bal die tijdens het WK Brazilië in 2014 wordt gebruikt is de Brazuco. Er is een wedstrijdbal en een speciale finalebal. Adidas ontwikkelde de ballen. Greenpeace geeft de ballen een rode kaart omdat er NPE's kunnen vrijkomen die hormoonverstorend zijn.
De finalebal
Adidas Brazuca
De FIFA laat speciale ballen ontwikkelen voor de FIFA-voetbaltoernooien. Ballenfabrikant Adidas is daarin partner van de FIFA. Het leverde in de loop der jaren een mooie serie wedstrijdballen op met klinkende namen. In 1978 werd er tijdens het WK in Argentinië met de
Tango gespeeld en in 1986 tijdens het WK in Mexico knalde meerder keren de
Azteca in het net. De officiële naam van de wedstrijdbal in Brazilië is de
Adidas Brazuca. Adidas levert de ballen aan de FIFA toernooien sinds 1970.
Het ballenbedrijf innoveert elk kampioenschap en weet met ontwerpen te komen die tot iconen van de voetbalsport uitgroeien.
Finalebal WK Brazilië
In 2006 liet de FIFA naast een wedstrijdbal een speciale bal ontwikkelen voor de finale van het WK in Duitsland. Voor het WK in 2010 in Zuid-Afrika kwam de FIFA ook met een finalebal en voor het WK in Brazilië mocht Adidas opnieuw een bal ontwikkelen. De wedstrijdbal werd de
Brazuca en de finalebal heet
Brazuca Final Rio. De naam van de bal werd op 2 september 2012 officieel gepresenteerd door de voormalig Braziliaanse aanvoerder Cafu. De finalebal werd op 29 mei 2014 getoond. De bal is geïnspireerd op de kleuren van de FIFA wereldbeker: groen en goud.
De bal van het WK in Duitsland heette
Teamgeist en de finalebal
Teamgeist Berlin. De bal van het WK in Zuid-Afrika heette de
Jabulani en de finalebal
Jo'bulani.
Brazuca
De Brazuca
De naam is gekozen door meer dan een miljoen Braziliaanse voetballiefhebbers. Brazuca kreeg 70 procent van alle stemmen. Adidas maakte een shortlist met mogelijkheden en het publiek kon daarop stemmen. Behalve
Brazuca was er te kiezen voor
Bossa Nova en
Carnavalesca. Het was de eerste keer dat het publiek invloed had op de naam van de FIFA-wedstrijdbal.
Brazuca is in Brazilië het begrip voor nationale trots en de Braziliaanse manier van leven. Het symboliseert emotie, trots en welwillendheid. Brazuca is ook een slang-begrip en betekent Braziliaans. Na de lancering van de naam moesten de fans nog lang wachten voor de bal zelf officieel werd gepresenteerd. Adidas en FIFA testten hem wereldwijd bij diverse voetbalclubs. De bal werd in december 2013 gepresenteerd.
- Brazuca won met 78% van de stemmen
- Bossa Nova werd tweede met 14,6 %
- Carnavalesca werd laatste met 7,6%.
Seedorf
Nederlandse oud-international Clarence Seedorf viel de eer te beurt de wedstrijdbal op 3 december 2013 te mogen presenteren. Er werd in Rio de Janeiro een speciaal voetbalgala voor georganiseerd, drie dagen voor de WK-loting. Seedorf voetbalt dan bij de Braziliaanse club Botafogo en hij is één van de eregasten.
Tijdens het voetbalgala hoorden de Brazilianen dat alle Braziliaanse kinderen die op 3 december zijn geboren een WK-bal krijgen. Ook alle 32 deelnemende teams ontvingen in december 2013 een Brazuca.
Bahia bandjes
De Brazuca is geïnspireerd op de vlag van Brazilië. De vormen op de bal verwijzen naar
Bahia-bandjes, die oorspronkelijk uit Salvador da Bahia komen en razend populair zijn in Brazilië. Ze symboliseren geloof en geluk. Volgens overlevering werden de bandjes, toen van zijde, al in 1809 geproduceerd. Het zijn kleurige bandjes die tijdens een pelgrimstocht om de hals worden gedragen met kleine hangertjes met heiligen eraan. Tegenwoordig zie je de bandjes overal in het land en worden ze bijvoorbeeld aan de auto gehangen als bescherming of om de pols of aan de tas gedragen als geluksbrenger. Een bandje dat als armbandje gedragen wordt moet met drie knoopjes om de pols worden vastgemaakt. Bij elk knoopje mag je een wens doen. Het bandje doe je nooit af, want dan komen de wensen niet uit. Het moet van ouderdom vanzelf van je pols vallen.
Er zijn veel verschillende kleuren met elk een eigen betekenis.
- Blauw staat voor liefde
- Geel staat voor toekomst
- Groen staat voor gezondheid
- Lila/paars staat voor ziel
- Oranje staat voor geluk
- Roze staat voor vriendschap
- Rood staat voor passie
- Wit staat voor innerlijke vrede
Meest geteste bal
Volgens Adidas is de Brazuca de meest geteste wedstrijdbal ooit. In de 2,5 jaar voorafgaand aan het WK in juni 2014 is de bal in tien landen verspreid over drie continenten door 600 individuele spelers getest. Dertig nationale teams en clubs, waaronder Ajax, hebben de WK-bal uitgeprobeerd. Testspelers waren ondermeer Lionel Messi, Dani Alves, Bastian Schweinsteiger en Zinedine Zidane.
De bal
De bal, die minder glad is dan zijn voorganger de Jabulani, heeft een thermisch verlijmd naadloos oppervlak. De verlijming heeft als voordeel dat er geen zand in de naden kan gaan zitten. De naadloze bal maakt een beter voorspelbare baan, biedt een betere balcontrole en heeft een lagere waterabsorptie. De bal is gemaakt van 100% polyurethaan met een latex binnenbal. Het geheel zorgt ervoor dat de balvlucht accuraat blijft. De Brazuca kreeg de hoogste FIFA-score voor balgevoel, duurzaamheid en vlucht.
De bal is via internet te koop voor 134,99 tot 140,--.
Rode kaart voor NPE
Wat Greenpeace betreft krijgt Adidas een rode kaart vanwege deze bal. De Brazuca bevat ongezonde stoffen, namelijk NPEs. Die stoffen worden gebruikt om kleuren op andere stoffen te fixeren. Zodra de NPE's in aanraking komen met water werken deze hormoonverstorend.
Lees verder