Waddeneiland Ameland sponsor van FC Groningen
Ameland ging in 2007 voor drie jaar een sponsorverbintenis aan met FC Groningen om de naamsbekendheid van het Waddeneiland te vergroten. Dat zou uiteindelijk moeten leiden tot meer vakantiegangers. De Groninger voetballers hadden Ameland op hun rug staan, op het paarse shirt dat bij uit-wedstrijden wordt gedragen. Eerst stond er 'Ameland.nl' op en dat werd gewijzigd in gewoon 'Ameland'. Het driejarig contract werd in 2009 niet verlengd.
Uitshirt van FC Groningen
In februari 2007 ging Ameland een sponsorverbintenis met FC Groningen aan. Ameland was de eerste gemeente die een dergelijk contract met een voetbalclub sloot. Ameland.nl stond met witte letters op de rugzijde van het paarse FC Groningen-shirt. De eredivisiespelers droegen dat tenue tijdens uitwedstrijden. Voor drie jaar was Ameland sponsor van FC Groningen en betaalde daarvoor 170.000 euro in het eerste jaar en daarna 180.000 en 190.000 euro. Ameland verwachtte daar 10% meer toeristische besteding voor terug.
Kort na de lancering van het uitshirt werd de tekst veranderd in simpelweg ‘Ameland,’ omdat het duidelijker oogde.
Promotiepot
Algemeen directeur van FC Groningen Hans Nijland presenteerde het shirt op 23 februari 2007 in strandpaviljoen The Sunset bij Hollum op Ameland samen met burgemeester Albert de Hoop en toenmalig VVV directeur Pieter Smit. Het was niet de gemeente of de VVV die het geld betaalde, maar de Stichting Ameland Promotie (SAP). De promotiepot van de SAP was gevuld met 300.000 euro. De helft daarvan was afkomstig van gemeente Ameland en de rest werd bijgedragen door de ondernemers van het eiland. Voorzitter van de SAP Theo Pijpers tekende samen met Nijland het contract.
Foto FC Groningen /
Bron: FC GroningenTheo Pijpers ondertekent het contract, rechts Hans Nijland - Foto Persbureau Ameland /
Bron: Persbureau AmelandHandtekening jagen, rechts Koen van de laak - Foto PA /
Bron: Persbureau Ameland
Meer dan voetbal
De overeenkomst hield tevens in dat FC Groningen via de
Stichting Meer dan Voetbal sportprojecten op Ameland ging organiseren waar de scholen en verenigingen bij werden betrokken. Het was deze maatschappelijke component van de overeenkomst die voor onderhandelaren Albert de Hoop en Pieter Smit de doorslag gaf met de FC in zee te gaan.
De sponsor in Hattrick
Het contract tussen het eiland en de voetbalclub uit Groningen hield ook trainingsdagen voor Amelander trainers in en deelname van voetbalcoryfeeën aan een forumavond. Daarnaast reisde de businessclub voor het jaarlijkse uitje af naar het Waddeneiland. Tevens kreeg Ameland in elke FC Groningen-krant anderhalve pagina om te vullen met Amelandnieuws en het clubmagazine Hattrick bezocht met een bekende Nederlander het eiland en plaatste daarover een reportage. Natuurlijk werd de sponsor genoemd in het programmaboekje en droeg de shirtverkoop bij aan de naamsbekendheid. Er liepen ten tijde van de drie sponsorjaren meer dan 7000 fans rond met een paars Amelandshirt. Ook zond Studio Sport een aantal keren een special over Ameland en de FC uit en mochten Amelander scholieren de Euroborg bezoeken.
Friesland
Dat Ameland als Fries eiland een Groningse eredivisieclub sponsorde noemde Albert de Hoop destijds
"sportief de bal afnemen". Er zijn contacten met FC Heerenveen geweest, maar deze club had geen ruimte op de shirts voor een nieuwe sponsor.
“Juist in sportiviteit moet je over provinciegrenzen heen stappen,” meende de burgemeester.
Scoren voor Gezondheid
Op 9 oktober 2007 startte op Ameland het project
Scoren voor Gezondheid, waarin FC Groningen een belangrijke rol speelde. Toenmalig staatssecretaris Bussemaker gaf op 2 oktober van dat jaar bij Feyenoord de aftrap voor dit landelijke gezondheidsproject voor kinderen. Groningen was dat jaar als tweede aan de beurt. Met Scoren voor Gezondheid zetten voetbalspelers uit de Eredivisie leerlingen van de basisschool aan tot een gezonde leefstijl. Scoren voor Gezondheid is een initiatief van de Eredivisie, de Sponsor Loterij, het nationaal gezondheidsinstituut NIGZ en de Stichting Meer dan Voetbal.
Goede voorbeeld
De hele selectie van FC Groningen Eredivisiespelers gaf het goede voorbeeld. Ze kwamen gedurende de sponsorperiode twee keer per jaar naar Ameland. De spelersbus van de FC stopte dan bij de sportvelden van Amelandia in Hollum en de spelers deden een dag lang mee aan een programma met clinics. ’s Ochtends ontmoetten ze kinderen van eilander basisscholen De Schakel en ’t Ienster en ’s middags volgden de kinderen van de Kardinaal de Jongschool. Ruim honderd kinderen volgden de clinics, deden een fit- en gezondheidstest en beloofden door het ondertekenen van een contract met één van de voetballers actief aan hun gezondheid te werken. Op school kwamen vervolgens verschillende thema's over voldoende bewegen en gezonde voeding aan de orde. Met een tweede fit- en gezondheidstest sloten de kinderen twintig weken later het project af en ontvingen een diploma.
Ron Jans zet handtekening - Foto PA /
Bron: Persbureau AmelandOefenduel - Foto Jan van Os /
Bron: Jan van OsFoto FC Groningen /
Bron: FC Groningen
Ron Jans
Ron Jans, destijds trainer van FC Groningen tijdens, reisde mee met de selectie om de basisschoolkinderen van Ameland aan te zetten tot gezond eten en drinken en meer bewegen. De groepen 6, 7 en 8 van de Kardinaal de Jong school, ’t Ienster en de Koningin Wilhelminaschool en de groepen 5 tot en met 8 van De Schakel sportten de hele dag met Koen van de Laak, Marcus Berg, Gibril Sankhoh en hun ploegmaten. Een half jaar later kwam de FC nogmaals naar het eiland voor de afsluitende clinic. Twee studenten van de sportacademie gaven tot die tijd wekelijks lessen op de basisscholen over bewegen en gezond eten. Onontkoombaar was het handtekening jagen na afloop van de dag vol sport. Ron Jans pakte de zwarte stift en zette zijn naam op een groen Scoren voor Gezondheid shirtje van een van de kinderen.
Trainen en oefenduel
FC Groningen zoekt het eiland regelmatig op voor trainingkampen en oefenduels. In 2008 combineerde de FC het trainingskamp
met een oefenduel tegen BV Veendam. Het was een uitvloeisel van het sponsorcontract. Op 29 juli 2008 stond FC Groningen met BV Veendam op het Geel Wit veld tussen Nes en Buren op Ameland. De wedstrijd werd met 0-1 gewonnen door de mannen van Veendam. Het was een verrassende overwinning waarin Kassim Bizimana, die in het seizoen 2004-2005 nog speler van FC Groningen was, de enige treffer scoorde. De derby's tussen Groningen en Veendam werden voor het merendeel door de Groningers gewonnen.
Hans Nijland
Directeur Hans Nijland komt veelvuldig naar het eiland. Hij heeft er zijn vrouw Marieke leren kennen, die destijds op Ameland werkte. Deze emotionele band van Nijland met het eiland effende het pad naar een professionele samenwerking. Nijland zei namens FC Groningen dat de club het sponsorschap heel bijzonder heeft gevonden. FC Groningen was de eerste club met een gemeente op de rug; NEC liet zich inspireren en vond een sponsor in Curaçao. De sponsoring heeft zeker naamsbekendheid gebracht, meende Nijland. Ameland stond immers op het shirt, op de borden in Euroborg en op de backdrop die met elk interview met speler of trainer te zien was op de buis.
Mediawaarde
De seconden dat het uitshirtje van de FC met Ameland op de rug in beeld was tijdens sportuitzendingen op televisie werden nauwkeurig geklokt. Deze seconden werden door reclamedeskundigen in reclame-euro’s uitgedrukt. De mediawaarde van de shirtreclame, redactionele artikelen en advertenties in de FC Groningen krant en andere reclame-uitingen via de voetbalclub bedroeg in 2008 873.000 euro; de investering van 180.000 euro was meer dan 8 ton waard, rekenden de deskundigen voor.
Geld
De sponsorvlag hing er in het derde sponsorjaar niet meer glorieus bij. SAP voerde campagne om Amelander ondernemers te overtuigen van de waarde van de promotie. Interim VVV-directeur Roelof Kunst vroeg in februari 2009 extra geld aan de gemeente om de plannen van het promotieplan uit te kunnen zetten. Om alles te kunnen verwezenlijken had de SAP 175.000 euro van de gemeente nodig en nog eens 175.000 van het bedrijfsleven. Meer dan de helft van dat budget ging als sponsorgeld naar FC Groningen. De gemeenteraad ging in 2009 akkoord met de extra bijdrage van 25.000 en maakte 175.000 in plaats van de afgesproken 150.000 euro over naar de SAP.
Andere koers voor Ameland
In 2009 trok de Stichting Ameland Promotie het niet meer. De stichting kwam geld tekort en werd moedeloos van het leuren om een bijdrage van de bedrijven. Gemeente Ameland was medeoprichter van en participant in de SAP en droeg in 2007, 2008 en 2009 respectievelijk 150.000, 150,000 en 175,000 euro bij. Volgens afspraak zouden de ondernemers een zelfde bedrag inleggen. Dit is alleen in 2007 geslaagd. Bij ondernemers was er veel onduidelijkheid over het contract met FC Groningen, terwijl het meeste promotiegeld naar de Groningse voetbalclub ging. Er ontstonden weerstanden. In 2009 werd de SAP opgeheven en nam VVV Ameland de promotie over.
Tevreden over partnerschap
Ameland en FC Groningen waren allebei tevreden over het partnerschap en toch verdween de naam Ameland van het paarse voetbalshirtje. Ameland wilde meer geld overhouden voor andere promotie-activiteiten en dat betekende dat FC Groningen het vanaf seizoen 2010 – 2011 zonder Amelander euro’s moest doen. DAS werd in 2010 de nieuwe rugsponsor op het shirt bij de uitwedstrijden van FC Groningen. DAS is gespecialiseerd in rechtsbijstandverzekeringen, juridisch advies en incasso. DAS en FC Groningen gingen in 2009 een verbintenis voor één jaar aan.
Sponsoren komen en gaan. FC Groningen weet vele kleine en enkele grote bedrijven aan zich te binden. In 2015 zijn Robey Sportswear, HEALTH i PORT en Energy Valley de shirtsponsoren.
Lees verder