InfoNu.nl > Sport > Watersport > Zwemdiploma A: Toen en nu

Zwemdiploma A: Toen en nu

Vanaf 30 september 1998 is het ‘Zwem-ABC’ van kracht geworden. Vanaf dat moment zijn de eisen voor de zwemdiploma’s aangepast aan de moderne eisen. Maar wat is er nu eigenlijk veranderd en is er nog iets hetzelfde gebleven?

Het A diploma

Voor 30 september 1998 was het voor de kandiaten die gingen afzwemmen voor het A diploma mogelijk om dit diploma te halen zonder 'natte haren' te krijgen. Het zo belangrijke element watergewenning werd op geen enkele manier getoetst en de exameneisen bestond uit niet meer dan enkele baantjes zwemmen.

Eisen A diploma voor 30 september 1998

De onderstaande eisen zijn de diploma-eisen, opgesteld door de Nationale Raad Zwemdiploma's (NRZ), en waren van kracht vanaf 1 september 1985.
  • Gekleed te water gaan met een sprong naar keuze en aansluitend 25 meter zwemmen met een slag naar keuze
  • Te watergaan met een sprong naar keuze en aansluitend 75 meter zwemmen met een borstslag naar keuze gevolgd door 50 meter zwemmen met een rugslag naar keuze
  • Te water gaan met een sprong naar keuze en aansluitend 1 minuut watertrappen. De armen mogen onder water worden meebewogen

Het meest opvallende aan deze eisen is dat er wel degelijk twee zwemslagen getoetst werden, maar dat er verder niet voorgeschreven stond welke zwemslagen dat moeten zijn. De kandidaat kon dus zelf bepalen welke slag hij wenste te zwemmen. Zo kon de kandidaat er dus voor kiezen om 75 meter borstcrawl te zwemmen in plaats van 75 meter schoolslag. In de praktijk kwam het er meestal op neer dat er gezwommen werd met de schoolslag (borstslag) en enkelvoudige rugslag (rugslag). Meestal waren dit ook de enige slagen die de leerling geoefend had tijdens de reguliere zwemlessen.

Gelukkig kwam daar in 1998, met de herstructerering verandering in.

Eisen A diploma vanaf 30 september 1998

Vanaf 30 september maken de leerlingen kennis met vier zwemslagen, in plaats van twee. Voor 30 september1998 werd er voornamelijk schoolslag en enkelvoudige rugslag geoefend, na de herstructurering van 1998 maken de leerlingen ook kennis met de borstcrawl en rugcrawl. Uiteraard is het niet noodzakelijk dat deze slag technisch perfect gezwommen wordt, maar er moet wel duidelijk sprake zijn van een 'beginnerscrawl'.

Ook wordt nu uitgebreid getoetst of de deelnemer wel volledig gewend is aan het water. Dit wordt getoetst door middel van een aantal basiselementen die in de zwemdiploma's naar voren komen.

Deze basiselementen zijn:
  • Te water gaan
  • Onder water
  • (Uit)drijven
  • Draaien
  • Watertrappen
  • Survival

De onderstaande (samengevatte) eisen zijn de diploma-eisen, opgesteld door de Nationale Raad Zwemdiploma's (NRZ) en zijn van kracht geworden vanaf 30 september 1998.

Gekleed Zwemmen
Basiselementen: te water gaan, watertrappen, draaien, survival
  • Te water gaan met een voetsprong voorwaarts, helemaal onder water gaan, na het boven komen
  • 15 seconden watertrappen,gevolgd door
  • 12,5 meter schoolslag zwemmen, onder een lijn door duiken
  • 12,5 meter rugslag zwemmen
  • zelfstandig uit het water klimmen

In badkleding zwemmen
Basiselementen: te water gaan, oriënteren onder water
Zwemslagen: schoolslag, enkelvoudige rugslag
  • Te water gaan met een sprong, direct gevolgd door het zwemmen door een gat in een zeil dat hangt in het water op 3 meter vanaf de kant, gevolgd door
  • 50 meter schoolslag
  • 50 meter enkelvoudige rugslag

Basiselement: (uit)drijven
  • Afzetten van de wand, direct gevolgd door 10 seconden uitdrijven op de borst, enkele meters schoolslag, 5 seconden drijven op de borst, enkele meters schoolslag
  • Afzetten van de wand, direct gevolgd door 10 seconden uitdrijven op de rug, enkele meters enkelvoudige rugslag, 10 seconden uitdrijven op de rug, enkele meters enkelvoudige rugslag

Zwemslagen: borstcrawl, rugcrawl
  • Te water gaan, 8 meter beginners borstcrawl
  • Afzetten van de wand, 8 meter beginners rugcrawl

Basiselementen: watertrappen, draaien
  • Te water gaan met een sprong naar keuze, aansluitend 60 seconden watertrappen, waarin twee keer al watertrappend een hele draai om de lengte-as wordt gemaakt.

Verschillen en overeenkomsten

Al met al zijn er meer verschillen dan overeenkomsten. De belangrijkste overeenkomst is dat de diploma's allebei beginnersdiploma's zijn. Het A diploma voor 30 september 1998 was slechts een begin, en ook het A diploma na 30 september 1998 is het begin van een reeks diploma's. (De A van aanvang).

De verschillen zijn duidelijker. In de eerste plaats werd de omvang van het programma voor het zwemdiploma vermeerderd. Daarnaast werd het nieuwe A diploma in 1998 uitgebreid met twee extra zwemslagen. Ondanks dat de verplichte zwemslagen niet voorgeschreven waren in het oude A diploma, kwam het er in de praktijk voornamelijk op neer dat de borstcrawl en rugcrawl nieuw waren in het A pakket vanaf 30 september 1998.

Ook nieuw waren de basiselementen. Alle zes basiselementen komen voor in het nieuwe A diploma, terwijl in het oude A diploma alleen de basiselementen te water gaan en watertrappen duidelijk naar voren komen. Het belangrijkste basiselement 'survival' ontbreekt in zijn geheel.

Door invoering van het nieuwe Zwem ABC kunnen de zwemlessen in ieder geval behoorlijk uitgebreid worden. Zeker voor de leerlingen worden de lessen door deze nieuwe vorm interessanter en afwisselender.

Lees verder

© 2007 - 2019 Saskiaw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een zwemdiploma halenEen zwemdiploma halenZwemles voor kinderen, hier kun je vinden wat je moet kunnen voor het A-diploma, op welke leeftijd kinderen met zwemles…
Schoolzwemmen is niet meer vanzelfsprekendVroeger leerden alle kinderen via school zwemmen. Maar anno 2010 is dat geen vanzelfsprekendheid meer. Gemeenten geven g…
Boekrecensie: Zwemmen na het zwemABC - Eric PardonrecensieBoekrecensie: Zwemmen na het zwemABC - Eric PardonZwemmen na het zwemABC (2003) door Eric Pardon is een zwemboek voor zwemtrainers, docenten cq. studenten lichamelijke op…
Zwemdiploma B: Toen en nuVanaf 30 september 1998 is het ‘Zwem-ABC’ van kracht geworden. Vanaf dat moment zijn de eisen voor de zwemdiploma’s aang…
Help, mijn kind kan niet zwemmen!Help, mijn kind kan niet zwemmen!In vakantietijden trekken heel wat gezinnen naar campings en vakantieparken. Ideaal, voor kinderen zijn er allerlei leuk…

Reageer op het artikel "Zwemdiploma A: Toen en nu"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Stoney, 09-01-2013 05:55 #3
Ik als rookie in het zwemonderwijs ben niet anders gewend dan de nieuwe eisen en ze liggen echt niet te hoog. Het probleem is dat de ouwe garde, om ze zo maar is te noemen, niet goed weet hoe ze alles snel aan kunnen leren.

Ook vind ik dat de ouders er niet tegen aan moeten kijken van wat duurt het lang, maar ze moeten naar de vooruitgang van het kind kijken, en wat gebeurt er als het kind klaar is met zwemles? Het gaat voetballen judo's of iets anders dan ben je even veel geld kwijt dus wat is het probleem?

Ik wil dit niet als excuus gebruiken, maar mensen zien het meer als een sport en niet als een verplichting, als je het ziet als iets leuks is het en een stuk leuker en je bent er sneller van af omdat je er altijd weer goed tegen aan gaat.

Zo dit wou ik even kwijt.

Met vriendelijke groet,
Stoney van der hulst. Reactie infoteur, 26-06-2013
Hoi Stoney,

Ik ben het met je eens hoor! De nieuwe eisen zijn niet te hoog gegrepen, ze zijn juist heel reëel voor deze tijd met zwembaden en wildwaterbanen en megagrote glijbanen. Voorheen kon een kind een A diploma halen zonder 'nat haar' te krijgen. Zou jij zo'n kind vrij laten in een subtropisch zwemparadijs?

Het is natuurlijk wel een kunst om de lessen zo uitdagend te maken dat de leerlingen en ouders niet puur als een verplichting zien, maar als een leuk tijdverdrijf. Zwemmen is namelijk net als voetbal, handbal of wat voor andere sport dan ook, ook heel goed voor de gezondheid en voor het zelfvertrouwen.

Groeten,
Saskia

Petra, 03-07-2011 13:47 #2
De eisen voor het nieuwe zwemdiploma zijn te hoog gegrepen voor veel kinderen. De gemiddelde 5/6 jarige zal uiteraard voldoen aan de eisen voor het behalen van het diploma. Wel moet hierbij gezegd worden dat de duur van de lessen in vergelijking met vroeger behoorlijk is verlengd. Dit voelen ouders in hun geldbuidel, zwemlessen zijn al behoorlijk prijzig, en de periode van lessen is ook nog eens behoorlijk lang; minstens een jaar tot anderhalf jaar voordat men het diploma krijgt.
Maar dit geldt voor het "gemiddelde" kind; kinderen met een motorische achterstand, of kinderen met achterstanden op sociaal-emotioneel of cognitief gebied doen er veel en veel langer over om aan deze eisen te voldoen.
Vroeger konden ook deze kinderen hun felbegeerde diploma A halen; ze leerden in ieder geval zwemmen! Tegenwoordig duurt dit of heel lang, of ouders halen hun kind moedeloos van de zwemles af omdat het nauwelijks vooruitgang boekt.
Maar ook dit laatste is betrekkelijk: deze kinderen konden vaak zwemmen, goede school en rugslag zelfs een borscrawl ging nog goed. Maar het lukte ze maar niet om door dat gat onder water te komen.
Nee, ik ben ervan overtuigd dat het nieuwe zwemdiploma voor een categorie kinderen niet het juiste is. Deze kinderen vallen, om wat voor reden dan ook, buiten de boot.
Met als gevolg: of helemaal geen zwemles, of vroegtijdig van zwemles gehaalt, geen zwemdiploma met als gevolg sociale uitsluiting (op veel scholen mogen kinderen, terecht, niet mee tijdens vrij schoolzwemmen als ze geen diploma hebben, of mogen niet mee op zwemfeestjes) maar nog erger: als ze letterlijk uit de boot vallen kunnen ze niet zwemmen.
Onlangs stond er in de media dat veel kinderen in NL tegenwoordig slechter zwemmen dan "vroeger". Blijkbaar was dat oude zwemdiploma nog niet zo slecht!
Procentueel gezien gaan inderdaad minder kinderen op zwemles: het is te duur voor sommige ouders, het duurt te lang, en een grotere categorie kinderen als vroeger lukt het niet tijdens de reguliere huidige zwemlessen om een diploma te halen.
En dit zijn nu juist de categorie kinderen die je terugvindt in de statistieken.
Mijn pleidooi: Het oude zwemdiploma weer in ere.
Ik spreek uit eigen ervaring: mijn dochter ( geen problemen op cognitief of motorisch gebied) heeft bijna twee jaar gedaan over haar zwemdiploma. Zwemmen kon ze prima, ze durfde niet door het gat te zwemmen. Dus mocht een aantal keren niet meedoen met afzwemmen terwijl ze verder alles goed deed. Na veel tranen toch gelukt, maar wilde absoluut niet meer verder met een B diploma, ze had totaal geen plezier meer in zwemmen. Ze zwemt dus ook terwijl ze al tiener is, niet, tenzij het moet.
Mijn zoon is autistisch: zelfde verhaal, kan zwemmen maar durft niet met hoofd onder water. Na twee verschillende zwemscholen zijn we drie jaar verder. Nu heeft hij prive les, maar het hoofd onder wat lukt nauwelijk. Gelukkig biedt deze zwemschool de mogelijkheid om af te zwemmen voor het oude diploma! Dus ook mijn zoon zal binnenkort zijn diploma A gaan halen! Eindelijk kan hij straks ook mee doen met vrij school zwemmen of zonder bandjes naar een zwemfeestje.
En niet alleen ik als moeder merk de "zwemstress" bij kinderen en ouders.
Als leerkracht merk ik ook dat dit probleem in veel families speelt.

Wil Philippen, 26-06-2010 20:54 #1
Ik ben een gewezen zwemleraar, reeds enkele jaren in de vut. mijn kleindochter zit nu op zwemles. Ik was bekend met de oude eisen diploma A. Nieuwe eisen zijn absoluut niet reeel voor deze categorie… zorg ervoor dat ze snel mogelijk kunnen zwemmen Oude eisen zijn mi ruim voldoende… nieuwe eisen vergt veel meer tijd
Rug en borstcrawl is absoluut niet noodzakelijk voor A, daarom duurt de aanleer periode veel te lang
Geldklopperij? AUB terug naar de basis!

Infoteur: Saskiaw
Gepubliceerd: 30-09-2007
Rubriek: Sport
Subrubriek: Watersport
Special: Zwemdiploma's
Reacties: 3
Schrijf mee!