Wat is sportmarketing?

Wat is sportmarketing? Sportmarketing is een apart deel van de marketing dat betrekking heeft op de sport. Er zijn drie belangrijke vormen van sportmarketing. Er zijn verschillende manieren waarop een sportmarketeer zijn doel kan bereiken. Zo kan hij kiezen voor sponsoring van een sporter of bijvoorbeeld televisiespotjes. Er zijn in Nederland verschillende hogescholen die opleidingen aanbieden op het gebied van sportmarketing. Lees er alles over in dit artikel.

Wat is marketing?

Binnen de marketing maakt de sportmarketing een eigen tak uit. Dit komt omdat het een zeer speciale markt is en er meerdere verschillen zijn met andere vormen van marketing. Marketing draait er in het algemeen op om vanuit de werkelijke situatie naar een gewenste situatie te werken. Binnen de sportmarketing zijn er die verschillende soorten marketing te kenmerken. De eerste vorm van marketing is de promotie van een sport of de promotie van een bepaalde sporttak, zoals het handbal of de Spaanse voetbalcompetitie. Het gaat er dan om mensen naar deze sport te laten kijken. De tweede vorm is het promoten van een bepaald product of merk door middel van een sportevenement, atleet of team. De laatste vorm is er op gericht om mensen te laten deelnemen aan een bepaalde sport.

Hoe werkt sportmarketing?

Marketeers hebben verschillende kanalen tot hun beschikking om een bepaald product of evenement te promoten. Een goed voorbeeld daarvan is shirtreclame of sponsorborden. Op die manier proberen sponsors vaak de naamsbekendheid van een behaald merk te vergroten. Kledingsponsors betalen voetballers bijvoorbeeld vaak als ze van hun schoenen gebruik willen maken. In die markt gaan er miljoenen op. Een andere vorm is streetmarketing. Dan gaat het vaak om grote billboards waar bepaalde producten door wereldberoemde sporters worden aanprezen. Sportevenementen promoten zichzelf door middel van tv-spotjes en reclames. Ook rondom sportwedstrijden wordt vaak reclame gemaakt. Vaak zijn bij grote evenementen zeer strikte contracten afgesloten, zodat sponsors ervan verzekerd zijn dat concurrenten niet in beeld zijn. Soms gaat dat mis. Een goed voorbeeld daarvan zijn de Bavaria Babes. Een aantal vrouwen kleedde zich in Bavaria-jurkjes tijdens een wedstrijd van het Nederlands Elftal bij het Wereldkampioenschap en trokken daarmee veel aandacht. Sponsor Heineken was niet blij en enkele Bavaria Babes dreigden zelfs te worden vastgezet.

Sportmarketing door sportbonden

In Nederland zijn vooral veel kleinere sportbonden heel bewust bezig om het imago van hun sport te verbeteren. Dat is omdat er grote concurrentie gaande is tussen de verschillende sporten. Het NOC wil dat Nederlanders actiever gaan sporten en stelt daarom geld beschikbaar voor bonden die goede plannen hebben. Zelfs met goede plannen is het voor sommige sporten nog lastig om voldoende nieuwe aanwas te trekken. Vaak heeft dat met het imago te maken. Handbal wordt bijvoorbeeld gezien als een te harde sport, tafeltennis is ouderwets en golf voor kakkers. Door gebruik te maken van sportmarketingtechnieken proberen de bonden de sport aantrekkelijker te maken. Vaak is er ook gewoon internationaal succes nodig. Een goed voorbeeld daarvan is darts. Dat werd ontzettend populair en opeens uitgezonden door de televisie nadat Raymond van Barneveld wereldkampioen werd.

Opleidingen voor sportmarketing

Verschillende hogescholen in Nederland bieden de opleiding Sportmarketing aan. Vaak is dat als onderdeel van de studie Commerciële Economie. Goede voorbeelden van hogescholen die deze opleiding aanbieden zijn de Hogeschool van Amsterdam, Fontys Hogescholen, Hogeschool Rotterdam en Saxion. De Hogeschool van Amsterdam biedt ook de opleiding Commerciële Sporteconomie aan en de opleiding Sport, Management en Ondernemen.
© 2013 - 2024 Simcha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Economie: MarketingMarketing is niets anders dan de manieren waarop ondernemers hun producten verkopen. Er bestaan verschillende soorten ma…
Sponsoring effectiever dan adverteren?Sponsoring effectiever dan adverteren?Wanneer potentiële klanten uw reclame zien, beseffen ze dat u hen iets probeert aan te smeren en zijn ze dus op hun hoed…
Cursus sportvoeding om sportvoedingsadviseur te wordenCursus sportvoeding om sportvoedingsadviseur te wordenVoor sporters die professioneel met hun sport bezig zijn is de voeding van zeer grote betekenis. Wanneer de voeding die…

Het ontstaan van dopingHet ontstaan van dopingDoping is voor het grote publiek vooral bekend door de schandalen in de wielersport. In tegenstelling tot wat sommigen z…
Een zeeslag met droge voetenEen zeeslag met droge voetenBij een echte zeeslag vechten oorlogsschepen op zee een gevecht uit. Er wordt met scherp geschut op elkaar geschoten, ne…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Sports_marketing
Simcha (763 artikelen)
Laatste update: 13-10-2015
Rubriek: Sport
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.