Wat is sportmarketing?
Sportmarketing is een apart deel van de marketing dat betrekking heeft op de sport. Er zijn drie belangrijke vormen van sportmarketing. Er zijn verschillende manieren waarop een sportmarketeer zijn doel kan bereiken. Zo kan hij kiezen voor sponsoring van een sporter of bijvoorbeeld televisiespotjes. Er zijn in Nederland verschillende hogescholen die opleidingen aanbieden op het gebied van sportmarketing. Lees er alles over in dit artikel.
Wat is marketing?
Binnen de marketing maakt de sportmarketing een eigen tak uit. Dit komt omdat het een zeer speciale markt is en er meerdere verschillen zijn met andere vormen van marketing. Marketing draait er in het algemeen op om vanuit de werkelijke situatie naar een gewenste situatie te werken. Binnen de sportmarketing zijn er die verschillende soorten marketing te kenmerken. De eerste vorm van marketing is de promotie van een sport of de promotie van een bepaalde sporttak, zoals het handbal of de Spaanse voetbalcompetitie. Het gaat er dan om mensen naar deze sport te laten kijken. De tweede vorm is het promoten van een bepaald product of merk door middel van een sportevenement, atleet of team. De laatste vorm is er op gericht om mensen te laten deelnemen aan een bepaalde sport.
Hoe werkt sportmarketing?
Marketeers hebben verschillende kanalen tot hun beschikking om een bepaald product of evenement te promoten. Een goed voorbeeld daarvan is shirtreclame of sponsorborden. Op die manier proberen sponsors vaak de naamsbekendheid van een behaald merk te vergroten. Kledingsponsors betalen voetballers bijvoorbeeld vaak als ze van hun schoenen gebruik willen maken. In die markt gaan er miljoenen op. Een andere vorm is streetmarketing. Dan gaat het vaak om grote billboards waar bepaalde producten door wereldberoemde sporters worden aanprezen. Sportevenementen promoten zichzelf door middel van tv-spotjes en reclames. Ook rondom sportwedstrijden wordt vaak reclame gemaakt. Vaak zijn bij grote evenementen zeer strikte contracten afgesloten, zodat sponsors ervan verzekerd zijn dat concurrenten niet in beeld zijn. Soms gaat dat mis. Een goed voorbeeld daarvan zijn de Bavaria Babes. Een aantal vrouwen kleedde zich in Bavaria-jurkjes tijdens een wedstrijd van het Nederlands Elftal bij het Wereldkampioenschap en trokken daarmee veel aandacht. Sponsor Heineken was niet blij en enkele Bavaria Babes dreigden zelfs te worden vastgezet.
Sportmarketing door sportbonden
In Nederland zijn vooral veel kleinere sportbonden heel bewust bezig om het imago van hun sport te verbeteren. Dat is omdat er grote concurrentie gaande is tussen de verschillende sporten. Het NOC wil dat Nederlanders actiever gaan sporten en stelt daarom geld beschikbaar voor bonden die goede plannen hebben. Zelfs met goede plannen is het voor sommige sporten nog lastig om voldoende nieuwe aanwas te trekken. Vaak heeft dat met het imago te maken. Handbal wordt bijvoorbeeld gezien als een te harde sport, tafeltennis is ouderwets en golf voor kakkers. Door gebruik te maken van sportmarketingtechnieken proberen de bonden de sport aantrekkelijker te maken. Vaak is er ook gewoon internationaal succes nodig. Een goed voorbeeld daarvan is darts. Dat werd ontzettend populair en opeens uitgezonden door de televisie nadat Raymond van Barneveld wereldkampioen werd.
Opleidingen voor sportmarketing
Verschillende hogescholen in Nederland bieden de opleiding Sportmarketing aan. Vaak is dat als onderdeel van de studie Commerciële Economie. Goede voorbeelden van hogescholen die deze opleiding aanbieden zijn de Hogeschool van Amsterdam, Fontys Hogescholen, Hogeschool Rotterdam en Saxion. De Hogeschool van Amsterdam biedt ook de opleiding Commerciële Sporteconomie aan en de opleiding Sport, Management en Ondernemen.