InfoNu.nl > Sport > Diversen > WK Brazilië – de kleurige voetbalschoen

WK Brazilië – de kleurige voetbalschoen

WK Brazilië – de kleurige voetbalschoen De voetbalschoenen waarop tijdens het wereldkampioenschap 2014 in Brazilië wordt gevoetbald, vallen op. De voetbalschoenenfabrikanten hebben hun best gedaan om opvallende schoenen te maken en om vedetten te strikken om er tijdens het WK op te spelen. Dat is gelukt. De schoenen zijn fel geel, fel groen of fel roze, bundelen diverse kleuren en sommige spelers dragen zelf twee verschillende kleuren schoenen aan de linker- en rechtervoet.

Maracanã Stadium - Voetbalstadion in Rio de Janeiro

Kicksen mode in Brazilië

De voetbalschoenen van de voetbalvedetten worden alsmaar opvallender en modegevoeliger. Het is een kleurenspektakel, dat in Brazilië van de velden spat. De schoenen benadrukken de persoonlijkheid van de spelers op het veld: de spelers gebruiken de schoenen om zich te onderscheiden. Het shirt, de broek en de kousen staan vast, maar de schoenen zijn een persoonlijk item. De voetballers kunnen kiezen uit een schoen die past bij hun speelstijl en de grote jongens krijgen een schoen die hun op het lijf geschreven is. Sommigen mogen zelfs hun initialen of naam koppelen aan de typenaam van de kicksen. De allergrootste spelers kunnen hun voorkeur voor kleur uitspreken, maar voor de meesten geldt dat ze kiezen uit het aanbod. De voetbalschoen is een belangrijk accessoire geworden.

Opvallen met je schoenen

Waar voorheen de voetballers zwarte schoenen droegen, de Copa Mundials bijvoorbeeld, begon in de jaren zeventig door te dringen dat je je kon onderscheiden met je voetendracht.

Hummel

Het Deense schoenenmerk Hummel kwam met witte schoenen en schakelde topspeler Alan Barr jr. van Arsenal in om ze te introduceren. Toen bleek dat ze geen schoenen hadden die Barr pasten, gingen ze zelf zover dat ze net deden alsof hij Hummel-schoenen droeg en verfden zijn zwarte Adidasschoenen wit. Het legde Hummel geen windeieren. Er werden in de dagen na de wedstrijd dat Barr de witte schoenen droeg meer dan 12.000 paar witte Hummels verkocht.

Materialen met meer variatie

In de jaren daarna bleef zwart de richtlijn, maar de fabrikanten hadden trek in variatie. Steeds meer wedstrijden werden op televisie uitgezonden en fabrikanten zagen een mogelijkheid zich te onderscheiden, voor zichzelf en voor de spelers. De schoenmakerij ontwikkelde zich verder en er kwamen materialen beschikbaar die meer variatie toelieten. Met nieuwe fabricagetechnieken werden mooie variaties op een thema gemaakt. Steeds meer internationale topspelers gaan een verbintenis met een voetbalschoenenfabrikant aan om hun stempel te zetten op de schoen van hun voorkeur.

WK 2014- Nike, Adidas, Umbro, Puma

Tijdens het WK in Brazilië schittert het voor de ogen. De meest felle kleuren schieten voorbij. Alle gerenommeerde voetbalschoenenfabrikanten gebruikten nieuwe technieken, materialen en kleuren.
Nike en Adidas komen met gebreide schoenen. Adidas schuift daarbij de zwart-wit camouflageprint naar voren. Umbro presenteert de geweven schoenen en Puma verrast met een roze rechter- en blauwe linkerschoen. De spelers die in Brazilië nog met zwarte kicksen lopen zijn de voetballers die het meeste opvallen.

Blackouts

Sommige spelers zweren bij geheel zwarte schoenen, de zogenaamde blackouts. Ook spelers die nog geen sponsor hebben laten hun schoenen zwart maken om ze zo te anonimiseren. Ze willen geen reclame maken voor een fabriek die (nog) niet hun sponsor is.

UmbroUmbro
Adidas regenboogAdidas regenboog
Nike SchoensokNike Schoensok

Trends en collectors items

Een van de trends die op de Braziliaanse velden te zien is het tweekleurige paar van Puma. Diverse spelers hebben de roze rechter- en blauwe linkerschoen aangetrokken. De blackouts en whiteouts zijn op zich ook weer trends. Populaire schoenen die uit het assortiment worden genomen komen terug als blackout of whiteout editie en krijgen aldus een nieuw leven en worden vaak meteen collectors items.

Schoensok Magista

Nike is sponsor van diverse elftallen en een groot aantal landen. Nederland wordt ook gesponsord door het kledingmerk. Nike introduceerde voor het WK in Brazilië de Magista, een schoen die veel weg heeft van een sok. Andrés Iniesta van Spanje presenteerde de Magista in Barcelona, voorafgaand aan het WK. Nike laat weten dat de schoen is vervaardigd voor de aanvallende spelers. Met de Magista hebben de aanvallers optimaal balgevoel. Ook de Duitser Mario Götze testte de schoensok en zei zelfs dat hij hem tijdens het dragen niet voelde. Op het WK is de schoensok voor het eerst beschikbaar voor meer spelers.

Roze en blauw voor Balotelli

Puma strikte verschillende grote namen om de roze en blauwe schoen aan te prijzen. 'Right is pink, left is blue' is de nieuwe motto van Puma. Onder andere Mario Balotelli van Italië maakt zijn opwachting in het roze en blauw om de tenen, de Puma evoSPEED 1.2. Hij speelt op het WK daadwerkelijk met de schoenen van Puma. Het Duitse sportmerk wil met het gedurfde ontwerp de traditionele voetbalcultuur omverwerpen en de aandacht naar zich toetrekken met lekkere kleurtjes en het grapje van de twee verschillende kleuren in één paar. Niet alleen Mario Balotelli, maar ook Cesc Fabregas, Sergio Agüero, Marco Reus, Yaya Touré en Radamel Falcao trappen af in Brazilië in roze en blauw. De keepervariant is een roze linkerhandschoen en een blauwe rechterhandschoen.

Puma

Puma is tijdens het WK in Brazilië kledingsponsors van Italië, Zwitserland, Uruguay, Chili, Algerije, Ivoorkust, Kameroen en Ghana. Zij spelen in Puma-shirts. Puma steelt in Brazilië echter de show met de schoenen, met de Puma evoSPEED 1.2 is en evoPOWER.

Adizero F50 Messi boot en kleur

Duidelijk is dat zwart heeft plaatsgemaakt voor kleur, als het om de kicksen gaat. De voetbal wordt bespeeld met felgekleurde schoenen, die zoveel mogelijk moeten opvallen. Niet alleen tijdens het WK in Brazilië, maar ook op de amateurvelden lopen steeds meer kleurige schoenen.

Puma ecoSpeed 1.2Puma ecoSpeed 1.2
Adidas Predator Adidas Predator
Adizero F50 Messi bootAdizero F50 Messi boot

Giftig

Greenpeace luidt de noodklok over de moderne schoenen. Ondermeer Adidas zou veel giftige chemicaliën gebruiken bij de productie van het schoeisel. De chemicaliën zijn schadelijk voor de natuur, zegt Greenpeace. De natuurorganisatie onderzocht de kledij die de Nederlandse spelers in Brazilië dragen. Greenpeace draagt Oranje een warm hart toe en wenst goede resultaten in Brazilië, maar het dragen van kleding en schoenen die zijn geproduceerd met giftige chemicaliën vindt de organisatie eigenlijk een schot in eigen doel. Greenpeace deed onderzoek naar gifstoffen in voetbalschoenen en keepershandschoenen van verscheidene merken, nationale T-shirts en de Adidas WK Brazuca voetbal.

Alarmerend

Alarmerend, dat is het begrip dat past bij de concentratie chemicaliën die zijn aangetroffen, wat Greenpeace betreft.
De Adidas Predator voetbalschoen is bij Oranje stervoetballers populair. In die schoenen zitten grote hoeveelheden PFC’s, die ernstig hormoonverstorend, het immuunsysteem aantasten en mogelijk kankerverwekkend. Andere Nederlandse topspelers en Lionel Messi dragen de Adizero F50 voetbalschoenen, die ook giftig zijn. Adidas gebruikt die ongezonde stoffen bij de fabricage, maar ook Nike en Puma gebruiken concentraties chemicaliën die niet goed zijn voor de voetballers, de natuur én de niet-voetballende mens. De fabrikanten zouden moeten stoppen met het vervuilen van water en vergiften van de aarde omwille van kleurige voetbalschoenen en recordwinsten.

Lees verder

© 2014 - 2017 Sjaanfanameland, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Adidas de voetbalschoen met een breinAdidas heeft een reclame gemaakt waarin je een bekende voetballer ziet. Namelijk de voetballer Lionel Messi. Deze bekend…
Het succes van NikeHet succes van NikeNike, wie kent het niet. Nike is een van de bekendste merken ter wereld. Dit artikel gaat over het succes van Nike.
Inzicht in Marketing: succesvolle strategie sportmerk NikeInzicht in Marketing: succesvolle strategie sportmerk NikeWat komt er in je op wanneer je de zin ‘Just do it’ tegenkomt? En aan welk merk denk je meteen wanneer je een swoosh-sym…
Online hardloopschoenen en hardloopkleding kopenOnline hardloopschoenen en hardloopkleding kopenGoede, functionele hardloopkleding is belangrijk en draagt veel prettiger dan katoen. Goede hardloopschoenen zijn voor e…
De beste voetbalschoenen: Nike Mercurial Vapor SuperflyDe beste voetbalschoenen: Nike Mercurial Vapor SuperflyWat zijn de beste voetbalschoenen ter wereld? Die vraag is onmogelijk eenduidig te beantwoorden omdat iedereen ander voo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Flooy / Pixabay
  • Leeuwarder Courant 21-6-2014
  • http://www.hbvl.be/sport/wk2014/aid1601319/uitgediept-hoe-de-voetbalschoenen-op-het-wk-modeaccessoires-werden.aspx geraadpleegd op 24 juni 2014
  • http://www.elfvoetbal.nl/nieuws/332875_nike-laat-bijzondere-nieuwe-voetbalschoen-zien geraadpleegd op 24 juni 2014
  • http://www.greenpeace.nl/2014/Persberichten/Oranje-op-giftige-voetbalschoenen-van-Adidas-naar-WK/ geraadpleegd 24 juni 2014
  • http://www.sportnext.be/berichten/puma_komt_met_gedurfde_nieuwe_wk_voetbalschoenen_roze_en_blauw geraadpleegd op 24 juni 2014
  • http://www.voetbalcentraal.nl/nieuws/107274/video-balotelli-op-roze-voetbalschoenen-tijdens-het-wk geraadpleegd 24 juni 2014
  • https://blendle.nl/#item/bnl-nn-20140616-1391109 geraadpleegd op 24 juni 2014

Reageer op het artikel "WK Brazilië – de kleurige voetbalschoen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 02-07-2017
Rubriek: Sport
Subrubriek: Diversen
Special: Voetbal bijzonderheden
Bronnen en referenties: 8
Schrijf mee!