Elfstedentocht (de tocht der tochten)

Elfstedentocht (de tocht der tochten) Iedere winter als het een tijdje heeft gevroren, hopen veel mensen in Nederland dat er weer een Elfstedentocht gaat komen. Het is een schaatstocht van tweehonderd kilometer die je in één dag moet volbrengen. Om mee te kunnen doen moet je lid zijn van de Koninklijke Vereniging de Friesche Elf Steden. De laatste Elfstedentocht werd gehouden in 1997. Vanaf de volgende tocht zal er een aparte wedstrijd voor vrouwen zijn. Er komt dan ook voor het eerst een winnares bij de vrouwen. Vanaf 2015/2016 mogen alle leden meedoen is besloten op 20 december 2014.

Inhoud artikel


Startrecht voor alle leden vanaf seizoen 2015/2016

Het bestuur van de Koninklijke Vereniging de Friesche Elfsteden heeft de Algemene Vergadering het voorstel gedaan dat vanaf het seizoen 2015/2016 alle leden mogen meedoen aan de Elfstedentocht. De vereniging heeft 30.000 leden en volgens het huidige beleid wordt nagenoeg de helft uitgeloot als er een tocht gehouden wordt. Het is de bedoeling dat alle 30.000 leden worden uitgenodigd, de verwachting is dat circa 24.000 mensen zich ook echt inschrijven. Logistieke problemen moeten van de baan zijn als er een nieuwe ijshal in Leeuwarden komt. Ook voor knelpunt Sneek is er een oplossing gevonden: splitsen van de route in Sneek, de helft rijdt door de oude stad, de helft door de oostzijde. Op 20 december 2014 is het voorstel aangenomen.

De eerste Elfstedentocht

De eerste officiële Elfstedentocht werd gehouden op 2 januari 1909, op 15 januari 1909 is de Vereniging de Friesche Elf Steden opgericht. De vereniging heeft als doel de ijssport te bevorderen in de provincie Friesland en zo mogelijk jaarlijks een Elfstedentocht te organiseren op de schaats. De tocht kan alleen gereden worden als het heel erg koud is, het ijs moet ten minste vijftien centimeter dik zijn.

Bron: Schaatsen.blog.nlBron: Schaatsen.blog.nl

De elf steden waar de tocht langs gaat

  1. Leeuwarden/Jouwert
  2. Sneek/Snits
  3. IJlst/Drylst
  4. Sloten/Sleat
  5. Stavoren/Starum
  6. Hindeloopen/Hylpen
  7. Workum/Warkum
  8. Bolsward/Boalsert
  9. Harlingen/Harns
  10. Franeker/Frjentsjer
  11. Dokkum/Dokkum
Vervolgens weer naar Leeuwarden

De deelnemers

Vanaf 2015/2016 hebben alle leden van de Koninklijke Vereniging de Friesche Elf Steden recht om te starten.
Minimum leeftijd is 18 jaar. Er zijn wedstrijdrijders en toerrijders.

IJstransplantaties en klunen

  • Om de Elfstedentocht mogelijk te maken worden er soms ijstransplantaties uitgevoerd. Op plekken waar het ijs nog te dun is, wordt het oude ijs (door de brandweer) weggezaagd en worden er nieuwe dikke brokken ingezet.
  • Klunen: op zwakke plekken worden er houten betimmeringen geplaatst, de schaatsers kunnen hier overheen lopen. Er wordt ook gebruik gemaakt van kleden en rubbermatten.

De stempelkaart en het Elfstedenkruisje

Elke deelnemer ontvangt een deelnemerskaart/stempelkaart. In elke stad langs de route staan stempelposten en tussen de steden zijn ook nog een paar geheime controleposten. De rijders, zowel de wedstrijd- als de toerrijders moeten persoonlijk hun kaart tonen en af laten stempelen (dit gebeurt handmatig). Als de schaatsrijder op tijd in Leeuwarden arriveert en de kaart voorzien is van alle stempels dan ontvangt hij of zij het Elfstedenkruisje.

Op 15 januari 2009 ontving de Vereniging De Friesche Elf Steden in het kader van haar 100-jarig bestaan het predicaat Koninklijk. Er is nu een koninklijk kruisje ontwikkeld door Barbara Jonkers. In het ontwerp zijn alle bekende elementen behouden (de leeuwen, het wapen, de vorm van het kruisje), maar er is wel gekozen voor een strakker, moderner ontwerp. Het resultaat is een dubbele bovenkant, een kruisje en diadeempjes, die werden toegevoegd en samengesmolten tot een soepel geheel.

Overzicht van de tochten tot en met 1997 (de laatste Elfstedentocht tot nu toe)

Datum en winnaar(s)
Datum Jaartal Winnaar(s)
2 januari1909M. Hoekstra
7 februari1912C.C.J. de Koning
27 januari1917C.C.J. de Koning
12 februari1929K. Leemburg
16 december1933A. de Vries, S. Castelein
30 januari1940P. Keijzer, A. Adema, C. Jongert, D. van der Duim, S. Westra
6 februari1941A. Adema
22 januari1942S. de Groot
8 februari1947J. van der Hoorn
3 februari1954J. van den Berg
14 februari1956Geen prijs uitgereikt
18 januari1963R. Paping
21 februari1985E. van Benthem
26 februari1986E. van Benthem
4 januari1997H. Angenent

Vrouwen en de Elfstedentocht

In 1985 mochten voor de eerste keer vrouwen deelnemen aan de wedstrijd.

21 februari1985Lenie van der Hoorn
26 februari1986Tineke Dijkshoorn
4 januari1997Klasina Seinstra

Vanaf de volgende tocht zal er een aparte wedstrijd voor vrouwen zijn!

Er komt dan ook voor het eerst een officiële winnares.

Startrecht voor prijswinnaars Elfstedentocht voor de eerstvolgende tocht

Het bestuur heeft op 10 december 2010 tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Koninklijke Vereniging in Leeuwarden bekend gemaakt dat prijswinnaars Elfstedentocht startrecht krijgen voor de eerstvolgende tocht. Alle elf prijswinnaars bij de heren en alle vijf prijswinnaars (eerstaankomende) bij de vrouwen van de afgelopen drie Elfstedentochten, welke lid zijn van de vereniging, geen startrecht hebben, startrecht voor de eerstvolgende tocht ontvangen. Het startrecht geldt alleen voor de eerstvolgende (zestiende) Elfstedentocht, omdat al eerder besloten is dat na de zestiende Elfstedentocht het ledenbeleid opnieuw wordt bekeken.

Alternatieve Elfstedentocht: 19 januari tot en met 29 januari 2016

Niet ieder jaar vriest het hard genoeg om een Elfstedentocht te houden. De echte liefhebbers kunnen dan een alternatieve Elfstedentocht rijden in het buitenland, in Finland of in Oostenrijk op de Weissensee. Deze tocht van 200 kilometer wordt op een groot meer gehouden. Het is natuurlijk heel anders dan de echte Elfstedentocht, geen mooie oude steden, geen enthousiaste mensen langs de kant. In 2016 wordt de alternatieve Elfstedentoertocht gehouden op de Weissensee en wel op 19, 22, 26 en op 29 januari (tot 200 kilometer). Op 27 januari is de KPN Grand-Prix Alternatieve Elfstedentocht (200 kilometer).

De Friese Fietselfstedentocht

Deze tocht wordt sinds 1912 georganiseerd. Het is een toerfietstocht van ongeveer 240 kilometer langs de elf Friese Steden en wordt jaarlijks gehouden op pinkstermaandag. De organisatie ligt in handen van de Stichting de Friese Elfsteden Rijwieltocht te Bolsward. De eerstvolgende tocht is op 16 mei 2016.

© 2010 - 2024 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Elfstedentocht: risico is voor de schaatser zelfVanaf 2010 zal de Elfstedentocht andere regels kennen. Wie mee gaat doen aan de Tocht der Tochten in Friesland zal moete…
Dokkum – Elfstedenstad in DongeradeelDokkum – Elfstedenstad in DongeradeelDokkum is een van de Friese Elfsteden. De stad ligt in het noordoosten van de provincie Friesland, in de gemeente Donger…
De Friese Elfstedentocht per fietsDe Friese Elfstedentocht per fietsIedere winter begint, zo gauw het gaat vriezen, bij veel Nederlanders de Elfstedenkoorts hoog op te lopen. Menigeen hoop…
Bezienswaardigheden in FrieslandFriesland is een hele mooie provincie. Er zijn vele bezienswaardigheden. Waar moet je zeker zijn geweest?

Uiteenzetting: DopinggebruikUiteenzetting: DopinggebruikDeze uiteenzetting heeft als onderwerp dopinggebruik. In dit voorbeeld worden argumenten, tegenargumenten en weerlegging…
Anorexia in combinatie met TopsportAnorexia in combinatie met TopsportSporters en topsporter zijn vaak bezig met gezond eten en het handhaven van een goed gewicht. Bij veel sporten speelt ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • www.elfstedentocht.nl
  • www.11steden.nl
  • www.weissensee.nl
  • Afbeelding: Pinterest
  • NOS nieuws 14 november 2014
  • Afbeelding bron 1: Schaatsen.blog.nl
Wolfje02 (525 artikelen)
Laatste update: 13-01-2016
Rubriek: Sport
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 7
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.