Maurice Garin: winnaar eerste Tour de France
Maurice Garin was een Franse wielrenner in de pionierstijd van het wielrennen. Hij koerste tussen 1892 en 1905 en hoewel hij diverse wielerklassiekers op zijn naam wist te schrijven is zijn naam onlosmakelijk verbonden aan de Tour de France. In de eerste twee edities van deze nieuwe koers was Garin overduidelijk aanwezig. De editie van 1903, de eerste in de historie, won hij glorieus; de tweede editie eindigde in diskwalificatie.
Beginjaren
Maurice Garin werd geboren op 3 maart 1871 in het Italiaanse Arvier in een arm mijnwerkersgezin. Toen Maurice 14 jaar was verhuisde het gezin Garin om economische redenen naar het Noord-Franse Maubeuge. Hier verdiende Garin de kost als schoorsteenveger. Dit leverde hem later in het peleton de bijnaam
De Kleine Schoorsteenveger op.
In 1892 meldde Garin zich aan bij de plaatselijke wielerclub in Maubeuge. Volgens de overlevering had hij toen al de Franse nationaliteit aangenomen, hoewel sommige bronnen 1901 als het jaar van naturalisatie noemen. Al vrij snel bleek dat Garin, ondanks zijn geringe lengte van 1,63 meter, een reus was op de fiets. Met zijn enorme talent en vastberadenheid reed hij een indrukwekkende erelijst bijeen. Zo reed hij in 1895 een wereldrecord op de 500 kilometer met gangmaking, won hij in 1897 en 1898 zowel Parijs-Roubaix als Tourcoing-Béthune-Tourcoing, zegevierde hij in 1901 in de tweede editie van Parijs-Brest-Parijs, een monsterrit van bijna 1200 kilometer, en was hij in 1902 de beste tijdens Bordeaux-Parijs. Maar het hoogtepunt uit zijn carrière moest nog komen.
Tour de France 1903
Toen op 1 juli 1903 voor de Parijse herberg Au Reveil Matin het startschot werd gegeven voor de eerste Tour de France, was Maurice Garin één van de favorieten voor de eindoverwinning. En hij stelde zichzelf en zijn fans niet teleur. Hij won direct de eerste etappe en was daardoor uiteraard ook de leider in het klassement. De drie etappes die volgden gebruikte Garin om zijn voorsprong in het klassement gestaag uit te breiden. En om zijn eindoverwinning extra glans te geven won Garin ook de 5e en 6e etappe. Zo won hij uiteindelijk de eerste Tour de France met een voorsprong van 2:49'21" op de nummer twee, Lucien Pothier; de nummer drie finishte op ruim 4 uur! Met een dergelijk grote voorsprong zal de Tour de France nooit meer gewonnen worden.
Tour de France 1904
Bij de start van de tweede Tour de France in 1904 was Garin opnieuw de uitgesproken favoriet. Maar niet ieder toeschouwer was een fan van hem. Zo werd hij tijdens de beklimming van de Col de la République aangevallen door fans van de lokale held Faure. Slechts met moeite konden Garin en zijn broer César worden ontzet; hier waren zelfs pistoolschoten voor nodig. Maar Garin maakte de hooggespannen verwachtingen opnieuw waar en weer won hij de Tour de France. Ditmaal bedroeg zijn voorsprong op de nummer twee echter maar 0:06'28". Deze overwinning van Garin duurde echter niet lang. Wegens onregelmatigheden tijdens de koers weigerde de Franse wielerbond de uitslag te erkennen. Zij startte een diepgaand onderzoek en kwam in december 1904 met de uitspraak: de nummers één tot en met vier werden wegens onsportief gedrag uit de uitslag geschrapt. Zij zouden delen van het parcours met de trein hebben afgelegd en zich hebben laten voortrekken door auto's. Zo verloor Garin zijn touroverwinning. Deze ging nu naar de nummer vijf van de rangschikking, de 19-jarige Henri Cornet. Daarnaast kreeg Garin een schorsing opgelegd van 2 jaar.
Laatste jaren
Uit frustratie over zijn straf besloot Garin per direct te stoppen met wielrennen. Hij kocht een garage in zijn woonplaats Lens en werd garagehouder. Garin heeft de beschuldigingen over het bedrog altijd ontkent. Garin, één van de grootste wielrenners uit zijn tijd, overleed in Lens op 19 februari 1957.
Belangrijkste prestaties
- 1893: 1e Dinant-Namur-Dinant
- 1894: 4e Luik-Bastenaken-Luik
- 1895: 1e Guingamp-Morlaix-Guingamp
- 1896: 1e Parijs-Le Mans
- 1e Parijs-Mons
- 2e Roubaix-Oostende
- 3e Parijs-Roubaix
- 1897: 1e Parijs-Roubaix
- 1e Parijs-Cabourg
- 1e Parijs-Royan
- 1e Tourcoing-Béthune-Tourcoing
- 1898: 1e Parijs-Roubaix
- 1e Tourcoing-Béthune-Tourcoing
- 1e Valenciennes-Nouvion-Valenciennes
- 1e Douai-Doullens-Douai
- 2e Bordeaux-Parijs
- 1899: 3e Bordeaux-Parijs
- 1900: 2e Bordeaux-Parijs
- 1901: 1e Parijs-Brest-Parijs
- 1902: 1e Bordeaux-Parijs
- 1903: 1e 1e, 5e en 6e etappe Tour de France