Circuit Spa-Francorchamps
Voor racesport bestaan verschillende circuits. Soms loopt een circuit over de openbare weg zoals het circuit van Monaco. Die weg wordt daarvoor uiteraard tijdelijk afgesloten voor het gewone verkeer. Rally’s worden eveneens op stratencircuits verreden. Dikwijls gebeurt dat op onverharde wegdekken of in woestijngebieden. Maar er zijn ook circuits die volledig zijn aangelegd voor het bedrijven van de racesport en alle faciliteiten daar omheen hebben. Een dergelijk zeer bekend circuit is het circuit Spa-Francorchamps. Maar aanvankelijk liep dat circuit ook over provinciale wegen die tijdelijk voor het gewone verkeer werden afgesloten.
Circuit Spa-Francorchamps met uitdaging (haarspeldbocht) en sensatie
Het circuit Spa-Francorchamps bevindt zich in de
Belgische provincie Luik iets ten zuidoosten van Francorchamps een deelgemeente van Stavelot. Het circuit is zeer populair zowel bij de coureurs als de toeschouwers. De lengte van het circuit is 7,395 kilometer. Het bestaat uit lange rechte lijnen afgewisseld met snelle bochten en er is één haarspeldbocht. Die haarspeldbocht, genaamd La Source, is voor de coureurs een uitdaging en voor het publiek een sensatie. Een ander sensationeel gedeelte van het parcours is Raidillon aan de Eau Rouge dat zijn naam dankt aan het riviertje Eau Rouge dat onder het circuit doorloopt.
Voorheen racesport op langer circuit
Het eerste circuit van Spa-Francorchamps was met 14 kilometer veel langer dan het huidige en maakte gebruik van de openbare weg. De eerste wedstrijden werden georganiseerd voor motoren in 1921 en een jaar later ook voor auto’s. In 1924 werd de eerste 24-urenwedstrijd gehouden. Vanaf 1950 vond jaarlijks de Grand Prix Formule 1 van België plaats. Maar het zeer snelle en onveilige circuit eiste zijn tol in de zestiger jaren van de twintigste eeuw. Na enkele dodelijke ongevallen werd vanaf 1969 geen Grand Prix Formule 1 meer gehouden en in 1970 werd de laatste Grand Prix gereden. De 24-urenwedstrijd en de 1000 km van Spa-Francorchamps bleven wel doorgaan. In 1979 werd een geheel nieuw en korter circuit met meer bochten in gebruik genomen. De Grote Prijs van België F1 kwam echter pas in 1983 terug nadat voor voldoende veiligheid voor het houden van dat soort races was gezorgd.
Afgesloten racecircuit en aanpassingen
Het circuit bestond toen echter nog voor een deel uit rijkswegen die buiten de racedagen voor het gewone verkeer beschikbaar waren. Vanaf 2000 is het circuit een afgesloten racecircuit geworden nadat een nieuwe openbare weg was aangelegd ten oosten van het circuit. Ook vonden in 2007 weer enkele aanpassingen plaats onder druk van de FIA en Bernie Ecclestone. Maar ondanks alle aanpassingen voor een grotere veiligheid wordt het circuit door velen nog steeds beschouwd als het mooiste circuit van de wereld dat nog steeds authentiek is en natuurlijke glooiingen van het landschap volgt.
Museum van het Circuit van Spa-Francorchamps in Stavelot
Liefhebbers van de historie van de races kunnen hun hart ophalen in het Museum van het Circuit van Spa-Francorchamps. Dat museum is een van de drie musea die zijn gehuisvest in de gebouwen van de
Abdij van Stavelot. Die abdij stamt oorspronkelijk uit de zevende eeuw maar van die eerste gebouwen is niets meer over. De monumentale gebouwen van de abdij, zoals die nu in Stavelot te vinden zijn, stammen hoofdzakelijk uit de achttiende eeuw. In het Museum van het Circuit van Spa-Francorchamps is veel informatie te vinden over de coureurs die successen behaalden op het circuit en in de kelders van het museum bevinden zich auto’s en motorfietsen die met de wedstrijden op het circuit te maken hebben gehad met als oudste auto de Swift uit 1909.