Ayrton Senna: overleden Formule 1-held

Ayrton Senna: overleden Formule 1-held Het weekend van 29 april 1994 tot en met 1 mei 1994 gaat bij de Formule 1-fans door het leven als één van de zwartste raceweekenden in de geschiedenis van de Formule 1. Dat weekend vonden tijdens de Grand Prix van San Marino, op het circuit van Imola, vele zware ongelukken plaats. Onder deze twee ongelukken waren ook twee dodelijke; op zaterdag liet de Oostenrijker Roland Ratzenberger het leven en op zondag overleed de grote Braziliaanse Formule 1-legende Ayrton Senna na een crash in de, inmiddels aangepast, Tamburellobocht.

Inhoudsopgave


De opkomst van een kampioen

Brazilië

Ayrton Senna da Silva werd geboren in Sao Paulo op 21 maart 1960. Zoals zovele jonge coureurs begon ook Senna in de karts. Op zijn vierde reed hij al zijn eerste races op de kartcircuits.

Europa

Senna reed in Europa vooral Formule Ford, maar zijn hoogtepunt was het winnen van het Brits Formule 3-kampioenschap in 1983. Dit deed hij voor de bekende coureur Martin Brundle.

De formule 1-carrière van Ayrton Senna

Beginjaren

Nadat Senna een aantal maal had getest voor het team van Williams, maakte hij in 1984 zijn debuut bij het kleine team van Toleman. Zijn meest memorabele uitslag in de niet al te snelle Toleman was een tweede in een door zware regenval geteisterde Grand Prix van Monaco; Senna reed op de tweede plek en liep snel in op de leider Alain Prost. De race werd echter afgevlagd op aandringen van diezelfde Prost en zo werd voorkomen dat Senna in zijn debuutjaar meteen een race zou gaan winnen. Senna maakte na dat jaar de overstap naar het team van Lotus; in twee jaar tijd wist hij vier races te winnen en liet hij zien een coureur te zijn om echt rekening mee te gaan houden in de toekomst.

McLaren-Honda

Na een paar goede jaren bij Lotus mocht Senna in 1988 de tweede auto van het team van McLaren gaan besturen. Dit team was het jaar ervoor met de Fransman Alain Prost wereldkampioen geworden. Samen wisten de twee coureurs dat seizoen vijftien van de zestien Grands Prix te winnen en werd de Braziliaan voor het eerst wereldkampioen. In 1989 hadden Senna en Prost vaak problemen met elkaar, dit resulteerde onder andere in een crash tijdens de Grand Prix van Japan, Prost viel uit en Senna werd gediskwalificeerd. Prost stapte voor het seizoen 1990 over naar concurrent Ferrari. Senna won in 1990 en 1991 de helft van alle races en wist zo nog twee keer het wereldkampioenschap te behalen. In 1992 en 1993 kon hij door een mindere auto niet meedoen om de wereldtitel.

Williams Renault

Na de succesjaren bij McLaren stapte Ayrton Senna in het seizoen 1994 over naar het team van Williams. Dit team had voor het nieuwe seizoen een raceauto gebouwd die minstens zo snel, zo niet sneller was dan de raceauto van McLaren. Senna zette in de eerste drie races meteen drie races meteen drie keer de snelste tijd in de kwalificatie neer. Helaas bleek de auto onbetrouwbaar en viel hij de eerste twee races uit. Wat erin de derde race gebeurde, de Grand Prix van San Marino, is helaas bij elke Formule 1-liefhebber bekend. Het team werd nog voor de rechter gedaagd vanwege het ongeluk, maar het onderzoek wees uit dat er geen nalatigheid was geweest vanuit de kant van het team.

Pole-positions

Ayrton Senna was een kei in het rijden van één perfecte snelle ronde, precies wat je nodig hebt om een goede uitgangspositie te kunnen verwerven voor de race op de zondag. In totaal wist hij in al zijn races 65 keer de eerste startpositie voor zich op te eisen. Senna zette vaak vroeg een snelle ronde neer, liet dan wat aanpassingen aan zijn auto doen, ging nog een keer naar buiten voor een snelle ronde en wachtte dan tot het allerlaatst om nog één keer alles op alles te zetten en er nog één laatste snelle ronde uit te persen. Zijn dominantie in dit deel van het racen was vooral duidelijk in de jaren 1988, 1989 en 1990; tijdens de 48 gereden races, wist Senna 36 keer de pole-position voor zich op te eisen. Dit is een percentage van 75%!

Regenrijder

Ayrton Senna was een hele goede regenrijder. In zijn tijd als karter in Brazilië ging het een paar keer goed mis in de regen, hij besloot daarop om tijdens iedere regenbui het circuit op te gaan om het in de regen rijden onder de knie te krijgen. Zo kreeg hij de fijne kneepjes van het rijden in de regen onder de knie, iets waar hij in zijn verdere carrière heel veel voordeel uit kon halen. Zo won hij in de stromende regen de Grand Prix van Europa op het circuit van Donington Park, door wel op het asfalt te blijven. Nummer twee Damon Hill, verloor anderhalve minuut en nummer drie Alain Prost werd zelfs op een ronde gezet door Senna.

Prijzenkast

In zijn elf jaar durende carrière reed Ayrton Senna een flinke prijzenkast bij elkaar. Door zijn, te vroege, overlijden bleef hij steken op de onderstaande resultaten;
  • 161 races;
  • 41 overwinningen;
  • 65 pole-positions;
  • 80 podium finishes;
  • 614 gescoorde punten voor het wereldkampioenschap;
  • 3 wereldtitels (1988/1990/1991)

Omcirkeld de Tamburello-bocht, waar Senna dodelijk verongelukte / Bron: Alexander Jones, Wikimedia Commons (Publiek domein)Omcirkeld de Tamburello-bocht, waar Senna dodelijk verongelukte / Bron: Alexander Jones, Wikimedia Commons (Publiek domein)

De dood van een legende

De crash

Nadat het bij de start al mis was gegaan, twee auto's raakten betrokken bij een ongeval en lieten veel troep achter op het circuit, werd er een aantal ronden achter de safety-car gereden. Nadeel hiervan is dat de banden minder warm worden en de Formule 1-auto hierdoor marginaal lager op de weg ligt. Nadat de safety-car weer naar binnen ging, hervatten de coureurs de wedstrijd weer op racesnelheid. Waar andere coureurs nog om de achtergebleven brokstukken heen konden rijden, heeft Senna waarschijnlijk
wel over zo'n brokstuk heengereden. Hierdoor werd zijn Williams onbestuurbaar, raakte de auto van het circuit af en reed vol in de muur. Brokstukken die loskwamen bij impact in de muur hebben zeer waarschijnlijk zijn hoofd geraakt. Deze klappen hebben voor een schedelbasisfractuur gezorgd, waaraan Senna vrij snel overleed.

Na de race

Pas na de race werd bekend gemaakt dat Ayrton Senna helaas aan de gevolgen van het ongeluk was overleden. Het officiële tijdstip van overlijden werd echter vastgesteld op 14:17 uur, dit houdt in dat Senna al direct bij de crash moet zijn overleden. Later werd er ook bekendgemaakt dat men in de auto van de Braziliaan een afbeelding van de Oostenrijkse vlag had gevonden. Zeer waarschijnlijk, maar natuurlijk niet meer na te gaan, wilde hij hiermee de Oostenrijker Roland Ratzenberger eren. Ratzenberger overleed datzelfde weekend in de kwalificatiesessie, ook na een crash.

Lees verder

© 2016 - 2024 Sierd-jan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Overleden coureurs: wie was onder andere Ronnie Peterson?Overleden coureurs: wie was onder andere Ronnie Peterson?Dat deelnemen aan autoraces niet zonder gevaar is, is algemeen bekend. Af en toe zijn er crashes waarbij een coureur zwa…
De geneeskracht van Alexandrijnse sennaDe geneeskracht van Alexandrijnse sennaAlexandrijnse senna is een plant die van nature voorkomt in het Midden-Oosten, rond de Rode Zee en in het Noord-Oosten v…
Formule 1: GP van België, live op tv en livestreamFormule 1: GP van België, live op tv en livestreamDe Grand Prix Formule 1 van België wordt jaarlijks in de zomer verreden op het circuit van Spa-Francorchamps. De officië…
Natuurlijke middelen tegen constipatie en spastische darmEen spastische darm hebben betekent afwisselend diarree hebben en dan weer verstopt zitten. Een spastische darm kan best…

Max Verstappen, geboren coureur in de Formule 1Max Verstappen, geboren coureur in de Formule 1Max Verstappen was in maart 2015 ‘s werelds jongste Formule 1-coureur, toen hij deelnam aan de Grand Prix van Australië.…
De Formule 1 GP van Europa op het stratencircuit van BakuDe Formule 1 GP van Europa op het stratencircuit van BakuVanaf 2016 wordt de GP van Europa weer verreden. De locatie van de GP van Europa is het stratencircuit van Baku. Het cir…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ben Sutherland, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix_Formule_1_van_San_Marino_1994
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Ayrton_Senna
  • Afbeelding bron 1: Alexander Jones, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Sierd-jan (112 artikelen)
Laatste update: 09-05-2019
Rubriek: Sport
Subrubriek: Racesport
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.