Formule 1; de Pitstop
De Grand Prix komt er weer aan, reden te meer om eens wat dingen over de Formule 1 uit te zoeken. Wat ik zelf altijd knap vind is de pitstop. Hoe snel en georganiseerd dat allemaal gaat. Er komen heel wat mensen bij kijken, heb ik al gezien. Maar is er nou een echte strategie voor? En heeft ieder mannetje in de pitstop zijn eigen taak?
De pitstop strategie
Het moment voor de
pitstop wordt niet zomaar gekozen. Het juiste tijdstip wordt berekend aan de hand van het gewicht van de benzine in de tank en de bandenslijtage. Door vaker een pitstop te doen kun je de auto lichter maken, hij hoeft namelijk minder kilo’s brandstof mee te nemen en er kan met banden gereden worden die sneller slijten, maar meer grip hebben.
Een andere reden om een pitstop te doen is als de coureur net iets sneller is dan zijn voorganger. De coureur komt er net niet voorbij en ze zullen er voor kiezen vervroegd een pitstop te maken, als zijn voorganger dan een pitstop maakt heef de coureur misschien kans hem in te halen.
De mannen van de pitstop
Hoeveel mensen werken er eigenlijk mee tijdens een pitstop? Ze hebben allemaal hun eigen taken en het zijn er waarschijnlijk meer dan je op het eerste gezicht zou denken!
- Rechter achterwiel; 3 Man, waarvan de achterste het wiel weg haalt dat de middelste man heft losgeschroefd. De voorste van de 3 plaatst het nieuwe wiel, dat de middelste vervolgens weer monteert,
- Linker achterwiel; Ook 3 man, met dezelfde taken als die bij het rechter achterwiel,
- Rechter voorwiel; Ook 3 man, met dezelfde taken als die bij de achterwielen,
- Linker voorwiel; Ook 3 man, met dezelfde taken als die bij de andere wielen,
- Linker zijkant; Hier staat een man die de luchtinlaat aan deze kant schoonmaakt,
- Rechter zijkant; Ook hier staat een man voor de luchtinlaat. Deze maakt echter eerst het vizier van de coureur schoon,
- Lollipop man; Dit is de man die met behulp van de zogenaamde lollipop (soort verkeersbord) aangeeft waar de spits is, wanneer de coureur de auto in de 1e versnelling mag zetten en wanneer hij weg kan rijden,
- Voorkant; Hier staat de man met de voorkrik,
- Achterkant; 1 Man met de achterkrik,
- Starter; Er is altijd een man in de buurt met de starter, voor het geval de motor afslaat,
- Tankinstallatie; Hier staan ook altijd 2 mannen om met de ruim 70 kilo (!!!) zware tankslang de brandstof bij te vullen,
- Brandblussers; Ook zijn er altijd een aantal mannen in de buurt met brandblussers, voor het geval dát..
In totaal zijn er dus meer dan 20 man actief bij een pitstop!
Fases van de pitstop
1. Één ronde voor de stop
Als de coureur over het rechte stuk rijdt leest hij op zijn pitbord het woord ‘In’ of ‘Pit,’ wat betekend dat hij binnen kan komen. Dit hoort hij ook nog eens via zijn radio, door de kreet ‘Box, box, box.’ Op dit moment lopen de monteurs al naar hun posities en staan startklaar.
2. 30 Seconden voor de stop
Vier monteurs grijpen ieder een band en rennen de garage uit. Er zitten nog bandenwarmers om de banden heen om de banden op temperatuur te brengen. Deze bandenwarmers gaan er pas op het allerlaatste moment af.
3. De coureur rijdt de pitstraat in
Dit vermeld hij via de radio, zodat de monteurs zeker weten dat hij er aan komt.
4. De coureur rijdt door de pitstraat
Dit mag meestal maximaal met 80 km/h. De coureur zoekt zijn lollipop man, zodat hij weet waar de pit van het team is.
5. 0,5 Seconden na het stoppen
De monteurs hebben bij de achterwielen de wielsleutel op de wielmoer.
6. Na 2 seconden
De auto is opgekrikt en de voorwielen zijn er af. Hierna volgen de achter wielen.
7. Na 4 seconden
De nieuwe voorwielen zitten op de auto, de achterwielen volgen vlak hier na.
8. Na 8 seconden
De coureur is weer weg, deze pitstop zit er op.