De juiste skeelertechniek voor meer snelheid en veiligheid
Skeeleren is een sport die vooral in de zomerperiode wordt gedaan. Sommige sporters doen het voor hun plezier, ze skeeleren een rondje als het lekker weer is. Andere zijn heel fanatiek en zijn misschien zelfs aangesloten bij een skeelervereniging. Het maakt niet uit of de sporter beginnend of gevorderd is, de skeelertechniek is erg belangrijk. Een goede techniek verkleint de kans op valpartijen en blessures. Ook draagt het bij aan minder weerstand tijdens het skeeleren, waardoor er een grotere snelheid kan worden gehaald.
Invloeden op de snelheid
De skeelersnelheid is van veel factoren afhankelijk. De juiste techniek en het verminderen van de luchtweerstand zijn de twee belangrijkste factoren. Hiernaast hebben de skeelers ook invloed op de snelheid, met grotere wielen kan er een hogere snelheid worden gehaald. Een hogere hardheid van de wielen zorgt voor minder grip en meer snelheid.
De algehele fitheid van de sporter is natuurlijk ook van belang voor de snelheid. Een goede conditie en spierkracht dragen bij aan het behalen van een hogere snelheid, mits de sporter een goede techniek beheerst.
Het weer en het wegdek hebben ook invloed op de snelheid. Op asfalt zal er een hogere snelheid worden bereikt dan op een straat met klinkers. Dit komt doordat de wielen minder weerstand hebben op een egaal oppervlak. Als het hard waait en er tegen de wind in gereden moet worden zal er natuurlijk een lagere snelheid zijn dan wanneer de wind in de rug zit.
Luchtweerstand
Eén van de belangrijkste invloeden op de snelheid is de luchtweerstand. Verminderde luchtweerstand kan gezien worden als minder wind tegen. Zo gestroomlijnd mogelijk skeeleren vermindert het energieverbruik van een sporter. De sporter kan langer doorskeeleren voordat hij moe raakt. Hiernaast zal de snelheid van de sporter dus ook hoger liggen. De luchtweerstand wordt voornamelijk verminderd door de juiste skeelertechniek, maar een goede outfit draagt hier ook aan bij. Strakke sportkleding zorgt voor een vermindering van de weerstand, wijde of te grote sportkleding vergroot de weerstand.
Skeelertechniek
Lange slagen
Het is voor een skeeleraar erg belangrijk om lange slagen te maken. Lange slagen zorgen ervoor dat er per afzet meer afstand kan worden gemaakt. Bij één korte beenslag ga je namelijk minder ver vooruit dan bij één lange beenslag. Over een lange afstand gezien kan er door middel van lange slagen een hogere snelheid worden bereikt. Door het maken van lange slagen kan een sporter langer doorgaan, doordat het minder energie kost dan alleen maar korte slagen maken.
Knieën in 90 graden
De knieën moeten goed gebogen worden. De knieën moeten ongeveer in een hoek van 90 graden staan, waardoor het bovenbeen bijna horizontaal ligt. Dit is belangrijk omdat er hierdoor beter afgezet kan worden dan wanneer de sporter recht op staat. Het buigen van de knieën zorgt ervoor dat de beenslag langer wordt gemaakt en er meer kracht uit de benen kan worden gehaald. Hiernaast zorgt het voor een vermindering van de luchtweerstand.
Bovenlichaam buigen
Tijdens het skeeleren moet het bovenlichaam naar voren gebogen worden. Het bovenlichaam moet dus niet recht blijven staan, maar naar voren kantelen. Door het buigen van de rug zal er een bolle rug ontstaan, dit is goed. Probeer een holle rug te voorkomen, hierdoor kunnen blessures ontstaan. Door het bovenlichaam te buigen zal er minder luchtweerstand zijn.
Zijwaarts afzetten
De skeelers dienen niet naar achter te worden afgezet, maar zijwaarts. Door de skeelers zijwaarts / naar buiten af te zetten zal de sporter sneller vooruit gaan. Er kan meer kracht en snelheid worden gezet in één beenslag.
Skeelers recht houden
Wanneer er geen beenslag wordt gemaakt is het belangrijk dat de skeeler recht staat. De skeeler mag dus niet naar buiten of naar binnen gebogen zijn. Voordat de beenslag wordt gemaakt moet het been en dus ook skeeler recht staan. Dit zorgt voor minder weerstand van de wielen op de straat. Het recht houden van de skeelers zorgt ook voor meer stabiliteit.
Remmen
De hielstop en de sleepstop zijn de meest gebruikte remtechnieken. Er zijn echter nog talloze manieren om tot stilstand te komen. Drie andere bekende manieren om te remmen zijn: de ploeg, de bermstop en de wall-stop. Deze manieren worden minder gebruikt, maar kunnen voor een beginnende skeeleraar een goed alternatief zijn.
De hielstop
Een goede remtechniek onder de knie krijgen is belangrijk om valpartijen en blessures te voorkomen. Er zijn verschillende mogelijkheden om tot stilstand te komen. De meest gebruikte methode wordt ook wel een hielstop genoemd. De sporter maakt gebruik van het remblokje dat achterop de skeeler zit. Echter zullen fanatieke skeeleraars deze methode meestal niet gebruiken, omdat professionele skeelers vaak geen remblokje hebben.
De sleepstop
Fanatieke skeeleraars die geen remblokje bezitten maken meestal gebruik van een sleepstop, ook wel T-stop genoemd. Bij deze manier van remmen zet de sporter één van zijn skates dwars achter het been waar hij op staat. Hij sleept de skeeler dwars achter zijn lichaam over de grond om zo tot stilstand te komen.
De ploeg
Bij deze techniek wordt er geen afzet meer gemaakt, maar is het de bedoeling dat de skeelers een beetje dwars voor het lichaam worden geplaatst. De skeelers worden stapje voor stapje op de grond licht dwars neergezet. Hierbij is het belangrijk dat de skeeleraar begint met stappen als de skeelers zo ver mogelijk uit elkaar zijn. Op deze manier wordt er van buiten naar binnen gestapt. De skeelers moeten een beetje dwars neergezet worden en zeker
niet volledig dwars in de rijrichting. Wanneer een skeeler dwars in de rijrichting op snelheid wordt neergezet is er een grote kans op een valpartij.
De bermstop
Bij een bermstop zal de skeeleraar van het wegdek de berm in rijden. Door de grote weerstand aan de wielen zal de skeeleraar tot stilstand komen. Dit is een makkelijke remtechniek en goed uit te voeren op lage snelheid. Bij hoge snelheid is het niet aan te raden in verband met valgevaar.
De wall-stop
Bij een lage snelheid is het ook mogelijk om tot stilstand te komen door middel van een wall-stop. Er wordt afgeremd door de armen voor het lichaam te houden en richting een muur te rijden. De armen vangen de klap op, waardoor de skeeleraar gelijk tot stilstand komt. Deze remtechniek moet alleen worden uitgevoerd bij lage snelheid!