Alpe d'HuZes, fietsen tegen kanker op de Alpe d'Huez
Alpe d'HuZes is een groot opgezet wielerevenement waarvan de opbrengsten volledig ten bate komen van de KWF Kankerbestrijding. Tijdens dit evenement proberen teams van wielrenners om in een dag zes maal de alpencol naar Alpe d'Huez te beklimmen om op die manier zoveel mogelijk geld in te zamelen. In 2010 werd bij dit evenement 20,1 miljoen euro opgehaald en was daarmee Nederlands meest succesvolle goede-doelen-actie. Voor 2011 verwacht de organisatie meer dan 30 miljoen euro op te halen
Opzet Alpe d'huzes
Bij de eerste opzet van
Alpe d'HuZes werd er kritisch gekeken naar de factoren die de actie tot een succes zouden kunnen maken. Kernwaarden waarvan men uit gaat zijn eerlijkheid, zuiverheid en integriteit. Om te voorkomen dat men dezelfde kritiek zou krijgen als andere goede doelen introduceerde men een streng antistrijkstok. Van de opbrengsten van wordt 100% gedoneerd aan het
KWF Kankerfonds. Dit houdt in dat de organisatie nergens voor betaalt en dat het geld van de sponsoren volledig voor het goede doel gebruikt wordt. Alle onkosten die toch gemaakt moeten worden voor de opzet van een groot evenement worden door de deelnemers zelf betaald. ook zijn er veel sponsoren die de organisatie mogelijk maken door schenkingen te doen in natura.
Het KWF kankersfonds
Het geld dat tijdens Alpe d'Huzes wordt ingezameld wordt door het KWF Kankerfonds gebruikt voor onderzoek en projecten die zoals het motto luidt: ‘Anderen Faciliteren en Inspireren om Goed, Gelukkig en Gezond te leven met kanker’. Het doel van Alpe d’HuZes is geïnspireerd door het feit dat anno 2011 55% van de patiënten geneest van kanker. De 45% die niet zal genezen kan steeds langer overleven met kanker; dat kan om 1 jaar, 5jaar, en soms wel 20 jaar gaan. Voor deze groep patiënten is vooral de kwaliteit van leven met kanker belangrijk. Dit is anders dan 30 jaar geleden toen 85% van de patiënten overleed binnen 4 maanden. Destijds stond horen dat je kanker had bijna gelijk aan een doodvonnis.
Deelnemers en bijdragen aan Alpe d'Huzes 2012
Teams die zich inschrijven voor Alpe d'Huzes moeten in 2012 meer dan 20.000 euro aan sponsorgeld meenemen. Dat is 2500 per teamlid in een team van 8 personen. Ook individuele deelnemers kunnen meedoen. Deze dienen 6000 euro aan sponsorgeld mee te nemen. Nogmaals; het sponsorgeld komt volledig ten goede aan het kankerfonds. Daarom moeten deelnemers naast het sponsorgeld ook inschrijfgeld betalen om hun eigen deelname te bekostigen. Wanneer u zich individueel of als team wil inschrijven, dan kan dat via de site van Alpe d'Huzes. Meer specifieke informatie over deelname is te vinden via de deelnemersinformatiepagina.
Iedere deelnemer krijgt een eigen actiepagina waarmee hij zijn actie presenteert aan eventuele sponsoren. Op deze pagina staat zijn of haar doel beschreven, waarom hij deze actie aangaat en hoeveel donaties er al zijn opgehaald of toegezegd.
Initiatiefnemer Peter Kapitein
Initiatiefnemer van Alpe d'Huzes is Peter Kapitein. Peter Kapitein is ook vandaag nog een van de drijvende krachten achter de Stichting Alpe d’HuZes. Op 7 januari 2005 kreeg hij te horen dat hij kanker had. Hij onderging enkele zware chemokuren en wist van zijn ziekte te herstellen. Zijn ziekte inspireerde hem om een actie op touw te zetten om geld in te zamelen ten behoeve van de kankerbestrijding. Zijn doel was om op 6-6-2006, samen met 66 andere deelnemers 6 keer de Alpe d’Huez wilden bedwingen. Hijzelf kwam niet 6 keer tot de top, maar het initiatief stond en Alpe d'Huzes was een feit.
Geschiedenis van Alpe d'Huzes
Het startte allemaal in
2006. Het begon destijds allemaal nog heel klein. Er stonden 66 deelnemers aan de start met als doel de Alpe d'Huez zes maal te beklimmen. Men reed destijds nog als individu, later zouden de deelnemers meestal als team aan de start staan. Deze eerste editie werd wel meteen een groot succes, er werd meer dan 370.000 euro opgehaald. Het jaar daarop werden voor het eerst, ook 9 estafetteteams toegelaten. De opbrengst verdriedubbelde bijna naar meer dan 1.000.000 euro.
In
2008 werd de Alpe d'Huzes verreden zoals ze heden ten dage ook nog verreden wordt. De meeste deelnemers startten vanaf dat jaar als team waarbij alle individuele deelnemers zes maal omhoog probeerden te klimmen. De 54 teams waren dus niet zoals in 2007 estafetteteams, maar individuen die zo vaak mogelijk de col probeerden te bestijgen. Naast de 54 team startte overigens ook nog 100 individuele deelnemers.
In
2009 werd de opzet weer iets veranderd. In plaats van zes maal omhoog kon men ook proberen om zeven, acht of negen opeenvolgende beklimmingen te doen. De 1300 deelnemers haalden in totaal 5.864.762,42 euro op.
In inmiddels kreeg het initiatief steeds meer media-aandacht. Dat resulteerde in dat de inschrijving voor
2010 binnen 2 dagen vol was. De positieve kant van dit luxeprobleem was dat er weer meer dan twee maal zoveel als in het voorgaande jaar werd opgehaald. Nu de kaap van meer dan 10.000.000 euro was gepasseerd en ook het maximaal aantal toelaatbare wielrenners aan de grens zat besloot de organisatie om de eindopbrengst te verhogen de streefdoelen voor de teams op te schroeven. Per team moest er dus meer geld worden binnengehaald. Hoewel elke deelnemer meer dan 2000 euro moest inbrengen bleek dit voor de meeste teams geen enkel probleem. Het eindbedrag van dat jaar bedroeg 20,1 miljoen euro en was daarmee het grootste sponsorevenement in Wederland. De editie van
2011 kreeg dan ook meer media-aandacht dan ooit. Verschillende TV- zenders zonden lange reportages uit en ook de andere media gaven de Alpe d'Huzes veel aandacht. De NCRV wijdde er zelfs een heel programma aan. De verwachting voor 2012 is dan ook dat die editie een nog groter succes zal worden.