InfoNu.nl > Sport > Voetbal > Pronostiek of prognose WK Voetbal zelf maken doe je zo

Pronostiek of prognose WK Voetbal zelf maken doe je zo

Pronostiek of prognose WK Voetbal zelf maken doe je zo Om de vier jaar is het zover. Voetballiefhebbers kunnen hun hartje ophalen aan het WK Voetbal. En niemand ontsnapt eraan. De kranten staan er vol van en je kunt de televisie niet aanzetten of daar is de groene grasmat. Heel wat mensen willen in deze periode een leuke pronostiek WK voetbal onder collega’s of vrienden organiseren. Een prognose maken is gezellig, bevordert de sfeer en iedereen kan er aan meedoen. Je hoeft immers helemaal geen voetbalkenner te zijn. Maar hoe doe je dat? Moeilijk is het niet. Met een eenvoudig systeem kom je al een heel eind. En met een aantal extraatjes voor nog meer spanning wordt het gegarandeerd een schot in de roos.
Bron: Stux, PixabayBron: Stux, Pixabay

Zelf een pronostiek of prognose WK voetbal maken: hoe begin je eraan?

Het WK voetbal is om de vier jaar weer een leuke gebeurtenis. Zelfs niet-voetballiefhebbers verzamelen zich voor de TV of genieten van de gezellige sfeer voor een reusachtig scherm bij pleinen en cafeetjes.

Nog leuker wordt het met een pronostiek voetbal onder vrienden of collega's. Maar hoe steek je zoiets in elkaar? Heel wat mensen hebben geen idee hoe eraan te beginnen. Een eenvoudige prognose of pronostiek vergt niet veel tijd. Je kan gebruikmaken van Excel om de score bij te houden, maar dat hoeft niet. En met een aantal leuke toevoegingen zoals bonusvragen en verdubbelaars houd je de spanning er tot het einde in!

Voor je met de pronostiek begint moet je echter eerst wel een aantal keuzes maken.

Het spel opzetten en keuzes maken

Met een geldpot?

Ga je voor geld spelen of niet? Een leuke prognose of pronostiek voetbal hoeft geen geld te kosten en kan je ook gewoon puur voor de lol spelen. Langs de andere kant is het ook wel leuk als de winnaar of winnares een prijs wint. Houd in elk geval de inleg per speler beperkt tot pakweg 5 of 10 euro. Op die manier is de drempel laag en zal je wellicht meer mensen kunnen overtuigen om mee te doen.

Winner takes all of meerdere winnaars?

Stel dat je tien spelers bij elkaar hebt. Ze leggen elk tien euro in. Dit maakt een totale pot van honderd euro. Je kunt ervoor kiezen om die honderd euro volledig te laten winnen door de eerste in de eindstand. Kortom, een systeem van 'winner takes all'. In dit soort pronostiek is er op het einde van de rit één gelukkige winnaar.

Als je de winstkansen groter maakt krijg je meestal meer deelnemers. Je zorgt in dat geval voor een verdeling van het prijzengeld over twee of drie spelers.

Een voorbeeld:
  • De eerste in de stand wint 70% van de pot
  • De tweede in de stand wint 30% van de pot

Een andere mogelijkheid gaat als volgt:
  • De winnaar wint 60% van de pot
  • De tweede in de stand wint 30% van de pot
  • De derde in de stand wint 10% van de pot

Natuurlijk kan je zelf ook andere mogelijkheden bedenken. Vermijd echter dat de derde winnaar minder dan zijn inleg terug heeft. Dat maakt de derde plaats immers maar weinig aantrekkelijk.

Een scorebord maken

Voor het scorebord kan je op twee manieren te werk gaan.

Zelf een scorebord voor de pronostiek WK voetbal maken

Veel heb je niet nodig. De eenvoudigste manier is gewoon een tabel met pen en papier. Je houdt zo de scores bij en telt deze na het einde van het spel op.

Een scorebord in Excel

Ben je handig met Excel? Dan is het makkelijk om voor de pronostiek voetbal een eenvoudig Excel-bestandje te maken. Je plaatst bijvoorbeeld de wedstrijden links ('Kroatie-Spanje', 'Australië-Tunesië', noem maar op). Daarnaast maak je een aantal kolommen, één per speler. Je plaatst vooraf de prognose van elke deelnemer in de juiste kolom (1, 2 of X) en maakt onmiddellijk naast de match nog een extra kolom waar je na afloop van de wedstrijd 1, 2 of X invult. Zo krijgen alle spelers met de juiste pronostiek automatisch een punt bijgeteld in de scoretabel bovenaan het Excel-bestand.

Een Excel-bestand is handig. Zo kan je immers tijdens het WK makkelijk de tussenstand naar de deelnemers mailen. Zij zien meteen hoeveel punten ze al verdiend hebben en waar ze goed of fout hadden gegokt. Iedereen kan bovendien altijd zien dat het spel eerlijk verloopt en er geen fouten bij de optelling zijn gemaakt.

Zorg er wel voor dat je het Excel-bestand na het invullen van de pronostiek met een paswoord blokkeert. Zo kan niemand achteraf nog gauw de pronostiek veranderen!

Bron: Viscious Speed, PixabayBron: Viscious Speed, Pixabay

Begin en doel van het spel

Voor het begin van het WK gokken alle spelers op de resultaten van alle matchen in de groepsfase door voor elke wedstrijd 1, 2 of X te kiezen:
  • 1 = de ploeg links wint
  • 2 = de ploeg rechts wint
  • X = het zal een gelijkspel worden

Stel bijvoorbeeld dat de match 'Brazilië-Duitsland' wordt gespeeld. Als je denkt dat Brazilië zal winnen kies je voor 1. Denk je dat Duitsland het haalt vul je 2 in. Wanneer het volgens jou een gelijkspel zal worden vul je X in. Per goede gok verdient elke speler één punt.

Na de groepsfase maakt men de wedstrijden voor de volgende ronde bekend. Opnieuw vult elke speler zijn of haar pronostiek in voor het resultaat van de achtste finales. Zo gaat het ook nadien voor de kwartfinales, halve finales en finale.

De speler met het hoogste aantal punten bij het einde van het WK voetbal is de winnaar. Eenvoudig, niet?

De spanning verhogen

'1, 2 of X' is de eenvoudigste manier om snel een leuke prognose of pronostiek WK voetbal in elkaar te boksen. Maar het systeem heeft helaas ook een aantal nadelen.

Vaak zal je zien dat na de groepsfase één of meer spelers meer geluk dan anderen hadden en een voorsprong hebben genomen. Het wordt dan heel moeilijk voor de ‘achtervolgers’ om dit vanaf de achtste finales nog in te halen. Er zijn vanaf nu nog minder wedstrijden te spelen en je kan maar één punt per goede gok verdienen. Tegelijk nemen ook de spelers met een voorsprong nog punten vanaf de achtste finales. Het risico bestaat dat wie achterop hinkt interesse in het spel verliest en denkt: 'ik kan de achterstand niet meer ophalen'.

Verdubbelaar

Om dit te verhelpen en om het spel spannender te maken kan je vanaf de achtste finales met een ‘verdubbelaar’ werken. Dit gaat als volgt:

Vanaf de achtste finales gok je nog steeds met 1, 2 of X op het resultaat van elke wedstrijd. Maar per goede gok verdien je nu meer dan 1 punt:
  • Achtste finales: 2 punten per goede gok
  • Kwartfinales: 3 punten per goede gok
  • Halve finale en finale: 4 punten per goede gok

Op die manier blijven verschuivingen in de rangschikking tot het einde mogelijk. Dit verhoogt de spanning bij de deelnemers.

Bonusvragen

Nog spannender wordt het wanneer je bovenop de verdubbelaar ook ‘bonusvragen’ invoert. Dit zijn extra vragen waarop de deelnemers voor de start van het WK een antwoord moeten geven. Blijkt na afloop van het spel dat zij juist zaten verdienen ze hiermee nog eens 2 extra bonuspunten per vraag.

Best kan je minimaal 5 en maximaal 8 bonusvragen invoeren. Op die manier zijn er minstens 10 bonuspunten tot zelfs maximaal 16 bonuspunten te verdienen!

Voorbeelden van goede bonusvragen zijn:
  • Wie wordt wereldkampioen? (2 punten)
  • Welke andere ploeg speelt de finale tegen de kampioen? (2 punten)
  • Tot welke ronde komt België (of Nederland) (groepsfase, achtste finale, kwartfinale, halve finale of finale?) (2 punten)
  • Welke speler zal de meeste doelpunten scoren voor België of Nederland? (2 punten)
  • Hoeveel punten (op 9) behaalt België of Nederland in de eerste drie groepswedstrijden? (2 punten)
  • Wat zal het grootste verschil zijn waarmee België of Nederland tijdens het WK een match wint? (bv. 2 (2-0 of 3-1), 3 (3-0 of 4-1), 4 (4-0 of 5-1) enz)
  • Hoeveel rode kaarten zal België of Nederland krijgen tijdens dit WK? (bv. 0,1,2,3, …)
  • Hoeveel keer zal België of Nederland verlengingen of penalties nodig hebben om zich voor een volgende ronde te plaatsen bv. 0 keer, 1 keer, 2 keer, 3 keer, …

Misschien kan je zelf nog wel andere leuke vragen bedenken waarmee de deelnemers extra punten kunnen scoren!

Bron: MstfKckVG, PixabayBron: MstfKckVG, Pixabay

Schiftingsvraag

Je hebt voor je pronostiek WK Voetbal ook altijd een schiftingsvraag nodig. Het kan immers gebeuren dat twee spelers met hetzelfde aantal punten eindigen. Om dan te bepalen wie eerste eindigt (of tweede en derde) heb je een schiftingsvraag nodig. Een goede schiftingsvraag is bijvoorbeeld:

Hoeveel doelpunten zullen er tijdens het WK in totaal gescoord worden?

En nu aan de slag. Veel plezier met je prognose en pronostiek WK Voetbal!
© 2018 Karldelauw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spellen voor op het strandBij lekker weer kiezen veel mensen ervoor om een bezoek aan het strand te brengen. Op het strand is er veel ruimte en du…
Olympische Spelen 2012 Londen: speelschema voetbalOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema voetbalOlympische Spelen 2012 Londen: voetbal. Van 25 juli tot en met 11 augustus 2012 wordt er op de Olympische Spelen gevoetb…
Freestyle voetbal, wat is dat?Freestyle voetbal, wat is dat?Freestyle voetbal (ook bekend als Freestyle soccer) is een creatieve sport, waarbij vooral gekeken wordt naar techniek,…
Onderdelen van de sportanalyse bij voetbalBinnen de (sport)fysiotherapie is een gedegen sportanalyse onontbeerlijk. De sportanalyse is een van de basiselementen b…
Nederlandse eredivisie: play offs 2010-2011Nederlandse eredivisie: play offs 2010-2011Aan het eind van het voetbalseizoen worden er traditiegetrouw weer play offs gespeeld om plaatsen in het Europese voetba…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pronostiek of prognose WK Voetbal zelf maken doe je zo"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Karldelauw
Laatste update: 02-06-2018
Rubriek: Sport
Subrubriek: Voetbal
Bronnen en referenties: 4
Schrijf mee!