InfoNu.nl > Sport > Watersport > Geschiedenis van de Flying Arrow-zeilboten

Geschiedenis van de Flying Arrow-zeilboten

Flying Arrow is het merk van drie typen torengetuigde open polyester zeilboten die gebouwd zijn van 1967 tot begin jaren negentig. Ze zijn gebaseerd op de houten wedstrijdklassen Flits, Schakel en Spanker. De boten zijn makkelijk te zeilen door beginnende zeilers en hebben een grote aanvangsstabiliteit door de knikspant vorm. Door het lage gewicht en het aluminium steekzwaard zijn ze makkelijk trailerbaar. Mast en giek zijn van aluminium. De geringe diepgang maakt een groot vaargebied bereikbaar.

Geschiedenis

Jaap Beukers begon in de jachthaven van Noordwijk in 1976 met de bouw van de Flying Arrows op basis van de houten Schakel, Spanker en Flits. Door het succes werd de productie verplaatst naar Buitenkaag. De productie van de Flying Arrows in Buitenkaag werd in 1990 door Beukers gestaakt, mede door de opkomst van de surfplank. In december 1992 werd Flying Arrow overgenomen door Möllers Watersport BV in Buitenkaag. Het is niet bekend wanneer de laatste flying arrow is geproduceerd.

Verwarrende naamgeving

In nummer 24 van de Waterkampioen van december 1973 staat het verslag van een groepsbeoordeling van open toerzeilboten vanaf 4,75 meter. De Flying Arrow I (type Schakel) en Flying Arrow II (type Spanker) werden naast negen andere boten getest op het Braassermermeer. In een kader uit dat artikel wordt vermeld dat er rondom de naamgeving van de beide typen Flying Arrow nogal wat verwarring bestaat. De Flying Arrows zijn dan wel afgeleid van de Flits, Schakel en Spanker maar mogen niet zo genoemd worden, noch mag er in de officiële organisatie-klasseswedstrijden mee worden gevaren.

Zeileigenschappen

Het nadeel van een knikspantmodel is een groter nat oppervlak en minder vloeiende lijnen dat ten koste gaat van de snelheid. Voordeel van deze vorm is de aanvangsstabiliteit. Het type Schakel buist ten opzichte van het type Spanker meer doordat de laatste een minder volle, meer uitwaaierende en hoge boeg heeft.

Kwaliteit

De constructie is hand lay-up en kent enige beweging in vlak en dek, maar is voldoende sterk.

De verschillende types Flying Arrow

Type Schakel

De eerste boten werden met een enkele bodem en houten vlonders uitgevoerd en kenden geen zelflozers. Het dek werd uitgevoerd met anti-slipprofiel. Het aangehangen roer is van multiplex met een ophaalbaar aluminium roerblad. De helmstok is uitgevoerd in beukenhout. Vanaf 1974 heeft het Schakel-model een dubbele bodem en zelflozers. Dit zijn twee ronde openingen net boven de waterlijn in de spiegel die afgesloten kunnen worden tijdens het zeilen met lensballen. Daarnaast krijgt ze een rolrif, spinnakerbeslag en een afsluitbaar kastje onder het voordek. De mastvoet in spoor is verstelbaar. De originele kleurstelling is een rood of blauw dek met een witte romp. De prijs bedraagt in 1974 inclusief 16% btw 4295, gulden.

Type Spanker

De eerste versie van de jaren 70 heeft geen zelflozers. De prijs bedraagt in 1974 inclusief 16% btw 5995, gulden. Vanaf 1980 heeft het type Spanker een dubbelwandige romp met zelflozers in de spiegel en een kunststof stootlijst rondom.

Type Flits

De Flits is de kleinste boot en heeft geen zelflozers. Van de Flits zijn het minste aantal boten geproduceerd.

Zeilen

De boten werden geleverd met speciale Flying Arrow-zeilen met in het grootzeil het zeilteken met een pijl schuin naar boven wijzend onderaan verbonden aan een boog. Veelal passen de zeilen van de houten versies ook op de polyester boten. Dit maakt vervanging van de zeilen gemakkelijk en goedkoop, doordat wedstrijdzeilers van de houten klasse-organisaties regelmatig hun wedstrijdzeilen vervangen.

Maten

Maten Type Flits Type I (Schakel) Type II (Spanker)
Lengte (m)3,64,755,8
Breedte (m)1,41,82
Diepgang (min-max)0,12-0,650,15-0,80,2-0,9
Masthoogte (m) 6,97,4
Gewicht (kg) 150 (gemeten 190)250 (gemeten 280)
Grootzeil (m2)4,97,79,8
Fok (m2)2,44,26
Spinnaker (m2) 15
© 2017 Bert1977, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
TV Serie - ArrowTV Serie - ArrowDe nieuwe hit serie Arrow is op dit moment een sensatie in Amerika. Marvel comics, de uitvinder van stripfiguren zoals b…
KLM Spaarprogramma's: Flying Blue & BlueBizIedere luchtvaartmaatschappij heeft tegenwoordig wel een soort spaarprogramma of voordeel programma waar aan kan worden…
Flying Tiger vestigingen, adressen & openingstijdenFlying Tiger vestigingen, adressen & openingstijdenFlying Tiger is een onderdeel van de Deense winkelketen Tiger, met een exclusief assortiment op het gebied van huishoude…
Pokemon - TypesAlle Pokémon hebben 1 of 2 types met verschillende sterktes en zwaktes. Omdat dit soms moeilijk te onthouden is zal ik a…
Flying blue - Het airmiles spaarprogramma van KLMBijna alle vliegmaatschappijen hebben wel een frequent flyer program. Een spaarprogramma waarmee je airmiles kunt sparen…
Bronnen en referenties
  • Leidsch Dagblad, 26 maart 1993, pag. 20.
  • Reformatorisch dagblad, 01-08-2008: website: https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/onze-boten-waren-te-goed-1.95376, geraadpleegd 18-09-2017.
  • Waterkampioen, nr. 24, december 1973, pag. 2944-2959.

Reageer op het artikel "Geschiedenis van de Flying Arrow-zeilboten"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Bert1977
Gepubliceerd: 21-09-2017
Rubriek: Sport
Subrubriek: Watersport
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!