InfoNu.nl > Sport > Watersport > Hoe geef je een goede zwemles?

Hoe geef je een goede zwemles?

Hoe geef je een goede zwemles? Misschien ben je een beginnend zweminstructeur/-instructrice, stagiaire, of een vrijwilliger bij een zwemschool of zwemvereniging. Het is dan goed om je te realiseren dat bijna ieder kind zich de zwemles nog lang en goed zal kunnen herinneren. Des te belangrijker is het om een goede én leuke zwemles te geven. Hierdoor zal het kind plezier hebben en houden in zwemmen, en de eventuele zwemdiploma’s sneller behalen. Hoe zorg je ervoor dat je zwemles veilig, leuk én leerzaam is?

Veiligheid

Als instructeur ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van de kinderen tijdens de zwemles. Zorg ervoor dat je de kinderen altijd in het oog houdt. Als je bijvoorbeeld even materialen wil gaan halen, vraag je een andere instructeur om even op te letten. Als je iets voordoet, of je richt je aandacht op één kind, zorg dan dat je nooit met je rug naar de andere kinderen toe staat. Zorg ook voor duidelijke regels; zoals dat de kinderen even stil zijn als jij iets uitlegt, maar ook dat ze even vragen of ze naar het toilet mogen zodat je niet ineens een kind kwijt bent. Verder is het belangrijk om het niveau van je les aan te passen aan het niveau van de kinderen. Laat ze bijvoorbeeld niet meer banen zwemmen dan ze aankunnen, en knip moeilijke elementen zoals het schoolslagkeerpunt of het aanleren van een nieuwe zwemslag op in stukjes.

Plezier

Bij een goede les hebben de kinderen plezier in het zwemmen, waardoor ze ook sneller zullen leren. Als je je les enthousiast geeft en positieve aandacht aan de kinderen besteedt, zul je merken dat ze al snel plezier beleven aan de les. Zorg voor voldoende spelelementen in de les, en geef de kinderen bijvoorbeeld ook eens de keuze in wat ze gaan oefenen. Geef ze naast aanwijzingen ook veel complimenten over wat er al goed gaat.

Opbouw van je les

Een goede les bevat altijd de volgende elementen: een inleiding, één of meerdere kernen, een speels element en een afsluiting. De inleiding is de warming-up, waarbij je vast vooruit kunt lopen op wat je wilt gaan oefenen in de kernen. Als je bijvoorbeeld de borstcrawl wilt gaan oefenen, zorg je ervoor dat de inleiding alvast een baantje borstcrawl bevat. Afhankelijk van de tijd die je beschikbaar hebt voor de les, kan je les één of meerdere kernen bevatten. Zorg ervoor dat als je meerdere kernen hebt, deze voldoende afwisselend zijn. Kies bijvoorbeeld het oefenen van een zwemslag of het werken aan de conditie als eerste kern, en als tweede kern rustigere oefeningen zoals het oefenen van een start of een keerpunt. Tussen de kernen in is het verstandig om een speels element te kiezen, zoals een kort spelletje. Sluit de les tenslotte af met een afsluiting. Deze afsluiting sluit aan bij de kern(en), en zorgt ervoor dat de kinderen het geleerde op een speelse manier kunnen toepassen. Organiseer bijvoorbeeld een kleine estafette met de zwemslag die je hebt geoefend. Tot slot kun je de kinderen ook nog een paar minuten vrij laten spelen.

Maak een lesvoorbereiding

Om tijdens de les al je aandacht op de kinderen te kunnen richten, is het verstandig om vooraf een lesvoorbereiding te maken. Denk hierbij na over de beginsituatie (hoeveel kinderen, wat is hun niveau, hoeveel tijd en ruimte heb je) en over wat je wilt bereiken met de les (bijvoorbeeld: aan het einde van de les hebben de kinderen de vlinderbeenslag met plankje onder de knie). Vul vervolgens in wat je bij de inleiding, het speelse element, de kern(en) en de afsluiting de kinderen wilt laten oefenen en doen. Denk hierbij ook vast na over welke materialen je nodig hebt en in welke vorm je de oefening wilt aanbieden.

Tot slot

Zorg ervoor dat alle basiselementen zoals drijven, te water gaan, de zwemslagen en draaien voldoende afwisselend aan bod komen tijdens de opeenvolgende lessen. Je kunt extra variatie aanbrengen in je les door gebruik te maken van verschillende materialen en opstellingen. Gebruik bijvoorbeeld in plaats van een plankje een flexibeam, en ga ook eens in een rondje of in de breedte van het zwembad zwemmen in plaats van in de lengte. Voor de kinderen is het fijn als je de opdrachten duidelijk uitlegt en zoveel mogelijk ook voordoet. Veel plezier!
© 2019 Mayce, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Je kind moet op zwemles; waar let je opJe kind moet op zwemles; waar let je opMisschien sta je er niet bij stil dat er belangrijke verschillen zijn tussen de diverse zwemscholen en zwemverenigingen.…
Wanneer mag mijn kind naar zwemles?Wanneer mag mijn kind naar zwemles?Veel kinderen in Nederland halen hun zwemdiploma door zwemlessen te volgen. Het halen van een zwemdiploma is belangrijk;…
Een zwemdiploma halenEen zwemdiploma halenZwemles voor kinderen, hier kun je vinden wat je moet kunnen voor het A-diploma, op welke leeftijd kinderen met zwemles…
Help, mijn kind kan niet zwemmen!Help, mijn kind kan niet zwemmen!In vakantietijden trekken heel wat gezinnen naar campings en vakantieparken. Ideaal, voor kinderen zijn er allerlei leuk…
Werken met dolfijnen in de natuurWerken met dolfijnen in de natuurBehalve in een Dolfinarium kun je ook in de natuur met dolfijnen en andere zeezoogdieren werken. Er zijn allerlei soorte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TaniaVdB, Pixabay
  • www.envoz.nl

Reageer op het artikel "Hoe geef je een goede zwemles?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Mayce
Gepubliceerd: 21-10-2019
Rubriek: Sport
Subrubriek: Watersport
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!