Checklist bij koop tweedehands boot
De 2e hands botenmarkt heeft een zware tik gehad door de aanhoudende economische crisis, waardoor de gemiddelde verkoopprijzen met maar liefst 40 procent zijn gedaald. ALs u het zich kunt veroorloven is het nu de tijd uw droomboot aan te schaffen. Zeker als u van plan bent hier enige jaren van te genieten: tegen die tijd is de botenmarkt wellicht weer aangetrokken en kunt u uw schip goed verkopen. Waar moet u op letten bij de koop van een tweedehands boot?
De voorbereiding:
De meeste 2e hands boten worden door potentiële kopers geselecteerd via het internet: er zijn meerdere sites, gericht op de verkoop van 2e hands boten en een van de grootste aanbieders van 2e hands boten is www.botenbank.nl
U kunt op deze site uw eigen zoekcriteria instellen, bijvoorbeeld: kajuitzeilboot + maximale lengte 9 meter + niet duurder dan € 30.000 + diepgang niet groter dan 1 meter. Vervolgens komt er een lijstje uitrollen met boten die aan deze criteria voldoen. Het beste kunt u een drietal boten uit deze lijst selecteren, afspraken maken met de verkopers en op een voor u geschikte dag de geselecteerde boten bezoeken. Afgezien van uw eigen expertise, doet u er goed aan een controlelijst mee te nemen, zodat u bij thuiskomst voor uzelf de verschillen van de bezochte boten overzichtelijk op een lijst hebt staan.
Hiermee komt u beslagen te ijs, bij de prijs onderhandeling, want op de genoteerde gebreken, danwel afwezigheid van belangrijke zaken, kunt u afdingen. De voorkeur is, schepen te bezoeken die al op de kant staan, zodat u het onderwaterschip goed kunt inspecteren. Het nadeel is dat u de conditie van de motor niet goed kunt beoordelen.
Controlelijst
Onderwaterschip
- Hoe zit de onderwaterverf ( antifouling ) er op ?
- Zijn er stukken antifouling afgebladerd? Zoja, bekijk deze afgebladerde stukken goed: Bij een polyester romp is het zeer belangrijk dat er geen blaasjes aanwezig zijn. Dit noemen we osmose. U kunt dit controleren door met uw nagel een blaasje in te drukken, als u vervolgens een azijnzuur-achtige lucht ruikt is er sprake van osmose. Koop de boot dan niet, want osmosebehandeling is zeer kostbaar. Blaasjes die geen azijngeur afgeven, kunnen belvormingen zijn bij het aanbrengen van coating of antifouling.
- Bij een stalen romp: controleer op roestplekken, ziet u een roestplek, vraag dan aan de verkoper of u met een schroevendraaier deze plek mag indrukken: merkt u dat u met enige moeite een laag roest er af kunt krabben, zal dit een zwakke plek in de romp zijn, danwel worden in de toekomst. Koop de boot dan niet.
- Bij normale roestplekken dient u bij koop van de boot de plekken te behandelen met roestwerende menie.
- Bekijk de aanhechting van de kiel aan onderkant schip: als het schip aan de grond is gelopen, krijgt de aanhechting van de kiel het zwaar te verduren. De kiel moet recht onder het schip staan en de aanhechting mag niet teveel scheuren vertonen: check de aanhechting met een schroevendraaier, want het kan zijn weggewerkt.
- Staat de kiel er scheef onder, moet dit worden verholpen, koop de boot anders niet.
- Bekijk het roerblad, beweeg het roerblad naar links en rechts en naar boven: er mag geen speling voelbaar zijn.
Romp
- Bekijk de algehele staat van de romp, zijn er krassen, dan mag je dat verwachten van een 2e hands boot, maar het moet voor je zelf acceptabel zijn. Diepe krassen moeten behandeld worden, anders worden ( zijn ) dit zwakke plekken.
- Als de romp ( gelcoat ) er dof uit ziet is dit meestal te verhelpen, door de romp eerst met commandant te reinigen en vervolgens er een laag was over aan te brengen.
- Kalkaanslag en bruine plekken, boven de waterlijn is ook geen probleem: deze plekken zijn goed te reiningen met citroensap.
De kajuitopbouw
- Controleer de anti-slip werking op het dek.
- Controleer de scepters, met name de scepterpotten die aan dek zijn bevestigd. Er mag niet teveel speling zijn.
- Bekijk het bouwplaatje: bij nieuwbouw na 1998 moet ook een CE-normering zijn aangebracht. Dit zijn de letters A t/m D, waarbij A de catagorie worldwide vaargebied bestrijkt en de letter D voor boten bedoeld is die enkel in beschut water mogen varen.
- Bij boten die na 1998 zijn gebouwd moet ook een Hull Identification Number zijn aangebracht ergens aan de binnenkant van de romp: vraag de eigenaar hiernaar.
- Controleer de afdichtingen van de ramen op kieren en speling. Vraag de eigenaar of de ramen lekken ( i.v.m. verborgen gebreken )
- Bij zeiljachten: Kijk of er stervorming, scheurvorming zichtbaar is bij de wandputtingen aan dek.
De motor
- Vraag de eigenaar of de jaarlijkse servicebeurten hebben plaatsgevonden. Vraag naar bewijzen.
- Vraag de eigenaar naar eventuele revisiebeurten en vraag naar bewijzen.
- Open de motorruimte en kijk naar de algehele staat van de motorruimte: als de ruimte er slordig en vies uitziet, zal de eigenaar niet veel hebben omgekeken naar de motor.
- Bij twijfel over de conditie van de motor, neem in het koopcontract een expertise- rapport op van een deskundige ( dealer ).
- Neem in het koopcontract op dat als blijkt dat de motor revisie nodig heeft, de kosten gedeeld worden. Betaal het laatste gedeelte van het koopbedrag pas als ook de motor in orde is.
- Check het oliepeil, zit er puur zwarte olie aan de peilstok, is de olie nog niet ververst. Vraag hiernaar.
De minimale uitrusting:
- Is er een anker + kettingvoorloop + ankerlijn aan boord? Vraag de eigenaar of hij van plan is een ander schip te kopen: dit kan een indicatie zijn dat bepaalde uitrusting al is meegenomen door de eigenaar voor zijn volgende schip.
- Is er een reddingsboei aan boord?
- Zijn er reddingvesten aan boord? Zoniet, houd er rekening mee dat u deze nog moet aanschaffen ( voor elke opvarende 1 )
- Zijn de noodsignalen aanwezig ?( afhankelijk van vaargebied )
- Is er een noodstuurinrichting? Vraag de eigenaar hiernaar. Dit is verplicht.
- Is er een handmatig bedienbare lenspomp aan boord? Dit is verplicht.
- Als er kompassen aanwezig zijn, vergelijk deze met elkaar en kijk of er luchtbellen zijn. Is dit het geval, zal u het kompas moeten vervangen.
- Zijn er brandblussers aan boord? Tenminste 2 blussers van 2 KG.
Bij aanwezigheid van een gasinstallatie
- Is de gasfles in een bun geplaatst en zijn de leidingen van koper? Alleen de leiding van de gasfles naar eerste schotdoorvoer mag een slang zijn en de leiding van het verbruikerstoestel naar de gaskraan mag een slang zijn.
- Is de bun voorzien van een ontluchting die aan de buitenzijde 5 centimeter boven de waterlijn uitmondt?
- Zit er een thermische beveiliging op de verbruikerstoestellen? Vraag de eigenaar hiernaar.
- Zijn de schotdoorvoeren degelijk uitgevoerd: de schotdoorvoeren moeten zodanig zijn uitgevoerd, dat de gasleiding niet vrij kan bewegen, maar opgesloten zit.
- Zit er voor elk verbruikerstoestel een afsluitbare gaskraan?
Bij zeiljachten
Hoe ziet de mast eruit? Is deze recht? Controleer de mastvoet op scheuren.
Controleer de verstaging op vleeshaken. Is dit het geval, realiseer u dat deze vernieuwd moeten worden.
Controleer de conditie van de zeilen. Vraag de eigenaar hiernaar. Heeft de eigenaar de zeilen thuis, geef dan aan dat u de zeilen vóór de verkoop wilt zien en controleer de zeilen op scheuren. Kijk of de zeilen uitgezeild zijn, dan zijn ze slap, minder stug en zal u ze op den duur moeten vervangen.
Tot besluit:
Dit zijn de voornaamste zaken die u minimaal moet doorlopen. Het wil niet gezegd dat als er veel zaken mankeren, u niet kunt overgaan tot koop van een boot, maar gebruik de mankementen bij de onderhandeling, geef aan dat u de mankerende zaken wilt verhelpen en dat dat geld kost. Maak een schatting van dat bedrag en onderhandel daarover tijdens de verkoop.
Mocht u gebruik maken willen maken van mijn expertise, kunt u dit kenbaar maken door te mailen naar: info@nautischepraktijk.nl