InfoNu.nl > Sport > Diversen > Hulp om zelf wedstrijd- of toernooischema's te maken

Hulp om zelf wedstrijd- of toernooischema's te maken

Elke toernooicommissie worstelt wel eens met het maken van een goed en evenwichtig wedstrijdschema. Je wilt elk team even veel laten spelen. Maar ook regelmatig een wedstrijdje rust geven. Dit probleem doet zich ook voor als je een onderlinge competitie wil organiseren. Iedereen streeft natuurlijk naar makkelijke aantallen zoals 8 ploegen of 12 teams. Maar dan nog kun je door afzeggingen voor het feit komen te staan om het wedstrijdschema aan te moeten passen. Voor competities met een groot aantal teams is het soms lastig om iedereen tegen elkaar te laten spelen. Vaak kom je verder in het schema in de knoei. Hoe los je dergelijke problemen op een efficiënte manier op?

Toernooischema

Toernooien met vijf teams

Als je een schema nodig hebt voor vijf teams op één veld is er één schema het beste. Hiermee hebben alle teams tussen de wedstrijden één of twee wedstrijden rust. Ideaal voor een evenwichtig schema.

Schema
  1. team 1 - team 2
  2. team 3 - team 4
  3. team 5 - team 1
  4. team 2 - team 3
  5. team 4 - team 5
  6. team 1 - team 3
  7. team 5 - team 2
  8. team 4 - team 1
  9. team 3 - team 5
  10. team 2 - team 4

Als je het eerste team laat beginnen (aftrappen), dan komt elk team ook daarvoor twee keer aan de beurt. Als je werkt met 10 ploegen verdeeld over twee poules op twee velden, dan wordt er vaak de "fout" gemaakt om eerst twee wedstrijden van poule A te spelen, vervolgens 2 van poule B enz. Echter op deze manier hebben sommige teams wel eens drie wedstrijden rust (omdat er per ronde altijd 1 team "vrij" is). Voor een evenwichtiger schema kun je dan beter kiezen om poule A op veld 1 te laten spelen volgens bovenstaand schema en poule B op veld 2 volgens bovenstaand schema. Ook voor 15, 20,... teams is dit schema uiteraard bruikbaar als je in poules van 5 gaat spelen.

Toernooien met zes teams

Met zes teams op één veld heb je meerdere mogelijkheden voor een evenwichtig schema. In onderstaand voorbeeld hebben alle teams 1, 2 of 3 wedstrijden rust en hoeft er geen één ploeg tweemaal achter elkaar.

Schema:
  1. team 1 - team 6
  2. team 2 - team 5
  3. team 3 - team 4
  4. team 5 - team 1
  5. team 6 - team 3
  6. team 4 - team 2
  7. team 1 - team 3
  8. team 4 - team 5
  9. team 2 - team 6
  10. team 1 - team 4
  11. team 3 - team 2
  12. team 5 - team 6
  13. team 2 - team 1
  14. team 6 - team 4
  15. team 3 - team 5

Toernooien met zeven teams

Met zeven teams zal er normaal gesproken op 2 velden worden gespeeld. Als je wilt voorkomen dat er een team tweemaal achter elkaar moet spelen kun je het onderstaande schema gebruiken. Bovendien heeft elk team nooit langer dan twee wedstrijden rust.

Schema:
Veld 1Veld 2
team 2 - team 5team 3 - team 4
team 1 - team 6
team 2 - team 3team 5 - team 7
team 4 - team 1
team 7 - team 2team 6 - team 3
team 5 - team 4
team 1 - team 7team 2 - team 6
team 3 - team 5
team 4 - team 2team 6 - team 7
team 5 - team 1
team 7 - team 3team 4 - team 6
team 1 - team 2
team 6 - team 5team 7 - team 4
team 3 - team 1

Ook in dit schema staat elk team even vaak als eerste aangeduid, zodat elke ploeg even vaak mag beginnen (indien je dat op deze manier wil bepalen). Indien je veertien ploegen hebt verdeeld over twee poules van zeven, dan is dit schema natuurlijk ook bruikbaar. Als je in dat geval maar drie velden tot je beschikking hebt, dan draai je het schema voor de tweede poule precies om. Op het moment dat poule A 2 velden nodig heeft, is er maar 1 wedstrijd in poule B en andersom. Kwestie van efficiënt omgaan met de accommodatie.

Toernooien met acht teams en meer

Meestal wordt er in een toernooivorm met een groter aantal ploegen gespeeld in poulevorm. Eventueel gespeeld met daarna kruisfinales en plaatsingswedstrijden. In dat laatste geval is het aan te raden om met een even aantal poules te werken. Bijvoorbeeld bij 8 ploegen maak je twee poules van vier, waarna de nummers 1 van beide poules de finale spelen, de nummers 2 om plaats drie. De nummers 3 om plaats vijf en de nummers 4 om plaats zeven.

Bij negen ploegen komt dat veel slechter uit. Kies dan voor drie poules van drie, zodat iedereen 2 wedstrijden speelt. Maak daarna een winnaarspoule van drie die weer allemaal twee wedstrijden spelen voor de eindrangschikking 1,2 en 3. De 3 nummers 2 spelen ook in een poule voor plaatsen 4, 5 en 6. En de 3 verliezers van de poules om plaatsen 7, 8 en 9.

Bij tien ploegen kun je het beste twee poules van 5 maken en spelen zoals uitgelegd is bij vijf teams. Bij elf ploegen komt het beroerd uit en is een poule van 5 en 6 vrijwel de enige "nette" oplossing. Bij twaalf spreekt 2 poules van 6 voor zich. Hier zijn drie poules van 4 niet aan te raden, als je plaatsingswedstrijden wil doen. Omdat je drie poule winnaars hebt en vier ploegen nodig hebt voor een halve finale. Bij dertien teams kun je één poule van 5 formeren en twee poules van 4. Als je dan de poules van 4 één plaatsingswedstrijd laat spelen, hebben alle ploegen 4 wedstrijden gespeeld.

Competities met acht ploegen of meer

Vaak wordt de fout gemaakt om met competities als eerste ronde in te delen als volgt: ploeg 1 tegen ploeg 2, ploeg 3 tegen ploeg 4, ploeg 5 tegen ploeg 6 enzovoorts. Je loopt op die manier grote kans op een gegeven moment in de knoei te komen, omdat je een wedstrijd "moet" indelen (omdat je twee ploegen "overhoudt" die ronde) die al eerder in het schema voorkomt. Een simpel algoritme hiervoor is om het anders te doen. Hieronder een voorbeeld met X ploegen

Speelronde 1:
  • ploeg 1 tegen ploeg X
  • ploeg 2 tegen ploeg X-1
  • ploeg 3 tegen ploeg X-2

Speelronde 2:
  • ploeg 1 tegen ploeg X-1
  • ploeg 2 tegen ploeg X-2
  • ploeg 3 tegen ploeg X-3

Speelronde 3:
  • ploeg 1 tegen ploeg X-2
  • ploeg 2 tegen ploeg X-3
  • ploeg 3 tegen ploeg X-4

Zoals je ziet speelt een ploeg tegen een ploeg met een willekeurig nummer. De speelronde erna speelt deze ploeg tegen een ploeg met 1 nummer laag (als je in de eerste ronde tegen nummer 8 speelt, speel je de ronde erna tegen 7). Als je dat volhoudt kom je ook een keer tegen jezelf te spelen. In die ronde speel je niet tegen jezelf, maar tegen ploeg X (X staat voor het aantal ploegen in de competitie). Als je tegen ploeg 1 hebt gespeeld zou je volgens de regel tegen nummer 0 moeten de volgende ronde, maar die bestaat niet. Dan speel je de volgende ronde tegen X-1 (let op: niet tegen X, want daar speel je tegen als je "tegen je zelf zou spelen").

Dit algoritme geldt voor een oneindig aantal ploegen. Als je met een oneven aantal ploegen een competitie speelt, dan noem je één van de teams VRIJ of iets dergelijks.

Lees verder

© 2015 - 2017 Tedje8, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Speelschema WK 2010 Zuid-Afrika (wedstrijdschema)Speelschema WK 2010 Zuid-Afrika (wedstrijdschema)Het WK voetbal 2010 word dit jaar gehouden in Zuid-Afrika. Het speelschema verteld ons dat Zuid-Afrika en Mexico de aftr…
Afrika Cup 2010 in Angola; Egypte winnaar, Ghana tweedeAfrika Cup 2010 in Angola; Egypte winnaar, Ghana tweedeDe Orange Afrika Cup 2010, officieel de Coupe d'Afrique des Nations (CAN), wordt in Angola gehouden. Het is de 27e keer…
WK voetbal 2009 onder 20 jaar: standen en uitslagenWK voetbal 2009 onder 20 jaar: standen en uitslagenHet FIFA wereldkampioenschap voetbal voor spelers tot 21 jaar wordt in 2009 in Egypte gehouden. 24 Teams strijden om de…
WK voetbal 2009 onder 17 jaar: Zwitserland wereldkampioenWK voetbal 2009 onder 17 jaar: Zwitserland wereldkampioenHet FIFA wereldkampioenschap voetbal voor spelers tot 17 jaar wordt in 2009 in Nigeria gehouden. 24 Teams strijden om de…
EK voetbal 2012: Spanje wint opnieuw!Van 8 juni tot en met 1 juli 2012 wordt het WK voetbal in Oekraïne en Polen gehouden. Het is de laatste keer dat er 16 l…

Reageer op het artikel "Hulp om zelf wedstrijd- of toernooischema's te maken"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Lotte, 24-10-2017 14:47 #13
Ik moet een sporttoernooi geven aan 50 deelnemers. Van die 50 deelnemers maak ik 10 teams van 5 personen. Ik heb 4 velden en ik wil iedereen 1 keer tegen elkaar laten spelen. Het toernooi duurt 2 uur. Wie kan mij helpen?

Carla, 13-09-2017 12:58 #12
Hoi ik wil een wintercompetitieschema maken voor 24 teams (48 pers).
We hebben 3 banen om te spelen, en dit kan vier keer achter elkaar.
Dus spelen we de eerste ronde 3 dubbelpartijen.
Dit doen we vier keer.
Nu willen we een schema maken voor 15 wedstrijddagen.
Ik kom steeds niet goed uit, om iedereen tegen steeds een ander team te laten spelen.
Wie weet een oplossing?

Cido, 08-06-2017 10:25 #11
Ik heb 15 teams en 13 spellen en ik wil ze allemaal tegen elkaar hebben en 15 minuten per spel. Hoe moet ik dat doen? Reactie infoteur, 11-06-2017
Als je vijftien teams hebt en je hebt 13 spellen (zoals ik het lees allemaal spellen tegen elkaar), dan is er sowieso altijd 1 team vrij (is dat wat je echt wil?) Als iedereen elk spel een keer moet doen, dan heb je een spel meer nodig.

mvg Tedje8

Laica, 28-05-2017 23:40 #10
Hoi, ik moet een wedstrijd toernooi maken voor 100 persoon. ik heb het verdeel in 16 groep (16 team) 6 veld
voor een hele dag toernooi met afvalsysteem, poule systeem en competitie.ik heb al beginnen maar ik weet wat meer moet ik doen. please help Reactie infoteur, 29-05-2017
Hoi, ik zou vier groepen van vier teams maken. Die laat je allemaal tegen elkaar spelen. Dus drie wedstrijden per team. Daarna zet je alle nummers 1 bij elkaar in de winnaarsgroep die spelen om plaats 1-4. Alle nummers twee voor plaatsen 5-8 enz. En ook dan speelt ieder team weer drie wedstrijden. In totaal iedereen zes wedstrijden.

mvg Tedje8

Milan, 24-04-2017 09:29 #9
Hallo,
Ik zoek de beste manier om een competitie te vormen waarin 11 ploegen evenveel spelen. Ik heb 3 velden beschikbaar en heb tijd van 12:40 tot en met 14:15. In deze tijd moet ook een pauze zitten van 10 a 15 minuten. kan iemand mij helpen?
Vriendelijke groeten
Milan Reactie infoteur, 02-05-2017
Hoi, hoe lang wil je de wedstrijden hebben? mvg Tedje8

Joey, 29-03-2017 21:44 #8
Hallo,
Ik zoek ook graag hulp voor een schema. Mijn schema bestaat uit 8 teams. Ik wil graag 5 verschillende spellen doen. Dus elke ronde blijft een spel "leeg". Is iemand die mij hiermee kan helpen?
Groet,
Joey Reactie infoteur, 02-04-2017
Hoi,

ik wil best helpen, maar dan moet ik iets meer info hebben. Wil je alle ploegen tegen elkaar laten spelen (dus zeven rondes), of wil je elke ploeg eenmaal elk spel laten spelen (dus vijf rondes).

Groeten Tedje8

Da Cruz Dos Santos, 26-03-2017 22:48 #7
Hoi, ik zoek hulp om een voetbal toernooi schema te maken voor 11 teams. Wat is het best schema wanneer 20 minuten per wedstrijd worden gespeeld en daarnaast wil ik ook derde en vierde plaats in toernooi laten beslissen met een wedstrijd ook van 20 minuten.

Met vriendelijk groeten,

N.J. Da Cruz dos Santos Reactie infoteur, 27-03-2017
Hoi, spreekt u over 1 poule of over meerdere poules en daarna plaatsingswedstrijden?

mvg Tedje8

Gerard Dubbeldeman, 19-09-2016 14:22 #6
Ik ben op zoek naar een schema voor 6 deelnemers in een poule. Omdat het toernooi pas vroeg in de middag kan beginnen wil ik alle deelnemers 4 partijen laten spelen i.v.m de tijdsruimte. Daarom lijkt het mij dat elke speler een by moet hebben. Is dat überhaupt mogelijk en zo ja zou ik gaarne een voorbeeld zien… bij voorbaat hartelijk dank.

Gerard Dubbeldeman Reactie infoteur, 19-09-2016
Beste,

zie mijn paragraaf voor poules met 6 deelnemers. Als u iedereen slechts 4 ipv 5 wedstrijden wil laten spelen, moet u gewoon wedstrijden 13, 14, 15 niet laten spelen. Dat is de beste oplossing.

mvg Tedje8

Sandra, 15-04-2016 10:31 #5
Bedankt voor de reactie op mijn gestelde vraag dd 13/4.

Excuus dat mijn vraag blijkbaar niet helder genoeg was. Ik wil het over 2 weken verdelen, niet over 3. Maar ik gebruik het schema van 6 teams voor beide poules, dan kom ik er wel uit. Nogmaals dank!

Groet van Sandra

Sandra, 13-04-2016 21:02 #4
Ik wil graag een schema maken voor een finaleronde. Bij deze competitie doen 12 teams mee, waar nu na 10 wedstrijden een stand is uitgekomen. Nu wil ik dit voor de laatste wedstrijden splitsen in de onderste en de bovenste 6. Deze teams wil ik in de laatste rondes tegen elkaar laten spelen.

In totaal zijn er nog 18 wedstrijden te spelen, verdeeld over 2 weken. Per ronde kunnen er 3 wedstrijden worden gespeeld. De ene week worden hiervan 6 wedstrijden (2 rondes) gespeeld en de finaledag de laatste 12 wedstrijden (4 rondes). Ik kom er niet uit hoe ik dit schema moet opstellen. Ik wil dat alle teams evenveel wedstrijden per dag spelen (1e week ieder 1 wedstrijd, 2e week ieder 2 wedstrijden). Ik zou graag wat hulp of tips hierbij willen. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 14-04-2016
Beste,
in mijn artikel geef ik toch een schema voor 6 teams. Die kan je volgens mij perfect gebruiken voor die finale rondes met 6 ploegen.
De eerste week speel je wedstrijden 1,2,3 (ieder 1 wedstrijd), de tweede week speel je wedstrijden 4,5,6,7,8,9 (ieder 2 wedstrijden) en de derde week de wedstrijden 10,11,12,13,14,15 (ieder 2 wedstrijden).
Of heb ik uw vraag niet goed begrepen? Ik vond de vraag niet helemaal duidelijk namelijk.
mvg Wilfred

Henk, 14-11-2015 22:59 #3
Het maken van wedstrijdschema's is eigenlijk helemaal niet moeilijk als je weet hoe je het moet doen. (Dit even los om teams te plaatsen over velden, tafels e.d.). In de basis komt het overeen met wat er staat bij 8 teams of meer, maar dit werkt bij elk willekeurig aantal…

1. Indien er een oneven aantal teams in de poule zijn, maak deze even door er een fictief team "Is Vrij" aan toe te voegen. Je kunt dit altijd uit het ronde-overzicht schrappen

2. Maak van het schema met X teams de eerste speelronde aan:
team 1 - team X
team 2 - team X-1
team 3 - team X-2
team 4 - team X-3
etc.

3. Je laat voor het maken van de volgende speelrondes team 1 op de plek staan. Door alle andere teams "rijg je een koord" en roteer alles een positie naar links (of naar rechts; richting maakt niet uit als je maar dezelfde richting op blijft draaien). Het koord bestaat hier dus uit 4,3,2,X,X-1,X-2,X-3,… 5,4

Als we met de wijzers van de klok meedraaien wordt de tweede ronde dus:
team 1 - team 2
team 3 - team X
team 4 - team X-1
team 5 - team X-2
etc.

Na X-1 rotaties heb je je (halve) speelschema klaar.

4. Indien van toepassing moet je zelf even voor de teams de verhouding thuis/uit spelend balanceren.

Ik hoop dat dit voor de mensen wat makkelijker maakt…

Sandra, 26-08-2015 11:11 #2
Ik wil graag een toernooischema maken voor 12 teams. Het is een x-aantal weken durende competitie. Er zijn 3 velden tot onze beschikking voor een uur. Er kunnen dus 4 speelrondes worden gespeeld, waarbij elk team 2 wedstrijden speelt per week. Volgens mij kunnen we dan na 6 weken zeggen dat iedereen tegen elkaar heeft gespeeld? Graag wat hulp!

Casier Xavier, 01-04-2015 16:22 #1
Beste,

ik ben op zoek naar een toernooischema voor voetbaltornooi met 40 ploegen.
Graag 8 poules van 5 ploegen en de eerste 2 ploegen kunnen zich plaatsen voor finales.

Wie kan er mij helpen aub?
Grtz Xavier Reactie infoteur, 06-04-2015
Beste, in mijn artikel geef ik een schema voor 5 ploegen. Dat kun je gebruiken per poule. (per poule 1 veld, 8 velden nodig, 10 speeltijden). Daarna heb je 16 ploegen over voor de kruisfinales (achtste, kwart, halve en finale). Zo spelen de ploegen die de finale spelen 4 poule wedstrijden en 4 finale-wedstrijden. mvg Tedje8

Infoteur: Tedje8
Laatste update: 18-05-2016
Rubriek: Sport
Subrubriek: Diversen
Reacties: 13
Schrijf mee!