Wielrennen: de gemengde ploegentijdrit
Voordat het onderdeel in 2019 werd ingevoerd, lag het idee al enige tijd op de plank, maar kwam het er telkens niet van: de gemengde ploegentijdrit. Maar na het schrappen van de tijdrit voor merkenteams na het WK in 2018, komt hier verandering in. In 2019 besluit de UCI voor het eerst te experimenteren met de gemengde ploegentijdrit - een tijdrit voor zowel mannen als vrouwen. De tijdrit wordt als eerst geïntroduceerd op het EK in 2019 in Alkmaar en later in datzelfde jaar ook op het WK in Yorkshire.
Voorgeschiedenis
Voordat de gemengde ploegentijdrit in 2019 werd geïntroduceerd, waren de UEC en de UCI al enige jaren aan het experimenteren met een extra onderdeel op het EK en het WK. Voor de gemengde ploegentijdrit was dit extra onderdeel namelijk de tijdrit voor merkenteams, maar ook deze heeft nooit een consistente plaats op het programma gehad.
Tijdrit merkenteams
Hier konden de teams, die normaal gesproken meededen aan de wedstrijden van de UCI, zich ook onderscheiden. Deze tijdrit was op het WK van Valkenburg in 2012 heringevoerd, maar kwam nooit echt van de grond. Dit kwam voornamelijk vanwege de hoge kosten die het voor elk team met zich meebracht. Een team had vaak 20.000 euro aan reis- en verblijfskosten en de UCI vergoedde maar 1.500 euro, dus alleen voor het team dat won, was het aantrekkelijk om mee te doen. Na het WK van 2018 besloot de UCI de tijdrit voor merkenteams te schrappen en het te vervangen met de gemengde ploegentijdrit. De UEC volgde in deze beslissing.
Invoering gemengde ploegentijdrit
Het idee van de gemengde ploegentijdrit lag er al enige tijd, maar animo en plek in het programma was er niet. Na het WK van 2018 werd de tijdrit voor merkenteams geschrapt, waarna de UCI probeerde het idee van de gemengde ploegentijdrit van de grond te krijgen. De UEC ging mee in de beslissing van de UCI en besloot als eerste te experimenteren met de gemengde ploegentijdrit op het EK in 2019. Hierna zette de UCI het nieuwe onderdeel ook op het programma voor het WK, later in datzelfde jaar.
Spelregels
Van elk land doen er drie mannen en drie vrouwen mee, die na elkaar hetzelfde parcours afleggen. De drie mannen starten als eerste en als de tweede man over de streep is, mogen de vrouwen vertrekken. De plek waar de vrouwen de mannen afwisselen heet ook wel de
Relay Zone. Op het moment dat de tweede vrouw weer over de streep is, stopt de tijd weer. De tijden van de mannen en de vrouwen worden bij elkaar opgeteld, wat de eindtijd van ieder land wordt.
Ten aanzien van het EK dat in augustus van 2019 gereden werd, is er nog een aanpassing gemaakt voor het WK in 2019. Er zijn namelijk stoplichten toegevoegd aan de wissel van mannen naar vrouwen. Het stoplicht springt op oranje wanneer de mannen in de buurt komen van de finish en het springt naar groen wanneer de eerste twee renners de finish gepasseerd zijn en de vrouwen mogen starten.
Parcours EK 2019
Het parcours van het EK dat in 2019 in Alkmaar werd gehouden was twee keer 11,2 km lang, wat neerkomt op een totaal van 22,2 km. Dit parcours ging door en om Alkmaar en ging ook over enkele kasseienstroken. Zowel de start als de finish was in Alkmaar.
Parcours WK 2019
Het parcours van het WK in 2019 in Harrogate was twee keer 13,8 km lang, wat neerkomt op 27,6 km in totaal. Het was een heuvelachtig parcours dat begon en eindigde in Harrogate. Het parcours trok ook nog door de omgeving rondom Harrogate en de renners moesten ook nog door het dorpje Beckwithshaw. Er waren twee tussenpunten, eentje tijdens de ronde van de mannen en die van de vrouwen. De tussenpunten zaten op kilometer 6,3 en 20,2.
Uitslagen
Winnaars gemengde ploegentijdrit EK
Jaar | Winnaar | Team |
2019 | Nederland | Bauke Mollema, Koen Bouwman, Ramon Sinkeldam, Amy Pieters, Riejanne Markus, Floortje Mackaij |
Winnaars gemengde ploegentijdrit WK
Jaar | Winnaar | Team |
2019 | Nederland | Bauke Mollema, Koen Bouwman, Jos van Emden, Amy Pieters, Riejanne Markus, Lucinda Brand |
Reacties
De gemengde ploegentijdrit is er gekomen als alternatief voor de tijdrit van de merkenteams en in een wereld waar men steeds meer naar gelijkheid probeert te streven, lijkt het geen slecht idee. Toch zijn de reacties niet overal positief: vanaf het moment dat dit nieuwe onderdeel eind 2018 is aangekondigd, heeft het al te maken gehad met negatieve reacties. Sommigen zagen het nut er niet van in. Patrick Lefevre, manager van Deceuninck-Quickstep, noemt bijvoorbeeld dat het machtsevenwicht tussen de landen niet gelijk is: Nederland was op zowel het EK als het WK torenhoog favoriet. Dus of dit nieuwe onderdeel een goede vervanging blijkt te zijn voor de eerdere tijdrit voor merkenteams, moet nog blijken.