De TT, de MotoGP van Assen
Jaarlijks wordt de TT, de MotoGP van Assen, verreden. De TT van Assen is een jaarlijks motorfestijn met races in alle Grand Prix klassen die meetellen om de wereldtitel. Zo wordt er gestreden om de overwinningen in de 125cc, Moto2 en MotoGP. Voorafgaande aan de TT wedstrijden van zaterdag wordt in Assen de zogenaamde SPEEDWEEK gehouden. De TT organisatie heeft met de belanghebbenden een convenant gesloten en voor de jonge wegracetalenten komen er op het circuit ook mogelijkheden.
De TT van Assen, voluit de Tourist Thropy van Assen, is een jaarlijkse motorrace op het Circuit van Drenthe. Het TT circuit van Drenthe ligt vlakbij bij Assen. De TT van Assen maakt deel uit van de strijd om de wereldtitel in de Grand Prix klassen. Zo wordt er gestreden om de overwinning in de 125cc, Moto2 (vroeger 250cc) en de MotoGP (vroeger 500cc). Destijds werd er ook nog gestreden om de overwinningen in de 50cc/80cc, 350cc en de zijspanklasse. Tegenwoordig wordt de zijspanklasse wel verreden op de dag van de TT, maar maakt het geen onderdeel meer uit van de Grand Prix.
Voorafgaande aan de belangrijke races op zaterdag zijn er op het TT circuit enkele trainingen en kwalificatieraces te bezoeken. De week voorafgaand aan de TT is tot SPEEDWEEK benoemd. Naast trainingen en kwalificaties zijn er tijdens deze week ook tal van festiviteiten, zoals de nacht van Assen en de TT-kermis.
Toegestaan op het TT circuit van Assen
Wanneer men de races op het TT circuit van Assen gaat bezoeken dient men de volgende regels in acht te nemen.
Verboden op het TT circuit
- Het meenemen van drinken in glas
- Alcoholische dranken. Dit geld ook voor bier
- Bouwmaterialen en tenten
- Gereedschap
Wel toegestaan op het TT circuit
- Frisdrank in plastic, blik of karton
- Water in plastic of karton
- Koelbox met etenswaren
- Thermoskan met koffie of thee
Nederlandse winnaars op het TT circuit
- 1991: Egbert Streuer & Peter Brown (zijspan)
- 1989: Hans Spaan (125cc)
- 1987: Egbert Streuer & Bernard Schnieders (zijspan)
- 1980: Jack Middelburg (500cc)
- 1977: Wil Hartog (500cc)
- 1968: Paul Lodewijkx (50cc) (met een Nederlandse machine: de Jamathi)
- 1946: Piet Knijnenburg
- 1930: Piet van Wijngaarden
- 1928: Piet van Wijngaarden
- 1926: Piet van Wijngaarden
- 1925: Piet van Wijngaarden
Convenant TT Circuit
Om afspraken over het gebruik van het circuit goed vast te leggen, is er een convenant opgesteld. Het convenant is opgesteld vanuit de gedachte dat goede buren er samen wel uit zullen komen en dat belanghebbenden beter het geschil niet voor de rechtbank kunnen beslechten. Dat was de mening van de betrokken partijen. Deze partijen, het TT Circuit, provincie Drenthe, natuurorganisaties, omwonenden en bedrijven, hebben met elkaar in een convenant goede afspraken vastgelegd. Het convenant TT Circuit en omgeving werd feestelijke ondertekend op 16 februari 2011.
De ondertekening van het convenant was ook de afronding van de visie op het TT Circuit Assen. In de visie TT Circuit Assen staan de uitgangspunten voor de verdere ontwikkeling van het TT Circuit en omgeving. Het gaat hierbij onder andere om:
- natuurontwikkeling
- het mogelijk maken van breedtesport bij het Circuit
- het vergroten van de aantrekkingskracht voor toeristen en recreanten
Een zeer belangrijke voorwaarde daarbij was en is dat de geluidshinder niet meer zal toenemen. Een regelmatig onderzoek naar geluidhinder en geluidsbeleving zal dit moeten bevestigen.
Gemeente Assen
Het TT-circuit is voor de gemeente Assen een zeer belangrijke economische pijler. Ook voor de provincie Drenthe is het evenement zeer belangrijk en het jaarlijkse evenement wordt zeer gewaardeerd door de motorsportliefhebbers. Daarom gaat men in Drenthe zorgvuldig om met de groei van het TTcircuit en is een convenant een goed uitgangspunt voor de toekomst van de TT.
Super League-autoraces
De gemeente Assen stelt geen geld beschikbaar voor de organisatie van de Super League-autoraces op het TT Circuit in Assen. De gemeente Assen wil wel geld beschikbaar stellen voor de City Race Demo. De City Race Demo gaat vooraf aan het TT evenement. De City Race Demo wordt in de binnenstad van Assen gereden. De ambitie van de gemeente Assen was om het TT Circuit als volwassen autoracebaan op de wereldkaart te zetten. Deze ambitie is wegens tegenvallende belangstelling bijgesteld. Om de verbinding tussen het circuit en de binnenstad van Assen toch te verstevigen wordt door de gemeente wel een positief standpunt ingenomen voor het organiseren van de City Race Demo.
TT junior Track
Vanaf april 2012 is er voor de junioren een circuit van zes meter breed en 1.005 meter lang en met zeer veilige uitloopzones beschikbaar. Dit nieuwe jeugdcircuit moet het jonge talent de mogelijkheid bieden om ervaringen op een echt circuit op te laten doen. Het ontwerp van de nieuwe baan geeft 2 banen te zien van 500 meter. De beide banen kunnen in beide rijrichtingen worden bereden en van beide banen kan ook één baan worden gemaakt. Het voordeel van het nieuwe jeugdplan is dat er nu twee groepen gelijktijdig van de accommodatie gebruik kunnen maken. De jonge coureurs kunnen nu veel beter begeleid worden en de Nederlandse jeugdselectie kan nu zowel in het motorland Spanje als in het eigen land volop trainen. In Spanje traint de Nederlandse jeugdselectie samen met de teams van Moto2 en Moto3.