Hammer Series: Een dynamisch wielrenformat

Allround team komt in Hammer Series naar voren
Bij grote wielerrondes, zoals de Tour de France, de Vuelta en de Giro wordt de aandacht grotendeels gevestigd op de kopmannen van de teams. In de ogen van veel toeschouwers zijn zij degenen die een ronde winnen of verliezen. Wanneer de winnaar van een ronde bekend is, gaat de aandacht doorgaans alleen uit naar de kopman. Wat veel mensen lijken te vergeten, is dat wielrennen een teamsport is. Achter elke kopman gaat een team schuil. Een team dat hard werkt en de leider helpt naar de eerste positie in het eindklassement. Helaas blijft het team vaak op de achtergrond. Bij de Hammer Series is dit niet het geval.De teamselectie
Er starten in totaal 16 teams. Ieder team mag hoogstens zeven renners selecteren om mee te laten doen aan de Hammer Series. Per onderdeel worden vijf renners opgesteld. Per onderdeel mag er wel een ander team worden samengesteld uit de coureurs van een team. Door de drie kernelementen van het wielrennen in deze driedaagse wedstrijd aan bod te laten komen, komt het team dat het meest allround is, uiteindelijk naar voren. De winnaar is het team waarvan de vierde man als eerst de finish bereikt in het derde onderdeel, de Hammer Chase.De verschillende onderdelen
De Hammer Series bestaat uit drie verschillende onderdelen:- Hammer Climb
- Hammer Sprint
- Hammer Chase
Hammer Climb
De Hammer Climb is een klimparcours dat bestaat uit verschillende ronden. De finish ligt bovenop een berg. Dit onderdeel is bij uitstek geschikt voor de beste klimmers en duurt ongeveer twee uur. Tijdens sommige rondes is het mogelijk om dubbele punten te vergaren.
Hammer Sprint
Zoals de naam van deze uitdaging al aangeeft, is dit parcours meer iets voor de sprinters. Ook dit onderdeel duurt ongeveer twee uur. De route is erg vlak en telkens aan het eind van een ronde worden er op de finishlijn punten toegekend.
Hammer Chase
Dit onderdeel heeft wel iets weg van een ploegenachtervolging. De wielrenners zullen dit onderdeel afleggen op een tijdritfiets. De Hammer Chase wordt afgelegd over een afstand tussen de 40 en 50 kilometer. De klok stopt pas wanneer de vierde renner van een team de finishlijn passeert. De ploegen moeten in hun eigen formatie blijven.
Puntentelling, bonusseconden en vertrekposities
De punten worden berekend per individuele koers. De behaalde punten van de Hammer Climb worden dus niet opgeteld bij het behaalde puntenaantal van de Hammer Sprint. Op de eerste twee dagen van dit evenement halen de eerste tien renners die de finish bereiken punten. De punten van de renners van hetzelfde team worden wel bij elkaar opgeteld en per ronde kunnen er punten worden gescoord. Ook hier gaat het dus om een teamprestatie en niet om de resultaten van een individuele renner. Om als team punten te scoren, dient er wel aan een aantal voorwaarden te worden voldaan, namelijk:- De koers moet worden uitgereden door de renner die punten heeft behaald
- De renner mag niet worden gedubbeld
- De renner mag niet vroegtijdig besluiten uit te stappen
Wanneer er niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, dan verliest het team zijn punten.
De puntentelling van de Hammer Climb en de Hammer Sprint
De puntentelling op dag een en dag twee wordt per ronde berekend en is als volgt:
Positie | Punten |
---|---|
1 | 10,0 |
2 | 8,1 |
3 | 6,6 |
4 | 5,3 |
5 | 4,3 |
6 | 3,5 |
7 | 2,8 |
8 | 2,3 |
9 | 1,9 |
10 | 1,5 |
Bonusseconden
Het aantal punten dat een ploeg haalt in de Hammer Climb en de Hammer Spint bepaalt hoeveel bonusseconden een team krijgt toegekend op de laatste dag van de Hammer Series, de Hammer Chase. Deze bonusseconden worden toegekend, zoals de tabel weergeeft.
Positie | Bonusseconden |
---|---|
1 | +15,0 |
2 | +12,0 |
3 | +10,0 |
4 | +8,0 |
5 | +6,0 |
6 | +5,0 |
7 | +4,0 |
8 | +3,0 |
9 | +2,0 |
10 | +1,0 |
Vertrekposities voor de Hammer Chase
De tien best presterende teams kunnen bonusseconden verdienen voor de Hammer Chase aan de hand van het aantal punten die behaald zijn op de voorgaande twee wedstrijddagen. De startvolgorde van de Hammer Chase wordt berekend aan de hand van de resultaten van de Hammer Climb en de Hammer Chase. Wanneer een ploeg bijvoorbeeld op de eerste dag als zesde eindigde en op de tweede dag als derde (6+3=9) dan zal deze ploeg later mogen vertrekken dan de ploeg die op de eerste dag als tweede eindigde en op de tweede dag als vierde (2+4=6). Wanneer teams gelijk staan in opgetelde daguitslagen, dan zijn de behaalde punten op die dagen de factor om de startpositie te bepalen. Er is altijd een vast tijdverschil tussen het vertrek van de verschillende ploegen. De bonusseconden worden met dit tijdsverschil verrekend.
- Team twee vertrekt 30 seconden, plus de verschillen in bonusseconden, na team een
- Team drie vertrekt 25 seconden, plus de verschillen bonusseconden, na team twee
- Team vier vertrekt 20 seconden, plus de verschillen bonusseconden, na team drie
- Team vijf t/m team negen vertrekt 15 seconden, plus de verschillen in bonusseconden, na elkaar
De eerste acht teams strijden tegen elkaar voor de eindoverwinning. Het negende tot en met het zestiende team strijden voor de negende plaats.