Drafsport, een mooie vorm van paardensport

Harddravers, meestal ze zijn alleen bekend bij insiders. Veel mensen weten weinig tot niets van drafsport. Op zich is dat best vreemd als je bedenkt dat drafsport al eeuwenlang bestaat. De paarden lopen voor een sulky in wedstrijden waarin hoge snelheden worden behaald. In Nederland is er elke week wel ergens een wedstrijd. Lees meer in onderstaand artikel over de sport en de harddravers en laat u verleiden tot een bezoekje aan de drafbaan.

Wat is drafsport?

Drafsport is een vorm van paardensport waarbij alles draait om snelheid. Bij deze vorm van paardensport loopt een harddraver voor een sulky waar een rijder op zit, de pikeur. De drafsportwedstrijden worden gehouden op speciale banen op verschillende plaatsen door heel Nederland.

Hardraver

Niet ieder paard mag aan de drafsport meedoen, een fjord of een fries paard mag niet met een koers meedoen. In de drafsport zijn alleen harddravers toegestaan maar wat is een harddraver nou precies? Een harddraver is een speciaal voor de draverijen gefokt paardenras en moet geregistreerd staan in een erkend Stamboek Harddravers. Dit houdt in dat de voorouders ook allemaal harddravers moeten zijn, sommige generaties gaan terug tot ver voor 1900.
Een draver kan hoge snelheden halen, tijdens een koers kunnen snelheden van 45 tot zelfs 55 kilometer gehaaldt worden.
Harddravers zijn over het algemeen roodbruin van kleur met zwarte manen, staart, benen en oren. Maar ook de kleuren zwart, donkerbruin en vos komt men veel tegen, schimmels daarentegen ziet men niet zo vaak.

Draven

Paarden kunnen op verschillende manieren hun benen neerzetten, deze verschillende manieren van voortbewegen worden de gangen van een paard genoemd. Enkele bekende gangen zijn stap en galop maar de meest natuurlijke gang van een paard is draf. Zoals de naam al doet vermoeden, moeten harddravers draven. Bij draf worden benen diagonaalsgewijze neer gezet: als het linkervoorbeen naar voren wordt gezet wordt op het zelfde moment ook het rechterachterbeen naar voren verplaatst. Tijdens deze gang is er een moment dat het paard vrij van de grond is en als het ware "door de lucht zweeft".
Indien een draver tijdens de koers opeens over gaat in galop of onregelmatig gaat draven en zich niet snel genoeg herstelt, kan hij worden uitgeschakeld door de jury. De draver mag na uitschakeling niet meer deelnemen aan de desbetreffende koers en kan zijn weg vervolgen naar de stallenterrein.

Sulky

De harddravers draven voor een sulky, dit is een lichtgewicht karretje op twee wielen waarbij het paard tussen de lamoenen (de "bomen") loopt. Een wedstrijdsulky weegt over het algemeen nog geen twintig kilo, een trainingssulky daarentegen is meestal wel iets zwaarder. Het gewicht wat een paard mee moet trekken wordt voor het grootste deel bepaalt door de rijder die op de sulky zit.

PIkeur

Niet iedereen mag zomaar plaats nemen op een sulky en vervolgens meedoen aan een wedstrijd, alleen gekwalificeerde pikeurs komen hiervoor in aanmerking. Een eigenaar zal zelf een pikeur in dienst moeten nemen om zijn of haar draver deel te laten nemen aan een koers. Een draver zal over het algemeen steeds worden gereden door dezelfde pikeur waardoor ze elkaar beter aanvoelen en dit betere resultaten kan opleveren tijdens een wedstrijd. Om een pikeur duidelijk te kunnen herkennen op een drafbaan, draagt hij of zij wedstrijdkleding met eigen kleuren en eventueel een afbeelding.

Namen

Iedere veulen die wordt geboren krijgt een eigen naam. De fokker heeft op zich veel vrijheid wat betreft naamgeving maar er zijn wel een aantal regels waar men zich aan moet houden:
  • Een naam mag maximaal uit zestien letters bestaan
  • Men mag niet zelf de beginletter uitkiezen want aan de eerste letter van de naam is de leeftijd te achterhalen. Zo moesten de veulens die geboren zijn in 2008 allemaal beginnen met een "B' en in 2009 met een "C" enzovoort. Op deze manier weet men in 2015 dat een draver met de naam "Beppie H" een zeven jarige merrie is en dat draver "Hannibal" een hengst van één jaar oud moet zijn.

Leeftijd

Als een draver twee jaar is mag hij (indien hij er klaar voor is) meedoen aan een paardenkoers. De meeste harddravers gaan echter vanaf hun derde jaar en soms op nog latere leeftijd de baan in.
Merries moeten op hun elfde stoppen met koersen, hengsten (en ruinen) mogen vier jaar langer doorgaan en moeten op hun vijftiende stoppen met de wedstrijden.

Geschiedenis

De drafsport is al eeuwen oud, halverwege de viertiende eeuw werd al op de beroemde jaarmarkt van Valkenburg gedraafd en ging de winnaar naar huis met de Zilveren Zweep. Door de eeuwen heen werden er veel koersen gereden op allerlei jaarmarkten door heel Nederland en werd de Zilveren Zweep vervangen door de Gouden Zweep, die nu nog steeds wordt uitgereikt. Ook in het buitenland was de drafsport populair, vanaf de zestiende eeuw tot en met de achttiende eeuw was onze "eigen" Hollandse Harddraver zeer geliefd en gewild in heel Europa. De Hollandse Harddraver had een mooie natuurlijke draf wat hem erg geschikt maakte.
De eerste wedstrijden die werden gehouden waren kortebaanwedstrijden, de langebaandraverijen werden voor het eerst halverwege de negentiende eeuw georganiseerd en in die zelfde periode werden ook de eerste speciale drafbanen aangelegd.

Drafbanen in Nederland

In Nederland hebben we vier professionele (sintel) drafbanen waar draverijen worden verreden:

  • Alkmaar: In Alkmaar worden al vanaf 1914 draverijen georganiseerd, vanaf eind maart tot begin oktober kunt u elke maandagavond hier terecht om de koersen bij te wonen. Paasmaandag en Tweede Pinksterdag gaan de koersen 's middags al van start.
  • Duindigt : In Duindigt draven de paarden sinds 1906, tevens worden er rennen georganiseerd op de baan. De koersen worden meestal op zondag gehouden van maart tot en met december. De drafbaan heeft een lengte van 1,2 kilometer.
  • Groningen: De Koninklijke Harddraverij en Ren Vereniging "Groningen" is opgericht in 1896. De drafbaan ligt in het Groninger Stadspark en heeft een lengte van 1 kilometer. In Groningen wordt er 's middags gekoerst van maart tot en met september, de dagen kunnen variëren van een donderdag tot en met een zondag.
  • Wolvega: Sinds 1913 worden er in Wolvega koersen gehouden voor harddravers, intussen behoort de baan tot één van de snelste banen ter wereld. De huidige baan heeft een lengte van 1 kilometer en is ontworpen door de Zweedse architect Lars Sondstrom. In Wolvega (Victoria Park) worden de koersen op zaterdag gereden vanaf 16:00 uur

Grasbanen

In Nederland worden er ook wedstrijden gehouden op grasbanen, er zijn verschillende plaatsen in Nederland waar u van deze draverijen kunt genieten:
  • Hilversum
  • Hattemerbroek
  • Aduard
  • Emmeloord
  • Eenrum
  • Joure
  • Heino
  • Leek
Sommige grasbanen hebben al een rijke historie terwijl andere banen nog niet zo lang bestaan. Zo is het Groningse Aduard een plek waar al heel lang wordt gereden op een grasbaan. In Hilversum daarentegen draven ze nog niet zo lang op gras, voorheen werden er altijd grote en belangrijke koersen gereden op een sintelbaan totdat in 1997 de laatste koers werd gelopen. Twaalf jaar lang werd er niet meer gekoerst in Hilversum maar met de komst van de grasbaan anno 2009 gingen de harten van de drafsportliefhebber ook daar weer sneller kloppen.

Kortebaandraverijen

In Nederland worden er ieder jaar weer op veel verschillende plaatsen kortebaandraverijen gehouden. De draverijen worden meestal georganiseerd tijdens dorpsfeesten en jaarmarkten of iets dergelijks. De wedstrijd is een soort van afvalrace waarbij twee dravers het tegen elkaar op moeten nemen op een rechte baan van ongeveer driehonderd meter. De winnaars gaan door naar de volgende ronde, net zo lang tot er uiteindelijk één winnaar over blijft.

Bekende Harddravers

Er zijn duizenden harddravers over de hele wereld en alleen al in Nederland komen er ieder jaar ontzettend veel nieuwe dravers bij maar van de meeste zullen we nooit wat horen omdat ze niet goed genoeg zijn. Zo zullen er vast niet veel mensen zijn die zich Firsty Hekkenhof of Porseleintje nog kunnen herinneren. Enkele harddravers zijn echter zo goed dat ze zelfs bij een leek een belletje laten rinkelen:
  • Quicksilver S geboren 22 februari 1949
  • Hairos II geboren in 1951
  • Theo Messidor 30 april 1952
  • Henri Buitenzorg geboren 6 maart 1966
  • Jojo Buitenzorg geboren 18 maart 1968
  • Kees Verkerk geboren 14 februari 1969
  • Mistral Nora geboren 4 juli 1971
  • Speedy Volita geboren in 1972
  • Vriend geboren 4 februari 1979
  • Yellowa geboren 25 maart 1981
  • Action Skoatter geboren 1 juni 1983
  • Herbie W geboren 7 maart 1990

Draver van de eeuw

Tijdens de eeuwwisseling was er een verkiezing voor "Draver van de 20-ste Eeuw", men kon stemmen uitbrengen via het blad Draf&Rensport en via de website Nakoersen. De merrie Action Skoatter met de bijnaam "De vliegende Friezin" was de grote winnaar. Action Skoatter kwam op 1 juni 1983 ter wereld als een bruine schimmel (vader Gallant Prince en moeder Miss Dartel).
Action Skoatter heeft talloze prijzen gewonnen in zowel Nederland als in het buitenland en daarmee werd deze dame uiteindelijk de meest windende draver ooit. Tevens heeft de merrie veel snelheidsrecords gebroken.

Wedden

Paardenkoersen en weddenschappen zijn over de gehele wereld onlosmakelijk met elkaar verbonden. Tijdens de wedstrijden kan men een gokje wagen op één of meerdere paarden. Weddenschappen zijn af te sluiten op de drafbaan maar het is ook mogelijk om op de harddravers te wedden zonder een drafbaan te bezoeken, in Nederland zijn ongeveer dertig Champions wedlocaties aanwezig.
De winstuitkering is sterk afhankelijk van hoe favoriet een paard is, des te meer mensen hun geld op één en dezelfde draver inzetten des te lager de winstuitkering. Wordt er gewed op een paard waarvan bijna niemand had verwacht dat hij zou winnen, dan zal de winst groter zijn.

Buitenland

Ook in het buitenland is de drafsport erg populair zo zijn er veel wedstrijden in verschillende landen in Europa waaronder: Duitsland, Finland, Zweden en België. Maar ook buiten Europa zoals in Amerika zijn er veel liefhebbers te vinden.

NDR

De drafsport heeft een eigen vereninging namelijk: De vereniging Nederlandse Draf- en Rensport (NDR).
De vereniging heeft een groot en belangrijk takenpakket:
  • Opstellen koersagenda
  • Spelregels maken en hanteren
  • Toezicht houden op naleving van spelregels
  • Bijhouden van het Draver- en Volbloedstamboek
  • Financieel beheer
  • Tuchtrechtspraak
© 2011 - 2024 El-ja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De Amerikaanse draverDe Standardbred of Amerikaanse draver (worden vaak als verschillende rassen genoemd, maar is één en hetzelfde ras) is af…
De gangen van een paard: Stap, draf, galopDe gangen van een paard: Stap, draf, galopEen paard heeft verschillende gangen om zich voort te bewegen. Deze gangen verschillen van elkaar door de beenzetting en…
Het Friese paardHet Friese paard. Een mooi en vriendelijk paard met veel behang en een trotse houding. Het lichaam is sterk, breed en co…
Paardensport: rensportStreep wil racen, Dreamer, Volbloed, De Zwarte Hengst.. Het zijn allemaal titels van films en boeken met hetzelfde thema…

Paard: Invlechten met naald en draadWanneer je met je paard op wedstrijd gaat wil je natuurlijk dat hij er netjes en verzorgd bijloopt. Voor de meeste mense…
Paragliden, zo vrij als een vogelParagliden, zo vrij als een vogelAl eeuwen lang is het de ultieme droom van de mens om te kunnen vliegen. Vrij zijn zoals een vogel en slechts het geluid…
Bronnen en referenties
  • www.dutchtrotters.nl
  • www.nakoersen.nl
  • www.ndr.nl
  • www.dravers.nl
  • www.paardensportwereld.nl
  • www.grasbanen.nl
El-ja (113 artikelen)
Laatste update: 20-01-2013
Rubriek: Sport
Subrubriek: Overige sport
Bronnen en referenties: 6
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.