Bergvakantie met fietsen in de bergen
Fietsen in de bergen is niet voor iedereen weggelegd maar met de juiste training vooraf en goed materiaal is er soms meer mogelijk dan verwacht. Op de fiets is dan een gezonde manier om te genieten van de prachtige natuur van bijvoorbeeld de Alpen, Dolomieten, Pyreneeën en dichterbij de Vogezen. Natuurlijk is het daarbij wel van belang om over goed materiaal te beschikken omdat lang niet alle paden even goed begaanbaar zijn. Er bestaat ook een aantal tips die het plezier van fietsen in de bergen kunnen vergroten en die betrekking hebben op allerlei aspecten.
Niet meteen de Alpe d'Huez
In de bergen fietsen wordt beschouwd als een zware manier van fietsen. Veel ervaren fietsers, die alleen de vlakke weg gewend zijn, schrikken ervoor terug. Maar eenmaal de smaak te pakken is dat heel anders. Als de energie, waarover beschikt kan worden, goed wordt benut en er op tijd rustpauzes worden gepland, zijn ook door de onervaren bergrijder zeker wel leuke tochten te maken. Het hoeft ook niet meteen de Alpe d'Huez te zijn en het is ook niet nodig om beroepsrenners als voorbeeld te nemen en hun klimtijden te vergelijken met de eigen prestaties.
Hellingspercentage, rolweerstand en luchtweerstand
Bij een gelijkblijvende inspanning van de fietser kan de snelheid in bergen uiteraard toch veel meer variëren dan op een vlakke weg. Dit is vooral afhankelijk van het hellingspercentage. Maar ook weerstanden die bij een vlakke weg gelden spelen in de bergen een rol zoals de rolweerstand en de luchtweerstand.
Hellingspercentage
Het nemen van een helling is vooral een kwestie van een gevecht met de zwaartekracht. De keuze van het gebruik van de juiste versnelling is eigenlijk een ervaringskwestie die zeer afhangt van het hellingspercentage en de conditie van de fietser. Er bestaan overigens rekenmodellen die te maken hebben met het aantal omwentelingen per minuut en het hellingspercentage. Maar de meeste fietsers zullen liever op hun eigen ervaringen afgaan en gewoon terugschakelen als het hijgen te heftig wordt en de hartslag te snel gaat.
Rolweerstand
De rolweerstand is afhankelijk van het totaal van het gewicht van de fiets en de fietser. Bij een steile klim speelt het gewicht van de fietser een belangrijke rol. Als het gewicht van de fietser met tien procent toeneemt, neemt ook de rolweerstand met ongeveer tien procent toe onder meer omdat de banden door het gewicht vervormen. Het idee dat zwaardere fietsers slechter kunnen klimmen dan lichtere hoeft echter niet waar te zijn. Als het zwaardere gewicht wordt veroorzaakt door een hoger vetpercentage is het wel juist maar als het hogere gewicht een gevolg is van meer spiermassa is er ook sprake van meer vermogen. Daar staat tegenover dat lichtere fietsers vaak beter getraind zijn.
Luchtweerstand
Op de vlakke weg zal een fietser zich zo klein mogelijk maken om de weerstand van de lucht te verminderen. In de bergen speelt de luchtweerstand een minder belangrijke rol dan bijvoorbeeld het hellingspercentage. Daarom zijn andere houdingen belangrijk en zal vaak afwisselend zittend en op de trappers staand worden gefietst waarbij naar de juiste klimpositie van het lichaam wordt gezocht.
Tips voor het fietsen in de bergen tijdens een bergvakantie
Eigen tempo
Meefietsen met iemand die eigenlijk maar net iets harder rijdt zal op de vlakke weg geen problemen opleveren. In de bergen ligt de fietssnelheid veel lager en zal net iets harder veel extra energie kosten om bij te blijven. Gunstiger is daarom voor de meeste klimmers om een eigen tempo aan te houden.
Beter geen angst
De beloning van fietsen in de bergen is het telkens weer geconfronteerd worden met prachtige uitzichten. Na het gevecht met de zwaartekracht wacht dan ook nog een heerlijke afdaling. Fietsers zonder ervaring zullen echter veel in de remmen knijpen terwijl anderen hen voorbij razen. Wie echt bang is loopt het risico van stuurfouten of remfouten te maken wat al menige valpartij heeft opgeleverd.
Juiste lijn in bochten
Het kiezen van de juiste lijn in de bochten kan stuurfouten voorkomen. De lijn moet worden aangepast aan de vorm van de bocht die vooral bij een haarspeldbochten een helling naar binnen maakt. In dat geval is het nemen van een zo royaal mogelijke buitenbocht het veiligst. Rem bij een hoge daalsnelheid ruim voor de bocht al af. Zorg dat het binnenste pedaal in de bocht hoog staat om de grond niet te kunnen raken.
Remmen tevoren oefenen
Het remmen kan beter tevoren goed worden geoefend om uit te vinden wanneer een wiel blokkeert en welke kracht op de voorrem en welke op de achterrem moet worden gezet om niet over de kop te gaan.
Training vooraf aan grote zware tochten
Een goed uithoudingsvermogen is voor elke sport een vereiste dus ook voor bergfietsen. De conditie is vooral bepalend voor het tempo waarin een helling kan worden genomen. Naarmate er meer trainingskilometers worden afgelegd zal de conditie natuurlijk verbeteren. Door een goede training neemt het spierweefsel toe en gaan steeds meer bloedvaatjes rond de spieren open staan om het zuurstofdragende bloed te transporteren.
Eerst acclimatiseren
Ook is het van belang om eerst aan de bergen en de hoogte te wennen waar in het begin van een bergfietsvakantie enkele dagen voor nodig zijn. De lucht is in hoger gelegen gebieden ijler waardoor acclimatiseren noodzakelijk is.
Veiligheid en bescherming bij afdaling
Na het klimmen volgt een afdaling waarvoor de remmen in orde moeten zijn. Tijdens die afdaling, zeker van een wat grotere hoogte, kan het erg koud zijn en wordt veel wind gevangen. Een goede bescherming vormt een windbreker of een regenjasje of de aloude truc van kranten tussen de kleding.
Drinken onderweg
Zorg dat de lichamelijke conditie goed blijft door regelmatig te eten en te drinken. Kies daarvoor plekken waar de weg dat toelaat zoals bijvoorbeeld in een wat vlakkere bocht. Stilstaan op een steile helling zal immers van het opnieuw opstappen soms een moeilijke klus maken.
Lees verder