Hoe komen (Nederlandse) voetbalclubs aan hun geld?
Een voetbalclub moet maandelijks salarissen aan spelers, trainers, stafleden en andere clubmensen betalen. Die bedragen kunnen best hoog oplopen. Een voetbalclub moet dan ook veel inkomsten generen en die inkomsten komen voornamelijk uit sponsoring. Daarnaast haalt een voetbalclub ook op andere manieren geld binnen.
Inkomstenbronnen voetbalclubs
Een voetballer in Nederland verdient in 2016 gemiddeld zo een 250.000 euro bruto per jaar. Dat is een behoorlijk bedrag. Het is echter niets vergeleken met de bedragen die in de (Europese) top van de voetballerij rondgaan. Zo verdient een eerste elftalspeler van Real Madrid wekelijks (!) circa 130.000 euro. Om die salarissen te kunnen betalen moet een voetbalclub veel inkomsten genereren. En die inkomsten komen uit verschillende bronnen.
- Sponsoring
- Seizoenskaarten
- Televisierechten en transfers
- Merchandising
Sponsoring
Sponsoring zijn alle partijen die jouw voetbalclub steunen door middel van geld, diensten of dergelijke. Als tegenprestatie willen zij publiciteit. De meeste inkomsten van een voetbalclub komen uit sponsors. Een voetbalclub heeft sponsors nodig. En het liefst zoveel mogelijk. Een sponsor geeft je namelijk meer financiële mogelijkheden om bijvoorbeeld nieuwe spelers te kopen of salarissen te verhogen. Op het tenue van voetballers staan groot afgebeelde merken. Dit zijn shirtsponsors. In de hoogste voetbalafdeling van Nederland (Eredivisie) liggen de totale shirtsponsorinkomsten jaarlijks rond de 40 miljoen euro. Bekende shirtsponsors in Nederland zijn onder andere Opel, Ziggo en Aegon. Daarnaast staan er ook sponsors op de trainingspakken van de spelers en trainers en wordt er langs de voetbalvelden geadverteerd op billboards.
Seizoenskaarten
Een trouwe achterban zorgt voor veel sfeer in het stadion tijdens wedstrijden, maar ook voor inkomsten. De goedkoopste seizoenskaarten in Nederland kosten ongeveer gemiddeld 175 tot 209 euro. Wanneer een stadion wekelijks gevuld is met veel toeschouwers kan dit dus veel inkomsten opleveren. Een club moet op een aantal belangrijke dingen letten om elke week een vol stadion te kunnen hebben.
- Geen dure seizoenskaarten
- Een team dat goed presteert én goed voetbalt
- Een modern stadion met onder andere sfeertribunes
- Supporters meer invloed geven in de club
Televisierechten en transfers
De televisierechten zijn de live-beelden van een voetbalclub in een voetbalwedstrijd die op televisie worden getoond. Voor die getoonde beelden ontvangen zij een geldbedrag. In Nederland zijn die rechten in handen van Fox (in 2016), het mediabedrijf van Rupert Murdoch. Het geldbedrag dat clubs jaarlijks krijgt is circa 70 miljoen euro en is afgestemd op hun prestaties van de afgelopen tien jaar. Dat betekent dat de eerste vijf teams op deze ranglijst ongeveer de helft van het totale bedrag ontvangen. Naast deze televisierechten ontvangen Eredivisie-clubs ook geld voor de samenvattingen van wedstrijden die op televisie worden getoond. Dit bedrag ligt op ruim 7 miljoen euro en wordt eveneens verdeeld over de 18 clubs in Nederland.
De uitgaande transfers zijn geen vaste inkomstenbron, maar kunnen wel voor wat extra geld in de kas zorgen. Wanneer een speler vertrekt bij een club is er vaak een som geld (transfersom) bij betrokken. Hoeveel deze som is ligt aan de belangstelling voor de desbetreffende speler en diens contractduur. Een speler met een langdurig contract zal meer geld opleveren dan een speler met een eenjarig contract.
Merchandising
Merchandising betekent dat je de merk- en naambekendheid van een instelling probeert te vergroten. In dit geval dus een voetbalclub. Voetbalclubs doen aan merchandising door het verkopen van producten waarop afbeeldingen of teksten staan die gerelateerd aan de club zelf. Denk hierbij aan het clublogo, de clubnaam, de clubkleuren of populaire spelers. Deze producten kunnen bestaan uit van alles. Van drinkbekers tot sokken. Je betaalt voor deze clubspullen veel meer geld dan voor bijvoorbeeld een normale drinkbeker of normale sokken. Alleen omdat iets van jouw favoriete club op deze producten staat afgebeeld besluit je om meer geld hiervoor te betalen. Clubs richten hun aandacht vooral op producten in productgroepen als woningspullen, kamerdecoraties en kleding en accessoires.
Een andere vorm van merchandising is het weggeven van dergelijke producten of diensten bij de aanschaf van andere producten of diensten. Een voorbeeld hiervan is dat je bij het aanschaffen van een seizoenskaart een gesigneerd wedstrijdshirt cadeau krijgt. Dit worden ook wel relatiegeschenken genoemd. Op deze manier bouw je een goede klantrelatie op en genereer je meer inkomsten. Een nieuwe seizoenskaarthouder betaalt immers voor heel het seizoen. Je kunt dit ook op andere manieren doen bijvoorbeeld door het weggeven van een giftbox waarin allerlei kleine souvenirs inzitten, maar ook een folder met alle informatie over seizoen- en wedstrijdkaarten, prijzenlijsten en dergelijke.
Vergelijking buitenland
De clubs in de Eredivisie hebben bijna allemaal een Nederlandse shirtsponsor. Dit komt omdat buitenlandse shirtsponsors geen interesse hebben in Eredivisie-clubs. Zij verleggen hun aandacht naar de grotere competities in Europa zoals Spanje, Engeland en Frankrijk, omdat hier meer geld valt te verdienen. Dat komt doordat clubs in Europa op een aantal punten verder zijn dan Nederland.
- Meer inkomsten uit sportieve prestaties
- Meer bekendheid over heel de wereld
- Meer buitenlandse contacten, sponsordeals en dergelijke
- Meer betere voetballers
Verder zijn de seizoenskaarten in Nederland in vergelijking met bijvoorbeeld Engeland erg goedkoop. Daar betaal je bij bepaalde clubs al ruim 1000 euro voor een seizoenskaart. De televisiegelden liggen tenslotte in het buitenland ook vele male hoger. In Nederland ligt dat bedrag op ongeveer 70 miljoen, terwijl de clubs in Spanje bijna tien keer zoveel ontvangen (600 miljoen). In Engeland is het nog absurder. Daar mogen de clubs een astronomisch bedrag van 6 tot 7 miljard onder elkaar verdelen.