Vaarbewijsplicht in zwaar weer
Steeds meer mensen in Nederland zoeken vertier op het water, echter net zoals op de weg, kunnen er op het water, door gebrek aan ervaring en basiskennis, gevaarlijke situaties ontstaan, zoals aanvaringen, ongevallen met persoonlijk letsel en schade aan waterwerken en schepen. De huidige vaarbewijsplicht voldoet niet meer en dient te worden aangescherpt.
Wie zijn vaarbewijsplichtig?
Vaarbewijsplichtig op dit moment, zijn de eigenaren van schepen die langer zijn dan 15 meter en/of sneller kunnen varen dan 20 kilometer per uur. In de praktijk kan dat betekenen dat een eigenaar van een schip met een lengte van 14,99 meter geen vaarbewijs hoeft te hebben en een eigenaar van een jetschooter die sneller vaart dan 20 kilometer per uur wel vaarbewijsplichtig is.
Waarom vaarbewijsplicht?
De ingevoerde vaarbewijsplicht dient de veiligheid op en rond de Nederlandse binnenwateren te borgen. We hoeven zelf niet gevaren te hebben om in te zien dat de gehanteerde normen ten aanzien van de vaarbewijsplicht gevaarlijke situaties kan veroorzaken. Er vaart een steeds groter wordende vloot op de Nederlandse wateren, waar geen vaarbewijs voor nodig is. Uiteraard speelt de markt hier handig op in, door boten te maken van 14,99 meter lengte.
De vaarbewijsplicht in onze buurtlanden
Hoe hebben onze buurtlanden dit geregeld? Zowel Duitsland als België en Frankrijk hebben de vaarbewijsplicht gekoppeld aan het motorvermogen van een schip. Deze norm zorgt er in ieder geval voor dat aanzienlijk meer eigenaren van schepen hun klein vaarbewijs dienen te halen in deze landen.
Wat mankeert er aan de huidige vaarbewijsplicht?
Met betrekking tot het verbeteren van de veiligheid op en rond de Nederlandse binnenwateren dient de huidige norm aangescherpt te worden. De snelheidsnorm van 20 kilometer of meer voldoet wel, echter de scheepslengtenorm van 15 meter of langer kan voor onveilige situaties zorgen. Met name de hieronder vallende verhuurvloot van motorschepen en zeilschepen tot 15 meter lengte is zorgwekkend te noemen.
Aanpassing van de huidige norm
Als we in Nederland, een van de grootste watersportlanden van West-Europa, de veiligheid serieus nemen, zal er op korte termijn een aangescherpte vaarbewijsplicht ingevoerd moeten worden. Dit kan bereikt worden door de snelheidsnorm van 20 kilometer of meer te handhaven en de scheepslengtenorm van 15 meter of langer terug te brengen naar10 meter of langer.
Vertrouwen op het water
Buiten de vaarbewijsplicht om, is het voor iedere serieuze watersporter een aanrader het klein vaarbewijs te halen. Het zorgt voor meer zelfvertrouwen op het water en meer vertrouwen naar de medewatersporter. Hierdoor wordt niet alleen de veiligheid groter, maar ook vooral het plezier in het beoefenen van de watersport.
Hoe haal ik mijn vaarbewijs?
Als u van plan bent uw Klein Vaarbewijs te halen, kunt u het beste via de Google zoekmachine de woorden typen: 'Klein vaarbewijs + de provicie waar u uw vaarbewijs wilt halen, bijvoorbeeld: klein vaarbewijs Gelderland. U krijgt vervolgens een overzicht van vaarscholen in de provincie Gelderland, waar de cursus Klein Vaarbewijs 1 en Klein Vaarbewijs 2 wordt gegeven. Voor de examenaanvraag dient u zich individueel aan te melden. Dit doet u op de website
CBR. Op deze website kunt u aan de hand van uw agenda een voor u geschikte datum opzoeken en deze examenplek reserveren.