Vaarbewijs halen:voor iedere watersporter een aanrader

In Nederland geldt een vaarbewijsplicht voor schepen langer dan vijftien meter en/of schepen die sneller kunnen varen dan twintig kilometer per uur. Maar het is voor iedereen aan te raden het vaarbewijs te halen, want het wordt steeds drukker op het water en er ontstaan meer en meer aanvaringssituaties. Het is zaak dan juist te reageren en dat geldt ook als je niet vaarbewijsplichtig bent.

Aanvaringsrisico op het water - enkele voorbeelden

Het blauwe bord

U vaart op de Gelderse IJssel, keurig aan stuurboordwal - dus aan de rechterzijde van het water - en recht vooruit ziet u een groot binnenvaartschip op u afvaren, die het blauwe bord toont. Dit blauwe bord toont het binnenvaartschip, omdat hij besluit aan de verkeerde oever te gaan varen. Dit doet hij om, stroomopwaartsvarend, de binnenbochten te nemen, waar het water minder hard stroomt dan de buitenbocht. U heeft dan ook de verplichting tijdig naar de linkeroever over te steken. Als u hier niet van op de hoogte bent en aan de rechteroever blijft varen kan dit leiden tot een mogelijke aanvaring en op zijn minst tot een gevaarlijke, onaangename ervaring.

Hoofdregel 1 - stuurboordwal houden

Wanneer u op de Nederlandse binnenwateren stuurboordwal houdt, dus aan de rechterzijde van het vaarwater vaart, heeft u voorrang ten opzichte van alle andere schepen. Dus ook als u een klein schip bent. De enige uitzondering is, zoals we al net hebben kunnen zien, beroepsvaart die het blauwe bord toont. Veel onwetenden op het water wijken voor alles en iedereen uit, ook als ze dit niet hoeven en dat kan weer verwarring geven bij mogelijke aanvaringskoersen.

Hoofdregel 2 - klein wijkt voor groot

Een klein schip (< 20 meter) wijkt uit voor een groot schip (> 20 meter), tenzij het kleine schip aan stuurboordwal vaart!
Als u bijvoorbeeld in het midden van het vaarwater vaart, verspeelt u het voorrangsrecht van hoofdregel 1, en dien je tijdig uit te wijken.

Mag en kan ik hier wel varen? - ken de vaarwegmarkering

Wanneer u het betonningssysteem, geldend op de Nederlandse binnenwateren niet kent, kunt u ook voor onaangename verrassingen komen te staan. Zo zijn er boeien die een zandbank markeren of een wrak en zijn er daarnaast boeien die de loop van het vaarwater aangeven.

Kardinaalbetonning
U ziet hier de West-kardinaal. Dit is een boei die aan de westzijde van bijvoorbeeld een wrak wordt neergelegd. De west-kardinaalton is te herkennen aan het topteken, twee zwarte kegels met de punten naar elkaar toe en de kleur van de ton, geel-zwart-geel.Om het wrak veilig te passeren dient u deze boei ten westen te passeren. (u houdt de boei dus ten oosten van u). Zonder deze kennis zult u gegarandeerd bovenop het wrak varen. De kardinaalbetonning kan bestaan uit in totaal 4 boeien, de Noord-Oost-West- en Zuidboei. Bij zandbanken en grote wrakken, dat een groter gebied bestrijkt, worden alle 4 de kardinaaltonnen neergelegd. Elke boei heeft zijn specifieke topteken, kleur en lichtkarakter, zodat 's nachts deze boeien ook goed van elkaar zijn te onderscheiden. Zo heeft de Noord-kardinaal als topteken twee kegels met de punten naar boven wijzend (naar het Noorden) en is de kleur van deze boei zwart boven en geel onder.

Haal uw vaarbewijs

Dit zijn enkele zaken die u tijdens de vaart op rivieren, kanalen en meren goed dient te kennen. Tijdens de cursus Klein vaarbewijs 1 en 2 worden deze onderwerpen uitvoerig behandeld. Naast de uitwijkregels, betonningssystemen, uitrekenen van brughoogten komen ook de uitrusting- en veiligheidseisen van schepen ruim aan bod. Als u uw eigen veiligheid serieus neemt en u wilt goed voorbereid uw bootvakantie in gaan, aarzel dan niet een vaarcursus bij u in de buurt te volgen. U kunt hiervoor het beste google raadplegen. Het examen wordt door Vamex afgelegd en kan zowel op doordeweekse dagen als op zaterdagen worden gereserveerd.
© 2010 - 2024 Nautisc1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Een klein vaarbewijs halenEen klein vaarbewijs halenSome heb je een vaarbewijs nodig om te mogen varen. Lees hier alles over het kleine vaarbewijs, de kosten van een klein…
Vaarwijzer: Vaarbewijs halenIn Nederland geldt een vaarbewijsplicht voor schepen die langer zijn dan 15 meter of sneller kunnen varen dan 20 km per…
Vaarbewijsplicht in zwaar weerSteeds meer mensen in Nederland zoeken vertier op het water, echter net zoals op de weg, kunnen er op het water, door ge…
Jetski of waterscooter, wat is het verschil?Jetski of waterscooter, wat is het verschil?Een jetski of waterscooter is eigenlijk niet hetzelfde. Een Jetski is een apparaat waar je een persoon op kunt vervoeren…

Onderhoud aan uw schipOnderhoud aan jachten is essentieel voor het behoud en de veiligheid. Bij achterstallig onderhoud zal, indien dit niet w…
Kevin Langeree: Vliegende Hollander - Beste kitesurferVan april tot december leeft wereldkampioen kitesurfen Kevin Langeree vanuit zijn tas. Elke dag naar het strand, wachten…
Nautisc1 (45 artikelen)
Laatste update: 06-01-2011
Rubriek: Sport
Subrubriek: Watersport
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.