Onderhoud aan uw schip

Onderhoud aan jachten is essentieel voor het behoud en de veiligheid. Bij achterstallig onderhoud zal, indien dit niet wordt hersteld, een boot snel aftakelen. Een boot heeft het zowel gedurende het vaarseizoen als tijdens de winterstalling zwaar te verduren. Een goed gebouwd schip kan daar tegen, mits het nodige jaarlijkse onderhoud wordt verricht. Door weer en wind en intensief gebruik krijgt zelfs een nieuw schip na één vaarseizoen een verweerd uiterlijk.

Onderhoud aan het onderwaterschip

Bij het uit het water halen van uw boot dient het onderwaterschip direct te worden gereinigd, bij voorkeur met een hogedrukspuit. Zo wordt de algenlaag grondig verwijderd en kan na een korte behandeling weer een nieuwe laag antifouling worden aangebracht. Dit is ieder jaar noodzakelijk, omdat de algenwerende middelen in deze verf na één vaarseizoen zijn uitgewerkt. De antifouling dient enkele dagen vóór de tewaterlating worden aangebracht, omdat de actieve middelen na aanbrengen direct gaan uitwerken. Voor de juiste werkwijze verwijs ik u naar het artikel: Welke antifouling voor uw onderwaterschip?

Onderhoud aan de motor

De bedrijfszekerheid van een scheepsmotor wordt voornamelijk bepaald door het onderhoud. Het winterklaar maken van de motor is, afhankelijk van type motor, goed zelf te doen. Samengevat bestaat het onderhoud uit de volgende onderdelen:
  • Aftappen van koelwater (bij open koelsysteem)
  • Antivries vloeistof in het systeem pompen
  • Olie verversen en oliefilters vervangen
  • Brandstoftank geheel vullen en brandstoffilters vervangen
  • Impeller van koelwaterpomp vervangen, danwel omdraaien
  • Electrische bedrading en contacten inspuiten en accupolen invetten.
Voor een volledige beschrijving van bovenstaande aandachtspunten verwijs ik u naar het artikel: Winterklaar maken van uw boot

Onderhoud aan de romp

Vooral ter hoogte van de waterlijn zal de romp zijn aangetast en zit er meestal een kalklaag op. Ook bij de boeg is dit vaak het geval. Er zijn uiteraard speciale schoonmaakmiddelen te verkrijgen, maar daar hangt vaak een 'speciaal' prijskaartje aan. Wat ook goed werkt is de kalklaag insmeren met citroensap. U koopt een paar citroenen, snijdt deze in dikke schijven, waarmee u de romp insmeert. Vervolgens een uur laten inwerken en afspoelen met schoon water. Daarna wast u de gehele romp met bootshampoo en spoel weer af met schoon water. Tot slot brengt u weer een nieuwe waslaag aan en u kunt uw haren weer kammen in de weer glimmende romp. Kijk ook goed naar beschadigingen en diepe krassen. Deze moeten worden dichtgeplamuurd, bij voorkeur met twee- komponentenverf afwerken en polijsten. Dit is een secuur werkje; is dit niet uw ding, dan kunt u dit beter uibesteden.

Onderhoud aan de kajuitopbouw en dekken

Ook hier geldt dezelfde remedie als het onderhoud aan de romp: eerst goed met bootshampoo wassen, afspoelen met water en in de was zetten. Zorg ervoor dat de antislip op de dekken in goede staat is, afhankelijk van het soort antislipmateriaal dat is toegepast: Bij een teakhouten dek kunnen na verloop van tijd de kitnaden loslaten; de oude kit moet verwijderd worden, voordat de nieuwe kit wordt aangebracht. Dit is een moeilijke klus die beter door een professional kan worden uitgevoerd. Is er antislipverf aangebracht op de dekken, dan is het aan te bevelen deze verf ieder jaar, of om de twee jaar opnieuw aan te brengen, afhankelijk van de hoeveelheid vuil die zich heeft vastgehecht op de verf. Ook het dekbeslag, zoals de bevestiging van de scepterpotten aan dek, genuarails, bevestiging van kikkers en bolders, de bevestiging van de preekstoel voor en achter verdienen aandacht: loop alle bout/moer verbindingen na en draai waar nodig de parkerschroeven vast.

Staand - en lopend want

Loop de mast na op onregelmatigheden, zit de zaling nog goed, zijn de zeilbeschermers op de uiteinden van de zaling nog in goede staat? Controleer ook de bedrading van marifoon en verlichting, vooral de deckpluggen van de navigatieverlichting en marifoonantenne willen nog wel eens gebreken tonen. Haal dan alles uit elkaar en zorg voor goede, opnieuw gesoldeerde verbindingen. De deckpluggen kun u het best waterdicht maken door vanaf de bedrading gevulkaniseerd tape toe te passen. Het is raadzaam de verstaging van de mast af te koppelen (merk de verstaging met labels!). Controleer de verstaging op vleeshaken of openstaande tieren: vervang deze verstaging! Olie alle spanschroeven en draai ze in de juiste stand, zodat u bij de tewaterlating niet voor verrassingen komt te staan. Loop alle vallen en schoten na. Als er vallen door slijtage vervangen moeten worden, maakt u aan de oude val met een knoopje en tape een dun lijntje vast. Wannneer u de oude val uit de mast trekt, wordt dit dunne lijntje in de mast getrokken; de nieuwe val kan dan weer via het ingebrachte lijntje in de mast worden getrokken. Zorg ervoor dat u het dunne lijntje voorziet van een label met de juiste valnaam!

Tip: Wanneer vallen, schoten en landvasten nog niet versleten zijn, maar er smerig uitzien, kunt u deze gerust in de wasmachine op 40 of 60 graden wassen, ze komen er weer als nieuw uit!

Voor een overzicht van gerelateerde artkelen: Watersport
© 2010 - 2024 Nautisc1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Boot kopen: Waarop letten bij het kopen van een boot?Wie wil er geen boot kopen in Nederland? Dit land heeft zoveel plassen en rivieren, die er gewoon om vragen om bevaren t…
Een zeilboot of zeiljacht kopen, waar moet u op letten?Een zeilboot of zeiljacht kopen, waar moet u op letten?Een zeilboot of zeiljacht geeft u vrijheid op het water. Zeilboten worden tegenwoordig gemaakt van allerlei materialen,…
KNRM – Grote beurt voor alle reddingbotenKNRM – Grote beurt voor alle reddingbotenDe reddingboten van de reddingmaatschappij hebben af en toe een onderhoudsbeurt nodig. De KNRM laat alle reddingboten di…
Walk-to-Work Vessel van Royal WagenborgWalk-to-Work Vessel van Royal WagenborgDe Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) heeft een nieuw type schip in gebruik dat de Walk-to-Work vessel wordt genoem…

Open zeilboot kopen: informatieOpen zeilboot kopen: informatieEen boot uitkiezen is net zoiets als het aangaan van een nieuwe vriendschap: je moet elkaar liggen en dezelfde dingen le…
Vaarbewijs halen:voor iedere watersporter een aanraderIn Nederland geldt een vaarbewijsplicht voor schepen langer dan vijftien meter en/of schepen die sneller kunnen varen da…
Nautisc1 (45 artikelen)
Laatste update: 06-01-2011
Rubriek: Sport
Subrubriek: Watersport
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.