InfoNu.nl > Sport > Watersport > Welke antifouling voor uw onderwaterschip?

Welke antifouling voor uw onderwaterschip?

Als het voorjaar zich aandient wordt het de hoogste tijd voor booteigenaren het nodige onderhoud te verrichten, voordat de boot te water kan. Het onderwaterschip krijgt het gedurende het vaarseizoen zwaar te verduren en het is dan ook belangrijk het gedeelte onder de waterlijn van uw boot goed te beschermen. Antifouling is een onderwaterverf die uw boot goed beschermt. Maar welke antifouling heeft u nodig, gelet op type schip en vaargebied en waar moet u op letten bij het aanbrengen van de verf?

Wat is antifouling?

Antifouling is een verfsoort waarbij biociden,koper, chloorrubber en/of andere aangroeiwerende middelen zijn toegevoegd.
Het is dus in de eerste plaats aangroeiwerende verf, waarmee wordt voorkomen dat algen, schelpjes en mosselen zich vasthechten op het onderwaterschip.
In de tweede plaats zorgt de antifouling ervoor dat het onderwaterschip goed geconserveerd blijft, waardoor de levensduur en waarde van uw boot optimaal blijft.

Is het aanbrengen van antifouling nodig?

Het antwoord is nadrukkelijk JA. Wanneer er geen antifouling op het onderwaterschip wordt aangebracht, ontstaat er al snel een forse aangroei (baard) en kunnen op den duur de volgende problemen ontstaan:
  • Snelheidsverlies: door de aangroei ontstaat er extra weerstand, waardoor de boot een halve tot twee mijl per uur langzamer zal varen.
  • Extreem brandstofverbruik: door het langzamer varen zal middels extra motorvermogen getracht worden de snelheid op te voeren. Dit kost aanzienlijk meer brandstof (10 tot 30 procent)
  • Aantasting van de onderlagen en corrosie.
  • Bij polyester schepen: een versneld optreden van osmose (blaasvorming, waardoor het polyester wordt aangetast).
  • Aantasting van levensduur en waarde van uw boot.

Welke antifouling moet ik aanbrengen? - stap 1

Voor het antwoord op deze vraag moet u zich het volgende afvragen:
  1. Is mijn vaargebied uitsluitend op zoetwater?
  2. Is het vaargebied gelegen op zoetwater, maar zo nu en dan op zoutwater?
  3. Is mijn vaargebied zoetwater, maar voor wat langere tijd ook zoutwater?
  4. Is mijn vaargebied meestal op zoutwater en soms op zoetwater?
  5. Is van het vaargebied en de haven bekend dat er sterke aangroei heerst?

Op basis van bovenstaande criteria komen we tot de volgende indeling:

Soort antifoulingzout waterbrak waterzoet water
ChloorrubberXXXXXX
KoperhoudendXXXXXXX
BiocidehoudendXXXXXXX
Koper- en biocidevrij----XXXX
  • X = Minder geschikt
  • XX = Geschikt
  • XXX = Zeer geschikt
  • ---- = Af te raden

Welke antifouling moet ik aanbrengen? - stap 2

Naast de indeling van vaargebieden dient u ook te letten op de vaarstijl en snelheid:
  • Snelle motorboten hebben een harde antifouling nodig, zodat ook bij hoge snelheid de antifouling zijn werking behoudt.
  • Wedstrijdzeilers gebruiken een dunne laag, zelfslijpende antifouling, die gaandeweg het seizoen steeds dunner wordt.
  • Wadvaarders die geregeld droogvallen dienen ook een harde, robuuste antifouling te gebruiken; de zachte, zelfslijpende antifouling zal bij droogvallen er snel afschuren.

Hoe breng ik de antifouling aan?

  • U dient de antifouling in het voorjaar aan te brengen, bij voorkeur enkele dagen vóór de tewaterlating. Dit is nodig, omdat de antifouling, zodra deze wordt aangebracht, al gaat uitwerken.
  • Bij het aanbrengen van harde antifouling kunt u de oude laag eenvoudig met een natte schuurspons gladschuren. Vervolgens maakt u de romp schoon met ammoniak en kunt u met een roller de nieuwe antifouling aanbrengen.
  • Voor een goede dekking van de antifouling, brengt u twee lagen aan.
  • Zorg ervoor dat op de gedeelten waar het onderwaterschip het zwaar te verduren krijgt een extra dikke laag wordt aangebracht. Vooral onder de waterlijn, de boeg en het achterschip bij het roerblad ondervinden extra slijtage.

Samenvattend:

Voor het bepalen van de juiste antifouling kijkt u eerst naar het vaargebied. Vervolgens naar de vaarstijl en gewenste snelheid.
Raadpleeg bij twijfel een professional en lees de uitgebreide documentatie van de fabrikant. laat u dus goed informeren, voordat u de antifouling aanbrengt.
Antifouling is duur, maar absoluut een noodzaak voor behoud van uw schip.
© 2010 - 2019 Nautisc1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Onderhoud aan uw schipOnderhoud aan jachten is essentieel voor het behoud en de veiligheid. Bij achterstallig onderhoud zal, indien dit niet w…
Checklist bij koop tweedehands bootDe 2e hands botenmarkt heeft een zware tik gehad door de aanhoudende economische crisis, waardoor de gemiddelde verkoopp…
Een zeilboot of zeiljacht kopen, waar moet u op letten?Een zeilboot of zeiljacht kopen, waar moet u op letten?Een zeilboot of zeiljacht geeft u vrijheid op het water. Zeilboten worden tegenwoordig gemaakt van allerlei materialen,…
Voor elk karwei een verfsoortVoor elk karwei een verfsoortVerven is zeker niet alleen een karwei voor een vakman. Heel veel doe-het-zelvers zijn handig in het opknappen van de mu…
Tegels verven, hoe doe je dat?Tegels verven is een goed alternatief als je een klein budget hebt. Het vervangen van oude tegels door nieuwe kost vaak…

Reageer op het artikel "Welke antifouling voor uw onderwaterschip?"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Mark, 20-11-2014 14:50 #4
Zoals ik dit verhaal lees kan ik het beste een zelfslijpende antifouling kopen.
Heeft iemand enig idee waar ik meer informatie kan krijgen over deze antifouling (of andere antifoulings) En waar kan ik deze antifouling het beste (en zo goedkoop mogelijk kopen)?

bij voorbaat dank.

Thys P., 16-10-2013 15:21 #3
Welke antifouling moet ik gebruiken en hoeveel heb ik nodig. boot van staal 8.50 op 2.50 en hier de prijs van graag dank u
laat ik u met vriendelijke groeten paul.

Nautisc1 (infoteur), 22-08-2010 16:07 #2
Beste heer van der Veer

Bedankt voor uw relaas. Als auteur van dit artikel wil ik de lezers erop attenderen dat uw uiteenzetting een stalen schip betreft en in mindere mate geldt voor polyester- en houten schepen. Het artikel beoogt een algemene indruk te geven van het onderhoud, geldend voor alle schepen.

H. M. van der Veer, 15-08-2010 18:51 #1
Ook al ben ik geen verfchemicus of -deskundige, toch kan ik misschien wat ervaringstips kwijt voor antifouling-onderwaterschip behandeling. Het lijkt me helaas onmogelijk om een sluitend advies te geven omdat de ideale bescherming en behandeling sterk afhangt van het type schip, de bestaande verflagen, het vaargebied de weersgesteldheid, de accomodatie en mogelijkheden van de watersporter. Uit ervaringen in de hoedanigheid van technisch bestuurslid van een redelijk grote jachthaven is mij gebleken dat de doorsnee eigenaar van een nieuw schip er geen idee van heeft wat hem te wachten staat aan toekomstig onderhoud met bijbehorende kosten. Dit is vaak de oorzaak van vroegtijdige verkoop van de boot en/of achterstallig- of gebrekkig onderhoud. Nog los van overig schilderwerk moet voor een doorsnee stalen schip, afhankelijk van onderwateroppervlak, al gouw gerekend worden op zo'n? 500 tot? 1000 per seizoen voor antifouling, excl. arbeid en voorbehandeling.
Zo'n 20-jaar ervaring met eigen stalen motorjachten van ca. 13,00x4,00 meter wil ik hierbij graag ter discussie stellen.
Mijn huidige schip werd op de werf na de bouw prima voorbehandeld met epoxy coatings maar helaas werden lasspetters onzorgvuldig verwijderd waardoor het krabben en schuren wordt bemoeilijkt. Aanvankelijk was zelfslijpende (zachte) antifouling voorzien waarover jaarlijks één à twee nieuwe lagen werden aangebracht. Van aangroei in zoet water was geen sprake, echter na zes of 7 lagen onstond een soort craquelé-effect waardoor antifouling deels losgeraakte en de voorbehandeling zeer tijdrovend werd. Op de waterlijn was al na enkele maanden nauwelijks of geen antifouling meer aanwezig. Altijd werd tussen de lagen intensief geschuurd en goed ontvet. Behandeling vond steeds plaats in een productiehal bij minimaal 10 C°.
Nadat mijn belangstelling werd gewekt door een advertentie besloot ik om het "utrasonore algenkiller" systeem in te bouwen waarbij antifouling voortaan overbodig zou zijn. Na één volledig seizoen standby te zijn geweest kwamen er tijdens de winterberging twee kruiwagens mosselschelpjes tevoorschijn die na twee dagen krappen moeizaam verwijderd konden worden. Verdere informatie hierover lijkt me overbodig.
Vanwege het voorgaande besloot ik over te gaan op harde, koperhoudende antifouling hierbij moesten de oude zelfslijpende lagen geheel worden verwijderd, geen plezierig karweitje overigens. Met de hogedrukspuit met freeskop, een harde borsel gedoopt in een emmer met scherp zand en een goede verfkrabber werd dit uiteindelijk geklaard in twee dagen. Vervolgens werd een epoxy hechtlaag voorzien waarover twee lagen koperhoudende antifouling werden aangebracht. Na één vaarseizoen bleek deze bescherming afgezien van wat kleine beschadigingen nog in zeer goede staat.
Op en net onder de waterlijn werd met goed resultaat een twee componenten waterlijnverf zonder antifouling aangebracht. Omdat deze laag hard en zeer glad is is een geringe aangroei en kalkafzetting gemakkelijk te verwijderen zonder dat de verflaag te veel wordt aangetast. Wel dient het oppervlak hierbij goed glad en niet ruw te zijn.
Anodes en de juiste plaatsbepaling hiervan zijn erg belangrijk om ernstige aantasting (pitvorming) a.g.v. electrolytische inwerking door andere metalen (brons e.d.) van het bodemstaal te voorkomen of te beperken. Voor een optimale werking is het aan te bevelen om anodes na elk seizoen te verwijderen om het kratervormig aangetaste oppervlak weer glad te slijpen. Anodes kunnen slechts functioneren bij een goed massacontact met de scheepshuid.
Mijn betrokkenheid bij onderhoud bij zeer veel watersporters heeft mij geleerd dat veel van hen onvoldoende tijd besteden aan het opruwen (schuren) en ontvetten van de ondergrond alvorens antifouling aan te brengen. Dit meestal als gevolg van dit vermoeiende, bovenhandse karwei in het soms ongure voorjaar. Zelf monteer ik hiervoor steeds een harde boender op een stevige steel, de natte boender wordt dan steeds in een emmer met droog scherp zand gedoopt. Nadat het bodemoppervlak hiermee stevig is afgeschrobd kan het met schoon water worden afgespoeld. Na droging is ontvetten dan overbodig. Wel dient de schuursel- en schrobwateropvang te voldoen aan de geldende eisen van de werf of haven. Droogschuren wordt sterk afgeraden vanwege gezondheidsschadelijk stof.
Ook de omgevings- en bodytemperatuur zijn belangrijk voor de goede vloeiing, hechting en uitharding. Doorgaans zijn de omgevingstemperatuur en weersgesteldheid tijdens een vroege tewaterlating niet optimaal en doet men er beter aan de werkzaamheden even uit te stellen of in een loods uit te voeren.
Ook doet men er verstandig aan om in twijfelgevallen een goed verfadvies in te winnen. Over het algemeen geldt ook dat duurzaamheid en resultaat afhankelijk zijn van ondergrond, voorbehandeling en verfkwaliteit.
Met dit relaas hoop ik andere watersporters te dienen die in vergelijkbare omstandigheden verkeren. Voor mijn gevoel geldt voor iedere hobby dat een hobby pas een echte hobby is als de beoefenaar deze zelf en volledig uitoefend door niet de minder comfortabele werkzaamheden aan anderen over te laten.

Infoteur: Nautisc1
Laatste update: 06-01-2011
Rubriek: Sport
Subrubriek: Watersport
Reacties: 4
Schrijf mee!