Fietsketting van kunststof voor de racefiets
De ketting van een racefiets brengt de kracht van de renner over op de wielen. Het is belangrijk dat een fietsketting niet alleen sterk is, maar ook licht en soepel loopt. Onlangs maakte een Nederlandse wielerploeg gebruik van nieuwe lichte kunststof-kettingen ontwikkeld door DSM.
Nadelen van de stalen fietsketting
Al ongeveer 130 jaar worden
fietsen voornamelijk aangedreven door een stalen fietsketting die de kracht van de relatief zwakke mens met hoge efficiency ondersteunt. Helaas kan de stalen ketting roesten, moet ze worden ingevet en raakt ze gemakkelijk vervuild. En een Bola del Mundo laat zich toch wat gemakkelijker bedwingen met wat minder ballast, nietwaar? Niet verwonderlijk dat techneuten zich al tientallen jaren het hoofd breken over een alternatief voor onze vertrouwde stalen fietsketting.
Een fietsketting van kunststof
Al vaker is de gedachte geopperd om de stalen fietsketting te vervangen door een kunststof ketting. Maar kunststof was tot dusver onvoldoende sterk en slijtvast voor de
wielersport. De kracht die door de voet op de pedalen wordt uitgeoefend, kan immers door de aandrijving via de tandwielen wel met een factor 5 vermenigvuldigen. Dus 10 kg. belasting op het pedaal kan uitgroeien tot 50 kg. spanning op de ketting. Ook zouden kunststof schakels en bussen sneller slijten vergeleken met het geharde staal in onze huidige kettingen.
Polyamide stuwde Nederlandse Paralympics wielerteam
Tijdens de Paralympics in Londen 2012 maakte de Nederlandse wielerploeg gebruik van ultralichte en sterke kunststofkettingen. Bedoelde kettingen werden ontwikkeld door DSM Engineering Plastics (Singapore) in samenwerking met KMC, ’s werelds grootste fabrikant van fietskettingen. Het materiaal (ketting en tandwielen) zijn vervaardigd van Stanyl, een vervangend product voor staal. Het is lichter en gaat met minder wrijving gepaard, waardoor men hogere snelheden behaalt.
Eelke van der Wal, coach van de Paralympische wielerploeg, was laaiend enthousiast over de nieuwe vinding: “Dit is de toekomst! Het is gegarandeerd iets dat alle wielrenners zullen willen gebruiken op de Olympische Spelen in Rio de Janeiro, en wij mogen het nú al gebruiken”. En inderdaad, naar het zich laat aanzien kan de kunststof ketting de kansen op een
Olympische gouden medaille aanzienlijk verhogen.
Lage wrijving stimuleert de fietssnelheid
Bij racefietsen zijn de schakels erg belangrijk omdat die de contactpunten vormen tussen de tandwielen en de ketting en daarbij de enorme kracht uitgeoefend door de sporter, overbrengen naar de wielen. De ketting moet niet alleen ijzersterk zijn maar tegelijk ook soepel en zonder schuren langs het tandwiel lopen.
De nieuwe kettingen en tandwielen maken gebruik van DSM Stanyl, een hoogwaardige polyamidevezel, in plaats van staal. Dat betekent dat de kettingen niet alleen minder gewicht hebben maar zich ook met minder wrijving voortbewegen, wat zich bij elke pedaaltred vertaalt in meer snelheid met dezelfde inspanning.
Stanyl straks ook voor de gewone fietsketting
Stanyl polyamide 46 wordt al gebruikt in een brede range van industriële tandwielkasten en kettingsystemen, waarbij een lage slijtage, de lage wrijving en een laag gewicht klanten voorziet van een meer efficiënte en stille vervanger van metalen. In de toekomst zal Stanyl ook worden gebruikt voor gewone fietskettingen.
De kunststof fietsketting kan naast het
elektronisch schakelen als een van de meest opzienbarende innovaties binnen de hedendaagse wielersport worden beschouwd. Groot pluspunt bij gebruik van Stanyl is dat een piepende ketting en olie smeren in de toekomst waarschijnlijk definitief tot het verleden behoort.