Ik wil racen, waar moet ik beginnen?
Racen is een dure hobby waar veel bij komt kijken. Je kunt je inkopen bij een team, maar dat kost een hoop geld. Het is ook mogelijk om vrijblijvender en goedkoper te racen. Dit artikel bevat informatie over de te volgen stappen om te beginnen, en met plezier bezig te kunnen blijven, met racen. Uiteraard zijn er andere mogelijkheden maar wie de hieronder beschreven stappen volgt, is gegarandeerd van plezierig en competitief racen met een fiar budget.
Vrij rijden, goedkoop racen zonder poespas: het kan.
Wie het budget of de tijd niet heeft om in competitief verband te racen, of wie hier simpelweg geen zin in heeft, kan ook op een minder hoog niveau terecht. Het is namelijk mogelijk om met enige regelmaat met een klein budget en zonder al te veel restricties op het circuit te racen.
Rensportschool Zandvoort organiseert meerdere malen per jaar "Vrij rijden". Vrij rijden is ideaal voor diegenen die eens met hun straatauto het circuit op willen. Dit laagdrempelige concept maakt het voor vrijwel iedereen mogelijk om met de eigen auto wat ronden te rijden op het circuit van Zandvoort. Echter, door het laagdrempelige karakter gelden er wel enkele restricties. Wie serieus wil racen en in competitief verband snelle rondetijden wil neerzetten, kan maar beter wegblijven. De Vrij rijden dagen zijn voor iedereen toegankelijk. Dit betekent dat een grote variëteit aan auto's en bestuurders zich meldt op het circuit. Langzame en snelle auto's zijn present, alsmede onervaren en meer ervaren bestuurders. Daarom deelt de organisatie de dag in in klasses. De Toerklasse is bedoeld voor beginnende of ervaren rijders met een gewone straatauto. De Sportklasse is bedoeld voor de ervaren rijder met (licht aangepaste) straatauto of lichte cursusauto. De Supersportklasse tenslotte is er alleen voor zeer snelle en ervaren rijders. Alleen straatauto's met de nodige aanpassingen worden toegelaten, alsmede een beperkte selectie aan raceauto's.
Houd er dus rekening mee dat je, mocht je mee willen doen, in eerste instantie wordt ingedeeld in de Toerklasse. In deze klasse (en ook over het algemeen) dient er voorzichtig gereden te worden. Zo mag er slechts op bepaalde plekken worden ingehaald en treedt de organisatie streng op bij wangedrag.
Het grote voordeel van Vrij rijden is dat je als deelnemer mee kunt doen aan een echte circuitdag voor weinig geld. Een sessie van 20 minuten kost 20,-. Baanmarshals, safetycars en circuitdoktoren zijn aanwezig en eetcafé Mickey's is geopend. Ook kan er voor 10,- extra per sessie een raceinstructeur meerijden om je van tips te voorzien.
Vrij rijden is aldus uitstekend geschikt voor mensen die éénmalig, met enige regelmaat of zonder verplichtingen met hun eigen auto op het circuit willen rijden. Heb je echter meer ambities, wil je echt hard racen, wellicht in competitieverband, en inhalen, dan raad ik je nogmaals aan om een ander alternatief te zoeken.
Een stapje hoger: de Vijverberg Trofee.
Anders dan de naam doet vermoeden, is de Vijverberg Trofee geen competitie, maar een regelmatig terugkerend evenement waarbij deelnemers vrij kunnen rijden op de circuits van Assen en Zandvoort. Ten opzichte van Vrij rijden staat de Vijverberg Trofee een stapje hoger. De Vijverberg Trofee is de beste mogelijkheid tot vrij rijden die ons land kent. Wil je nog verder gaan dan kom je terecht bij racen in competitieverband.
De Vijverberg Trofee kenmerkt zich door de aanwezigheid van veel snelle auto's. Porsche's, Ferrari's, Lamborghini's en Lotussen zijn hier eerder regel dan uitzondering. Maar ook hier gelden regels gelijk aan die bij Vrij rijden: plezier staat voorop en dus dient er netjes gereden te worden. Ook bij de Vijverberg Trofee is het circuit volledig operationeel, wat inhoudt dat de baanposten bezet zijn en dat alle voorzieningen in gebruik zijn.
De Vijverberg Trofee werkt niet met sessies. Voor een eenmalig bedrag, mag er een hele dag gereden worden. Het is raadzaam om van te voren in te schrijven gezien de populariteit van het evenement. Per evenement mogen maximaal 60 deelnemers meedoen. De kosten per evenement variëren van 200,- tot ongeveer 500,-. De Vijverberg Trofee is dus aanzienlijk duurder dan Vrij Rijden, maar je krijgt er ook meer voor terug. De hele dag door (meestal duurt een dag van ca. 13:00 tot ca. 17:00) mag er gereden worden. Vanuit dat standpunt is de Vijverberg Trofee een zeer interessant evenement voor mensen die, zij het eenmalig of regelmatig, op Zandvoort of Assen willen rijden. Het evenement geldt als "plafond" van het vrij rijden. Meer dan dit is er niet te vinden, de volgende stap is toch echt competitief rijden. Voor beginnende rijders is het raadzaam om eerst bij Vrij Rijden wat ervaring op te doen, gezien het behoorlijke snelheidspotentieel van de Vijverberg Trofee.
In competitieverband racen: waar moet ik beginnen?
Stel, je hebt enkele malen meegedaan aan Vrij Rijden of de Vijverberg Trofee, maar je wilt meer. Dan kun je in competitieverband gaan racen. Dit aspect van racen heeft de naam erg duur te zijn. Dat klopt over het algemeen ook, maar ook voor iemand met een wat meer bescheiden portemonnee is het mogelijk om in competitieverband te racen (en op flink hoog niveau). Voordat het echter zo ver is, dien je wel een aantal stappen te ondernemen die niet alleen moeite, maar ook geld kosten. Wil je in competitieverband gaan racen, dien je een gedegen plan op te stellen, waarbij je niet over één nacht ijs kunt gaan. Hieronder wordt in chronologische volgorde beschreven hoe je in competitieverband kunt gaan racen.
Het begin: het behalen van de racelicentie.
Wie in Nederland in competitieverband wil racen, dient in het bezit te zijn van een racelicentie. Het behalen van de racelicentie is dan ook altijd de eerste stap voor iemand die wil gaan racen. Binnen Nederland kan de racelicentie op een zeer beperkt aantal manieren worden behaald. Zo zijn er enkele automagazines en autoclubs die in samenwerking met instructeurs een racecursus aanbieden. De gebruikelijke methode is echter het volgen van een cursus bij de Rensportschool Zandvoort. Dit is naar mijn mening ook de beste manier, vandaar dat ik mij zal beperken tot het bespreken van louter deze mogelijkheid.
Rensportschool Zandvoort leidt al decennia lang mensen op tot coureur. Zij maken gebruik van ervaren instructeurs, die zelf vaak tevens (ex)coureur zijn. Zo kan het zijn dat je les krijgt van Huub Vermeulen, Michel Schaap, Jan Joris Verheul, Jaap van Lagen, Tim Coronel of één van de vele andere bekende instructeurs van de RSZ. Het doel van de cursus is het behalen van de KNAF racelicentie, die de poorten van de Nederlandse autosport opent. De cursus bestaat uit een theorie- en praktijkgedeelte waarin de cursist examen moet doen. Alleen als de cursist op beide onderdelen zijn of haar examen haalt, wordt de felbegeerde racelicentie gehaald. Er moet dus intensief worden opgelet en veel worden gereden. Alle facetten van het autorijden en racen komen aan bod: slippen, slalom, remtechniek, slipstreamen, in- en uitremmen, safetycartraining, starttechniek en natuurlijk de ideale lijn een heel veel ronden rijden maken allemaal deel uit van het programma.
Je kunt met je eigen auto aan de cursus deelnemen op voorwaarde dat de auto niet te veel geluid produceert en beschikt over een deugdelijke 2e stoel, zodat de instructeur kan meerijden. Heb je geen eigen auto, dan kun je een auto huren. Verder is het dragen van een goede racehelm verplicht.
Op dit moment kost het volgen van de cursus bij Rensportschool Zandvoort tussen de 1.695,- en 1.795,-, afhankelijk van het tijdstip en type cursus. De cursus wordt slechts twee keer per jaar gegeven.
De racelicentie is gehaald, nu wil ik racen. Wat zijn mijn mogelijkheden?
Het A-programma van de Nederlandse autosport is bij veel mensen bekend. Klasses zoals de Formule Ford, Suzuki Swift Cup, Renault Clio Cup en BMW 130i Cup klinken bij iedereen bekend in de oren. Dit zijn echter geen realistische klasses om als onervaren coureur in te stappen. Dat heeft deels te maken met het rijdersniveau en deels met de kosten. Meerijden in één van deze klasses kost al gauw enkele tienduizenden Euro's per jaar, zo niet enkele tonnen (afhankelijk van klasse, team en eventuele schade). Dit is dus niet voor velen weggelegd en zelfs als je dit zou kunnen betalen, is het raadzaam om eerst in de luwte ervaring op te gaan doen. Want, zo zal iedere coureur je vertellen, racen leer je pas echt na het behalen van je licentie. Bovendien heb je in het A-programma van de Nederlandse autosport weinig te zoeken, tenzij je een professionele racecarrière ambieert.
Zo'n tien jaar geleden merkte Huub Vermeulen op dat er onder cursisten veel behoefte was om met een beperkt budget te kunnen racen. Dit leidde tot de oprichting van de stichting DNRT. DNRT is in het leven geroepen voor mensen die met een beperkt budget in competitieverband willen racen. DNRT organiseert diverse raceklasses als de Dacia Logan Cup, de SEAT Endurance Cup en de Volkswagen Golf V Cup. Maar ook in de top van de amateurautosport is DNRT vertegenwoordigd met o.a. de Saker Sportscar Challenge.
Eén van de beste mogelijkheden voor de beginnende coureur om te racen (zo niet de beste) is de Zomer Avond Competitie. De Zomer Avond Competitie bestaat uit meer dan 20 raceklasses, waaronder de bovengenoemde. Door zijn verscheidenheid zit er voor vrijwel iedereen een aantrekkelijke klasse tussen. Alle klasses kenmerken zich door de relatief lage kosten, waardoor je veel waar voor je geld krijgt. De raceklasses zijn onderverdeeld in een A- en B-klasse. Dit artikel is primair bedoeld voor beginnende coureurs, die dus ook nog hun racelicentie moeten behalen. Vanuit dat standpunt behandel ik hier een kleine selectie uit de B-klasse die naar mijn mening interessant is na het behalen van de licentie. De focus ligt hier op betaalbaar racen in competitieverband. Kijk voor meer informatie en het volledige DNRT-aanbod op de website van DNRT.
De ZAC (Zomer Avond Competitie) is zeer interessant voor beginnende coureurs. Er kan gereden worden in zowel sprint- (BMW E36/325ti Compact, Volvo 360, Saker, DNRT V8) als endurancecompetities (VW Golf TDI, SEAT Ibiza TDI, Dacia Logan). Met een vrij beperkt Budget kan er al worden geracet. De duurdere auto's zoals de Saker en de DNRT V8 zijn voor de beginnende coureur geen optie vanwege het feit dat alleen geoefende coureurs met die snelle auto's uit de voeten kunnen en de seizoenskosten in deze klasse een stuk hoger liggen, om over de aanschaf van de auto of inkoop bij een team nog maar te zwijgen. Het rijden in een BMW E36 of 325ti Compact of Volvo 360 (geen Modena versie) is een stuk interessanter. Op de tweedehands markt zijn er zeer veel van dit soort auto's verkrijgbaar tegen schappelijke prijzen. Ook het huren van een dergelijke auto voor één of meerdere raceweekeinden is goed te betalen. Afhankelijk van het type auto en de staat hiervan moet er voor tussen de 5.000,- en 12.500,- een leuke auto te vinden zijn. Dan zijn er natuurlijk nog de inschrijfkosten en de kosten waarmee je gedurende het seizoen te maken krijgt (defecten, reparaties, etc. maar ook onderdelen, brandstof, banden, pitbox huur enz.). Reken op een kleine 15.000,- voor een heel seizoen voor de "doe het zelver". Diverse teams bieden de mogelijkheid om jezelf als coureur in te kopen. Dat houdt in dat je een plaats bij het raceteam koopt. Dit is over het algemeen (flink) duurder dan zelf een auto kopen en runnen, maar biedt wel een aantal voordelen: zo mag je ervan uitgaan dat een raceteam ervaring heeft en beschikt over capabele monteurs en een goed geprepareerde auto. Een bijkomend voordeel is dat je als coureur in de meeste gevallen niet opdraait voor de kosten van technische defecten die buiten jouw schuld optreden. Laat je echter niet gek maken: dit risico berekent het team uiteraard door aan jou in de prijs voor een seizoen rijden bij het team. Maak je bovendien zelf brokken of maak je iets stuk door je eigen schuld, zul je er hoogstwaarschijnlijk ook zelf voor op moeten draaien.
Het kostenplaatje.
Samengevat kan er voor de beginnende coureur het volgende kostenplaatje worden gemaakt voor een seizoen racen in de ZAC bij het DNRT. De kosten zijn ruim genomen.
Behalen racelicentie: 1.795,-
Aanschaf race-auto: 10.000,-
Budget voor een raceseizoen: 15.000,-
Totaalbudget: 26.795,-
In het bovenstaande voorbeeld ben ik ervan uitgegaan dat je aan de racecursus deelneemt met de (reeds aangeschafte) raceauto. Andere scenario's zijn mogelijk: indien je met een privé-auto deelneemt aan de cursus, blijven de kosten gelijk. Dient er echter een cursus-auto gehuurd te worden, ga dan uit van zo'n 1.000 hiervoor, gedurende de duur van de cursus.
Tevens is het zo dat de enduranceraces worden gereden in teamverband. Het is zowel gezellig en spannend als financieel aantrekkelijk om je samen met vrienden of relaties in te schrijven als team. Zo kunnen drie coureurs de kosten delen en moet er per coureur dus voor minder dan 10.000 een seizoen worden gereden.