InfoNu.nl > Sport > Vechtsport > Wat is de beste vechtsport als het gaat om zelfverdediging?

Wat is de beste vechtsport als het gaat om zelfverdediging?

Wat is de beste vechtsport als het gaat om zelfverdediging? Wat is de beste vechtsport als het gaat om zelfverdediging? Bestaat er zoiets als een ultieme vechtsport? Waar heb je het meeste aan in praktijksituaties en welke sport past het beste bij jou? Lastige vragen.

Het kiezen van de sport die het beste bij jou past

Vroeg of laat gaan de meeste mensen iets aan sport doen. Als volwassene maak je zelf een weloverwogen keuze maar bij kinderen gaat dit anders. Vaak worden kinderen door hun ouders "geholpen" bij de beslissing om een sport te gaan doen. Een goede beslissing! Het is natuurlijk belangrijk dat kinderen aan één of andere sport doen... Voor volwassenen geldt dit natuurlijk net zo hard. Helaas blijkt dat in een groot deel van de sporten die kinderen gaan doen, de ouders degene zijn die de belangrijkste keuze maken bij het kiezen van een sport. Veel kinderen weten nog niet precies welke sport of welke tak van sport ze willen gaan doen dus kunnen ze hierbij wel wat hulp gebruiken. Ouders moeten goed naar het kind luisteren en naar aanleiding daarvan samen met hun kind een beslissing nemen. In de praktijk werkt het helaas niet zo. Ouders stimuleren vaak hun kind om dezelfde (soort) sport te gaan doen als ze zelf doen. Papa zit op voetbal.... Zijn zoontje gaat ook op voetbal... Logisch natuurlijk maar het is erg belangrijk dat kinderen een goed overzicht krijgen van sporten die er zijn en dat ze een sport gaan doen waar ze zich happy bij voelen. Als ze plezier hebben in hun sport en er graag naartoe gaan is de kans dat ze er vroegtijdig mee ophouden een stuk kleiner. Iedere sportclub of sportschool zal kunnen beamen dat veel kinderen starten met een sport en er na een vrij korte periode weer mee ophouden.

Nu de juisten keuze van een vechtsport

Veel kinderen willen op een gegeven moment een vechtsport gaan doen. Daarnaast zijn er ook veel ouders die hun kind op een vechtsport willen doen omdat hun zoon of dochter dan meer zelfvertrouwen krijgt of omdat de ouders bang zijn dat hun kind zich niet zal kunnen verdedigen wanneer het erop aan komt. Een vechtsport kiezen is voor zowel kinderen als volwassenen niet iets wat je zomaar even doet. De een houdt van het over de grond rollen tijdens de judoles en de ander houdt van het rondstuiteren tijdens de tae kwon do les. Weer anderen houden van de karate of boksen. Ga na welke soort sport je het meest aantrekt en ga een keer bij die sport(en) kijken of een proefles meedoen. Bij de meeste sportscholen kan je gratis een proeflesje meedraaien. Doe dat dan ook!! Neem desnoods een proefles bij een aantal verschillende vechtsporten en neem dan je beslissing.

Wat is DE ultieme vechtsport?

Er zijn meerdere sporten waarvan gezegd wordt dat het de ultieme vechtsport is. Iedere sport heeft zijn sterke en minder sterke punten. Natuurlijk is er wel een duidelijk verschil als je gaan kijken naar het nut van de diverse sporten in praktijksituaties. Verderop meer hierover.

Ik wil naast plezier in mijn sport ook echt een vechtsport doen die echt effectief is in praktijk situaties!

Eerst een voorbeeld:
Een echt gevecht op straat duurt meestal maar twee of drie seconden... Als het gevecht na deze paar seconden nog niet is afgelopen is er eigenlijk altijd al beslist wie als winnaar uit het gevecht zal komen. In een echt gevecht is verliezen geen optie want je weet namelijk nooit wanneer je aanvaller zal stoppen. Het belangrijkste op straat is dat je je aanvaller zo snel mogelijk uitschakelt! Het liefst binnen enkele seconden want op straat krijg je geen herkansing!

Bovenstaande klinkt voor de meeste mensen vreemd in de oren. Een gevecht op straat duurt meestal maar enkele seconden. Toch is het 100% waar. Welke sporten vallen naar af als het gaat om een hoge effectiviteit in echte situaties? Aan ALLE vechtsporten heb je iets als het nodig is en het zelfvertrouwen wat je uitstraalt helpt ook lastige situaties te voorkomen.. Maar naar mijn mening vallen vechtsporten als tae kwon do, judo, aikido en boksen (en zo zijn er meer) meteen af als het puur gaat om de effectiviteit. Als je ervan uitgaat dat een sport in enkele seconden over moet zijn dan heb je niets aan tae kwon do omdat je die eerste paar seconden al energie staat te verdoen door heen en weer te stuiteren. Ik geloof dat iets van 75% van alle gevechten op de grond eindigt dus daar heb je een goeie aan judo maar judo mist het gebruik van het stoten. Aikido.. dat moet je zo enorm goed onder de knie hebben wil je er echt iets aan hebben, dat duurt lang voor het zover is. Boksen is naar mijn mening niet compleet genoeg en ook hierbij ga je niet meteen in de eerste seconde voor de kill.
Sporten als bijvoorbeeld krav maga en free fight zijn op zich goed voor op straat. Ook zijn er vormen van karate en thaiboksen die gemaakt zijn voor het gebruik in praktijk situaties.

Een zeer effectieve vechtsport is het Wing Chun. Het is absoluut geen mooie sport om naar te kijken. Het is dan ook geen demonstratiesport. Wing Chun kan je zien als een gestripte versie van kung fu. Alle mooie en lange sierlijke bewegingen zijn weggelaten. Bij Wing Chun wordt ervan uitgegaan dat de aanval de beste verdediging is. Als je aangevallen wordt dan kruip je niet zoals bij de meeste sporten in je verdediging en doet een tegenaanval wanneer je de kans daarvoor krijgt maar je verdedigt jezelf door zelf aan te gaan vallen. De aanvaller zal raar opkijken. Hij verwacht een verdedigende houding en niet dat zijn tegenstander terug slaat als verdediging... en al helemaal niet dat de stoten zijn richting opkomen in een enorm hoog tempo zonder enig rustmoment. Wnig Chun is snelheid en techniek en het draait zeker niet om kracht. Het gaat om het overrompelen en uitschakelen van je tegenstander in enkele seconden. Je vecht op korte afstand en je dringt jezelf op door naar voren te gaan... altijd met die supersnelle stoten. De tegenstander krijgt niet de kans om na te denken over hoe hij om moet gaan met deze stortvloed aan stoten. Misschien belangrijker, hij krijgt niet de kans om een eventueel wapen te pakken. De gedachte achter Wing Chun is dan ook je tegenstander zo snel mogelijk uitschakelen. Ook handig als je aanvaller niet alleen is. Zeker in dat geval is het noodzakelijk dat het gevecht snel over is en dat je niet heen en weer staat te springen en af en toe een been eruit gooit.

Wing Chun is ontwikkeld tijdens een burgeroorlog in Hong kong met als enige reden... jezelf goed kunnen verdedigen in de openbare ruimte, in kleine steegjes en zelfs als je letterlijk met je rug tegen de muur staat! Dus niet als demonstratiesport.

Je moet goed nadenken welke sport je kiest en om welke reden je een sport kiest. Doe je het alleen omdat je de sport leuk vindt en omdat je het graag wil leren of doe je het omdat je jezelf graag goed wil leren verdedigen. Wing Chun is een vechtsport die werkt! Wing Chun benadert absoluut de ultieme vechtsport heel erg.

Ik wens je veel succes met het zoeken naar de juiste (vecht)sport. Neem je tijd en verdiep je erin.
© 2009 - 2017 Panic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Krav Maga - Israëlische zelfverdedigingKrav Maga - Israëlische zelfverdedigingKrav Maga (in het Hebreeuws: קרב מגע en betekent vrij vertaald contactgevecht) is ee…
De Wing Chun principes, de basis van het Wing ChunDe Wing Chun principes, de basis van het Wing ChunDe Wing Chun principes. De vechtsport Wing Chun is gebaseerd op principes, vijf in totaal. Deze principes zijn de kracht…
Wing Chun, wat is het precies?Wing Chun, wat is het precies?Wat is de vechtsport Wing Chun, wat is kenmerkend voor deze sport en waar komt het vandaan. Een effectieve vechtsport ge…
Vechtsport, lekker tegen stressVechtsport, lekker tegen stressIn de drukke maatschappij van tegenwoordig weet iedereen wel hoe het is om stress te hebben. Om die stress te lijf te ga…
Vechtsporten: KarateVechtsporten: KarateKarate is een zelfverdedigingssport uit Okinawa, een eiland in Japan. Letterlijk betekent “karate” de lege hand. De voll…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is de beste vechtsport als het gaat om zelfverdediging?"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Thomas, 09-07-2017 01:23 #31
Waarom heb je hier geen jiu jitsu bij staan. zeker de Japanse versie komt heel dicht bij de perfecte zelfverdediging sport.

Freddy, 14-08-2016 12:43 #30
Ik ben 50j weeg 97kg, wat voor vecht sport zou ik nog aan kunnen? Wil zo rap mogelijk beginnen.

Ron, 02-10-2015 13:47 #29
Dit is een terugkerende vraag. Als er al zoiets is als een ultieme vechtsport als het gaat om zelfverdediging dan is er nog geen simpel antwoord. Uiteindelijk hangt het nog steeds af van de persoon. Je kan het beste systeem ter wereld trainen, maar als je dat 1 keer per week maximaal traint dan word je nog niet beter dan een amateuristische hobbyist.

Ik krijg zo vaak mensen op bezoek die enthousiast zijn over het systeem (pentjak silat), maar als ze dan merken hoeveel tijd erin gestopt wordt, dan haken ze af. Betekent dat dat het systeem niet goed is? Nee, maar wel dat het kennelijk meer tijd kost dan wat mensen erin willen stoppen.

Wil je een systeem wat je kan laten werken tegen goede boxers, straatvechters, meerdere tegenstanders, wapens e.d. dan komt snel de realiteit naar boven drijven… je moet er heeeeeeeel veel tijd in stoppen. Tijd die 90% van de mensen er niet voor over heeft.

Om zo goed te worden als Bruce Lee, moet je ook trainen als Bruce Lee (iedere dag de hele dag), dat willen velen nogal eens vergeten…

Jonathan, 21-09-2015 09:07 #28
Er is geen ultieme vechtsport. Het draait allemaal om de persoon. En mix verschillende stijlen door elkaar. Experimenteer.

Jiujitsu, 30-05-2015 12:35 #27
Ik sluit mij aan bij diegenen die stellen dat trainen bij wat je past een goede keuze is. De waarheid heeft niemand in pacht. Er is een element in de discussie die ik mis, namelijk trainingsfocus. Je verbetert je namelijk waar je in traint. Train je voor een bepaalde sport dan word je in die sport beter. Als je jiu jitsu traint ter verdediging in verschillende situaties, dan word je daarin beter. Focus in training zorgt voor de gewenste vooruitgang. Onderzoek de vechtkunst en blijf kritisch: naar de vermeende historie, de leraar, de techniek, de medestudent en vooral jezelf.
Ush, jiu jitsu is mijn kunst, maar ik vind aikido, judo, karate, kung fu, mma, boksen en al dies meer zij ook prachtig.

J. de Graaf, 27-05-2015 16:01 #26
Hapkido is volledig gericht op het zichzelf verdedigen. Je leert eerst onder andere hoe je gemakkelijk los kunt komen vanuit allerlei verschillende situaties en aanvallen. Daarnaast leer je trappen en stoten, klemmen en grepen, worpen en geassisteerd door kennis van drukpunten en vitale delen. Hapkido is puur zelfverdediging.

Barry, 25-03-2015 15:35 #25
40 jaar ervaring met vechtsporten, achtereenvolgens Taekwondo, Kempo, Boksen, Muay Thai en Krav Maga.
M.i. zijn Muay Thai, MMA of BJJ in combinatie met Krav Maga de beste zelfverdediging voor "straat" situaties. Krav Maga is sowieso een uitstekende aanvulling op de 'reguliere' vechtsporten, omdat het je leert te reageren op rauwe situaties, zoals meerdere aanvallers, aanvallen met mes of hankbalknuppel en zelfs bedreiging met vuurwapens.
Een straatgevecht kan best langer duren dan enkele seconden. Wel zal binnen korte tijd duidelijk zijn wie de superieure vechter is.

Benjamin, 25-03-2015 08:00 #24
Beste, een correctie. Krav maga en wing chun zijn geen sporten maar gevecht systemen. In een sport is er competitie. Kijk ook eens naar Kali, Arnis, eskrima, silat, muay thai enz.

Jonathan, 24-03-2015 10:02 #23
Hallo,

ik doe wing chun en het klopt inderdaad, maar de geschiedenis klopt niet:
wing chun is 250 jaar geleden ontstaan, ten tijde van oorlog en Mantsjoese Qing-dynastie. De legende wil dat de Shaolin tempel overvallen en platgebrand werd door soldaten van de Manchu. Dezen vreesden dat de Shaolin te sterk gingen worden door de beheersing van het Kung Fu. De meeste inwoners van de tempel werden door verraad gedood, toch vijf grootmeesters konden ontsnappen, één van hen was ng mui; zij was een non en raakte geïnspireerd door een gevecht tussen slang en een kraanvogel. elke keer als de slang aanviel weerkaatste de kraanvogel het af en sloeg toe. ng mui heeft het dan aangeleerd aan yim wing chun, vandaar de naam wing chun. ip man was de één van de beroemdste beoefenaars hiervan, hij was degene die het had geleerd aan bruce lee, hij gebruikte dit als basis voor zijn eigen sport jeet kune do. ip man heeft dit over heel de wereld beroemd gemaakt. zijn zonen ip chun en ip ching (die nog in leven zijn) hebben het geleerd aan GM Samuel Kwok die nog heel kort heeft getraind met bruce lee. bruce lee was de sihing(oudere broer in de stijl) van GM Samuel Kwok.

Rubendj, 08-08-2014 19:49 #22
Een verkeerde conclusie, een gevecht op straat duurt meestal maar 2 tot 3 seconden. Vanuit dit feit zeg je dat een vechtsport pas effectief is als het gaat om snel uitschakelen van de tegenstander.

Maar ik neem aan dat dit feit is tussen een gevecht tussen 2 personen die geen vechtsport doen. Het lijkt me sterk dat een persoon die aan tae kwon do, judo, aikido en boksen doet het verliest alleen omdat hij niet effectief genoeg is in de eerste paar seconden. Als een onervaren persoon vecht dan slaat hij vaak met een zwaaiende beweging(in principe een hoek die vanachter de schouder wordt genomen), vanuit boksen is een directe naar het gezicht sneller en wint de bokser. Bij tae kwon do verdoe je tijd met heen en weer stuiteren, uiteraard het idee is dat door het heen en weer stuiteren de ander niet kan aanvallen.

Een ervaren vechter tegen een onervaren vechter dan wint de ervaren vechter zo goed als altijd.

Argumenten voor effectiviteit van een vechtsport op straat, zijn wordt er getraind voor gevechten op straat, tegen wapens en tegen meerdere tegenstanders.

Zelf doe ik kickboksen en als ik op straat in een gevecht zou belanden is het hoogstwaarschijnlijk dat de ander verliest. Ik heb niet geleerd om tegen meerdere tegenstanders te vechten of tegen wapens. Ook al zou ik niet willen zeggen dat ik dan gelijk kansloos ben, het is wel een nadeel. Ik heb ook krav maga gedaan, hier werd specifiek geleerd hoe ik me moest verdedigen tegen een mes aanval, tegenover meerdere enz. Daarom is een zelfverdedigingssport effectiever als het gaat om zelfverdediging.

En je lijkt me een beetje bevooroordeeld over win chu(doe je dit zelf soms). Terwijl het enige argument is dat het een snelle vechtsport is die kiest voor de aanval. Wordt er ook geleerd om tegen wapens te vechten?

Tadadadam, 15-04-2014 14:33 #21
Ik citeer van Relativeren.
"Maar ook hier geldt dat het individu de doorslag geeft; is de judoka een dametje van 60kg en de tegenstander een afgetrainde kickbokser?"

Zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=92fHwClEGxQ

F., 20-11-2013 13:18 #20
Dat je kickboksen boven boksen stelt verbaast mij enorm. De meeste gevechten gebeuren in drukke plekken zoals kroegen en cafés. Hier heb je vrijwel niks aan je trap technieken en boksen geeft mensen een veel betere afweer/ontwijking van klappen richting het hoofden. Het is wel waar dat het handig is om tot op zekere hoogte te kunnen worstelen of er in ieder geval tegen bestand te zijn.

Daarnaast ervaring opdoen hoe je moet omgaan met mensen die wapens hanteren (mes/knuppel of iets dergelijks).

Omar, 07-11-2013 12:12 #19
Hallo,
Ik had een vraagje. Hoe groot is de effectiviteit van ninjutsu als het gaat om binnen een paar seconden de tegenstander uit te schakelen? Is dit net zo goed als Wing Chu?

Relativeren, 28-10-2013 17:38 #18
De vraag over de beste of het meest effectief is niet relevant, wel de persoon zelf. Immers zoals in alle sporten heb je prutsers en top atleten. Dat geld ook voor de vechtsporten. De laatste categorie, de top atleten zul je niet snel zien in een ordinair straat gevecht.

Sporten als thaiboksen, kickboksen en boksen kennen uiteraard snoeiharde stoten en trappen (geen boksen). Maar op een trap naar het kruis of een strike naar de ogen wordt minder voorbereid. Aanvalssporten dus. Echter incasseren kunnen deze beoefenaars veel beter dan beoefenaars van Karate, Kung Fu of Taekwondo.

Dit is wel weer het geval bij sporten als Krav Maga en Jiu Jitsu, twee zeer allround effectieve verdedigingssporten.

Maar onderschat het gewone Judo niet, een getrainde Judoka van 100kg die een beetje kan afweren en incasseren, binnen grijp afstand zal al heel snel het onderspit delven, nadat deze met 200km/h tegen de straat is geworpen om erna in een arm of beenklem te liggen. Een klem waarmee gemakkelijk het ledemaat kan worden gebroken.

Maar ook hier geldt dat het individu de doorslag geeft; is de judoka een dametje van 60kg en de tegenstander een afgetrainde kickbokser?

Of is de Judoka een volwassen man van 100kg met zwarte band tegen een iel persoon die voor de hobby 2 maal per week aan kickboksen doet?

Jan T., 25-09-2013 21:25 #17
Iets waar nooit over gesproken wordt, is de mate waarin een vechtsport bij je past. In hoeverre een vechtsport je 'ligt'. Als een vechtsport bij je past, kun je er vaardig in worden. Pas dan wordt het bruikbaar, ook op straat. Past het niet bij je, dan wordt je alleen maar meer onzeker.

Iemand die van nature geen incasseringsvermogen heeft, moet niet gaan thai boxen. Dan krijgt deze persoon klappen, gevolgd door pijn, gevolgd door veel onzekerheid. Gaat deze persoon echter judo doen, kan hij of zij toch behoorlijk weerbaar worden. En vooral zeker van zichzelf! Iemand die groot en log is, zou moeite kunnen hebben met Taekwondo, maar een heel gevaarlijke boxer kunnen worden. Ikzelf heb ruime ervaring in Taekwondo, Hanmudo en Thai boxing. Het laatste werkt voor mij gewoonweg niet, dus zal ik er nooit een bepaald zelfvertrouwen door krijgen wat keihard nodig is op straat. Dankzij de eerste twee sporten heb ik dat zelfvertrouwen wel (en de motivatie om vaardigheden verder te ontwikkelen).

Jan T Reactie infoteur, 01-10-2013
Hallo Jan,

Je hebt helemaal gelijk met het feit dat een sport bij je moet passen. Dat staat in het artikel ook omschreven onder het kopje "Nu de juiste keuze van een vechtsport".

Wanneer je een sport doet die niet bij je past vind je het niet leuk om te trainen en je zal er ook nooit zo goed in worden dat je het 'automatisch' toepast wanneer dit nodig mocht zijn.

Mijn advies is dan ook altijd… Ga kijken bij een paar sporten en doe een proeflesje mee om te kijken of het wat voor je is.

Ramón Schuttinga, 08-09-2013 15:05 #16
Het enige goede aan Wing Chun is de marketing ;) Voor pure zelfverdediging zou ik voor Krav Maga gaan. Traditionele jiu-jutsu is ook goed.

Tim Ruijs, 10-07-2013 16:01 #15
Aikido valt af? Niet effectief? Duurt inderdaad wel langer om eigen te maken. Helaas zijn er nogal wat 'moderne' vormen van Aikido die meer weg hebben van een dans. Dit schept een verkeerd beeld van wat Aikido oorspronkelijk is. Traditioneel Aikido blijft heel dicht bij Aikijitsu en de kenner weet het verschil tussen 'do' en 'jitsu' (krijgsdiscipline en krijgskunst).
Het uitgangspunt is juist dat wanneer een handeling langer duurt dan 2 a 3 seconden deze martiaal geen waarde heeft, maar waarschijnlijk een ander leerdoel heeft (houding, centreren, etc). Dit aspect is misschien wel de grootste bron van verwarring over Aikido… helaas. U raadde het al: ja ik beoefen traditioneel Aikido al meer dan twintig jaar en heb een eigen dojo.

Vechtsport heeft overigens niets met zelfverdediging of 'vechten' te maken… Sport impliceert regels, arbiters. In gevecht zijn geen regels.

Bram, 04-07-2013 00:27 #14
Ik heb mijn 2e dan taekwon-do. Persoonlijk denk ik dat het er niet perse om gaat welke vechtsport je doet, maar DAT je een vechtsport doet. Iedereen die een vechtsport doet heeft voordeel bij iemand die dat niet doet. Iemand die een vechtsport doet zoekt ook nooit het gevecht op en zal daarom ook minder vaak in een gevecht betrokken zijn. Ook denk ik dat de aanval niet altijd de beste verdediging is. Het klinkt misschien niet 'cool', maar je kan beter heel hard wegrennen dan iemand in 3 tellen in elkaar slaan. Maarja, zoals je auteur wel goed aangeeft in zijn stuk, iedereen moet het voor zichzelf beslissen. Ga dus goed informeren bij de vechtsport die je leuk lijkt om te kijken of het echt iets voor jou is!

Ps: taekwon-do is ook zeer aan te raden!

Commo, 20-04-2013 11:16 #13
Op elkaars gezicht slaan is GEEN sport… Net als in een ring staan waar buitenstaanders zich niet kunnen moeien en vechten met regeltjes, coaches en scheidsrechters ook NIETS met ECHT vechten te maken heeft…

Ali, 13-04-2013 12:28 #12
Net als wat er in dit artikel staat zijn de meeste vechtsporten niet echt toe te passen in de praktijk. Een echte sport die ook helpt bij een straat gevecht is bv Krav Maga, een Israelische vechtkunst die alleen aan de elite teams wordt getraind aangezien deze heel gevaarlijk is. Een andere die ook zo iets is is Systema. Deze is van Rusische afkomst en is net als Krav Maga heel gevaarlijk. Hierbij leer je alles van stoten geven tot de principes van hoe een mens in elkaar zit. Ook deze sport wordt niet iedereen geleerd maar je zou eens kunnen zoeken naar een plaats waar dit te leren valt.

Krabi Krabong, 14-11-2012 13:58 #11
Je kan ook altijd nog aan muay boran doen:))

Jammer dat het niet meer mag in de meeste delen van Europa, waaronder Nederland.

Krabi Krabong, 13-11-2012 18:12 #10
Ik denkt niet echt dat er een beste vecht sport is, maar mma en muay thai zijn denk ik dan wel 1 van de beste keuzes die je zou maken als je op straat in gevecht raakt. Dit omdat je in een straat gevecht vaak elkaar probeert vast te pakken en op de grond probeert te krijgen met muay thai en mma heb je veel clinch en dat zou erg handig zijn. Ook is handig dat je hebt geleerd om op de grond te vechten (bij mma) en het is handig omdat je niet alleen je armen gebruikt maar ook benen knieën en ellebogen en ook vrij hoog kan trappen.

Jan-Willem, 02-11-2012 10:43 #9
Jammere van dit stuk is dat er geen duidelijk overzicht is wat de voor en nadelen van alle "vechtsporten" zijn. Daarnaast mist de schrijver de essentie van een aantal verdedigingssporten zoals Judo. Bij Judo gaat het er om dat de energie (beweging) van de tegenstander wordt gebruikt om de tegenstander te controleren.

Ik geloof dat elke vechtsport kan werken voor op straat het er ook helemaal aan hoe de docent de discipline aanbied. Zo kan een judoka gemakkelijk de vloer de vloer aanvegen met een karatika en andersom.

Daarnaast bestaat er ook Aikibudo dit is een "realistischere" vorm van Aikido.

Zoals al eerder gezegd, iemand moet zich goed voelen bij de sport die diegene beoefend en er vooral plezier aan beleven. Voor het vechten hoeft iemand het niet te doen. Want zelfs de best getrainde martial arts beoefenaar is kansloos tegen aanvallen uit het niets.

Cindy, 16-05-2012 13:48 #8
Even vooropgesteld dat vechtsport en zelfverdediging niet hetzelfde zijn, want vechtsport is gebonden aan regels en de juiste zelfverdedigingsmethode niet.

Krav maga is de meest effectieve methode aangezien je je in een gevecht niet moet laten belemmeren door regels die erin zijn gedrilld. Als je in een situatie terechtkomt waarbij het om overleven gaat, moet je alles kunnen doen wat proportioneel is.
Een trap naar het kruis of een strike naar de ogen is bijvoorbeeld dermate effectief, maar verboden in vechtsport. Bij krav maga leer je de meest effectieve technieken en train je met respect voor elkaar en in je eigen tempo. Er wordt op straat getraind met scenario's, in en om de auto, etc. Alles wat in real life kan gebeuren, komt aan bod in de trainingen. Je ziet mensen groeien in zelfvertrouwen en attitude en het leuke is dat steeds meer dames in de trainingen verschijnen.

Het vermijden van situaties komt ook uitgebreid aan bod, want een geoefende kravist zal er alles aan doen om een conflict te vermijden.

"so that one may walk in peace"

Jester, 31-03-2012 15:20 #7
Wat een onzin. Als er een vechtsport is die snel je tegenstander uitschakelt is het boksen wel. Ooit een stoot van een bokser gehad?

''Sommige vormen van karate en thaiboksen kunnen effectief zijn''. Ga hier op door, welke karate vormen, en waarom. Waarom is thaiboksen effectief als je eerst verteld dat je moet kunnen grondvechten.

Leuk dat je schrijft, maar je heb nog te weinig informatie en kennis.

Raoul, 26-01-2012 15:28 #6
Zelf heb ik enige jaren ervaring met taekwondo, dit zal waarschijnlijk niet het effectiefste gevechtssport zijn om in een situatie op straat direkt de bovenhand te nemen, maar een goed geoefend taekwondoka zal niet lang staan" rondstuiteren" maar zeer snel een aantal trefzekere loeiharde trappen uitdelen dat de tegenstander niet weet van waar ze komen. Dat kan dus ook binnen enkele seconden gebeurt zijn! Daarnaast heb ik MMA gedaan, zeer effectief! Aikido heb ik ook een tijdje beoefend, en inderdaad heb ik vastgesteld dat dit zeer moeilijk is en erg langdradig voor enige effectieviteit te hebben. Dan ben ik terug naar de koreaanse sport overgestapt FREE STYLE HAPKIDO omdat ik daar toch wel de meeste ervaring mee had aangaande de traptechnieken dan, Deze sport beoefen ik tot op heden nog steeds en ik moet zeggen dit is voor mij de effektiefste gevechtsport waar ik al kennis van genomen heb. Ze is aanvallend en tegelijk verdedigend. Er word zowel staand als op de grond gewerkt! Op elke aanval is hier een antwoord, en in de free style is alles zeer kort op de bal in tegenstelling van het tradionele hapkido of ook aikido. Wij trainen ook volledig op hedendaagse situaties, we leren alle klemmen en grepen traag aan en voeren het tempo op tot we reeele aanvallen kunnen ontwijken en de aanvaller op een zo kort mogelijke weg kunnen onschadelijk maken. Dit komt dan ook zeer agressief over maar is het eigenlijk niet (alé tis te zeggen ). Ik vind deze sport zeer kompleet en plezant omdat je op korte tijd toch veel effektieve dingen leert.

MVG
Raoul

Frank, 11-12-2011 19:56 #5
Ik vind de beste zelfverdedigingsport de combinatie van 2 welke ik ook zelf beoefende en/of nog beoefend Judo, Kickboksen. Judo voor de grond en werptechnieken Kickboksen welke ik nog steeds op mijn 46e beoefen voor de slag stoot schop en bloktechnieken… het kickboksen werkt op straat het beste als je de belager terug aanvalt dat verwacht hij niet hij verwacht of een bang iemand of een zelfverdedigend iemand ( de aanval is de beste verdediging ) daar je als kickbokser wordt geacht te weten wat je doet kan je niet voluit gaan een goeie been heup of schouderworp kan uitkomst bieden.
mocht je onverhoeds zelf ten val komen en de belager op je springen een grondgevecht met wat klemtechnieken kan helpen.kickboksen is een aanvallende sport zie je aanval als een verdediging.uiteraard als je een gevecht uit de weg kan gaan doe dat dan lok een gevecht niet zelf uit begin niet met vechten tenzij en geen andere mogelijke uitweg is

tja een mes aanval enkel een zeer geoefend iemand kan met krav maga of ju jitsu dit beheersen.wel is zo wilt iemand je prikken en als je niets doet…
wel kan je met een goede ontwijkings of bloktechniek met kickboksen genoeg doen ipv een bokshandschoen zit er een mes aan de belager ook met het judo kun je soms uit de voeten met een mesaanval blok de arm stap in met een been of schouderworp… toen ik dit met mijn sensei besprak nam hij inderdaad de moeite om de laatste 15 min van een les dit te oefenen in beide sporten die ik deed of doet.

Christian Visser, 17-10-2011 21:57 #4
Wing Chun lijkt me wel effectief van wat ik er van gezien heb. maar toch uit sommige situaties heb je niet veel aan Wing Chun (miss heb ik het fout maar lees maar verder) uit ervaring weet ik dat je er veel aan kan hebben als je een vecht sport beoevend. ik ben twee keer overvallen met geweld. de eerste keer was toen ik geen vecht/verdediging sporten beoevende. ik werd totaal in mekaar gemept. de tweede keer beoevende ik twee vecht sporten Pencak Silat en middeleeuwse europse krijgs kunsten (dan heb ik het over het ongewapende gedeelte) die 11 gasten die mij wilde overvallen heb ik met 3 pencak silat technieken neer kunnen krijgen. toen het me gelukt was om er een neer te krijgen trokken 4 van de 10 die er nog stonden een mes (nee dit is geen lul verhaal maar echt gebeurd) en met alleen pencak silat kwam ik er niet (ik beoevende toen net 4 jaar pencak) ik was me wel bewust wat ik deed met pencak. maar toen de 4 met een mes om me afkwamen had ik niks meer aan alles wat ik geleerd had. en ik twee dingen doen weg rennen en blijfen vechten. ik dacht er te lang over na (denken kost kostbare tijd) ze stonden al om me heen zo een meter van me af. en toch ben ik er uit gekomen zonder snij wonden. veel mensen hebben mij gevraagt hoe ik dat voor el kaar kreeg. ik zij vervolgen gewoon stom geluk maar in de praktijk heb ik de middeleeuwse ongewapende technieken toe gepast. en ze kunnen overmeesteren. het geen dat ik wil duidelijk maken is dat je aan bijna alle vecht sporten iets hebt maar in sommige situaties heb je meer aan meerdere vechtsporten. Reactie infoteur, 15-11-2011
Wing Chun is inderdaad erg effectief bij goed gebruik maar het is natuurlijk ook weer niet zaligmakend…
Een van de sterke punten van Wing Chun is het overrompelen van je tegenstander. Je geeft het zelf ook al een beetje aan toen je stond te denken. Reageren en je tegenstander geen tijd geven om na te denken, wapens te pakken etc. is misschien wel het belangrijkste wat er is. Maar dan nog… Het is altijd goed om meer technieken te beheersen. Waar de ene sport in uitblinkt mist het weer iets anders.

Om Wing Chun als voorbeeld te blijven houden in dit geval mist Wing Chun een deel grondwerk. Wij proberen zoveel mogelijk om het in staande positie op te lossen maar wanneer je naar de grond gaat moet je daar ook je mannetje of vrouwtje kunnen staan. Bij Wing Chun leer je ook grondwerk maar het is meer bijzaak. Het zal nooit zo compleet zijn als bijvoorbeeld judo ookal is het "gemener" dan judo. Het is daarom goed om grondwerk te beheersen en ook een meer staande sport te beheersenom je zo completer te maken.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat je een sport moet kiezen die bij je past! Wanneer je Wing Chun niks vind, dan moet je het ook niet gaan leren… Kies in dat geval een sport waar je je wel helemaal lekker bij voelt. Dat werkt beter voor je dan dat je iets leert waar je helemaal niks mee hebt want in dat geval zal je het ook niet goed toe kunnen passen.

Je hebt het zelf ondervonden… Pencak heeft je in deze situatie gered en heeft zijn effect bewezen. Het geldt voor alle sporten. het gaat om je reactie en niet om wat je kunt. Je kan nog zo goed een vechtsport beheersen, als je hem niet goed toepast ben je gewoon de pineut in praktijk situaties.

Moraal van dit verhaal. Lekker doen wat je leuk vind en dit werkt voor je!

Callie, 28-07-2011 22:01 #3
Dat vind ik dan weer jammer, het begint als een leuk stukje tekst, onbevooroordeeld en informatief. En dan op het einde toch weer dat stukje reclame voor de 'eigen' vechtsport. De meest ontwikkelde vechtsporters hebben geen mening klaar over de 'andere' vechtsport, maar proberen van alle stijlen het voor hun meest effectieve onderdeel te pakken.
Ikzelf heb een jaar of 25 karate gedaan, beoefen nu actief freefight en heb daarnaast ervaring in judo, thaiboksen, taekwondo en pentjak silat.
Ik heb wel ervaring opgedaan met wing chun, maar dan op een andere manier. Er kwam een keer bij mij op de dojo een aziatisch uitziende man binnen, ik beoefende toen nog karate. Hij wou graag eens meedoen. Hij had een erg arrogante houding en een hoge dunk van zichzelf. Zo was hij volgens eigen zeggen wing chun-expert en had in de keizerlijke garde van China gezeten. Kortom, hij zou ons, simpele karateka's, wel eens laten zien wat echt vechten was. Je begrijpt het al, tijdens de afsluitende rondjes sparren hebben we hem werkelijk alle hoeken van de zaal laten zien. De beste man was zo druk bezig met zijn salvo's van vuisttechnieken, dat hij makkelijk onderuit te vegen was. Van low-kicks had hij al helemaal niet gehoord. We hebben hem daarna nooit meer gezien…

Kontol, 21-08-2010 11:48 #2
Ik doe reeds meer dan 30 jaar aan verschillende stijlen zelfverdediging, zonder twijfel is MMA(Mixed Martial Arts) het meest effectiefs. Met alle respect voor de Win Chung stijl die heb ik nog nooit in de MMA ring gezien omdat ze daar totaal geen kans maken.


mvg,
Kontol Reactie infoteur, 28-02-2011
Wing Chun zal je ook nooit in de ring en dus ook niet bij MMA wedstrijden zien. Hooguit alleen bij Wing Chun wedstrijden. Het is dan ook niet gemaakt om in een ring te gebruiken. Wing Chun is puur en alleen gemaakt voor het snel uitschakelen van je tegenstander in de praktijk. Je wilt juist voorkomen dat er zoals bij MMA een grondgevecht ontstaat…
Er moet verschil gemaakt worden tussen ringsporten en sporten die niet in de ring thuis horen.

Chris Verschoor, 26-05-2010 16:16 #1
Nooit gehoord van Wing Chun, lijkt me zeker de moeite waard na dit artikel te hebben gelezen. Echter mis ik en verdedigingsport in het rijtje wat op straat ook wel zijn effect kan tonen, Jiu Jitsu. Ik heb het zelf een paar jaar gedaan en ongeloofleijk veel van opgestoken. Het lijkt wat op Aikido, maar dan gestript van het sierlijke.

Infoteur: Panic
Laatste update: 16-02-2010
Rubriek: Sport
Subrubriek: Vechtsport
Bronnen en referenties: 2
Reacties: 31
Schrijf mee!