Waarom zwemmen we eigenlijk?

Waarom zwemmen we eigenlijk? Naast dat zwemmen gewoon leuk en goed voor je is, kun je deze vraag eigenlijk indelen in 6 hoofdmotieven.

Waarom zwemmen we eigenlijk?

De tijd dat we zwommen om voedsel te vergaren, is voor ons voorbij. In onze samenleving zwemmen we om andere redenen. Ook nu blijft de invulling van onze zwemactiviteiten afhankelijk van de tijd en de plaats van handeling. Op een snikhete zomerdag zwem je om andere redenen, dan wanneer je door het ijs bent gezakt in het midden van een meer. Tijdens het oefenuur van de brandweer zijn er andere motieven in het spel, dan bij duikactiviteiten van vakantiegangers aan de Adriatische zee.

Er zijn globaal 6 hoofdmotieven:


Het veiligheidsmotief

In Nederland verdrinken jaarlijks zo’n 250 mensen. Vooral kleintjes zijn slachtoffer van verdrinkingsgevallen. Omdat ook steeds vaker ouderen niet blijken te kunnen zwemmen, zou dit getal in de toekomst nog kunnen stijgen. De vele allochtonen in Nederland zijn een kwetsbare groep, maar ook jeugdige Nederlanders. Het afschaffen van schoolzwemmen in veel Nederlandse gemeenten zou ook wel eens een belangrijke oorzaak kunnen zijn. Ten slotte wordt nogal eens (ten onrechte) geredeneerd dat bezitters van een A-diploma, goede zwemmers zouden zijn.

Het ontwikkelingsmotief

Naast het leren lopen en leren fietsen, is kunnen zwemmen voor de zelfstandigheid van kinderen van groot belang. Wie kan zwemmen, wordt voor vol aangezien en krijgt meer handelingsvrijheid. Bij waterrecreatie kan hij of zij gaan staan waar men wil. Toezicht en afhankelijk van pa en ma is minder nodig. Kunnen zwemmen ontwikkelt het zelfvertrouwen van kinderen. Het is een bewijs van ‘groot’ zijn, van zelfstandigheid. De oude Romeinen hadden niet voor niets als spreekwoord: ‘Hij kan noch lezen, noch zwemmen’.

Het gezondheidsmotief

Het belang van veel en veelzijdig bewegen in onze ‘bewegingsarme’ samenleving is zonneklaar. Zwemmen blijkt voor kinderen een activiteit die veelzijdige groeiprikkels geeft. Schoolschadelijkheden als afwijkingen in houding en beweging, kunnen erdoor worden voorkomen en/of worden tegengegaan. Veel ouderen en gehandicapten zwemmen om therapeutische redenen. De typische eigenschappen van water (opwaartse kracht, viscositeit e.d.) hebben een heilzame werking. Het maakt het met name voor moeilijk bewegende mensen een stuk makkelijker om aan hun broodnodige portie beweging te komen. De ontspannende invloed en het fitheidgevoel na het zwemmen, is een drijfveer voor menigeen om dagelijks een zwembad te bezoeken.

Het vrijetijdsmotief

Zoals bekend brengen grote groepen mensen op vrije dagen hun tijd door aan een of ander zwemwater. Afkoeling, plezier en gezelligheid zijn dan de beweegredenen. Maar ook nieuwe (onder)waterervaringen opdoen, avontuur en spanning beleven. Veelal wordt het zwemmen dan gecombineerd met andere vormen van water(sport)recreatie. In dit opzicht vervult zwemmen daarbij een paspoortfunctie. Om veilig in je vrije tijd te kunnen zeilen, roeien, surfen of kanoën, moet je eigenlijk kunnen zwemmen.

Het prestatiemotief

Dit motief is onlosmakelijk verbonden met de zwemsport. Het verbeteren van prestaties gemeten naar duur, snelheid of bewegingsuitvoering staat hier centraal. Wie zwemt een bepaalde afstand het snelst? Wie wint de waterpolowedstrijd? Wie verbetert het wereldrecord watertrappen? Evenals bij andere sporten, is ook in de zwemwereld het motief van presteren gekoppeld aan het overtreffen van elkanders prestaties. Hoe je het ook wendt of keert, tienduizenden houden zich op deze manier – veelal in verenigingsverband – met zwemmen bezig.

De KNZB kent 4 wedstrijdsporten:
  1. Synchroonzwemmen
  2. Wedstrijdzwemmen, inclusief open water zwemmen
  3. Waterpolo
  4. Schoonspringen

Het beroepsmotief

Om geheel andere redenen doen badmeesters, zwemonderwijzers, politie, trainers, brandweerlieden en leerkrachten lichamelijke opvoeding aan zwemmen tijdens hun opleiding. Voor hen heeft zwemmen vooral een economisch doel. Ze leren, oefenen en trainen doelgericht met het oog op latere beroepsuitoefening. Naast een veelzijdige zwemvaardigheid worden tevens andere zwemleiderskwaliteiten vereist. Kunnen observeren, instrueren, hulpverlenen e.d. zijn dan met het zwemmen verbonden deelbekwaamheden. Het is van belang dat mensen die zich professioneel met zwemmen bezighouden, op de hoogte zijn van de verschillende motieven. Bij hun lessen en trainingen dienen ze hiermee terdege rekening te houden.
© 2009 - 2024 Swimkim, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Afvallen en zwemmen!Afvallen en zwemmen!Sporten is altijd goed voor je lichaam, maar als er één sport goed voor je is dan is dat wel zwemmen. Als je een strakke…
Triatlon - welke afstanden bestaan er?Triatlon - welke afstanden bestaan er?Triatlon vond pas echt de weg naar het brede publiek eind jaren 70. Het is dus een jonge sport die de laatste decennia h…
Start to Swim: Begin met zwemmenStart to Swim: Begin met zwemmenZwemmen is na fietsen en wandelen zowat de meest beoefende sport in Vlaanderen en Nederland. Zwemmen is goed voor de con…
Triathlon, wat is het?Een triathlon, of triatlon is een combinatie van drie duursporten. Zwemmen, fietsen en hardlopen. De hele triathlon best…

Weerstand bij het zwemmenWeerstand bij het zwemmen? Ja, eigenlijk kun je zonder weerstand niet zwemmen. Het zorgt ervoor dat je in het water kunt…
Swimkim (9 artikelen)
Gepubliceerd: 08-10-2009
Rubriek: Sport
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.