Olympische Winterspelen Sochi/Sotsji 2014: logo en mascotte
In het logo voor de Olympische Winterspelen in Sotsji, Rusland, is voor het eerst in de geschiedenis van de Olympiade een domeinnaam (.ru) verwerkt. Het trademark is ontworpen en ontwikkeld door Interbrand, een internationaal opererend reclamebureau. Sinds de spelen van 1968 in Mexico-Stad is het niet meer voor gekomen dat wordt volstaan met alleen een 'word mark', in dit geval de naam van de Russische badplaats Sotsji aangevuld met een jaartal en de Olympische ringen. Die zijn in het logo voor de Winter Paralympics vervangen door drie asymmetrische halve maantjes. Een figuratief gestileerd element, verwijzend naar de organiserende stad ontbreekt. De Olympic Wintergames hebben drie mascottes: 'the White Bear', 'the Leopard' en 'the Hare' (witte beer, luipaard en haas). Voor de Paralympische Spelen werd gekozen voor 'the Ray of Light' en 'the Snowflake'. De winterspelen in Sochi duren van 7 tot en met 23 februari 2014, de paralympische winterspelen van 7 tot en met 16 maart 2014.
Over het logo
Het was sinds de Spelen van Mexico in 1968 niet meer voorgekomen dat de naam van de organisator centraal staat, in plaats van zoals gebruikelijk een gestileerd beeldmerk dat de stad symboliseert. Voor het eerst wordt in dit digitale tijdperk in het Olympische logo gelinkt naar een website. Door deze directe verwijzing naar de website (www.sochi2014.com) hoopt de organisatie vooral de jongere generatie meer te betrekken bij de Winterspelen.
Het
logo bestaat uit het woord 'Sochi' met daaronder in hetzelfde lettertype en lichtblauwe kleurstelling '2014'. Het jaartal is grotendeels het spiegelbeeld van de naam van de Russische badplaats. Het is niet met zoveel woorden gezegd, maar waarschijnlijk beogen de ontwerpers hiermee de weerspiegeling in de Zwarte Zee, waaraan
Sotsji gelegen is.
Interbrand
Reclamebureau
Interbrand dat wereldwijd vestigingen heeft kreeg van het organisatiecomité van de Russische Spelen de opdracht voor de
logo-ontwikkeling. Een team van twaalf professionals van de diverse vestigingen werd vrijgemaakt voor de klus. De opdracht was een balans te zoeken tussen creativiteit, het onderstrepen van de Russische signatuur en Sochi 2014.
Onthulling
Het
trademark voor de Russische Winterspelen werd onthuld tijdens een feestelijke show op 30 november 2009.
Plaats van handeling was een tijdelijke ijsbaan op het Rode Plein in Moskou, waar aanwezig waren de toenmalige bestuurders president Medvedev, vice-premier Vladimir Poetin en IOC-president Jaques Rogge. Internationaal werd het publiekelijk gepresenteerd tijdens de sluitingsceremonie en overdracht aan het nieuwe gastland Rusland tijdens de Winterspelen van Vancouver in Canada, februari 2010.
Mascotte Sotchi
de drie mascottes
Op 1 september 2010 werd de Russische nationale competitie geopend, waarna gedurende de drie maanden durende inschrijvingstermijn 24.048 mascotte-suggesties binnen kwamen. Daaruit werd een shortlist samengesteld, bestaande uit tien voorstellen voor de Sochi Olympic Games en drie voor de Paralympische Spelen. Tussen december 2010 en februari 2011 werden de voorstellen door cartoonisten en animators uitgewerkt tot professionele beeltenissen.
Tijdens een landelijk uitgezonden live-finale op 26 februari 2011 konden kijkers middels een sms of telefonisch hun favorieten doorgeven. Uiteindelijk kwamen er drie officiële mascottes uit de bus: '
the White Bear', van ontwerper Oleg Serdechniy, '
the Leopard', van Vadim Pak en '
the Hare' van Silviya Petrova.
Logo en mascotte Paralympische Spelen
mascottes Paralymics
De eerste Paralympische Zomerspelen werden in 1960 gehouden in Rome, de eerste editie van de Winterspelen in het Zweedse Örnsköldsvik in 1976.
logo Paralympics Sochi
In Sochi zal de competitie worden aangegaan in verschillende wintersporten: skiën, biathlon, langlaufen, snowboarden, sledge ijshockey en rolstoelcurling.
Tijdens de bovengenoemde televisieavond werden ook voor de Paralympische Winterspelen de mascottes uitgekozen: '
the Ray of Light' van Natalia Balashova en '
the Snowflake' van Anna Zhilinsky.
In het logo voor de Paralympische Spelen in Sochi zijn de vijf Olympische ringen vervangen door drie zogeheten '
agitos', halvemaanvormige symbooltjes in de kleuren rood, blauw en groen. Dat zijn de tinten die het meest voorkomen in alle landsvlaggen van de wereld. Het inmiddels alom gebruikte Paralympische symbool is in 2003 geïntroduceerd en werd voor het eerst toegepast in het logo van de Paralympische Spelen in Athene in 2004.
Lees verder