Sporten en spelen zijn kinderrechten en daarom een goed doel
De internationale organisatie ‘Right To Play’ (Recht Op Spel) grijpt het Europees Kampioenschap Voetballen en de Olympische spelen van 2012 aan om geld in te zamelen voor en bekendheid te geven aan hun goede doel. Ongetwijfeld zal deze organisatie vaker zo werken. Right To Play heeft tot doel kinderen door middel van sport en spel kans te geven zich verder te ontwikkelen tot positieve deelnemers aan de maatschappij. Dit jaar willen zij door de verkoop van oranje-rood-wit-blauwe armbandjes weer 500 nieuwe kinderen die mooie kans geven.
De 'spelers' in het 'sportveld'
Deelnemers aan deze sportieve, goede doelenactie zijn dit keer: ‘Right To Play’, de Bijenkorf, de Wereldwinkels en Esprit.
Een organisatie als deze zal voor iedere actie van hen opnieuw maatschappelijk betrokken organisaties betrekken bij het realiseren van hun goede doelen.
Right To Play
Doel
‘Right To Play’ betekent letterlijk ‘Recht Op Spel’. Deze grote internationale organisatie, die ook een afdeling in Nederland heeft, steunt in 20 lande, in Afrika, Azië, Latijns Amerika en het Midden-Oosten, kinderen in de meest arme landen van onze wereld door middel van sport en spel! Rechten en kansen gaan zo hand in hand.
Middelen
De middelen waarmee zij deze kinderen, hun familie en de lokale gemeenschap steunen, zijn sport en spel. Door mensen te trainen die kinderen laten deelnemen aan hun spel- en sportprogramma’s, geven zij deze kinderen de kans zich te ontwikkelen tot positieve deelnemers aan hun maatschappij. Zij bereiken zo twee doelgroepen: naast de kinderen ook de mensen die getraind worden om de kinderen te begeleiden!
Visie
De medewerkers, ambassadeurs, vrijwilligers, bedrijfspartners en sportpartners zijn van mening dat spelen en sporten volgens de methodiek van 'Right To Play' kinderen belangrijke maatschappelijke vaardigheden en waarden leren.
Voorbeelden zijn: leiderschap, samenwerking, conflictoplossing, zelfvertrouwen, communicatie, betrokkenheid, respect en 'fair play' (eerlijk spel).
Ambassadeurs
De organisatie wordt belangeloos gesteund door topsporters uit 40 landen! Alleen al vanuit Nederland zijn nu 68 topsporters betrokken bij 'Right To Play'. Door topsporters in te zetten als rolmodel en pr-medewerker wordt feitelijk nog een derde doelgroep bereikt. Allerlei sporten worden door deze topsportern vertegenwoordigd, waaronder voetballen, wielrennen en tennissen. Voor het voetballen is dat bijvoorbeeld Anouk Hoogendijk. Jawel, een vrouw: een goed voorbeeld voor de meisjes! Voor het wielrennen Marijn de Vries. Voor het tennissen Kristie Boogers, wederom een vrouw. De ambassadeurs zetten hun bekendheid als sporter in om het doel van de club te ondersteunen. Tegelijkertijd zijn zij voor de kinderen goede rolmodellen.
Vrijwilligers
Vrijwilligers worden ingezet om voorlichting te geven over 'Right to Play' en acties en evenementen te ondersteunen. Zowel op nationaal niveau als op internationaal niveau kunnen vrijwilligers vanaf 18 jaar meedoen. Stage lopen is ook mogelijk. Zo wordt eigenlijk nog een vierde de doelgroep bereikt! Ook (jonge) vrijwilligers zijn zo weer een rolmodel voor anderen die zich misschien willen inzetten als vrijwilligers.
Methodiek
Kernelementen van de methode van 'Right To Play' voor het opzetten en uitvoeren van lokale programma’s zijn samenwerken met lokale partners, onderzoek vooraf, maatwerk leveren en evalueren. Deze aanpak zorgt voor een grote kans van slagen van de programma’s. Zo is de organisatie op zichzelf weer een goed voorbeeld voor andere organisaties die zich willen inzetten voor een goed, eventueel 'sportief' doel.
Resultaten
In 2012 namen iedere week 688.000 kinderen deel aan sport en spelactiviteiten en zijn in totaal meer dan een miljoen kinderen bereikt! Een prachtig resultaat dat ook de gezondheid van de sportende en spelende kinderen kan verbeteren. Echt wat men noemt: een win-win situatie!
Voorbeeld:
Voor een voorbeeld van de werkwijze van Right To Play, kunt u op het blog lezen van ex-tennisser Raemon Sluiter. Hij bezocht betrokkenen in Benin en schreef daarover op het expertsblog van de organisatie. Een link vindt u bij de bronvermelding onderin dit artikel.
Acties tijdens het EK voetballen en de Olympische spelen 2012
Tijdens de sportzomer van 2012 voert Right To Play twee concrete acties uit om geld in te zamelen.
Voldoende geld om weer 500 nieuwe kinderen te laten spelen en sporten.
EK-Poule
U kunt een eigen EK-poule organiseren en afspreken dat u de inleg na afloop doneert aan Right to Play.
Support To Play Campaign
‘Support to Play’ betekent zoveel als: ‘ondersteun het spelen’. Opzet van de campagne is door de verkoop van een rood-wit-blauw-oranje supportersarmbandje geld in te zamelen. Een deel van de verkoopprijs van het armbandje wordt gedoneerd aan deze goede doelen organisatie.
Sterk aan deze campagne is dat het armbandje verantwoord geproduceerd is door vrouwen in Zuid-Afrika. Daardoor wordt verantwoorde werkgelegenheid gecreëerd voor vrouwen in een achterstandssituatie. Deze vrouwen scheppen daardoor weer betere kansen voor hun kinderen.
Het armbandje wordt verkocht door de Wereldwinkels , de Bijenkorf en Esprit. Het is ook online te bestellen, voor het geval dat u niet in de buurt van een Wereldwinkel, een filiaal van de Bijenkorf of Esprit woont. De prijs is € 2,50.
De Bijenkorf
In de 12 filialen van de Bijenkorf, waar in totaal 4000 medewerkers werken, is in hun EK-shops het armbandje te koop.
Andere leuke ‘Ek gadgets’ voor kinderen, die ook na de EK-voetballen en de Olympische Spelen leuk en bruikbaar zijn, zijn een voetbal Nijntje met een oranje shirtje en pop up doeltjes, die uit 3 losse onderdelen bestaan.
Esprit
Esprit is een modezaak die dames-, heren-, en kinderkleding verkoopt. Esprit verkoopt niet alleen het supportersarmbandje, maar ook EK shirts waar je je eigen naam op kunt laten zetten. Leuk voor kinderen om samen met hun ouders te regelen. Dat kan heel gemakkelijk online. Ook deze link vindt u onderaan.
Wereldwinkel
Ook de Wereldwinkels verkopen het oranje-rood-wit-blauwe armbandje om Right To Play te ondersteunen die dan weer kinderen over de hele wereld ondersteunen middels sport en spel. De Wereldwinkel-keten heeft 350 filialen die wereldcadeaus verkopen: eten, servies, speelgoed, sieraden, kaarten, CD’s en vast nog wel meer. De overtuiging van de Wereldwinkel is dat armoede bestreden kan worden.
De Wereldwinkel is een organisatie die geld en idealen met elkaar verbindt. In allerlei ontwikkelingslanden worden producten op een eerlijke manier vervaardigd, opgekocht, verscheept naar Nederland en daar weer doorverkocht. Deze manier van handel bedrijven wordt ‘Fair Trade’ genoemd: eerlijke handel. Fair Trade is tegelijkertijd de merknaam van deze producten.
Conclusie
Door het kopen van een leuk armbandje voor een bescheiden bedrag kunt u zowel onze oranje helden als de organisatie Right to Play helpen nu 500 kinderen in achterstandslanden aan het spelen en sporten te krijgen. De kinderen op hun beurt dragen weer bij aan onze samenleving. Een sympathiek, concreet en haalbaar doel.
Lees verder