Een schaatstocht organiseren: een draaiboek is onmisbaar
Vroeger werden er overal en nergens schaatstochten georganiseerd. Kortebaan tochten, maar ook toertochten. Zo uit de losse pols. Er werd tijdens deze schaatstochten gereden om spek en worst en soms om geldprijzen. Wie tegenwoordig een schaatstocht wil organiseren heeft met veel meer regels te maken. Zo moet er voor een schaatstocht een draaiboek liggen waarbij alle risico´s worden ondervangen.
De Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijdersbond (KNSB) vraagt om een goede organisatie voor schaatstochten
De Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijdersbond (KNSB) vraagt ijsclubs en organisatoren van natuurschaatstoertochten om een draaiboek op te stellen bij het organiseren van een schaatstocht. Dit levert vaak veel bezwaar op, omdat ijsclubs vaak gewend zijn om uit het vuistje weg een tocht op te zetten.
Natuurschaatstochten veranderen: er komen mensen van heinde en ver
Vroeger deden mensen uit een bepaalde omgeving vooral mee aan schaatstochten op natuurijs. Gewoon omdat ze dat leuk vonden en toch in de buurt waren. Tegenwoordig is er zoveel belangstelling voor schaatstochten dat mensen soms van heinde en ver komen. En dat betekent ook dat er soms zoveel toeloop is dat een organisatie daar niet op berekend is. Daarom vraagt de Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijdersbond (KNSB) om alle mogelijke risico´s te ondervangen.
Schaatstoertocht op de Loosdrechtse Plassen: 68.000 zwartrijders
En die risico´s bij sommige schaatstochten zijn best groot. Zo deden er op een gegeven moment aan een schaatstoertocht op de Loosdrechtse Plassen 68.000 zwartrijders mee. Daarop is een organisatie vaak niet berekend en het brengt gigantische veiligheidsrisico´s met zich mee.
Aansprakelijkheid bij schaatstoertochten
Als er iets misgaat bij een schaatstocht worden zowel de organisatie als de overheden in een betreffende gemeente of provincie daarop aangesproken. Daarom moeten de risico´s worden ondervangen. Dit gebeurt door een draaiboek op te stellen van de schaatstocht waarin alle zaken zijn opgenomen die moeten gebeuren om alles goed te laten verlopen. Gemeenten en hulpdiensten stellen zo´n draaiboek ook als voorwaarde om een schaatstocht door te laten gaan.
Wat staat er in een draaiboek voor een schaatstocht?
In een draaiboek voor een schaatstocht moeten onder andere worden opgenomen:
- Verkeerscirculatieplan
- Informatie over hoe deelnemers verzorgd worden
- Telefoonnummers van de organisatie en hulpdiensten als er iets fout gaat
Toertochten: alleen al in Friesland zijn het er 81
In Friesland staan 81 schaatstoertochten geregistreerd. Zij kunnen door de verschillende IJswegencentrales worden uitgeschreven.
In de rest van Nederland staan 137 toertochten vermeld bij de Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijdersbond. Als al deze organisatie daadwerkelijk een tocht zouden willen uitschrijven moeten ze voor 1 december een draaiboek indienen. Als de tocht dan door kan gaan door de kwaliteit van het ijs, krijgen ze toestemming van de Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijdersbond. Hebben ze die toestemming niet (is er dus geen draaiboek) dan wordt het heel moeilijk om een tocht onder het predikaat van de bond uit te schrijven. De KNSB wil namelijk alleen maar schaatstochten die veilig zijn en die zijn goedgekeurd. Bovendien wordt er dan ook alleen ruchtbaarheid aan de schaatstochten gegeven. Heeft de KNSB toestemming gegeven dan worden de schaatstochten via een aantal media aangegeven zoals:
- www.schaatsen.nl
- Teletekst pagina 431
- Radio en tv
- Kranten
Draaiboek van alle Friese toertochten zijn ingediend
De Friese IJsbond heeft voor alle toertochten in de provincie inmiddels een draaiboek ingediend. Vorig jaar werd de toertocht door de Jan Durkszpolder in Earnewâld niet onderschreven door de KNSB, omdat de bonden het toen onverantwoord vonden. Zij wilden ondermeer de verantwoordelijkheid niet nemen omdat ze de ijskwaliteit niet goed vonden. In 2010 of 2011 zijn de zaken wel goed geregeld en als het ijs voldoet is de schaatstocht in Earnewâld niet langer een wilde tocht, maar een goedkeurde KNSB tocht.
Insigne kopen voor een schaatstoertocht
IJswegencentrales moeten geld afdragen aan de overkoepelende bond. Daarvoor worden insignes verkocht. Het insigne is een bewijs dat schaatsers betaald hebben voor het onderhoud van buitenijs. Het wordt van dat geld schoon en veilig gehouden. Van schaatsers die meedoen aan een natuurtocht wordt verwacht dat zij per winter 1 insigne kopen. Die kost hen 1,20 euro.