Hulp bij aankoop van skates: wielformaat
Het aanbod van verschillende soorten skates is de afgelopen jaren explosief gestegen, met name de ontwikkelingen in het wielformaat zijn het afgelopen decennium enorm snel gegaan. Voor wie niet exact weet welk wielformaat voor hem het beste is, hier enkele tips voor de aanschaf van skates.
Ontwikkeling van het skeelerwiel
Jaren terug werd onderscheid gemaakt tussen skates en skeelers op basis van het aantal wielen. Vier wielige skates waren geschikt voor de 'freestyle' of 'stuntskater', terwijl de 'hardrijders' kozen voor vijf wielige skates. Tegenwoordig rijden ook de hardrijders meestal op vier wielen, en de vijf wielige ‘skeeler’ lijkt verledentijd. De reden hiervoor is dat men ervan overtuigd is geraakt dat grotere wielen voor meer snelheid zorgen en dus beter zijn (tot op zekere hoogte).
Tot 84mm
Het begon allemaal met skates met vijf wielen van 72mm, vervolgens ging men over op 76mm, 77,5mm en 80mm. Vooral de wielen van 80mm hebben lang de wedstrijd- en recreatieve skatewereld in hun greep gehad. Verdere groei kon echter niet uitblijven en het 82mm wiel werd geïntroduceerd, gevolgd door het 84mm wiel. Dit zou een tijdlang de nieuwe standaard worden. Toen de 84mm wielen op de markt kwamen, ontwikkelde men ook een nieuw soort frame (‘high-low’), waarin de voorste drie wielen 80mm waren en alleen de achterste twee wielen 84mm. Later kwamen ook frames op de markt met vijf wielen van 84mm, waarop vele internationale titels behaald werden.
90mm: Te groot en te lang?
Aangezien grotere wielen ook echt beter bleken, ging de ontwikkeling verder en werden wielen van 90mm geïntroduceerd. Een skate met vijf wielen van 90mm is echter vrij lang en bovendien wat hoger dan zijn voorgangers. Dit had tot gevolg dat vooral lange skaters hier goed op uit de voeten konden, maar dat het gros van de skaters niet tevreden was, de skate was simpelweg te lang.
100mm: Een nieuw tijdperk
Natuurlijk werd ook hier een oplossing voor gevonden. De wielen werden nog groter gemaakt en er werd één wiel minder in het frame geplaatst, waardoor de skates met vier maal 100mm wielen een feit waren. Hierdoor werden de frames echter nog hoger, maar ook een stuk korter en wendbaarder. Wel was het een nadeel dat de bevestigingspunten voor de schoenen wat verder uit elkaar moesten komen te liggen, zodat de skate zo laag mogelijk gehouden kon worden. In plaats van 16,5cm tussen het voorste en achterste bevestigingspunt, werd de standaard voortaan 19,0cm. Oude schoenen hoefden niet direct bij het grofvuil, want door een frame te ontwikkelen met op de plaats van het tweede wiel een 84mm of 90mm wiel, konden ook oude schoenen op 100mm wielen gemonteerd worden. 100mm wielen bleven enkele jaren de standaard en vele successen werden op deze wielen geboekt. Dat de introductie van nog grotere wielen een tijdlang uitbleef was mede te wijten aan de verschillende bonden die het wedstrijdrijders verboden om op grotere wielen dan 100mm te rijden. Voor de diverse merken was het daarom niet direct interessant om nog grotere wielen te ontwikkelen al ging het onderzoek wel door.
110mm: De hedendaagse standaard
Tegenwoordig rijden veel wedstrijdrijders op 110mm. Dit kan, omdat in Nederland in 2008 deze wielgrootte in wedstrijden toegestaan werd. Vooral op de lange afstanden lijken deze grote wielen nog beter te presteren dan de kleinere wielen. Echter veel kleinere en fysiek minder sterke skaters hebben veel moeite met de gewichtstoename en extra lengte van de skates. Hierdoor kunnen zij minder goed accelereren en zijn minder wendbaar dan voorheen. Ook mensen met kleine voeten hebben moeite met het rijden op vier wielen van 110mm, omdat hun frames ver aan de voor en achterkant van hun schoen uitsteken en ze zichzelf dus makkelijk onderuit kunnen schoppen. Om deze mensen tegemoet te komen zijn er wederom andere frames ontwikkeld: zogenaamde ‘high-low’ frames met twee wielen van 110mm (voor en achter) en twee wielen van 100mm (in het midden), en frames met slechts drie wielen van 110mm. Er gaan echter geruchten dat frames met maar drie wielen verboden gaan worden in wedstrijdverband, wat het einde van de laatstgenoemde frames kan betekenen.
125mm en nog groter?
Het verbieden van frames met minder dan vier wielen in wedstrijdverband, legt ook direct de ontwikkeling van nog grotere wielen aan banden. Deze zal immers niet oneindig door kunnen gaan aangezien ook de maximale lengte van een skate vastgelegd is: 50cm. dit leert ons dat de maximale wielgrootte onder de 125mm zal liggen (met dit wielformaat is overigens al wel getest, maar dan op drie wielen). Het is echter de vraag in hoeverre grotere wielen nog meer rendement op zullen leveren, met andere woorden: vanaf welke wielgrootte gaan de nadelen van grote wielen zwaarder wegen dan de voordelen?
Voordelen grote wielen
De voordelen van grote wielen op een rijtje:
- minder rolweerstand (minder omwentelingen)
- langere skate (meer stabiliteit)
- hogere snelheid (met name op langere stukken)
Nadelen grote wielen
De nadelen van grote wielen op een rijtje
- hogere frames (minder stabiliteit)
- langere skate (minder wendbaarheid)
- groter gewicht (meer kracht nodig, sneller overbelasting van de knieën)
- minder acceleratie (kost meer kracht en energie om op gang te komen)
- minder geschikt voor kleinere mensen
- meer ervaring nodig (beter geschikt voor de technisch begaafde skater)
Aankoop skates: tips
- Ga eerst na wat uw doelen zijn: recreatief skaten of zo hard mogelijk (misschien zelfs wedstrijden) skaten
- Ga uit van uw eigen lichaam: bent u groot en sterk, dan kunt u waarschijnlijk wel grote wielen aan. Bent u wat kleiner en nog niet zo sterk, dan kunt u waarschijnlijk beter voor een kleinere wieldiameter kiezen.
- Ga uit van uw eigen kunnen: Bent u een gevorderde skater, dan kunt u wel wat langere frames aan, maar bent u onervaren, dan doet u er verstandig aan een kortere skate aan te schaffen.
- Laat u goed adviseren bij een speciaalzaak, kennissen met ervaring etc. en maak dan een goede afweging op basis van alle informatie.