Dynamisch Speelsterkte Systeem/Rating Tennis
De Koninklijke Nederlanse Tennisbond (KNLTB) maakt gebruik van het zogenaamde Dynamisch Speelsterkte Systeem (DSS). In dit systeem levert elke officiële wedstrijd in een competitie of toernooi aangemeld bij de KNLTB mee in het bapelen van de actuele rating van een speler. Aan het einde van het seizoen wordt aan de hand van de actuele rating van een speler bepaald wat iemand niveau wordt in het nieuwe jaar. In dit artikel zal ik uitleggen hoe dit systeem precies in zijn werk gaat.De bepaling van de rating
De KNLTB hanteert een speelsterkte systeem van niveau 1 (het hoogste niveau in Nederland) tot en met niveau 9 (beginnersniveau). Op basis van het niveau van je tegenstander en of je wint of verliest wordt bepaald welk resultaat de wedstrijd oplevert voor je rating. Als je wint bedraagt je resultaat het niveau van je tegenstander min 1, als je verliest het niveau van je tegenstander plus 1. Dus als je wint van iemand met niveau 5 krijg je een 4, als verliest een 6. Je actuele rating in het systeem wordt bepaald door het gemiddelde van alle resultaten die je in een bepaald jaar hebt gehaald.Nu heb ik het systeem uitgelegd aan de hand van iemands speelsterkte. Zo is het makkelijker om in eerste instantie het systeem uit te leggen en ook hoe het systeem aanvankelijk werkte. Inmiddels wordt het resultaat van een wedstrijd echter niet meer gebaseerd op de speeltsterkte van de spelers maar op de actuele rating, dat wil zeggen het gemiddelde van alle resultaten van beide spelers. Dus als je wint van een speler met actuele rating van 6.5678 dan krijg je een resultaat van 5.5678 toebedeeld, als je verliest dan krijg je een resultaat van 7.5678 toebedeeld. Dit systeem lijkt dus beter om dat het meer op de precieze sterkte van een speler gaat. Binnen een speelsterkte kunnen er tussen de spelers immers behoorlijke verschillen in actuele rating, en dus ook tenniskwaliteiten, bestaan.
Belangrijk om op te merken is dat het ook zo kan zijn dat een wedstrijd niet meetelt voor de rating. Dit is om te voorkomen dat een speler erop vooruit gaat terwijl hij of zij verliest. Als dit niet zou zijn zou dit betekenen dat bijvoorbeeld iemand met niveau 7 een 4 als resultaat krijgt wanneer hij of zij verliest van iemand met niveau 3, en dus door verliespartijen op niveau 3 in speelsterkte kan stijgen. Dit is uiteraard niet de bedoeling. Daarom worden dit soort resultaten niet meegenomen in het bepalen van iemands rating. Het komt er zo op neer dat als iemand wint van een speler met een actuele rating die meer dan een vol punt lager is dan hij of zij dit resultaat niet meetelt. Zo wordt voorkomen dat iemand met een winstpartij kan dalen en iemand met een verliespartij kan zakken. Dus als iemand met een rating van 4.3456 wint van iemand met een rating van 5.5678 telt dit resultaat niet mee. Echter, andersom telt dit resultaat wel mee als de speler met de lagere rating wint. Immers, dan gaat de winnaar er op vooruit en de verliezer erop achteruit zoals de bedoeling is.