WK voetbal Brazilië 2014: logo en mascotte
Het logo van het WK in Brazilië is een beeltenis van drie handen, die samen de World Cup vorm geven, de gouden bokaal die de winnaar van het WK voetbaltoernooi ontvangt. Het beeldmerk is uitgevoerd in geel en groen, de kleuren van de Braziliaanse vlag. Het Zuid-Amerikaanse land is in 2014 gastheer van de Wereldkampioenschappen Voetbal, twee jaar later vinden er de Olympische Spelen plaats, in Rio de Janeiro. De mascotte, genaamd Fuleco, werd in 2012 gepresenteerd, het WK-logo werd in juli 2010, enkele dagen voor de WK-finale in Johannesburg, Zuid-Afrika wereldkundig gemaakt tijdens een persconferentie. Het WK-toernooi in Brazilië duurt van 12 juni tot en met 13 juli 2014.
Presentatie logo WK Brazilië 2014
Op 8 juli 2010 werd tijdens een persconferentie het
officiële logo onthuld voor de Wereldkampioenschappen Voetbal in Brazilië. Plaats van handeling was het Sandton Convention Centre in Johannesburg, Zuid-Afrika, op dat moment gastland van het WK voetbal.
Een presentatie in aanwezigheid van FIFA-voorzitter Joseph (Sepp) Blatter, Luiz Inácio Lula da Silva (destijds president van het Zuid-Amerikaanse land) en Ricardo Texeira, toen president van de
Brazilian Football Confederation CBF.
Het WK-logo bestaat uit drie handen, twee groene en één gele, die samen de WK-beker vormen. De overheersende kleuren verwijzen niet alleen naar de Braziliaanse vlag, maar symboliseren tevens de regenwouden, stranden en zon waar het land zo bekend om staat. Het embleem bevat ook het jaartal van het toernooi, in rood gedrukt.
Foto Dusan Vranic
Aan de ontwerpwedstrijd voor het logo werd deelgenomen door 25 Braziliaanse ontwerpbureaus. Meer dan 125 inzendingen kwamen binnen, waaruit een aanbevelingslijst werd samengesteld die werd voorgelegd aan de jury, bestaande uit architect
Oscar Niemeyer, ontwerper
Hans Donner, topmodel
Gisele Bundchen, auteur
Paulo Coelho, zangeres/actrice
Ivete Sangalo, en twee mensen uit de voetbalwereld: voorzitter van de Braziliaanse Voetbalbond
Ricardo Teixeira en algemeen secretaris van de FIFA
Jerome Valcke. Die groep werd geselecteerd om een land te vertegenwoordigen dat, volgens Teixeira
"een nieuw soort moderniteit heeft geïntroduceerd op basis van de mens en zijn capaciteit om onderlinge verschillen te overwinnen."
In 2002 won Brazilië voor de vijfde keer de World Cup in het Japanse Yokohama, tijdens het WK dat zowel in Zuid-Korea als Japan werd gehouden. Na afloop van de finalewedstrijd maakte AP fotojournalist
Dusan Vranic de bijna iconisch geworden foto van de Braziliaanse spelershanden die samen de bokaal omvatten. Dit beeld is mede een inspiratiebron gebleken voor het logo-ontwerp. Al die reikende spelershanden die samen 's werelds beroemdste trofee optillen, waarbij de verbonden handen tevens eenheid symboliseren.
Omdat Brazilië vijfmaal de wereldbeker heeft gewonnen, vaker dan welk land ook, vond men het passend dat de trofee hoofdonderwerp werd van het logo. Het winnende ontwerp kreeg de titel 'Inspiratie'.
Onenigheid
De samenstelling van de jury zorgde voor onenigheid. De
Braziliaanse Organisatie voor Grafisch Ontwerpers protesteerde dat zij van het proces uitgesloten waren en de gerenommeerde ontwerper Alexandre Wollner klaagde: "Ze respecteren de deskundigen niet, of het vak." De jury werd gevraagd om de ontwerpen te beoordelen, waarbij met verschillende factoren rekening gehouden moest worden, zoals hoe het karakter van Brazilië werd uitgedrukt en haar connectie met het WK, alsook de creatieve en artistieke verdiensten.
Africa, ontwerpbureau WK-logo
Het beeldmerk voor het WK komt uit de koker van Het Braziliaanse reclamebureau
Africa, vooral gericht op Brazilië maar wel met een internationale focus. Daarom heeft de organisatie behalve in de Braziliaanse steden Rio de Janeiro en São Paulo ook een
agency in New-York. Africa heeft wereldwijd klanten als het biermerk Budweiser, automerken Suzuki en Mitsubishi en de Amerikaanse supermarktketen Wallmart.
Fuleco, mascotte WK 2014
Op 25 november 2012 werd de mascotte van het WK 2014 bekend gemaakt:
Fuleco. De naam Fuleco is een samenstelling van de woorden
Futebo
l (voetbal) en
Ecologia (ecologie). Veel Braziliaanse voetballers spelen overigens onder een spelersnaam die eindigt op 'eco'.
Fuleco werd in een internetpeiling verkozen boven 'Amizade' en 'Júbilo'. Fuleco is een geel-blauw driebandgordeldier (lokaal
tatu-bola genoemd), een soort die alleen in Brazilië voorkomt en dreigt uit te sterven. Bij gevaar kan het dier zich oprollen tot een bal.
Zowel de FIFA als de LOC (Local Organising Committee), het Braziliaanse organisatiecomité, bestudeerden 47 verschillende ingestuurde voorstellen voor mascottes, afkomstig van zes verschillende bureaus. Daar werd een selectie uit gemaakt waar de drie nominaties voor de uiteindelijke mascotte naar voren kwamen. Fuleco is ontworpen door
100%Design, een reclamebureau afkomstig uit São Paulo.
Lees verder