Olympische Winterspelen Pyeongchang 2018 – logo en mascotte
De 23e Olympische Spelen in Pyeongchang zijn in 2018 van 9 tot 25 februari 2018 en de 12e Paralympische Winterspelen van 9 tot 18 maart 2018. Er wordt in Zuid-Korea geschaatst, geskied, gesleed, gesnowboard, gecurld, geijshockeyd en van de schans gesprongen, met sneeuw-, ijs- en glijsporten. Pyeongchang 2018 heeft fraaie logo’s laten ontwerpen en mascottes in het leven geroepen die als opdracht hebben de sfeer te verhogen, de sporters te stimuleren en de sportkijkers aan te spreken. De mascottes zijn een niet te missen aspect van de Winterspelen en vormen een onderdeel van de merchandise. Ze zijn te koop als knuffel en sleutelhanger. Maar wat betekenen de logo's nu eigenlijk en waar staan die mascottes voor?
Bron: AxG, Wikimedia Commons (Publiek domein) Pyeongchang 2018 logo's en mascottes
Logo Olympische Winterspelen Pyeongchang 2018 in Zuid-Korea
Elke Spelen heeft zijn eigen logo, naast het algemene logo van de Olympische Spelen, dat op de vlag staat en uit de vijf kleurige ringen bestaat. Het logo van de Olympische Winterspelen in Pyeongchang laat een gestileerd tempeltje en een sterretje zien. De vormen hebben dezelfde kleuren als de ringen van het algemene OS-logo: blauw, geel, zwart, groen en rood. De Zuid-Koreanen hebben er een hoekig logo van gemaakt van dikke strepen of stroken. Om iedereen alvast aan het beeldmerk te laten wennen werd het logo al in 2013 gelanceerd, vijf jaar voor de Winterspelen zouden worden gehouden.
Hangul
De ontwerper is de Zuid-Koreaan Ha Jong-Joo en de tekens die hij maakte verwijzen naar het fonetisch Koreaanse schrift, het hangul. Wat op een tempeltje lijkt is een Koreaans karakter en staat voor de P-klank van Pyeong. Het sterretje staat voor de Tsj-klank van Chang. Onder de tekens staat de naam van het Koreaanse district waar de Spelen plaatsvinden, Pyeongchang en het jaar van de Spelen, 2018.
Symbool
Het logo is meer dan een combinatie van klanken. Volgens de organisatie symboliseert het een open wereld voor iedereen. Het combineert het beeld van ijs en sneeuw, wintersport en sterren, waarbij de sterren aan zowel winterse omstandigheden als de sporters refereren. Het logo verwijst ook naar mensen van over de hele wereld die samenkomen in Pyeongchang. Daar ontmoeten hemel en aarde elkaar. De blauwe strook staat voor hemel, de rode voor aarde en de ruimte tussen de zwarte en groene staande strepen staat voor de mensheid die omarmd wordt. Alles komt samen in Pyeongchang.
Mascotte Soohorang
De mascotte van de Olympische Winterspelen in Pyeongchang heet Soohorang. Het is een witte tijger met het logo op zijn buik.
Sooho staat in het Koreaans voor
bescherming en
rang verwijst naar
tijger. Tijger is in het Koreaans Ho-rang-i. Het middelste teken van dat woord vormt het laatste deel van de naam van de mascotte.
Paralympische Winterspelen logo
Het logo van de Paralympische Winterspelen Pyeongchang 2018 bestaat uit twee sterren naast elkaar, die symbool staan voor sneeuw en ijs en tevens verwijzen naar de Paralympische steratleten. Onder de sterren en de naam van Pyeongchang staat de Paralympische vlag, drie golfvormen in de kleuren rood, blauw en groen die ‘ik beweeg’ betekenen. De slagzin die gekoppeld is aan dit logo is
“Passion. Connected”, die weer verwijst naar het universele festival van wederzijdse inspiratie dat Pyeongchang 2018 wil zijn en naar de verbondenheid van Zuid-Korea met de rest van de wereld.
Mascotte Bandabi
Soohorang is de witte mascotte en Bandabi is zijn zwarte maatje. Hij draagt het Paralympisch logo op de buik en is de officiële mascotte van de Paralympische Winterspelen in Pyeongchang. Bandabi is geïnspireerd op de Aziatische zwarte beer, een inheemse soort op het Koreaanse schiereiland. Hij staat voor
sterk, wilskracht en moed en is een vriend met een
groot, warm hart. Bandabi symboliseert gelijkheid en harmonie en moedigt de sporters aan om het beste uit zichzelf te halen.
Mascottewedstrijd
Het organisatiecomité in Pyeongchang schreef in 2014 een mascotteontwerpwedstrijd uit. Soohorang en Bandabi werden uitgekozen en gepresenteerd aan het Internationaal Olympisch Comité. In 2016 accepteerde het IOC de witte tijger en zwarte beer als mascotte van de Olympische Winterspelen 2018 en de Paralympische Winterspelen 2018. De mascottes spelen hun motiverende rol tijdens het evenement en vormen een belangrijk onderdeel in de souvenirhandel rond de Olympische Winterspelen. Er zijn pluchen knuffels van gemaakt, kleurplaten, stickers, sleutelhangers en filmpjes en de mascottes zijn een emoticon in de Koreaanse berichtenapp
Kakao Talk.
Pictogram
De sporten worden verbeeld door pictogrammen en elke organiserende stad of streek laat zijn eigen pictogrammen ontwerpen. Pyeongchang kiest voor pictogramman waarin de stroken van het logo te herkennen zijn. De plaatjes suggereren beweging. Alle 24 disciplines van de sneeuw-, ijs- en glijsporten zijn verbeeld in een blauw met wit vierkant plaatje waar de sporters gestileerd in beweging zijn te zien.
Lees verder